Rohloff 21 tands kransje

Aangezien ik mijn koga Rohloff/riem zwaar vindt fietsen bij het klimmen, heb ik begrepen dat een groter kransje de oplossing is, heeft iemand hier ervaring mee, en zijn er ook nadelen te noemen.
Officieel mag je niet bij een licht verzet de Rohloff naaf gebruiken.
Dit staat beschreven in de Rohloff handleiding: http://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/rohloff-naaf/

In de praktijk wordt het 21 kransje bijna nooit gebruikt. Wel kan het handig zijn om voor een kleiner blad te gebruik en achter een 21 kransje. Dan gaat de 'drive-train' langer mee. Zeker als je voor een stalen Heggeman blad gebruikt.
Maar je moet wel even gaan rekenen welke verhoudingen je wilt gebruiken.
Eric Schuijt schreef:Officieel mag je niet bij een licht verzet de Rohloff naaf gebruiken.
Dit staat beschreven in de Rohloff handleiding: http://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/rohloff-naaf/

In de praktijk wordt het 21 kransje bijna nooit gebruikt. Wel kan het handig zijn om voor een kleiner blad te gebruik en achter een 21 kransje. Dan gaat de 'drive-train' langer mee. Zeker als je voor een stalen Heggeman blad gebruikt.
Maar je moet wel even gaan rekenen welke verhoudingen je wilt gebruiken.

Bedankt Eric laat het maar zoals het is, moet ik maar wat harder werken :shock:
Er is ook een 19 tands kransje voor Rohloff (Thorn)
Met 42 voor (b.v. Surley staal) heb je een verzet dat nog mag.
kirsten schreef:Aangezien ik mijn koga Rohloff/riem .......,heb ik begrepen dat een groter kransje de oplossing is
Het lijkt mij dat het hier gaat om tandriemwielen en niet om kettingwielen.

Piet.
Alles wat je altijd al had willen weten over 'carbon belt drive' :D

http://cyclingabout.com/index.php/2012/ ... d-to-know/
Het al dan niet lichte verzet is de resultante van de grootte van voor en achter kamwiel. Daarbij is een achterkamwiel van 21t helemaal niet erg groot. Zomaar een ander kamwiel gebruiken gaat niet zonder een andere riem, tenzij je veel kunt schuiven achteraan, zoals bij een Surly.