vraag over 5-speed

Ik heb voor zéér weinig een antieke/klassieke/oude tandem gekocht, een Concorde Vectra.
Naar mijn eigen schatting is het bouwjaar zo'n beetje tussen 1975 en 1985, gezien de uitvoering en de gemonteerde onderdelen. Behalve dat het frame zeer vuil is, lijkt het in goede staat. Ik wil de fiets dan ook opknappen/restaureren en een beetje upgraden, zonder dat de uitstraling erg veranderd.

Nu zit er een 5-speed freewheel gemonteerd, kan ik hier "straffeloos" een 6-speed van maken ? Bestaat er ook een body voor een cassette die je op een ouderwetse naaf met schroefdraad kunt monteren ?

Ik wil graag de draaischakelaars van SRAM monteren en ook eventueel de bijbehorende derailleurs van SRAM gebruiken. In hoeverre is dit te gebruiken met standaard freewheel of welke body met cassette is hiervoor bruikbaar.? En dit in combinatie met een triple crankset.
1. van 5 naar 6v: meestal wel, misschien ook 7v, hangt af van ruimte in frame en uitvalmaat. Soms moet je wiel opnieuw centreren. Bij wiel van 40jaar (maar soms ook bij 15 j) zou dat wel eens onmogelijk blijken te zijn. Koop een passend nieuw wiel, ben je van heel veel problemen af. zie hieronder.
2. nee, andere naaf/wiel nodig. Uitvalmaat weer belangrijk.
3. Gripshift voor 5v of 6v bestaan volgens mij niet, misschien voor kinderfietsen. Destijds bestond SRAM niet. SRAM heeft ook gripshift dat compatible is met Shimano, nieuw vanaf 8v. Het freewheel is al 25 jaar geen standaard meer, behalve op sommige inferieure bouwmarktfietsen. Met losse bodies kun je niets. Ander wiel is het goedkoopste. Eerst uitvalmaat meten. Je hebt 130 of 135mm nodig. Alle naven zijn tenminste geschikt voor 8, 9 en 10v. En 7v met een spacer van 3,5mm.
4. De montagemethode van de tandwielen heeft geen relatie met het type shifter.
Sjefke schreef: Gripshift voor 5v of 6v bestaan volgens mij niet ..
Of ik kan niet tellen, of Internet-Bikes kan niet tellen, of SRAM kan niet tellen.
http://www.internet-bikes.com/112425-sr ... hts-zwart/
Ik zie toch echt het getal 6 en de naam SRAM.
Ook hier, maar dan voor een tientje méér : http://hollandbikeshop.com/sram/sram-mt ... hts-zwart/

Dezelfde Internet-Bikes winkel heeft ook draaiverstellers voor 5v en 7v : http://www.internet-bikes.com/versnellingen/?cats=6435
Grip Shift is een beschermde merknaam van SRAM http://www.bikemag.com/blog/exclusive-t ... AzZhcoM.97
Je kunt prima tellen. :wink:
Het wijzen op de beschermde handelsnaam is beetje overbodig. Ik gebruik GripShift (zo goed geschreven?) zowel in ESP versie als Shimano-compatible.
Het begint met precies uitzoeken wat je hebt. Veel 5 speed naven waren 120 mm breed, maar meet het na. De smalste naven zijn tegenwoordig 130 mm en dat past niet zomaar in een frame voor 120 mm. Is dit een gewone naaf of een tandemnaaf, dwz meer dan 36 spaken, een zwaardere as, en eventueel een aansluiting voor een sleeprem? Die waren en zijn meestal wat breder dan vergelijkbare gewone naven.
Het handigste zijn 5 of 6 speed tandwielen voor een freewheel. Daar is best nog wel wat voor te koop. Ik zou de shifter niet veranderen: een frictieshifter op de onderbuis werkt ook prima. Een indexshifter vereist al gauw dat de derailleur ook nauwkeuriger werkt dan vroeger het geval was.
Kortom, wat mij betreft is het beste advies om goed onderhoud te doen, versleten onderdelen te vervangen (aan bijna alles is nog te komen), maar vooral niet veel te moderniseren, want dan kom je van het een op het ander.
sjefke schreef: 3. Gripshift voor 5v of 6v bestaan volgens mij niet, misschien voor kinderfietsen. Destijds bestond SRAM niet.
Er was eind jaren 80 al het e.e.a. aan draaischakelaars voor toerfietsen, mijn moeder had zoiets. Zoals Math aangeeft zijn er wel parts te vinden. Het enige wat ik niet zou weten is welke derailleurs daarbij passen :?:

Daarom kan ik me wel vinden in Wim's reactie. Al zijn jaren 80 zes speed SIS race derailleurs in mijn ervaring super betrouwbaar, ik weet dat de draaischakelaar op de toerfiets van mijn moeder niet zo super schakelde, ook omdat de derrie toch een andere kwaliteit was dan New 105/600/Dura Ace. Verder ga je toch mixen en dat is ook niet altijd een feest. Frictie is wat dat betreft lekker makkelijk.

Afdwalen: Grip Shift was volgens mij oorspronkelijk een eind jaren 80 merk dat bar-end shifters maakte (voor triathlon sturen). Eind jaren 80 was het 6-7 speed, dus ja, er is zeer zeker originele 6-7 speed Shimano compatible Gripshift geweest.
Twee jaar geleden kwam ik een stel sympathieke ( op rust ) Nederlanders tegen op weg naar Rome. Zij fietste van Florence naar Nederland. Zij hadden een tandem met aanhanger, een RDC. De fiets was meer dan 30 jaar oud en was zoveel als mogelijk authentiek gelaten behalve dat er een Rohloff naaf was ingebouwd. Ik weet natuurlijk niet wat uw bedoelingen zijn met de tandem, maar deze mensen wilden zoveel mogelijk Europa doorkruisen.
Ik heb een foto van het stel, misschien als PB?
SanderZ schreef:En dit in combinatie met een triple crankset.
Als je een triple monteert impliceert dat dat je de heuvels in gaat. Dan wordt het ook tijd om je af te vragen of de remmen nog wel zo op te knappen zijn dat je in de afdaling als het moet een beetje tot stilstand kunt komen. Voor een tandem toch soms wel een punt.

Ik zou het advies van Wim opvolgen en de tandem alleen opknappen om origineel en mooi te zijn.

Logische vraag: heb je er al een foto van? (Dat gaat zo)
Wim heeft gelijk: het eerste dat je moet doen, is de inbouwbreedte van je achterwiel vaststellen. Dat bepaalt voor een groot deel wat je mogelijkheden zijn.

Er is sowieso een hoop mogelijk, maar tenzij je bereid bent flink te investeren, zowel in geld, als in kennis en werk, kun je het maar beter simpel houden.
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, geeft genoeg stof tot overdenken :idea:
Zoals ik al zei was de tandem zéér goedkoop (25 euro), vandaar dat hij ook niet in rijdbare staat is.
Het 5-speed freewheel wil niet draaien, de derailleur(met haak) is scheef en heeft speling en de voorderailleur ontbreekt helemaal. De originele shifters zijn verroest :cry:
De voorste trapas heeft speling en moet vervangen worden, de achterste draait nog soepel.
De excentrische kettingspanner is wel compleet en zo te voelen, gangbaar.
De kettingen zijn stijf verroest, maar dat is nog wel het minste probleem.
De tandem heeft het meest te lijden gehad van het buiten staan.
De kettingbladen zijn allemaal nog in goede staat, evenals de cranks, hoewel dit niet de originele zijn, want ik vermoed dat de originele van staal waren.
Vraag is ook of voorste en achterste linkercranks met bladen (cross-over) wel echte tandem cranks zijn :roll: .
De tandem heeft wel leuke jaren '70 details zoals deels verchroomde voorvork. goed chroom overigens, een poetsmiddeltje erover en het is weer mooi :D

Ik wil de tandem zo maken dat ik als captain goed passend kan zitten, en de stokerplaats uitgebreid verstelbaar is, omdat ik (nog) geen vaste stoker m/v heb.

Ik laat de tandem nu even rusten tot maart en neem hem dan mee naar Marten in Kiel-Windeweer om e.e.a. te laten bekijken/vervangen en te bestellen.
Zal mijn vrouw even lief aan kijken wat foto's te plaatsen :oops:
Als je het chroom weer mooi maakt doe dat dan met een polijstmiddel ZONDER korrel zodat het chroom geen krasjes krjjgt. Gebruik bv Poorboys Proffesional polisch met een oranje of witte handpad. En als hij mooi is beschrrmen met bv Gyon Q2M Cure.

Ik weet dat het autodetail producten zijn - daar gebruik ik ze zelf ook voor. Maar houden de fiets ook veel langer mooi en beschermd tegen de elementen.
@inge1
Heb je nog meer van die handigenttips?