Nexus 8 premuim 23000km service

bdr schreef:De vorm van de tanden is inderdaad anders, maar dat wil daarom niet zeggen dat het aangrijppunt van de kettingrollen op de tanden anders ligt.
Het bedoelde meetinstrument is gebaseerd op het principe dat naarmate de tanden slijten de ketting over de tandjes omhoogkruipt. Het instrument is zo gemaakt dat het moment dat bij uitoefenen van de geinstrueerde handeling het kettinkje over de rollen heen gaat schieten overeenkomt met het afkeurmoment.
Kransjes waar de ketitng niet vanaf hoeft te derailleren kunnen o.a. veel hogere en dikekre tandjes hebben waardoor het verloop van de slijtage heel anders is en het meetinstrument er waarschijnlijk totaal anders op reageert.
Ik wil iedereen bedanken en sorry voor onduidelijkheid - ik bedoel de tandwielen van binnenwerk niet de ketting

Volgende jaar zou ik het trukje met magneet gebruiken/ De vet wordt uitgehaald met Diesel/benzine of terpentine.

Bedankt
Miro
daulagari schreef:misschien is het een (wild) idee om de volgende keer het vet dat je uit de naaf haalt te smelten en dan met een magneet alle ijzerdeeltjes eruit te zeven, het gewicht daarvan zou een indicatie moeten zijn van de slijtage.
Bedankt dat zou ik doen volgende keer
bdr schreef: Misschien heb ik de vraag verkeerd begrepen en vraagt Miro of hij de tandwielen in zijn naaf kan beoordelen? Met zo'n blauwe vloeistof zou je de aangrijppunten kunnen bekijken...
sorry voor onduidelijkheid Ik bedoel de binnen tandwielen. Ik wil bij 52...55,000km een technisch onderbouwd uitspraak over de levensduur van een 120euro naaf maken. Rollers kogels en naalden meet ik met https://nl.wikipedia.org/wiki/Micrometer_(instrument)

Welke blauwe vloeistof bedoel je?
miro schreef:... Ik bedoel de binnen tandwielen. Ik wil bij 52...55,000km een technisch onderbouwd uitspraak over de levensduur van een 120euro naaf maken. Rollers kogels en naalden meet ik met https://nl.wikipedia.org/wiki/Micrometer_(instrument)
Dan moet je dus wel van alles wat je meet de slijtagetolerantie weten. 8)
Hoe lang wil je je bezighouden met een naaf van 120 euro? Economisch is het uiteraard al gauw zo dat de naaf in de prullebak moet, versleten of niet. :D
Het bedoelde meetinstrument is gebaseerd op het principe dat naarmate de tanden slijten de ketting over de tandjes omhoogkruipt. Het instrument is zo gemaakt dat het moment dat bij uitoefenen van de geinstrueerde handeling het kettinkje over de rollen heen gaat schieten overeenkomt met het afkeurmoment.
Kransjes waar de ketitng niet vanaf hoeft te derailleren kunnen o.a. veel hogere en dikekre tandjes hebben waardoor het verloop van de slijtage heel anders is en het meetinstrument er waarschijnlijk totaal anders op reageert.
De HG-Check werkt lichtjes anders, zie link naar handleiding hieronder. Uit ervaring weet ik dat de HG-Check ook op Rohloff- en Nexustandwielen werkt. Als de HG-Check aangeeft zoals in afb. II dat tandwiel versleten is, dan gaat een nieuwe ketting hier in de meeste gevallen op kraken. Ik ben overmorgen bij Rohloff, ik vraag even wat het officiële standpunt is mbt de verschillende tandwielen.

https://www.rohloff.de/fileadmin/user_ ... l_es_i.pdf
Leon schreef:Dan moet je dus wel van alles wat je meet de slijtagetolerantie weten.
Tot nu toe berekening is simpel ik meet 0um slijtage bij de kogels(diameterafwijking is nog binnen de G25 productie toleransen.) en gepolijste conussen blijven hetzelfde. Kortom indrukwekkend . BIjv. een Shimano deore na een winterseizoen heeft al 10um slijtage
http://bearingballstore.com/index.php?m ... =page&id=5
https://en.wikipedia.org/wiki/Ball_(bearing)
Leon schreef: Hoe lang wil je je bezighouden met een naaf van 120 euro? Economisch is het uiteraard al gauw zo dat de naaf in de prullebak moet, versleten of niet. :D
Goede vraag. De naaf van binnen is even goed als een nieuwe - dus nieuwe nexus is geen optie. Rulhof R14 - not amused. Te duur bij aanschaf en onderhoud. Ik zie alleen drie optie.
1. Alfine 11 - mooi klein stapjes en wat makelikijke onderhoud met olie. Maar mechanische efficiëntie is wat lager dan Nexus 8 premium.
2. Pinion P1.18 = klein stapjes maar nog net niet zo klein. een 9speed road cassete met 6% stapjes vind ik pretligger voor Hollandse polder
3. Blijven rijden Nexus 8 premium = beijte zat met vet vervangen gedoe, en stappen tussen 5 en 6 zijn wat groot

Ooo ja bij mooi weer neem ik de derauleur tour of race fietsen - sneller en comfortabel dan alle 3 optie
miro schreef:Welke blauwe vloeistof bedoel je?
Blijkbaar noemt dat Engineer's blue (https://en.wikipedia.org/wiki/Engineer%27s_blue ) of meer in het algemeen gear marking compound. Wit Litium vet kan ook gebruikt worden. Ik weet niet of je veel wijzer zal worden omdat ik denk dat alle tandwielen straight-cut zijn en je de ogirinele specificaties qua backlash en zo moet vinden.
Tijd voor update 50,500km
Gerpobeert met magnet klein deeltjes verzamelen. Uitedlijk was iets voolbaar man kan ik niet meten. mij weegschaal is me 10mg resolution. Kortom bijna geen meetbare slijtage
De binnenwerk is even goed als nieuw. Nexus8 premuim conusen zij gepolijst als niew , en ze blijven zo na 50,000km. genoeg praten meer fotos




Auch - alweer problemen met de forum. Hoe kan ik montage en demotage fotos toevoegen?
Met moeite, als je meer dan 1 foto toevoegt gaat de boel in de stress...
ok, beter opgeven. ze zijn 24 fotos.
oook een foto met marathon almotion ong 12,000km.
Wie wil meer weten stuur mij PB. Voor de rest blijft een geheim :D
miro schreef:
wo 23 mei, 2018 20:06
Tijd voor update 50,500km
Geprobeerd met magneet klein deeltjes verzamelen. Uiterlijk was iets voelbaar man kan ik niet meten. mij weegschaal is me 10mg resolution. Kortom bijna geen meetbare slijtage
Leuk dat je het toch heb geprobeerd en misschien niet al te verbazend dat het maar heel weinig is.

Ik heb de olie die bij het spoelen uit mijn (tweedehands) Rohloffnaaf bewaard en ook een experiment gedaan en zag ook heel weinig aan de magneet blijven hangen. Wat mij wel verbaasde is de hoeveelheid "zwart" dat met de olie mee kwam en niet aan de magneet bleef hangen, roet of aarde? Zie jij ook dat het vet vuil is geworden?

Ik heb ook een fiets met Nexus 8 maar die heb ik nog nooit een servicebuurt gegeven, misschien toch maar eens een keer doen.
Is wel de moeite waard, ik merkte het wel ondanks dat mijn naaf nog niet veel km gedraaid had.