Rohloff

Bij een Rohloff naaf wordt een kettingspanner meegeleverd, enigszins zoals de kettingspanner van een (achter)derailleur.
Het bereik is ongeveer gelijk aan dat van een standaard MTB groep (LX, XT en dergelijke). Hier valt nog iets mee te spelen door een groter of kleiner tandwiel (voor) te kiezen. Er is een ondergrens aan het aantal tandwielen op het achtertandwiel. Natuurlijk is dit alles ook te lezen op de site van Rohloff.

LP

[edit] deze post had hier moeten staan

Er zijn wel mooiere alternatieven voor de versie met de kettingspanner: een uitvaleinde waarin je de as kunt verschuiven, of, misschien het allermooiste, een excentrisch trapas huis zoals bij een tandem.
Wim

Ik ben op de hoogte van de verschillende manieren voor het spannen van de ketting. Ik vroeg mij af wat de gevolgen (slijtage? efficiencyverlies?) zijn van het rijden met een (te)slappe ketting. Want is het niet zo dat je bij de excentrische naaf en de speciale rohloff patten het risico loopt met een slappe ketting te rijden? Anders gezegd, is het niet verstandiger met de ketting spanner te rijden. Wat is het nadeel van de kettingspanner? Heeft iemand hier iets zinnings over te melden? Ik sta op het punt een fiets met Rohloffnaaf te kopen en kan nu nog de spanmethode bepalen.

Leo

Het voordeel van een kettingspanner is dat je zeker weet dat de spanning goed blijft. Met een excentrische as (erg mooi) of verstelbare achterpadjes (ook mooi) moet je de spanning bijstellen dus kost het meer werk. In de praktijk moet dat al na de eerste paarhonderd kilometer.
Oh ja, en je hebt ook nog de keuze tussen een schakelbox (met een doorlopende kabel) en een kabel met bajonetsaansluiting.

Eric, dank voor je reactie. Ik weet dat je een keuze hebt tussen een schakelbox en de bajonetaansluiting. Maar je hebt een probleem als de kabel breekt (in de naaf). Bij de externe schakelbox kan je eenvoudig de kabel vervangen.

Bij onze tandem vind ik het nauwelijks een probleem dat je de voorste ketting met het excentriek moet spannen (bij een Rohloff tandem ziten er dan zelfs twee excentrieken). Het is een fluitje van een cent, en het hoeft echt niet vaak. Ik zou dat veel liever hebben dan dat gedoe met een externe kettingspanner. Ben je eindelijk van die rotderailleur af, krijg je er weer een halve voor terug. Baanfietsen doen het ook zonder kettingspanner, al geef ik toe dat dat het soort fietsen is waarbij het niet geeft als het veel onderhoud is.
Zie http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oHiRes.pdf voor wat detail plaatjes van een Thorn Raven met excentrische trapas
Wim

Willem, je zegt dat het spannen niet vaak hoeft; hoe vaak is niet vaak? en waarom heb je dat liever dan een kettingspanner. Ik begrijp niet zo goed wat het probleem is met de externe kettingspanner. Het ding doet verder niets. Een derrailleur heeft een functie, en als daar wat verbuigt heb je vaak problemen, dus dat je daar vanaf wil begrijp ik (wie heeft er niet na een vliegreis moeten "sleutelen" om weer alle verzetten te kunnen gebruiken). Het gaat mij overigens niet om het feit dat je moet spannen, alswel om wat voor effect het heeft op een ketting als deze "slap" (zeg maar vlak voor je denkt is moet de kettting weer eens spannen) staat. En hoe weet je dat je de ketting weer moet spannen?

Leo

Beste Leo,

Via een hele goede Rohloff-kenner-kennis van mij heb ik het onderstaande antwoord gekregen:
Ik denk dat dit een groot deel van je vragen beantwoord:

"Mocht het voorkomen dat je ketting breekt dan is het ff pielen, maar niet onmogelijk om te vervangen. Een schakelbox biedt hiervoor wel duidelijk een oplossing. Deze is ook niet voor niets 100 euro (?) duurder dan de bajonet oplossing.

Het is inderdaad waar dat je na enkele honderden kilometers je ketting opnieuw moet spannen, maar daarna heb je er heel lang geen omkijken naar (je hoeft hem niet om de paar honderd km te spannen).
Je ketting loopt het soepelst als deze net niet strak hangt, immers door kracht te zetten buigt je fiets altijd iets waardoor de afstand tussen bracket en pad kan varieren. Hiervoor heb je dus iets vrijheid (nihil) nodig. Zelfs als de ketting nog iets slapper hangt maakt dit niet uit. Bovendien kun je kettingen gebruiken die breder zijn (hoeven niet door de spanner heen te passen, welke een lagere weerstand hebben en langer meegaan. Tot slot heeft natuurlijk de rohloff kettingspanner een beetje weerstand en is een potentieel zwak punt in je fiets."

Marco,

bedankt voor je uitleg; hier kan ik wat mee. Ik ga denk ik voor de patten, maar ik neem toch een los derailleuroog mee (beetje bijgeslepen anders past het niet) voor het geval de bouten waarmee je je wiel weer vastzet na het spannen niet meer goed genoeg aangedraaid kunnen worden. Er komt als gevolg van mijn postuur nogal wat kracht op de ketting en dus de bouten. Ik kan dan altijd een spannertje op laten sturen. Nogmaals dank.

Leo