Nexus 8 premuim 23000km service

Preventieve service veroorzaakt door een kapotte voornaaf.
De naaf van binnen was even goed als nieuw, de oude vet had hetzelfde kleur als nieuwe. Dit is mij eerste naaf dat word niet zwart van binnen na 9,000km

https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16965659491/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16940658356/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16965700151/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16778937118/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16779151660/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16965283762/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16779180340/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16965295982/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16780448229/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16780448229/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16759273047/
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/16778979958/

Kosten
4 jaren 6 kettingen en achterwielen, Nog op tweede crack

1. diverse KMC kettingen – 12,50Eu/st = 6*12.50=75
2. Shimano Nexus 19T b – 2....2,50euro =6*2,25= 13,50
3. Staeen 44T voor cranck – 6,50Euro = 1*6,50= 6,50

Wat willen jullie meer weten?
Mooi kleurtje!
Marko schreef:Mooi kleurtje!
Thanks
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... or-quality
Wat is je vraag?
sjefke schreef:Wat is je vraag?
de vraag is
Wat willen jullie weten over shimano Nexus8/ premium/ alfine8 naven?
Alle vragen over deze naven zijn welkom
Kun je bv. een Revo shifter, sram gripshift of microshift gebruiken icm met een Nexus versnelling gebruiken of schakelt het dan niet goed? Moet je persé (nexus) shifter gebruiken geschikt voor Nexusnaaf(versnelling)?
Ik zie dat je niet de dure shimano olie gebruikt .
Welke gebruik je wel ?

Dompel je alleen in de olie ?
Of vet je daarna ook de lagers nog weer in ?
fud0 schreef:Kun je bv. een Revo shifter, sram gripshift of microshift gebruiken icm met een Nexus versnelling gebruiken of schakelt het dan niet goed? Moet je persé (nexus) shifter gebruiken geschikt voor Nexusnaaf(versnelling)?
Interessante vraag.
Door de enorme goede(kwaliteit,prijs en uitgebreid assortiment) shimno shifters/ casettes heb je weining 3-rt party shifter. Voor de cassetes heb je allen 100% shimano. Er zijn goedkoop chineese shifter maar ze gaan snel kapot.
Met nexus/alfine DI2 shifters shimano heeft de concurrentie in dit segment helemaal kapot gemakt
Interessante links voor Nexus shifters
Holandbikeshop - uitgebreide assortiment van shimano nexus onderdelen
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... teller-8v/

Let op: Innternet bikes heef goede marketing en verkoop maar slechte klantenservice en technische verstand van fietsen.
http://www.internet-bikes.com/index.php?p=5894
jumbo schreef:Ik zie dat je niet de dure shimano olie gebruikt .
Welke gebruik je wel ?

Dompel je alleen in de olie ?
Of vet je daarna ook de lagers nog weer in ?
Er zijn meerdere onderhodschemas en middelen. Welke kies je is afhankelijk van je eisen.bijv.
- Long service intervals
- Easy maintenance.
- Low drag
- Low friction
- Excellent shifting performance
- Water resistance
- Low mainance time or costs.
- Low temperature efficency.
1. Na 1500…1800km heb de originele vet helemaal verwijderd!
Er zij weinig fietsenmakers die weten dat de vet is een super incomatible product.
In industrie marine en automotive wereld is iets anders.
http://www.mobilindustrial.com/ind/engl ... bility.pdf
Ik vermoed dat nexus grese is polurea based.
2. Voor verwijderen van de rechte conus heb je shimano tools nodig.
TL 8S11
http://www.bike24.com/p223467.html&h=76 ... 8sXh1ovExM
en TL 8S20
http://www.google.de/imgres?imgurl=http ... 8sXh1ovExM
3. Eerst alle lagers en conussen invetten, dan alle tandwielen . En dan pas in olie dompen. De vet plakt heb best over schone metalen. Ik gebruik Li Complex Syntetics vet Mobil SHC 220. Voor de grote rechte/driveside/ lager SHC 100
4. Roller clutchs of pawls werken de best in olie. Ik heb uitgerekend dat voor mijne rijstijl en gebruik heb ik ISO 100 olie nodig – dichterbijste commercieel product is een 75W90 versnellingsbak olie. Ipv olie gebruik ik ISO 100 NLGI 00 vet. Het is bijna vloerbare vet. Dus alemall dompen in vloerbaar vet
5. Bij 5,000Km voeg ik toe nog 5..7cc vloerbaar vet via de olie port
6. Volgende onderhoud doe ik bij 10,000km
Shimano heeft uitstekende documentatie over af en in-bouwen van nexus naven.

Interesenate links
1. Shimano heeft uitstekende documentatie over af en in-bouwen van nexus naven.
2. Seldown Brown –
http://sheldonbrown.com/nexus-mech.html
3. Aron bikes – voor extreem wet Seatle klimaat hij gebrukt AL complex marine grease. Sta lube 3120
http://www.rideyourbike.com/shimanoIGH.shtml

4. ATF lube – filmpjes van Dan Burkhart
https://www.youtube.com/watch?v=tbKs4VFzek0

5. All in –
https://hubstripping.wordpress.com/nexu ... 8-shimano/
Interessant,

ik heb onlangs een Sturmey Archer 3 speed AB hub uit 1989 een service beurt gegeven. De naaf zat vol roest en oud vet, ik heb eerst met wasbenzine alles schoongemaakt, daarna weer gesmeerd met 10W40 motorolie, en lagervet voor de lagers. De trommelrem ook helemaal schoongemaakt en ontvet. Het ding rijdt, schakelt en remt nu weer prima.

Scheldonbrown.com is idd een hele fijn naslagwerk bij dit soort klusjes.

Die nexus 8 rijdt goed? Ik heb ooit een nexus 7 gehad, maar daar was ik niet zo blij mee, rendement en degelijkheid ervan viel tegen. Sachs/SRAM 7 naaf heb ik wel veel plezier van gehad.

Groeten, Bastiaan
welmers schreef:Interessant,

ik heb onlangs een Sturmey Archer 3 speed AB hub uit 1989 een service beurt gegeven. De naaf zat vol roest en oud vet, ik heb eerst met wasbenzine alles schoongemaakt, daarna weer gesmeerd met 10W40 motorolie, en lagervet voor de lagers. De trommelrem ook helemaal schoongemaakt en ontvet. Het ding rijdt, schakelt en remt nu weer prima.

Scheldonbrown.com is idd een hele fijn naslagwerk bij dit soort klusjes.

Die nexus 8 rijdt goed? Ik heb ooit een nexus 7 gehad, maar daar was ik niet zo blij mee, rendement en degelijkheid ervan viel tegen. Sachs/SRAM 7 naaf heb ik wel veel plezier van gehad.

Groeten, Bastiaan
Nexus 7 is een triple stage planetary gearbox. Het heft voordel dat de gear steps zijn gelijk maar efficiency is laag. Shimano rollerbrakes zijn ook een energievreter.
Nexus 8 is een dual stage planetary gearbox. Eigenlijk gear 5 is direct. Gear1, 6,7,8 is single stage
Nexus premium heft naaldlagers bij de planeten tandwielen. Opvallend is dat mijne Nexus na 9000km is schoon van binnen. Allen anderen Neuses thuis zijn zwart na 3…4000km
Kwa mechanische efficiëntie ben ik blij. Kwa biomechanische efficiëntie niet. Bij mooi weer fiets ik met een derailleur – 6..7% stapjes tussen versnellingen zijn ideaal. Er is geen enkele versnellingsnaaf met zulke kleine stapjes.
Mijn plaan met deze Nexus naaf is doortrappen tot 100 000km en dan een Pinion 1.18
miro schreef: Nexus 7 is een triple stage planetary gearbox. Het heft voordel dat de gear steps zijn gelijk maar efficiency is laag. Shimano rollerbrakes zijn ook een energievreter.
Nexus 8 is een dual stage planetary gearbox. Eigenlijk gear 5 is direct. Gear1, 6,7,8 is single stage
Nexus premium heft naaldlagers bij de planeten tandwielen. Opvallend is dat mijne Nexus na 9000km is schoon van binnen. Allen anderen Neuses thuis zijn zwart na 3…4000km
Kwa mechanische efficiëntie ben ik blij. Kwa biomechanische efficiëntie niet. Bij mooi weer fiets ik met een derailleur – 6..7% stapjes tussen versnellingen zijn ideaal. Er is geen enkele versnellingsnaaf met zulke kleine stapjes.
Mijn plaan met deze Nexus naaf is doortrappen tot 100 000km en dan een Pinion 1.18
Dat is mooi, met de trommelremmen van sturmey archer heb ik zo'n 100 000km ervaring en ze zijn vrij goed, en lopen in ieder geval niet aan. Een directe versnelling op een goede plek (liefst de versnelling die je het meest gebruikt) is ook belangrijk. Dat de naaf schoon blijft is ook een goed teken. Ik begrijp dat die nexus 8 dus het beste met een velgrem gebruikt kan worden?

Mijn Sturmey Archer naaf heb ik afgelopen weekend getest met een fietstocht, en helaas afgeschreven. De 3e versnelling trapt door, een veelvoorkomend euvel omdat de interne 'clutch' niet goed ontworpen is en door gaat slaan. Dat goed krijgen is me teveel werk met te grote kans op dat het toch niet lukt, ik ga nu dus voor een nieuwe 3 versnellingsnaaf.
Qua biomechanisch rendement heeft die 3V naaf stappen van 75%-100%-133% en dat is helemaal fors, mgoed, voor mijn beoogd gebruik vind ik dat acceptabel. Er zijn ook mensen die grote fietstochten met een fixie doen :)
Ik heb laatst een 2e hands stadsfiets gekocht. Deze wil ik helemaal nakijken. Zo ook de Nexus 8 premium naaf.

Nu lees ik over verschillende soorten olie.
- Atf olie. Maar hier heb je ook verschillende soorten in, o.a. mineraal of synthetisch, welke zou ik het beste kunnen gebruiken?
- 75w90 versnellingsbakolie.
- Of toch even naar de dealer voor een bad in de originele Shimano olie.

Ik lees hier van jou Miro dat jij het hebt over 4 verschillende soorten vetten. Zou je hier iets meer over kunnen vertellen? Is dat allemaal vrij verkrijgbaar voor een consument of is het allemaal behoorlijk kostbaar?

Alvast bedankt!
Eigenlijk materialen zijn minder belangrijk.
Belangrijker is hoe jij dat doet.
1. Eerst maak de naaf schoon van buiten
2. Heb de oude vet uitgehaald of ga je OEM SHimano nexus vet aanschaffen en bijvullen?
3. Is de naaf schoon van binnen
4. Heb je de twee rechte lagers goed ingevet?
5. Heb je tandwielen en naaldlager ingevet?
6. Dopen in olie – dat zou fijn zijn als je een synthetische 75W90 gebruikt, tweede optie is 10w40 dat heeft ongeveer hetzelfde viscositeit bij T=40C. ATF is iets te dun/28…42cSt/ voor een fiets naafversnelling hoeveel de schinano nexus 8 binnenwerk lijkt veel op een automatische transmissie gearbox van een auto. – rollerclutch, tandwielen etc. maar de snelheiden en temperatuurrange is anders.
Vet
Ik gebruik industriële en marine vetten .De kleinste hoeveelheden zijn 18kg!
Persoonlijk ben ik een lubrication freak en ik wil niet deze forum vervuilen met terms zoals - striebeck law, EHD lubrication, base oils types and groups, additive packages - VI, FM, AW, EP
Maar als je wil iets zelf doen kun je gewoon beginnen met een lithium/lithium complex vet van Auto winkel + goedkoopste synthetische 75W90
Ik gebruik altijd wasbenzine om het oude vet te verwijderen, aanrader?

Daarna dus wel weer goed invetten met versnellingsbakolie of idd 10w40...
welmers schreef:Ik gebruik altijd wasbenzine om het oude vet te verwijderen, aanrader?

Daarna dus wel weer goed invetten met versnellingsbakolie of idd 10w40...
Wasbenzine is goed, met WD-40 en daarna wasbenzine gaat nog sneller.
Oliebad met 10w40 of 75w90 een keer per jaar zou fijn zijn.
Wel elke keer een niewe vet bij de drie kogellagers en eventueel tandwielen.
Let op geen vet bij de roller-clutch!

Nexus 8 design is een vetgesmeert naaf. Volledig rijden op olie is niet mogelijk.
Sorry voor mijn late reactie.

Bedankt voor je uitgebreide reactie Miro.

Is het originele Shimano nexus vet goed genoeg? Of is het beter om een goede kogellagervet te gebruiken?

Ik denk dat ik toch maar ga investeren in de juiste tools voor het demonteren van de rechterconus.
Het originele nexus vet is de beste oplossing voor de “meeste” fietsers. De Nexus vet heeft een goede anti-oxidant en rust protective additive package.
Waarom zou je een andere vet zoeken?
- Bij extreem klimaat zoals in Setatle ga je met een AL complex vet voor boat trealers maar dan efficiëntie gaat onlaag. http://www.rideyourbike.com/shimanoIGH.shtml
- Of Ik – Ik fiets 3…4 keer per week woon werkverkeer met gemilderde snelheden van 30km/h, dan kan ik iets lichtere vet gebruiken. EHD is afhankelijk van de periferie snelheiden / EHD – elastohydrodynamic part of Streibeck curve.
Succes met klussen. Moeilijk is het niet. Gereedschap ik duur maar in langere termijn/100,000km/ is godkoop. Ik heb mijne via https://www.bike-components.de/en/

Tip: als je veel fiets besteel meteen nexus tandwielen 19T ofz. ==2Euro/st
Welk crankstel (vierkante as)heb je gemonteerd? 44 tanden werd door Rose niet aanbevolen; 38 zou mooi zijn......Ik ben nu bezig een compleet wiel in een oudere vitorio fiets (Jan Groot, Alkmaar) te monteren en mijn kettinglijn lijkt mooi recht te lopen op het huidige buitenblad (52T). Heb nu nog drie bladen voor. Achter 12,5cm inbouw en daar past het nieuwe wiel met nexus 8 prima in.
Fausto schreef:Welk crankstel (vierkante as)heb je gemonteerd? 44 tanden werd door Rose niet aanbevolen; 38 zou mooi zijn......Ik ben nu bezig een compleet wiel in een oudere vitorio fiets (Jan Groot, Alkmaar) te monteren en mijn kettinglijn lijkt mooi recht te lopen op het huidige buitenblad (52T). Heb nu nog drie bladen voor. Achter 12,5cm inbouw en daar past het nieuwe wiel met nexus 8 precies in.
Upje dan maar. En meteen de vraag: wie heeft ervaring met wielbouwer 'vlechtservice' in Utrecht? Utrecht ligt voor mij op een uurtje reistijd. Bocholt/rose 25min., maar alleen nieuwe wielen en aangezien ik nog het e.e.a. heb liggen wat aangepast moet worden. Alternatief is zelfdoen, maar projectjes gaan dan veel langer duren.....