nieuwe fietscomputer draadloos?

Mijn cateye enduro 8 geeft geen snelheden meer. Het computertje zelf heeft nog genoeg batterij maar de sensor doet het volgens mij niet meer. Zijn er nog andere mogelijkheden waardoor hij het niet meer zou doen?

Natuurlijk kan ik opnieuw een sensor kopen maar het lijkt me interessanter om een draadloze fietscomputer te installeren. Geen gedoe meer met draden maar zijn er ook nadelen aan verbonden? Maw zijn deze betrouwbaar?

Evert
evert86 schreef:Mijn cateye enduro 8 geeft geen snelheden meer. Het computertje zelf heeft nog genoeg batterij maar de sensor doet het volgens mij niet meer. Zijn er nog andere mogelijkheden waardoor hij het niet meer zou doen?

Natuurlijk kan ik opnieuw een sensor kopen maar het lijkt me interessanter om een draadloze fietscomputer te installeren. Geen gedoe meer met draden maar zijn er ook nadelen aan verbonden? Maw zijn deze betrouwbaar?

Evert
ben nog geen betrouwbare draadloze tegengekomen..... voor je het weet rijdt je 220kmh..... en je hebt twee batterijtjes nodig. Gedoe met draden is een deugd vwb fietscomputers.
- Al een draadje op de contactpunten van de teller gehad om te zien of hij dan wel telt?
- En multimeter op stuurhouder en sensor zo doorgemeten?
- Indien beide OK dan is het verbinding houder en teller.
- Sensor niet te ver van magneetje?
- Bij mij werkte sensor na jarenlang niet gebruiken niet meer (fiets stond stof te happen in de schuur). De sensor redelijk hard ergens tegenaan tikken was de reparatiemethode.
- Sensor tikt (in mijn geval) hoorbaar.
- Draadbreuk kan ook, tang en soldeerbout erop om die eruit te halen (als hij niet te dicht bij de sensor of teller zit).
Tot nu toe heb ik altijd al een fietscomputer met draad gehad (Sigma op koersfiets en VDO op tandem). Maar mijn Sigma draad is volledig naar de vaantjes. Vandaar heb ik nu een draadloze fietscomputer (PRO SX-4W Rood) gekocht. Ik ben er matig tevreden over, hij doet het goed, behalve dat ik, zoals AB al aanhaalde, soms 122.7 km/u of 0 km/u rijdt, terwijl dit zeker niet zo is :-). Dit gebeurt wel niet zo vaak, maar wel altijd op dezelfde plaatsen. Het heeft dus iets te maken met lokale EM-storingen (iemand zijn Wifi te hard? :D). Mogelijk zijn de duurdere merken hier veel beter bestand tegen.
Naar mijn gevoel zijn de fietscomputers met draad degelijker (als de draad niet stuk gaat natuurlijk).

Gregory
Ik heb zelf ook liever met draad. Een goed vast gezet draad is veel meer betrouwbaar dan een draadloos geval. Ik blijf voorlopig de draad dus ook nog trouw.
Gregory schreef:Vandaar heb ik nu een draadloze fietscomputer (PRO SX-4W Rood) gekocht. Ik ben er matig tevreden over, hij doet het goed, behalve dat ik, zoals AB al aanhaalde, soms 122.7 km/u of 0 km/u rijdt, terwijl dit zeker niet zo is :-). Dit gebeurt wel niet zo vaak, maar wel altijd op dezelfde plaatsen. Het heeft dus iets te maken met lokale EM-storingen (iemand zijn Wifi te hard? :D).
Ik heb precies dezelfde op mijn racefiets, en de zwart/grijze-uitvoering op mijn mountainbike en stadsfiets. Het probleem met onrealistische snelheden, heb ik met dit type nog niet gemerkt. Maar met de draadloze teller op mijn voormalige Batavus stadsfiets had ik dat wel altijd. En ook altijd op dezelfde plekken...

Vooral in de buurt van schrikdraad was het altijd raak, en als ik onder het spoor door reed, in Hengelo (Enschedesestraat) ook altijd. Dat soort dingen (schrikdraad, bovenleiding van het spoor) kunnen inderdaad storen op de informatieoverdracht. Ik denk dat alle draadloze computertjes dat wel hebben. Persoonlijk zal het me worst zijn. Het is bijna altijd van zeer korte duur, dus op de kilometerteller en op de gemiddelde snelheid zal het niet of nauwelijks invloed hebben...
Martin_123 schreef:- Al een draadje op de contactpunten van de teller gehad om te zien of hij dan wel telt?
- En multimeter op stuurhouder en sensor zo doorgemeten?
- Indien beide OK dan is het verbinding houder en teller.
- Sensor niet te ver van magneetje?
- Bij mij werkte sensor na jarenlang niet gebruiken niet meer (fiets stond stof te happen in de schuur). De sensor redelijk hard ergens tegenaan tikken was de reparatiemethode.
- Sensor tikt (in mijn geval) hoorbaar.
- Draadbreuk kan ook, tang en soldeerbout erop om die eruit te halen (als hij niet te dicht bij de sensor of teller zit).
De meeste sensoren kunnen open. Binnenin zit een reedrelais , die moet sluiten dmv een magneetje. Dat moet je kunnen zien. Door met een geleidend voorwerp op de contactpuntjes te tikken kun je testen of de teller nog werkt. Wanneer beide werken, dan ligt het aan de bedrading of de houder van de teller.
Bij mij werkte de sensor meestal niet doordat er vocht in gekomen was. Momenteel heb ik voornamelijk last doordat er te veel speling tussen teller en houder zit. Teller raakt de contactpuntjes van de houder dan niet goed meer.