Woensdag ochtend gaan we even bezig met onderhoud aan het forum, dat zal daardoor korte tijd niet beschikbaar zijn.

Lichtlopend licht

Ook maar eens naar een filmpje op zoek gegaan en gevonden, https://www.youtube.com/watch?v=UNcX5ymnLKA.

Mee eens met wat Leon schrijft, een ander nadeel is dat de lampjes nogal fel je band aanlichten, dat is misschien goed voor de zijdelingse zichtbaarheid maar ik denk dat het ook vervelend is voor de bestuurder.
Ik had even gemist dat het niet om Reelights gaat maar om iets anders. Die Reelights zie je dus veel in Denemarken
https://www.reelight.com/collections/co ... 4453441105 En zijn ook een stuk goedkoper, al hebben ze ook andere lampen gebaseerd op hetzelfde principe (en dus duurder) :roll:
Abacus schreef:
do 22 mar, 2012 20:33
Een fietslamp die werkt op de energie die opgewekt wordt door het draaien van het wiel langs een magneet. Zie hier: http://www.magniclight.com/MagnicLight/index.php/en/
Mooi idee. Goedkoop is het niet, maar het fietst ongetwijfeld lichter dan de reguliere dynamo's. Vraag me wel af hoe robuust het apparaat is en of het op elke voorvork past.
Van dat licht lopen ben ik niet zo zeker. Er is inderdaad geen mechanische wrijving. Maar Faucoult stromen veroorzaken veel weerstand afhankelijk van de sterkte van de magneet.
Monteer een aluminiumschijf in je boormachine. De machine zal op maximaal toerental draaien. Breng die vervolgens tussen twee sterke magneten en je voelt de enorme vertraging. Tevens wordt het aluminium warm tot zeer warm. Dit afhankelijk van de draaisnelheid en de sterke van het magnetisch veld.
Ed kettingvet schreef:
zo 23 sep, 2018 08:42
Toen die pas uitkwam deze gehad:
https://www.gamma.nl/assortiment/i-flas ... /p/B510020
Nu ben ik natuurlijk heel erg benieuwd wat je ervan vond en waarom je ze nu blijkbaar niet meer hebt of gebruikt.
Ik weet er nog maar weinig van ...

Wat ik me nog wel herinner:
Snel condens in de behuizing.
Ik vond de plaats waar het licht gemonteerd moest worden, op de vork dus, erg onhandig.

En een algemene gedachte van mij: fietsverlichting die geen licht geeft bij stilstand zit voor mij in de categorie extra verlichting, geen hoofdverlichting dus.
Fietslampen met deze techniek zijn geniaal. En ieder zelfbewust mens die het milieu wil sparen en nog met "batterij" verlichting werkt zou hier direct op over moeten stappen.

In Groningen hebben bijna alle swapfietsen dit soort lampen, er zijn varianten van 20,- a 30,- euro tot 100,- a 200,-

De goedkopere varianten zoals op de swapfiets zijn eigenlijk alleen geschikt voor in de stad, de opbrengst in te laag voor op onverlichte fietspaden.

Zelf vind ik het schandalig dat alleen die wegwerp batterij verlichting gepromoot en verkocht wordt.
Een onderhoudsvrij systeem als dit zou standaard op elke stads fiets moeten zitten.
richieXL schreef:
zo 21 okt, 2018 15:26
Fietslampen met deze techniek zijn geniaal. En ieder zelfbewust mens die het milieu wil sparen en nog met "batterij" verlichting werkt zou hier direct op over moeten stappen.
Er bestaat natuurlijk ook nog altijd zoiets als een naafdynamo. Daarop sluit je een koplamp en achterlicht aan die hiervoor geschikt zijn. De keuze is héél uitgebreid. Heel betrouwbaar en milieuvriendelijk. Zit niet naast je wiel, dus de kans dat je licht eraf gerukt wordt als je de fiets in een rek stalt of eruit haalt, is ook veel kleiner. Door de band is het lichtbeeld ook aangenamer, zowel voor de fietser zelf als voor de tegenliggers.
Ik heb een jaar of twee geleden zelf zo'n contactloze dynamo gebouwd (in een PVC dop, een lagertje uit een oude harddisk en neodynium magneten op een triplex rotor). Het werkt dus inderdaad met permanente magneten op een lagertje, die in een spoel draaien. Technisch is er uiteindelijk weinig anders dan een normale naafdymano, of je nou eddy currents als bron gebruikt of direct de kinetische energie. Het enige bijzondere aan zo'n Magnic Light is dat de LED's geintegreerd zijn en dat je ze direct als gelijkrichter kan gebruiken, maar dat kan met een naafdynamo ook.
Ik heb het rendement niet gemeten (oscilloscoop was stuk) maar de weerstand is zeker voelbaar, vooral als je vanuit stilstand weg moet rijden. En het werkt veel beter op gebuste velgen, want daar zit meer in dan aluminium, maar op een bijna volledig aluminium velg werkt het ook, met een beetje aanmoediging. Het gebrek aan polen in een kleine behuizing (om knipperen te voorkomen) wordt gecompenseerd door de grote omtrek van het wiel. Het nadeel hiervan is dat de rotor op hoge snelheden werkt en geluid kan gaan maken.
Het was een leuk experiment, maar ik denk niet dat het efficiënter is dan een goede naafdynamo. En in mijn geval zal een naafdynamo ook zeker stiller zijn :), want mijn experiment zoemde behoorlijk hard.