welke voorderailleur voor 32-48-53 ?

Ben bezig met het restaureren van een "oude" tandem. Helaas ontbreekt de voorderailleur in zijn geheel.
Er zitten 32-48-53 bladen gemonteerd (achter 5-speed).
Is er een voorderailleur dit dit kan schakelen ? ik vind het gat tussen 32 en 48 nogal groot,
de ketting moet dan in één keer veel "klimmen".
Het zou een pull-down moeten zijn. (dan komt de kabel toch van onderen ?)

Misschien heeft iemand een linkje ?
SanderZ schreef:Er zitten 32-48-53 bladen gemonteerd (achter 5-speed).
Is er een voorderailleur dit dit kan schakelen ? ik vind het gat tussen 32 en 48 nogal groot,
de ketting moet dan in één keer veel "klimmen".
Een echte ouderwetse "granny". Het idee is dan dat je "half-step" schakelt op de twee grootste bladen, en de granny alléén in het uiterste geval (steile klim) gebruikt. Terugschakelen van de granny naar het middenblad gebeurt dan over het algemeen als je aan de afdaling gaat beginnen, dus zonder druk op de pedalen en alle tijd om rustig de ketting weer op het middenblad te laten schakelen. In principe zou elke voorderailleur die 21 tandjes op de voorbladen (en de totale capaciteit van jouw aandrijving) aankan, moeten voldoen.
Het zou een pull-down moeten zijn. (dan komt de kabel toch van onderen ?)
Bottom-pull.
Je moet op zoek naar iets uit de tijd dat die tandem werd verkocht, is dat er niet meer dan naar iets wat dat aantal tanden kan overbruggen een oude XT bijvoorbeeld http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... AbsPos=180
16 tanden is geloof ik ook wel zo'n beetje de max wat je in 1 keer kan schakelen. Dat heeft dan weer met de kooi en de positie op de staande buis te maken. Afschakelen zal vaak het probleem niet zijn opschakelen daarentegen wel.
Een stap van 16t in een triple is zelfs nog minder onmogelijk dan een stap van 5 tanden. Misschakelen wordt dan de standaard. Zelfs 8t verschil leidt tot een kooi die op het middenblad landt. Ook met vintage derailleurs onmogelijk. Kies voor 48-32 met een dubbele derailleur. Afstellen op de twee binnenste posities. Voor de 48t heb je dan singlespeed bladboutjes nodig. Of een triple met stappen van 10t.
Ik denk dat het toch een bezoekje aan Kiel-Windeweer wordt, want ook de shifters en de achterderailleur kom ik nog niet helemaal uit, en ombouwen naar 6-speed.. :?
sjefke schreef:Zelfs 8t verschil leidt tot een kooi die op het middenblad landt. Ook met vintage derailleurs onmogelijk.
Dus de FC-6206 touring crank, die Shimano in de jaren '80 met 28/44/50 uitrustte, kan met geen enkele derailleur geschakeld worden? Die gekke Japanners, toch!
Alien schreef:
sjefke schreef:Zelfs 8t verschil leidt tot een kooi die op het middenblad landt. Ook met vintage derailleurs onmogelijk.
Dus de FC-6206 touring crank, die Shimano in de jaren '80 met 28/44/50 uitrustte, kan met geen enkele derailleur geschakeld worden? Die gekke Japanners, toch!
Was vooral 48/38/28-26t! heb ik zelf ook gehad. En echt gekke combinaties. Dat doet Shimano al lang niet meer.
Maakt
sjefke schreef:[…] onmogelijk.
niet minder onwaar.
Alien schreef:Maakt
sjefke schreef:[…] onmogelijk.
niet minder onwaar.
Ik snap het ook niet helemaal. Ik zou Google eens wat laten suggereren, het beste doe je dat in het Engels.
bijvoorbeeld dit resultaat waaruit blijkt dat het blijkbaar niet onmogelijk is http://www.cyclingforums.com/topic/1025 ... erailleur/
Zelf heb ik trouwens 53-38-26 met een microshift FD en dat schakelt prima.

Jan Heine even quotend:
"One big rule is that the difference between adjacent chainrings ideally should not be larger than 16 teeth. You can use a larger difference – I once tested a classic René Herse bicycle with a 52-26 double – but your shifting will not be ideal. For example, a 48-32 (16 tooth difference) will shift fine with most front derailleurs, but a 48-30 (18 tooth difference) may require trimming of the front derailleur after each front shift. A large chainring difference also can result in the chain rubbing on the large chainring when you ride in the small chainring in the front and on one of the smaller cogs in the rear." (bron:https://janheine.wordpress.com/2012/11/ ... hainrings/
Half step is inderdaad het woord om op te googelen, en zoiets was ooit heel normaal om de grote stappen tussen een wide range 5 speed systeem te halveren. Ik weet niet welke moderne voorderailleurs dit kunnen. 14-28 achter, dwz 14-17-20-24-28 was toen heel erg wide range. IRD heeft nu een 5 speed 13-32 en voor een tandem is zo'n groot bereik wel fijn. Je hebt dan wel een derailleur nodig die dat ook kan.
sjefke schreef:Een stap van 16t in een triple is zelfs nog minder onmogelijk dan een stap van 5 tanden. Misschakelen wordt dan de standaard. Zelfs 8t verschil leidt tot een kooi die op het middenblad landt.
Ik kan alleen maar hopen dat je hier in twee van de drie zinnen NIET bedoelt wat je schrijft.
Zou het niet makkelijker zijn de "moeilijke" triple te vervangen door een gangbaardere, b.v. deze :

https://www.internet-bikes.com/10402-sh ... 48t-zwart/

en dan achter een 6-speed freewheel met een derailleur b.v.:

https://www.internet-bikes.com/106931-s ... ge-zilver/

(mits een 7-speed derailleur op een 6-speed freewheel past..)

en dan deze shifter :

https://www.internet-bikes.com/51087-sh ... 6r-rechts/ en dan een zelfde 3-speed vóór.
"Makkelijker"? Bij een tandem? Hm.

En ook helemaal afhankelijk van wat je bereid bent uit te geven.

Hoe zijn de kettingbladen op de crank gemonteerd? En wat is de inbouwbreedte achter?
Inbouwbreedte is 122 mm, voor 6-of 7-speed zou 126 mm nodig zijn, volgens Sheldon Brown. Zou die 2 mm aan weerszijden haalbaar zijn ?

Ik heb ook nog een oude, maar goede Koga Distance staan, die zou ik kunnen kannibaliseren :twisted:
SanderZ schreef:Inbouwbreedte is 122 mm, voor 6-of 7-speed zou 126 mm nodig zijn, volgens Sheldon Brown. Zou die 2 mm aan weerszijden haalbaar zijn ?
Stalen frame? Zeker. Dan haal je 130mm ook wel, dat vergroot de mogelijkheden nogal.

Maar kom anders eens met wat meer dan steeds kleine brokjes info. Wat is nou eigenlijk je plan met je tandem? Post een wat plaatjes?
Het is een stalen frame inderdaad, heb vanmiddag even wat ringen tussen conussen en borgmoeren gedaan en kom zo aan ca. 126 mm. Deze gaat moeiteloos terug in het frame, dus met iets meer moeite zou 130 mm ook wel haalbaar moeten zijn.

Mijn plan met deze tandem is eigenlijk om toertochtjes te maken, maar helaas heb ik geen vaste stoker. De stokers zitplaats moet daarom ook maximaal verstelbaar zijn om mensen (m/v) met verschillende lengtes te kunnen laten fietsen.
Het moet wel een comfortabele fiets worden met een beetje gedegen materiaal, het mag ook wel wat kosten, als het dan ook maar goed fietst.
Het opbouwen van de fiets is eigenlijk al de helft van de lol, de andere helft moet van het fietsen komen.
Ik heb geen enkele ervaring met tandem fietsen, deze tandem is ook maar zo'n beetje op mijn pad gekomen. Het was natuurlijk onzinnig om een nieuwere tandem te kopen, en dan maar zien of ik iemand kan krijgen als stoker.

Helaas lukt het niet om foto's te plaatsen
In je vorige draadje stelde je dat je het een beetje "in stijl" wilt houden; nu wil je de cranks, bladen en derailleurs vervangen door modern Shimano-spul. Meestal niet het meest retro gestileerde materiaal.

Mijn tip is om Marktplaats eens af te struinen. Oude (pre-1995, pakweg) mountainbikes, ATB's en racefietsen gaan vaak voor een prikkie van de hand, en daar zijn heel wat mooie onderdelen van te jutten.
Misschien valt het frame dan ook nog wel te updaten?
Ik wil proberen of van mijn oude Koga het achterwiel erin past (8-speed).
En als dat past de rest er ook af halen en gebruiken voor de tandem.
Helaas :( De tandem blijkt 26" wielen te hebben, had dit niet gezien doordat de banden helemaal uitgedroogd zijn, daardoor onleesbaar.

Buiten dat is de breedte van de Koga 136 mm, en zou het kleinste tandwiel aanlopen aan de achtervork.
Weer een beetje terug bij af, het zal nu 2 maanden stilliggen vanwege "overwinteren" in Spanje en Portugal. Ga wel de Ecovia de Litoral fietsen (niet op de tandem, uiteraard :D )