Ervaringen met reisfietsen van Rose

Hallo,

Hoewel ik op dit moment nog geen concrete plannen heb om onze ouwe, eenvoudige maar in prima staat verkerende mountainbikes met semi slicks en Racktime Add-it's te vervangen ben ik me toch wat aan het oriënteren. Nou wordt op racefiets gebied Rose vaak genoemd als erg goed voor relatief weinig geld. Het nadeel van een bedrijf als Rose ten opzichte van bedrijven als Bike4Travel en Snel fietsen is denk ik de persoonlijke touch. Ik heb er (Rose) wel eens onderdelen gekocht en hoewel ik over de telefoon niet slecht geholpen werd voelt het allemaal toch even wat anders... Maar héé daar staan dan wellicht ook andere prijzen tegenover.

Dus mijn vraag: Wat zijn zo de ervaringen met Trekkingfietsen van Rose? Maken ze de reputatie van Biggest Bang for the Buck waar of valt dat toch tegen? Of juist erg mee? Wat mij betreft gaat het dan over de fiets en de componenten, de manier waarop je geholpen werd, nazorg als er iets is en natuurlijk ook... Hoe regel je het met onderhoudsbeurten. Alles met elkaar, was het 't waard of zou je de volgende keer (weer) bij een specialist aankloppen?

http://www.rosebikes.nl/producten/fiets ... tyfietsen/

Op wereldfietser zie je dat er een duizendtal resultaten zijn op Rose maar die lijken toch vooral over aanschaf en componenten te gaan.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/searc ... e&start=20
AndreM schreef:Dus mijn vraag: Wat zijn zo de ervaringen met Trekkingfietsen van Rose? [...]
Op wereldfietser zie je dat er een duizendtal resultaten zijn op Rose maar die lijken toch vooral over aanschaf en componenten te gaan.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/searc ... e&start=20
Hallo Andre, goed dat je de zoekfunctie al geprobeerd hebt. Deze discussie ook gevonden?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... antiefiets

Groetjes,

Carl
Hallo Carl,

Die had ik inderdaad nog niet gevonden. Alle antwoorden op mijn vragen staan er wel zo'n beetje in.

Dank je voor meezoeken.
Heb sinds 2 weken een Rose Activa Pro IV. Besteld zonder pedalen, want ik had net nieuwe pedalen op mijn oude fiets. Voor de deur in Bocholt de pedalen erop gezet, tassen er aan gehangen, en naar huis gefietst.
Levertijd was 7 weken.
Helaas was het verkeerde zadel gemonteerd, had een SQ lab uitgezocht, maar zat een Terry op. Ook een beetje mijn fout ; de verkoper had deze niet op de offerte gezet en ik had dit over het hoofd gezien. Maar was geen probleem, binnen 10 minuten zat het juiste zadel erop (vrijdagmiddag en nogal druk in de werkplaats..)
Zeer vriendelijk en deskundig geholpen, misschien minder persoonlijk als bij kleinere fietsenzaak, maar hé ! het gaat om de fiets tenslotte.
In 2 weken zo'n 600 km gefietst (waarvan 220 met bagage) en het is een zeer strak rijdende fiets, strakker als mijn vorige (Koga Signature), maar die had dan ook geen Carbon Drive.
Enige minpuntje (tot nu toe..)is de middenstandaard, met uitstaande standaard lopen met de fiets leid tot "vastlopen" van de crank tegen de standaard. Hier komt dus nog een andere op..
Ik ken geen enkele middenstandaard die dat niet doet (vastlopen van de crank). (Ik fiets pas 50 jaar).
Mij vorige fiets had achterstandaard, maar met volle achtertassen en tassen aan de lowriders was dit ook een drama. Moet je eigenlijk ook een standaard voor hebben.
Middenstandaard en tassen achter en voor is ook niet alles (stuur slaat om , fiets ligt plat.).
Fiets met tassen: zet ik als het even kan tegen een externe standaard (boom, lichtmast, muur, o.i.d.)
Standaards zijn nuttig, maar dan voor een fiets zonder tassen.
Haha, ik bedoelde met andere standaard : een standaard bij de achteras.
Verder heb ik ook een standaard op de lowrider gemonteerd (Tubus).
Vindt het wel prettig om de fiets neer te kunnen zetten waar ik wil, zonder afhankelijk te zijn van een boom of muur o.i.d. (woon in Flevoland, vandaar... :D )
Hi,

Ik heb sinds een paar weken de Black lava 5 met een paar kleine aanpassingen. Ik ben er zeer tevreden. Maar heb hem tot nu toe ook alleen als woonwerkfiets gebruikt. Hij stuurt superstrak, voelt licht en degelijk. Ik had er wel liever velgremmen op gehad vanwege alle berichten alhier maar op dit moment nog geen enkel probleem ondervonden van aanlopen o.i.d.

Ik ben erg benieuwd naar een uitgebreide test als vakantiefiets, binnenkort op http://www.sintchristophorus.nl/testfie ... more-10257

Het voornaamste voordeel van Rose is dat je zeer goede frames koopt voor minder geld dan van de gerenomeerde merken. In het hogere segment vakantiefiets en racefiets bespaar je zo minimaal EUR 1000.=
Een tweede voordeel is dat je de fiets vrijwel volledig naar eigen smaak kan customizen.

Je wordt er ook prima geholpen maar zelfs vanuit Arnhem is het wel even een stukje rijden mocht je onverhoopt toch wat aftersales nodig hebben.
Bedenk ook waar je de fiets na de aankoop wilt laten onderhouden. Er zijn fietsenmakers die hier niet zo dol op zijn...

Puur voor onderdelen weet ik overigens wel wat betere/goedkopere adresjes.
Sanderb schreef:Het voornaamste voordeel van Rose is dat je zeer goede frames koopt voor minder geld dan van de gerenomeerde merken. In het hogere segment vakantiefiets en racefiets bespaar je zo minimaal EUR 1000.= Een tweede voordeel is dat je de fiets vrijwel volledig naar eigen smaak kan customizen.
Wat bedoel je met "hoger segment vakantiefiets"? Hoger kwaliteitssegment of prijssegment? Als je kwaliteit bedoelt, schaar je dan Avaghon in het hogere kwaliteitssegment? Ik wel. Een Avaghon 28 inch Rohloff met 'min of meer' dezelfde configuratie als een Rose Black Water (2450 euro) kost ongeveer 2700 euro. Dat is flink aan de prijs: in tien jaar tijd is deze zelfs 500 euro (22,7%!) duurder geworden. Maar om te suggereren dat deze fiets uit een wat mij betreft hoog kwaliteitssegment minimaal 1000 euro duurder is, lijkt me niet terecht. Even rekenen: 2700-2450 = 250 euro. Dat prijsverschil kan overigens zeker interessant zijn om naar Rose te gaan.

Ik ga alleen in op Avaghon. Santos en zeker ID Works zijn inderdaad nog een (heel) stuk duurder. Als mensen daarvoor willen betalen... mij niet gezien! Maar goed, er zijn ook veel mensen die 600 tot 800 euro voor een smartphone neertellen, of nog veel meer geld voor een dure auto. Ieder zijn ding.

Je geeft ook als voordeel aan dat je een fiets naar eigen smaak kan configureren. Je bedoelt "mogelijkheid", niet "voordeel". Immers, bij Snel, Avaghon, Santos etc kan dat ook.
Willem - hier sluit ik me volledig bij aan. Als je uitgaat van een helemaal hand gebouwd frame naar eigen specificaties dan klopt het wel wat Sander zegt.

Als ik naar mijn eigen fiets kijk en deze vergelijk met bijvoorbeeld Santos dan is de prijs nagenoeg gelijk. En dan geef ik de voorkeur aan een naar eigen ontwerp frame van een gerenommeerde framebouwer simpelweg omdat dan alles mogelijk is. Bij bv. Santos zijn er dan toch wel weer wat beperkingen.
Sanderb schreef:Een tweede voordeel is dat je de fiets vrijwel volledig naar eigen smaak kan customizen.
Ik heb het even op hun site geprobeerd maar in vergelijking met Avaghon (daar heb ik er een van) en Snel (daar had ik er een van) vind ik de configuratie van Rose een dwangbuis.
willem.m schreef:
Sanderb schreef:Het voornaamste voordeel van Rose is dat je zeer goede frames koopt voor minder geld dan van de gerenomeerde merken. In het hogere segment vakantiefiets en racefiets bespaar je zo minimaal EUR 1000.= Een tweede voordeel is dat je de fiets vrijwel volledig naar eigen smaak kan customizen.
Wat bedoel je met "hoger segment vakantiefiets"? Hoger kwaliteitssegment of prijssegment? Als je kwaliteit bedoelt, schaar je dan Avaghon in het hogere kwaliteitssegment? Ik wel. Een Avaghon 28 inch Rohloff met 'min of meer' dezelfde configuratie als een Rose Black Water (2450 euro) kost ongeveer 2700 euro. Dat is flink aan de prijs: in tien jaar tijd is deze zelfs 500 euro (22,7%!) duurder geworden. Maar om te suggereren dat deze fiets uit een wat mij betreft hoog kwaliteitssegment minimaal 1000 euro duurder is, lijkt me niet terecht. Even rekenen: 2700-2450 = 250 euro. Dat prijsverschil kan overigens zeker interessant zijn om naar Rose te gaan.

Ik ga alleen in op Avaghon.
....
Het prijsverschil met Avaghon is inderdaad een stuk kleiner. Ik kom ook op zo'n 250.00 in het voordeel van Rose.
Bij Avaghon hebben we het dan wel over een stalen frame, hè.
Ik geloof dat de Rose (superstijf alu) een stuk lichter is.
Mijn afweging was Santos, Idworx, Koga.

In racefietssegment: Specialized, Pinarello, Kuota. Maar ook daar heb je de goedkopere Stevens en Bulls.
Ave Gone schreef:
Sanderb schreef:Een tweede voordeel is dat je de fiets vrijwel volledig naar eigen smaak kan customizen.
Ik heb het even op hun site geprobeerd maar in vergelijking met Avaghon (daar heb ik er een van) en Snel (daar had ik er een van) vind ik de configuratie van Rose een dwangbuis.
Mwah,
Welke optie(s) mis je dan??
Zonder teveel in detail te treden: In de winkel blijkt vrijwel alles mogelijk. Ook als dit niet in de bike configurator zit.

Ter info: Ik heb geen aandelen in Rose ofzo.
Mijn emotie zegt nog steeds dat ik liever een Santos reisfiets en een Specialized racefiets heb hoor. :lol:
Sanderb schreef:Ik ben erg benieuwd naar een uitgebreide test als vakantiefiets, binnenkort op http://www.sintchristophorus.nl/testfie ... more-10257
Mijn ervaringen zijn te lezen in de aanstaande BIKE & trekking.
Christophorus schreef:
Sanderb schreef:Ik ben erg benieuwd naar een uitgebreide test als vakantiefiets, binnenkort op http://www.sintchristophorus.nl/testfie ... more-10257
Mijn ervaringen zijn te lezen in de aanstaande BIKE & trekking.
:idea:

Top!
Wanneer ligt de nieuwe Bike and Trekking in de kiosk ?
Woensdag wordt 'ie gedrukt.
Christophorus schreef:
Sanderb schreef:Ik ben erg benieuwd naar een uitgebreide test als vakantiefiets, binnenkort op http://www.sintchristophorus.nl/testfie ... more-10257
Mijn ervaringen zijn te lezen in de aanstaande BIKE & trekking.
Een uitgebreider verslag staat nu op mijn site: http://www.sintchristophorus.nl/test-rose-black-lava-5/
Een duidelijk testresultaat en een bevestiging van het idee dat een prima fiets verpest kan worden door één detail.

(Voor degenen die de test niet lezen: er zit een speciale drager op die zonder nokjes op de fiets zit. Die is te slap voor volle tassen van een fietsvakantie. Dat is op zich nog niet erg maar er zitten geen nokjes op het frame voor een normale achterdrager.)
Waarom een modieuze hippe urban fiets testen alsof het een fiets voor wereldfietsers is?
Rose verkoopt bijvoorbeeld ook de ACTIVA PRO 3 CARBON DRIVE, nog wat minder duur dan het geteste exemplaar, en wèl bedoeld wereldfietsers.

NB: Ikzelf schrijf altijd de standaard i.p.v. het standaard.
Peter_K schreef:Waarom een modieuze hippe urban fiets testen alsof het een fiets voor wereldfietsers is?
Rose verkoopt bijvoorbeeld ook de ACTIVA PRO 3 CARBON DRIVE, nog wat minder duur dan het geteste exemplaar, en wèl bedoeld wereldfietsers.
Omdat deze Rose (met het woord Trekking in de naam) qua concept aansluit bij de trekkingfietsen van de huidige gevestigde orde met 28" wielen en 50mm banden. Veel klanten van de winkel waar ik voorheen werkte, maakten zelf ook graag de vergelijking tussen deze Rose, Santos, Idworx, Avaghon, etc.
Wel jammer dat die Carbon Drive dan toch een alu vork heeft, als zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.