Ervaring en rolweerstand metingen Marathon Supreme 2016

Klein update bij 11 500km - de rubber is behoorlijk gesneden , maar geen slijtage. een keer leek, grip is achteruit gegaaan. Supreme is voor band, de achterband is Almotion 40x622 tubeless, 0 keer lek /eigelijk 1 keeer maar de melk heeft afgedicht/
geen fotos ivm ingewikkelde manier te plaatsen in deze forum
Is het rubber van de nieuwe versie nog steeds zacht? Dan wil ik de 42-559 nog wel eens proberen als achterband van mijn velomobiel voor komende winter. Vooral benieuwd of ie ook sneller is want de 2010 versie had enorm slechte rolweerstandeigenschappen.
De rubber plakt veel steentjes. Meestal na een week nat rijden moet ik de steentjes van de band uitpeuteren.
Ik zou een mail naar schwalbe sturen. Ik snap niet hun verhaal. Almotion en supreme gebruiken hetzelfde rubbermengsel “OSC - One Star Compound”, maar Almotion geeft geen schuurtjes en supereme duizenden.
Ik adviseer voor je velomobiele Almotion – ik merk geen verschil in rolweerstand bij beide banden, allen Supreme reageer wat sneller-250gr. Lichter /minder relevant bij velomobile/.
TOV oude supreme is wel verbetering - wat lichter lopend, minder geluid door het nieuwe profiel, grip is ook beter, mar na 10,000km de grip is minder. Ik denk dat oorzaak is in het gebroken loopvlak.
PS Almotion grip op asfalt is redelijk tot goed maar duidelijk minder goed dan de nieuwe suprême.
Hoi Miro,

Dank voor de info. Ik zie wel wat het wordt wat betreft lekbestendigheid. Bij zacht rubber hoort ook meer klevende steentjes natuurlijk. Ik heb het idee dat die rubbermengsel namen bij Schwalbe vooral een marketing ding is, ik kan me samen met jouw info niet voorstellen dat voor almotion en supreme hetzelfde rubber gebruikt wordt.

Almotion is er voor 26" alleen in 55-559 en dat is te breed. Heb wel 40-622 op mijn gewone 28" fiets en dat rijdt geweldig. Een ouderwets stalen fiets die hetzelfde weegt als mijn lichtgewicht koolstofcomposiet velomobiel, overigens. :)
Ervaring Marathon Supreme, maat 42-559, 1500km bij wintertemperaturen rond het vriespunt, één gemonteerd op het achterwiel.

Grip is goed, geen lek gehad, geen zichtbare slijtage. Wel het idee dat de band aardig traag loopt. Snelheden lagen duidelijk een stuk lager dan ik gewend ben, lager dan voorheen toen ik met een Continental Sportcontact met dezelfde maat reed. Goed kunnen merken toen ik afgelopen weekend een retourtje Brussel reed, 400km. Zelfs als ik de algemeen slechtere weer/wegomstandigheden en slechtere winterconditie mee tel waren de snelheden wel erg laag.

Wat me opviel is dat de band net uit de verpakking binnen bij kamertemperatuur nog soepel was maar bij het omleggen zodra ik buiten was bij de fiets bij 2°C, de band meteen veranderde in een enorm stugge lap rubber.

De 28" versies van deze band, de 37-622 en 42-622 hebben volgens de Schwalbe site een andere uitvoering. Zie https://www.schwalbe.com/en/tour-reader ... preme.html
Dus voor deze banden kan het misschien weer totaal anders uitpakken. En misschien dat in de zomer deze band ook veel beter loopt, maar eerlijk gezegd heb ik dan veel meer en betere banden om uit te kiezen.
Ik ben zoals bekend erg blij met de Conti Topcontact Winter II banden. De grip is geweldig goed, en de rolweerstand bij lagere temperaturen valt erg mee. Mijn vrouw vindt hem in de winter sneller dan de Big Apple.
Da's toevallig, ik heb net de marathon supreme vervangen door ook de Conti Winter-contact. Maat 47-559, past maar nét. Net 25km naar café, reed niet slecht. Morgen 120km naar het werk (heen en terug) op het programma, benieuwd hoe dat rolt in de vrieskou.
Hallo Bastian,
Inderdaad rij ik op met Supreme tubeless band.
Over de weerstand in koude weer kan ik weinig zeggen. Bij temperaturen rond -5…-10 graden fiets ik met gemiddeld van 22..25km/h en in het zommer met 30..38km/h gemiddeld. Het probleem bij mi ligt in het motortje – zuurstof opname, spierkracht etc. Ik heb hetzelfde probleem met mij MTB en racefiets
Ik zie duidelijke verschil in comfort tussen Supreme en Almotion – Supreme is comfortabeler band. Comfort verschil tussen mij Supreme en Vittoria Voager Hyper is minimaal. Alleen na 10,000km de band was overal gesneden en ging naar prullenbak.
Ik ben nooit gereden met Continetal winterbanden. Wat ik jouw ervering met Conti Topcontact Winter II ?
Hoi Miro,

Door omstandigheden en ziekte heb ik vrij weinig gefietst afgelopen tijd, maar alsnog 950km met die Topcontact Winter. Grip is uitstekend, laagje sneeuw gehad en daarop nog niet weten uit te breken. Wel op een bevroren plas water op het fietspad trouwens. Wat betreft snelheid, leek eerst vrij traag maar ik heb vorige week toch nog een fietstochtje van 160km gemaakt door Noord Holland en toen leek het wel weer mee te vallen. Ik heb er eigenlijk nog te weinig mee gefietst om er duidelijk oordeel over te hebben, en teveel andere factoren, paar keer woonwerk verkeer had ik last van slecht weer dus geen representatieve snelheden en wat je zegt gaat alles trager als het flink koud is, zowel mens als machine.

Als de lente eens echt doorbreekt zal ik de band vervangen door een 35-559 Schwalbe Kojak die ik nog heb liggen, voor de rest van de zomer. Ik zal dan ook eens voor de grap een week wisselen met die Supreme om de vergelijking met de Kojak te kunnen maken.
Wij zijn erg tevreden over de Topcopntact Winter. De grip is fenomenaal, en de band blijft ook bij lage temperaturen soepel en dus comfortabel. De grip is uiteraard het doorslaggevende argument, maar de rolweerstand is niet verkeerd. Mijn vrouw vond ze in de kou sneller dan Big Apples, maar of dat ook zo is durf ik niet te bevestigen. Het is in elk geval niet een verschrikkelijk trage band, integendeel. Voor de winter is dat voor mij genoeg.
Is dat de smalle 28" maat Wim?
Fietsbranche leeft in hypes. Vroeger waren de smalle banden nu de brede. In beide gavialen niemand denk na.
Smalle banden zijn sneller in de sneeuw regen, soms bij modder en zandstrookjes. Dat merk ik altijd bij overstap van MTB 29x2,35 naar veldrijden fiets .
Wij rijden zowel met de 50-559 als met de 37-622. Allebei vallen relatief smal. De grip van de 37-622 op mijn stadsfiets is duidelijk minder dan die van de 50-559. Gek is dat niet want de 37-622 is veel smaller - in werkelijkheid zelfs niet meer dan 31 mm op de vrij smalle velgen van mijn oude Koga stadsfiets en nauwelijks breder op de bredere velgen van de stadsfietsen van de kinderen (maar wel relatief hoog). Op een gewone Nederlandse stadsfiets zou ik nu de nominaal 42 mm versie aanraden. De 50-559 is in werkelijkheid 42 mm op Exal SP19 velgen. De 55-559 zal op veel 26 inch vakantiefietsen passen. Er is nu ook een 50-584.
miro schreef:
ma 19 mar, 2018 15:02
Fietsbranche leeft in hypes. Vroeger waren de smalle banden nu de brede.
Voor mij telt vooral dat voor 559mm velgen (26") je over het algemeen goede brede banden kan krijgen en voor 622mm velgen (28") over het algemeen goede smalle banden. Voor 622mm velgen is de brede band sinds kort ook goed verkrijgbaar (29") maar dat wordt wel een fors wiel dan.
Wim schreef:
ma 19 mar, 2018 16:10
Wij rijden zowel met de 50-559 als met de 37-622. Allebei vallen relatief smal. De grip van de 37-622 op mijn stadsfiets is duidelijk minder dan die van de 50-559.
De 50-559 Continental Topcontact Winter is 46mm breed (gemeten met schuifmaat) op een 23mm velg en past net in mijn wielkast. Ideaal is dat niet want je wil eigenlijk wel wat extra ruimte voor sneeuw hebben. Als er maar weinig ruimte is loopt je wiel snel vast. Een brede band heeft ook meer rolweerstand in de sneeuw. Een winterband is daarom liever kleiner dan een zomerband.
42 mm op een SP19, meer data heb ik niet. Je wilt inderdaad wel een beetje ruimte hebben, maar het verrast me dat je dat niet hebt. Op de meeste 26 inch fietsen moet dit allemaal prima passen, of zelfs nog een maatje breder. Rolweerstand in de sneeuw kan me niet boeien (als dat al meetbaar is). Ik wil niet uitglijden, dat is al.
Er is een vreemd (werkelijk) breedteverschil tussen de 37mm (622) en de 42mm (622) Continental Winter Contact II: de 37 is inderdaad erg smal, maar dat geldt niet voor de 42mm, die valt relatief breder.
Interessant. Ik heb die 42-622 nooit in handen gehad. Misschien zijn ze bij Conti toch wel geschrokken van de werkelijke breedte van de eerste serie met 37-622 en 50-559 nominaal. Naar ik begrijp blijft het erg moeilijk voorspellen hoe breed precies een band nu echt gaat uitvallen.
De vraag is wil je echt een brede winterband.
Bij sneuw en water op asfpltwegen en in kleef modder smale banden hebben voorder.
Met grote banden vals je over zoiets terreinen. Voorbelden
- auto winterbanden zijn ook smal
- MTB speciaal modder banden zijn smal
- veldrijden zelfs daar bij modder men kies voor smaler dan 33mm band. Bijv modderige WK Valkenburg 2018 was gewonnen met 32mm banden

Met brede band wals je over de modder en plugbrede in het sneuw is nadelig.
Ook in water krijg je hetzelfde effect.
Wim schreef:
ma 19 mar, 2018 16:44
Je wilt inderdaad wel een beetje ruimte hebben, maar het verrast me dat je dat niet hebt. Op de meeste 26 inch fietsen moet dit allemaal prima passen, of zelfs nog een maatje breder.
Da's idd een onhandige beperking van deze fiets (velomobiel) hoewel tot 50 goed gaat als de achterbrug netjes is uitricht, dat is nu niet het geval. Aan de andere kant, tot 50 heb je toch ook wel aardig wat goede banden. daarboven worden het ook wel zware lompe sloffen. Maar een marathon almotion gaat idd niet.
Rolweerstand in de sneeuw kan me niet boeien (als dat al meetbaar is). Ik wil niet uitglijden, dat is al.
Rolweerstand in de sneeuw is best significant, ga maar eens met 20km/h door een laag verse sneeuw fietsen en verbaas je hoe hard je daarvan ineens gaat zweten.. Je moet die sneeuw namelijk mooi samendrukken, kost best wat energie. En hoe breder de band hoe meer sneeuw je moet samendrukken.
Vast, maar mijn primaire doel is dan toch om niet onderuit te gaan.