Hulp nodig voor een fiets

Hallo,

Mijn naam is Jesse en ik ben van plan om vanaf Nederland naar Japan te gaan fietsten. Ik heb wel wat hulp nodig want ik heb geen idee wat voor fiets ik daarvoor nodig heb. Nu is het zo dat ik niet echt een geweldig budget heb voor een fiets en het liefst wil ik hem voor niks :P.
Heeft iemand advies voor hoe ik goedkoop een fiets bij elkaar kan schrapen of misschien heb je er 1 voor mij :lol: ?
Hoi Jesse, heb jezelf al ideeën ?
Hallo Jesse,
Niks moet, maar voor zo'n reis kun je toch wel veel hebben aan een goede voorbereiding en ook aan goede spullen, of op zijn minst is het raadzaam om zelf te weten wat je al dan niet zelf nodig vindt en waarom.
Voor dat laatste kun je hier beginnen te lezen: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

Er staat ook een checklist bij met gegevens die je op dit forum kunt laten weten zodat de beantwoorders de meeste noodzakelijk informatie al hebben, dan hoeven ze die niet stuk voor stuk te vragen. Dat scheelt een boel tikwerk.

Je kunt jezelf ook afvragen wat uiteindelijk meer geld gaat kosten: een fiets waarmee je je - fikse! - doel gewoon haalt of een fiets waarmee je her en der geld en tijd (hotels, vervoer) kwijt bent aan ongeplande zaken.
Ik weet dat een goede fiets handig is ja, maar ik wil graag een beeld van wat nodig is om een lange fietstocht te maken. En ja ik weet dat het een pokke eind is :P en er gaan waarschijnlijk dingen stuk, maar is bijvoorbeeld gewoon een mountainbike met een stuk of 10 versnellingen, blokremmen, een aluminium frame en simpele bagage dragers goed?
Lees dit ook eens: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
Ik denk dat zoiets echt meer voorbereiding vraagt, en toch ook wel een degelijke fiets. In principe is een mountainbikje een goed begin, maar voor zo'n tocht moet de boel wel heel blijven. Dat betekent zeker een erg degelijk (handgebouwd) achterwiel, goede bagagedragers (Tubus of Old Man Mountain), en niet teveel dingen als vering, of vering die je kunt blokkeren als de vork het begeeft. En je zult de WF cursus fietsreparatie moeten volgen.
Deze link kwam in mij op:

http://henkvandillen.net/nl/
@jeroen zo'n soort website heeft mij ook geïnspireerd om dit te gaan doen :)
wat is je lengte en gewicht, dan kunnen we je helpen zoeken
De reis kost tienduizend euro, maar de fiets moet voor niks.... :roll: :roll:
Ik weet niet precies hoe lang ik ben maar ik ben zeker niet groter dan 1,85 gewicht zo'n 60 kilootjes.

Maar om mijn doel nog wat te duidelijker te maken. Ik ga dus eigenlijk zo ver fietsen als dat ik kan. Mijn doel; Japan of misschien zelfs verder als financiën het toe laat :P. Het is dan ook geen fiets vakantie maar meer een avontuur. Je kan mij dom noemen of voor gek verklaren maar ik wil het proberen. Ik neem dan ook een tent mee en ga ik niet elke dag of elke bestemming in een hotel of iets dergelijks slapen.
Je komt verder als je iets meer in een betere fiets investeert. Anders kun je beter gaan lopen. Een fiets voor dit doel hoeft geen duizenden euro's te kosten maar is ook niet voor niets. Het helpt ook als je zelf wat kan sleutelen. Hoe handig ben je?
1.85 en 60 kg. Dan ben je "dun" te noemen. En dat is gunstig voor je materiaal. Wielen hebben dan weinig te verduren en de kans op panne is gewoon kleiner. Ook slijtage gaat minder hard.
Als je zo'n lange tocht gaat ondernemen is het van belang dat je start met een nieuwe ketting/ cassette, dus dat bedrag moet je altijd reserveren als je een 2e hands fiets koopt. Ook voor de wielen moet je oppassen. Vaak is de velgrand een eind versleten, zijn de lagers droog of is de spaakspanning niet in orde. Laat een specialist er naar kijken, of zorg dat je zelf genoeg kennis hebt. Sleutelen aan een fiets is leuk! :D
Marktplaats staat vol met geschikte fietsen. Maatvoering is cruciaal, probeer dus uit te vinden welke maat je nodig hebt. (ik denk framemaat 57/58)

Ik vind het geweldig dat je dit gaat doen. Gewoon kijken waar het schip, of in dit geval de fiets, strand. Maar: leuk is het niet hoor, ergens stranden met een kapot wiel. #beentheredonethat :roll:

Ik zou wat marktplaats fietsjes hier posten, dan kunnen de kenners je wel vertellen of het iets is.
Je zult niet de eerste zijn, dus ga vooral op internet zoeken naar de ervaringen van anderen. Veel avontuurlijke reizigers hebben een website met pagina's over hun materiaal, en wat er onderweg allemaal kapot ging. Hier zijn twee voorbeelden: https://worldcyclingtour.org/2011/08/22 ... e-world-1/ en http://www.mark-ju.net/ Maar er is veel meer.
De reis die je in je hoofd hebt is echt lang. Dat betekent dat sommige nieuwe onderdelen het gewoon niet eens de hele reis gaan halen (denk aan bijvoorbeeld banden, tandwielen en ketting). Bij andere kom je misschien in de buurt van hun maximale levensduur. Dan is het dus slim om met een nieuw onderdeel te beginnen. Dat zou ik bij een dergelijke reis doen met de wielen. Daarnaast heb je van die potentiële pech onderdelen als zadelpen bouten bij zadelpennen met een bout (twee bouten is beter) of trapassen. Het is gewoon een heel lange reis.
Ik snap dat een nieuwe ketting, wielen en tandwielen nodig zijn maar het gaat me eigenlijk vooral om het frame ik heb zelf natuurlijk wel wat rond zitten kijken en het viel me op dat dat toch wel het duurste onderdeel is.

oh en als het over handigheid gaat ik heb vaak genoeg aan mijn huidige fiets gesleuteld dus ik weet wel hoe zo'n ding in elkaar zit.
Ik neem aan dat je de wiki nu helemaal gelezen hebt?
En heb je wel eens een meerdaagse fietstocht gemaakt?
JesseW schreef:...het gaat me eigenlijk vooral om het frame ik heb zelf natuurlijk wel wat rond zitten kijken en het viel me op dat dat toch wel het duurste onderdeel is.
Die kun je relatief goedkoop op MP vinden want dat is juist het onderdeel waar de meeste mensen het minste op letten ;-)
Ja ik heb flink zitten lezen leon :P
Wij hebben het denk ik vooral over de dingen die stuk kunnen gaan. Frames gaan niet zo snel stuk (kan wel). Bij frames gaat het vooral om de maat (past de fiets je goed, en dat is heel belangrijk) en of het frame geschikt is voor het doel. Je wilt een frame waar dikke banden in kunnen, liefst een waar bevestigingspunten voor dragers op zitten, en dat stevig, stijf en stabiel genoeg is om met flink wat bagage te rijden.
Alles wordt makkelijker als je minder bagagegewicht bij je hebt, maar op een dergelijke tocht zul je uitrusting voor koud en slecht weer bij je moeten hebben, en af en toe aardig wat eten en drinken moeten vervoeren. Onder de 25 kg ga je denk ik niet vaak uitkomen. Dat betekent denk ik voor en achtertassen, en een frame dat dat aankan. Daarmee heb je een groot deel van de fietsen op marktplaats van je lijst afgevoerd. Klassieke voorbeelden van fietsen waarmee zulke reizen gemaakt worden zijn de 26 inch Travelmasters van Santos, de Fahrradmanufaktur T400, en een reeks van vergelijkbare fietsen van merken als Avaghon, Koga, Surly of Vittorio. Op fietsen met smalle bandjes en een zwabber frame kom je niet ver.
nog een vraagje. Een MTB frame is denk ik niet zo handig met zo'n korte achtervork als je tassen achterop heb of niet?