Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite???

Oude thread maar ik zit z'n beetje met hetzelfde dilemma, ik heb een tweedehands Koga signature gekocht en zonder dat ik het bij de koop door had zat er een verende voorvork in, een Koga Feathershock.

Bij de proefrit was het me niet opgevallen (slecht wegdek, onverhard, nog nooit meegemaakt) maar thuis ontdekte ik dat er speling op het voorwiel zat en na wat zoeken ontdekte ik de Feathershock. Bij druk op het stuur veert hij inderdaad iets van drie centimeter in maar op de fiets vind ik het niets.

Ik heb de voorvork er al uit gehaald maar onduidelijk hoe je z'n Feathershock zou moeten "servicen". Verder vind ik het jammer dat de vork qua hoogte maar een maximale bandbreedte van 40/42 mm ondersteund, ik zou graag 50 mm banden monteren.

Ik zag dat Koga ook een Widebone of Wide bone vaste voorvork heeft maar niet los verkoopt. Dus met de fietsenmaker contact gehad en die kon hem wel vervangen voor €270. Dat is een "goede" prijs in zoverre dat Koga/de fietsenmaker er ruim winst op maken denk ik en tegelijk ik nog niet direct zeg, dat wordt hem niet, maar wel sterke twijfels heb ;-)

Ik heb eens rondgekeken op bike-components, internet-bikes en rose maar voor de vorken die ik kon vinden (28", 1", velgremmen) was de maximale bandbreedte 46 mm of kleiner of was helemaal geen informatie beschikbaar. Zo ziet de rose voorvork er interessant uit maar geen getailleerde gegevens.

Iemand nog recente tips wat betreft voorvorken?
Weet je zeker dat je 1 inch nodig hebt?
Ik heb mijn ehaed voorvork ook vervangen van mijn signature.
Maar die was echt 1 1/8 inch?

Ik heb hem vervangen voor een voorvork van gudereit Rohloff.
Inbouwhoogte was 2 cm te kort. Maar dat merk je niet op de fiets.
Fietste verder prima
Die Rose vork heb ik. De inbouwhoogte is ongeveer 41 cm en de breedte bovenin is 60 mm. 50 mm banden passen er dus royaal in. Een klein bezwaar is wel dat de vorkbuis boven 70 mm draad heeft, wat voor een Ahead set onnodig is. Rose doet ook nooit moeilijk over retourneren.
M276 schreef:Weet je zeker dat je 1 inch nodig hebt?
Goed dat je het vraagt.
Afbeelding
Dat is dus inderdaad 1 1/8" !

Nu ik toch foto's aan het maken was, dit is hoe de hele voorvork er uit ziet op het moment:
Afbeelding
math schreef:Die Rose vork heb ik. De inbouwhoogte is ongeveer 41 cm en de breedte bovenin is 60 mm. 50 mm banden passen er dus royaal in. Een klein bezwaar is wel dat de vorkbuis boven 70 mm draad heeft, wat voor een Ahead set onnodig is.
Bedankt voor de informatie, precies wat ik zocht.

De huidige vorkbuis is z'n 25 cm lang en ik zie dat de vork van rose leverbaar is met vorkbuislengte 185 mm en 230 mm, dat wordt dus 230 mm met de stuurpen 2 cm hoger. Ik neem aan dat de draadlengte geen problemen gaf voor het bevestigen van de stuurpen...
Een bedrade vork geeft wél problemen want je klemt je voorbouw dan op het stuk waar draad zit. Dat lijkt me echt fout.

Je moet deze hebben: https://www.rosebikes.nl/artikel/keine- ... /aid:30483 (nevermind :roll:, ook bedraad)

Behalve die twee centimeter van de vorkbuis moet je ook nog de inbouwhoogte corrigeren, die is van de Rose 405 mm als ik het me goed herinnner. Dit is de hoogte van het midden van de as naar de onderkant van het onderste deel van het balhoofd. Bij een geveerde vork is die groter (vaak 460 ofzo), maar hij zakt ook iets in als je op de fiets gaat zitten. Als je het echt precies wilt weten even door iemand later meten terwijl je erop zit.

edit: opmerking over vorkbuislengte weggehaald.
edit2: oh dat je een bedrade vork voor een ahead systeem linkte wist je al. Weg.
djveer schreef:Een bedrade vork geeft wél problemen want je klemt je voorbouw dan op het stuk waar draad zit. Dat lijkt me echt fout.
Ja, daar had ik ook mijn twijfels nog over maar de vork die je linkte heeft ook 70 mm draadlengte...

Over het verlies van inbouwhoogte maak ik me niet zorgen, op dit moment zit de stuurpen bijna horizontaal, dus genoeg marge om te compenseren.
Oops .. ik grossier echt in fouten in mijn reaktie vandaag, lol. Sorry. Misschien weet iemand nog ergens een onbedrade vork te vinden.

Volgens mij kun je nog wel het balhoofd vervangen, dat bepaalt of je een bedrade of onbedrade vork moet gebruiken. Dan kun je bij de hele goedkope Rose blijven.

Hier staan er ook nog een paar:
http://surlybikes.com/uploads/downloads ... k_Info.pdf
Over dat bedrade einde heb ik me nooit zorgen gemaakt. Je klemt de ahead stuurpen gewoon vast op de draad. Dat zal de draad misschien ietwat beschadigen, maar who cares.

Mijn opmerking dat 50 mm banden royaal passen trek ik terug. Ik heb er een MTB wiel met Conti Race Kings (50-622) ingezet en dat liep maar net vrij (bandbreedte 48,5 mm). Dat komt omdat de vorkpoten in de nok naar de vorkkroon buigen. Een doorlopend spatbord boven zulke brede banden moet je ook vergeten.

Ik ben met deze vork met Big Apple's (50-622) dwars door de USA gereden, op verharde wegen, en heb nooit iets van aanlopen gemerkt.
Afbeelding
Ik ben geen fan van internet-bikes.
Hij is ook te koop bij bol.com maar dan duurder.

https://www.internet-bikes.com/45644-m- ... mat-zwart/
math schreef:Over dat bedrade einde heb ik me nooit zorgen gemaakt. Je klemt de ahead stuurpen gewoon vast op de draad. Dat zal de draad misschien ietwat beschadigen, maar who cares.
Mmmhhhh misschien. Mijn niet zeer deskundige en soms warrige brein zegt me echter dat je als je een aluminium voorbouw op een stalen bedrade vork klemt je ook de zachtere voorbouw beschadigt. De kans op losschieten van de voorbouw lijkt me nu kleiner dan normaal, omdat die draad in de voorbouw zit geperst. Die voorbouw is al wel licht struktureel beschadigd. Als je hem daarna nog een keer verplaatst beschadig je hem wellicht nog verder, alhoewel hij normaal gesproken zal verschuiven naar de eerstvolgende winding. Dan rust de voorbouw dus niet meer op de spacers. Er lijkt me kans dat de grip tussen voorbouw en vork op den duur vermindert.

Ook is denk ik het materiaal dunner bij de draad in de vork. Je krijgt denk ik een strukturele overbelasting door buiging vooral in de onderste winding.

Ik zou me er zorgen over maken math.
Waar maak je je nu zorgen over, over de vorkbuis (staal ; wanddikte ca. 1.6 mm) of over de stuurpen (aluminium)? De meeste ahead stuurpennen worden door klemming vastgezet. Ik snap van die verzwakking niet zoveel.
Maar als je het niet vertrouwt, moet je het niet doen!
De beperkte ruimte voor brede banden en het draadeind maken dat de rose voorvork af valt, bedankt voor de informatie @math!

De M-Wave Trekking voorvork 28" van @M276 had ik ook gevonden maar geen info over wat voor bandbreedte/hoogte mogelijk is. Bij de huidige vork heb ik de afstand van de as tot de remnokken en de afstand van de as tot de onderkant van de kroon opgemeten (28,5 en 36,5 cm) en die vergeleken met het plaatje van de M-wave vork. Dan lijkt de M-wave vork zelfs minder vrije ruimte te hebben. Waarom hebben ze de hebben ze de 40 mm extra inbouwhoogte boven de kroon gemaakt zou je zeggen.

Uit het handige overzichtje van Surly van @djveer komt de Surly Ogre bovendrijven, die heeft in ieder geval genoeg ruimte als ik zo eens op foto's kijk, ik denk zelfs dat je misschien aanpassingen nodig hebt om spatboorden iets te laten zakken ;-)

Vond verder nog de XLC BF-A02 en hoewel die vermeld "Pass: 390mm" vertrouw ik dat niet helemaal, die "brug" onder de kroon lijkt lager te zitten.
Bij die XLC vork lijkt me de inbouwhoogte de "mounting height": 460 mm. Dat komt overeen met menige verende voorvork. Die 390 zal dan wel tot die lagere "brug" zijn.

Als dat zo is dan heb je 390-622/2=79 mm ruimte voor band en spatbord in de hoogte. Als ik op mijn schermpje kijk en meet en reken is de breedte midden tussen de brug en de bevestigingspunten voor de rem 63 mm. Volgens mij gaat het dus passen met 50 of 55 mm banden, plus spatborden. Graag wel zelf narekenen a.u.b. :).

De Ogre is wel de helft zwaarder dan de XLC, en ik vind hem voor 99 euro https://www.bruegelmann.de/surly-ogre-g ... 91055.html.

Mijn ervaringen met Bike-discount zijn niet slecht maar ze zijn wel problematisch traag met het beantwoorden van supporttickets.
Bedankt voor het meerekenen!

Ik heb inmiddels een plaatje met de relevant maten van de XLC BF-A02 gevonden, zie hier en daar geven ze 385 mm Durchlauf aan. Die 385 mm zou nog steeds genoeg moeten zijn, bij de huidige voorvork meet ik z'n 36,5 cm en met 40 mm banden is daar nog ruimte.

Ik denk dat het de XLC vork wordt, niet direct voor het gewicht of de prijs maar die is nog een beetje gekromd en dat vind ik beter bij de fiets staan.
Voor wie na het voorgaande verhaal dacht, die XLC BF-A02 is ook wel iets voor mij, kijk uit met bestellen.

Ik had de mijne besteld bij Amazon (zie hier) en toen die er na ruim een week was moest ik constateren dat de velgremnokken er nogal gek uit zagen:
AfbeeldingAfbeelding

Een normale velgremnok heeft een diameter van 8 mm en draad aan de binnenkant, dit exemplaar had een diameter van 12 mm en een afgeplat uiteinde. Als je goed kijkt is dit inderdaad ook op de foto op Amazon te zien, wel zie ik onder het commentaar "Austausch von Feder- auf Starrgabel" een vork met de goede nok. Foute serie?

De vork gaat terug, gelukkig doen ze daar niet moeilijk over.
Zitten er geen dopjes in?
Bij een nieuwe vork doen ze meestal dopjes in de nokken voor bescherming.
Dat is een goede, ik had er al aan getrokken maar het kwam niet los en ik zag ook niets dat er op leek dat het dopjes waren. Maar goed, toch maar even met een tang geprobeerd en ja hoor, inderdaad doppen!

Volgende keer beter voor doppen uitkijken, maar deze keer hartelijk bedankt voor het meekijken, @M276!
Nieuwsgierig of het nog gelukt is met de vork?
Of heb je hem toch terug gestuurd?
Ik had hem nog niet verstuurd en heb de terugstuuractie ongedaan gemaakt maar het is met nog niet gelukt de XLC BF-A02 te installeren.

Ik was gisteren vol goede moed begonnen tot ik tot de conclusie kwam dat de vorkconus op de bestaande vork vast zat en niet zomaar (waterpomptang geprobeerd) los wilde, dat ziet er zo uit:

Afbeelding

Op de foto kan je zien dat het lijkt alsof de conus er de laatste 5 mm opgeperst is, dus niet zo verbazend dat hij niet zomaar los komt.

Toen me maar eens gaan verdiepen in headsets en vorkconussen maar wat een chaos van informatie. Headsets is één maar losse vorkconussen is nog problematischer. Ik denk inmiddels wel een vervangende vorkconus gevonden te hebben, maar dacht daar een apart onderwerp over te beginnen.
Ik heb dit de vorige keer door de fietsenmaker laten verwijderen.
Ik kreeg hem namelijk ook niet los
Ik heb er wel bijgestaan toe hij het deed.
Hij zette de vorkbuis in de bankschroef. En had een gereedschap wat hij er tussen mepte
En daar mee kreeg hij hem los.

Hij deed het met een soort scherpe beitel.
Maar dit moet werken:

https://nl.aliexpress.com/item/Bicycle- ... 0.0.WCreqy

Zoiets moet je dus tussen het randje zetten.

Loop anders met de oude en de nieuwe vork naar de fietsenmaker.
En vraag of hij hem over zet. Want ook het monteren is zonder gereedschap lastig :)