Gedeformeerde Schwalbe Almotions

Gisteren 2 nieuwe Marathon Almotion gemonteerd. En wat blijkt? alle twee gedeformeerd… :( de ene meer dan de andere. Duidelijk te zien op de video hieronder. Het is flink trillen als ik boven 20km/h fiets …

https://onedrive.live.com/redir?resid=C ... ideo%2cmp4

Alles meerdere keren gecheckt - binnenbanden zitten goed. Daarna ongeveer 10 km gereden met snelheid tot 30 km/h. eerste 5 met 2.5 bar en daarna opgepompt tot 4.3 .. geen verbetering.

De vraag is, kan dat verbeteren met de tijd? Komt het misschien omdat de banden te oud zijn en te lang verpakt en geplooid waren? Heb paar vergelijkbare verhalen gezien op het web maar niet veel

Zojuist een e-mail gestuurd naar de leverancier. In afwachting voor de antwoord.
Aan de reflectiestreep te zien lijkt het erop dat je band niet regelmatig op je velg zit. Opnieuw monteren zou dan een optie zijn.
arnob,
bedankt voor de snelle reactie.
Aan de reflectiestreep te zien lijkt het erop dat je band niet regelmatig op je velg zit. Opnieuw monteren zou dan een optie zijn.
Dacht ik ook... meerdere keren gedemonteerd en gemonteerd. .. geen verbetering en het komt altijd op hetselvde plek
Ik zou het als volgt doen: doordat de wang van de band nog stug is ligt hij niet goed op de velg.
Mijn remedie hierop is: band leeg laten lopen, de gehele wang van de band insmeren met afwasmiddel ( dit aan beide zijden van de band) en de band op spanning brengen.
Dan zul je zien dat de band zichzelf ,,zet" op de velg.

Gr. Rudie
Misschien heb je hier iets aan:http://www.m-gineering.nl/techdex.htm.
Ga naar onder, klik op "Volgende tips" en bekijk "Hobbelende band?" Je bent niet de enige met dit probleem ...
Bedankt Rudie!

Ik ga nu meteen even naar de garage je methode toepassen! :)

wordt vervolgd...
Nope... geen verbetering... het lijkt dat de band wat "kleiner" is op een plek van 20-30 cm lang
Misschien heb je hier iets aan:http://www.m-gineering.nl/techdex.htm.
Ga naar onder, klik op "Volgende tips" en bekijk "Hobbelende band?" Je bent niet de enige met dit probleem ...
Bedankt arnob. ik ga nu even lezen!
Bij het gebruik van afwasmiddel en relatief lage druk is het middel erger dan de kwaal: je binnen- en buitenband gaat draaien om de velg met een afscheurend ventiel als gevolg.
Het is duidelijk dat de band niet goed gecentreerd op de velg ligt.
Controleer eerst of het velglint goed gecentreerd is op het velgbed. Als dit lint op plekken naar één kant is opgekropen kan de hiel van de band zich op die plekken niet goed in de velgrand zetten.
Wrijf vervolgens beide zijkanten van de band en ook de binnenkanten van velg in met zeep of afwasmiddel. Een nat doekje dat je even over een stuk zeep haalt, heeft ongeveer de goede hoeveelheid zeep. Zorg dat je echt een natte film op de bandhiel hebt.
Pomp de band nu hard op, minstens tot het maximum van de aanbevolen druk. Als de band zich nog niet zet, ga er dan rustig nog 1 bar overheen. Banden hebben meestal een profilering in het rubber dicht bij de velg. Je moet die ring naar een positie zien bewegen waarbij de afstand tot de velgrand overal gelijk is. Als de profielring concentrisch ligt, laat dan meteen de druk zakken tot de gewenste druk, meestal dicht bij het minimum.
Sommige vouwbanden hebben hier last van, zijn er dan ook al lastig om te krijgen vaak. Heb ik bij mijn racefiets al eens ervaren. De methode met een beetje zeepsop werkt goed en dan inderdaad eventjes lekker hard oppompen, dan hoor je een aantal plopjes wanneer de draad zich goed zet. Daarna nooit meer last gehad.
Iedereen bedankt!

is nu opgelost. Veglint was de boosdoener!

Leuk dit forum! prettig fietsweekend toegewenst!
Grum schreef:Iedereen bedankt!

is nu opgelost. Veglint was de boosdoener!

Leuk dit forum! prettig fietsweekend toegewenst!
Vooruit dan, nog een nagekomen tip wat betreft velglinten. Koop stoffen plaklint, beter wat betreft warmte isolatie (bij velgremmen ;-)) en in dit kader nog belangrijker; blijft beter op zn plek zitten

Afbeelding
Net die Velox velglinten gaan "slingeren" in het velgbed. Mijn oplossing: Notubes yellow tape. Is bij 19mm brede velg iets breder dan het velgbed. En verschuift absoluut niet; is ook nog eens heel dun. Met de trend naar bredere velgen (23 en 25mm breed) wordt een goed zitten blijvend velglint nog belangrijker.
math schreef:Pomp de band nu hard op, minstens tot het maximum van de aanbevolen druk. Als de band zich nog niet zet, ga er dan rustig nog 1 bar overheen.
Dat lijkt me echt geen goed advies.

Gewoon beginnen met een heel zachtjes opgepompte binnenband zodat de buitenband net in vorm blijft en dan de zijkant aan beide kanten masseren en duwen totdat het allemaal op de plek zit. Dan oppompen tot een lichte druk -zoals 2 bar, controleren en dan pas verder opppompen.
Wat ook wel wil helpen om de band op zijn plek te krijgen is zorgen dat de band op kamertemperatuur is en dat je dus niet in een koude schuur probeert die band te monteren. De hogere temperatuur zorgt ervoor dat het rubber wat soepeler wordt.
sjefke schreef:Net die Velox velglinten gaan "slingeren" in het velgbed.
Vreemd….ik fiets daar al zo'n slordige 25 jaar mee en heb nog nooit een slingerend lint gehad. Wel goed prepareren bij de montage zodat het goed plakt, daarna jaren zorgeloos fietsen (wat betreft velglint tenminste) en niet na verwijderen opnieuw gebruiken maar nieuw lintje plakken.

maar goede alternatieven zullen er vast ook zijn

groet BertV
Leon schreef:
math schreef:Pomp de band nu hard op, minstens tot het maximum van de aanbevolen druk. Als de band zich nog niet zet, ga er dan rustig nog 1 bar overheen.
Dat lijkt me echt geen goed advies.
Mijn ervaring is dat masseren en duwen en zelfs opnieuw opleggen meestal weinig uithalen. Je vingers kunnen die band niet concentrisch op de velg duwen. Dat kan alleen een alzijdige hoge inwendige druk. Zeep op de wrijvingspunten helpt aanzienlijk.

Bij het specificeren van een maximumdruk heeft een fabrikant er rekening mee gehouden dat een tot het maximum opgepompte band in de zomer in de zon wel tot rond 70oC kan opwarmen, een factor 1,15 meer druk. Bovendien is dat maximum een overdruk; de inwendige druk is 1 bar meer, al bij het oppompen. Ik denk niet dat het schadelijk of onveilig is om die reserve te gebruiken gedurende hoogstens enkele minuten om een onwillige band op zijn plek te krijgen. Maar wie het niet vertrouwt, moet het niet doen.
math schreef:Mijn ervaring is dat masseren en duwen en zelfs opnieuw opleggen meestal weinig uithalen. Je vingers kunnen die band niet concentrisch op de velg duwen. Dat kan alleen een alzijdige hoge inwendige druk.
Ik wil je het wel eens voordoen. Misschien dat ik er eens een filmpje van maak.