welke verende voorvork

Dag allemaal,

Ik heb lopen zoeken op het forum, maar kan de nodige informatie niet vinden dus maar even een nieuw draadje.

Graag zou ik een verende voorvork willen hebben. Op dit moment heb ik een santos travelmaster 2.6. Als ik kijk op de website van Santos kan je bij custom build travelmaster kiezen voor de 'Rock Shox Recon Sl' of de (duurdere) "magura menja". Nu zeggen voorvorken me verder niet zoveel, dus afgaande op de keuze van santos...

Nu lijkt het mij dat voor mij (60kilo) een andere voorvork nodig is dan voor m'n vriend (90kilo). Zijn hier nog richtlijnen voor?

Alvast bedankt!
Janneke schreef:Dag allemaal,

Ik heb lopen zoeken op het forum, maar kan de nodige informatie niet vinden dus maar even een nieuw draadje.

Graag zou ik een verende voorvork willen hebben. Op dit moment heb ik een santos travelmaster 2.6. Als ik kijk op de website van Santos kan je bij custom build travelmaster kiezen voor de 'Rock Shox Recon Sl' of de (duurdere) "magura menja". Nu zeggen voorvorken me verder niet zoveel, dus afgaande op de keuze van santos...

Nu lijkt het mij dat voor mij (60kilo) een andere voorvork nodig is dan voor m'n vriend (90kilo). Zijn hier nog richtlijnen voor?

Alvast bedankt!
duurdere vorken zijn meestal lichter en hebben - nog- meer instelmogelijkheden. Veer en demping kun je zwaarder stellen naar smaak en belasting.

Belangrijk bij de keuze is dat de vork past: dus inbouwlengte, balhoofdbuis, wielbevestiging, remmen etc moeten allemaal overeenkomen. Een handeltje op het stuur om de demping uit te zetten is maar ingewikkeld, als je na een paar dagen uitgespeeld bent blijkt dat het ook zonder gaat.

De meeste vakantiefietsers komen trouwens prima uit met een goede brede voorband die niet knalhard is opgepompt, vollebak een keienpad afraggen is uiteraard een ander verhaal ;)
hey marten,

idd een hele verscheidenheid aan verschillende voorvorken. Denk dat ik maar gewoon even langs de vakantiefietser ga om te kijken of zij via santos een voorvork kunnen leveren.

Ik heb zelf best lang nagedacht over wel of geen verende voorvork. Nu hebben we hem afgelopen reisjes nog niet nodig gehad. De komende reisjes gaan echter (hopelijk) naar Zuid Amerika, Malawi en The Great Divide. Allemaal plaatsen waar ik liever wel wat meer comfort zou hebben :-D

Daarnaast vind ik mountainbiken helemaal tof, dus heb ik gelijk een wat multifunctionelere fiets... :-D

De zoektocht continues...
Het is een beetje de omgekeerde weg. Waarom een dure hybride kopen en dan nóg meer investeren om er soort mountainbike van te maken? Mijn €250 tweedehands Santos SCC02 mtb heeft Magura O24U vering en doet het prima met bagage.
Jan Eleveld schreef:Het is een beetje de omgekeerde weg. Waarom een dure hybride kopen en dan nóg meer investeren om er soort mountainbike van te maken?
Omdat ze de fiets al heeft?

Anyways Janneke, de veronderstelling dat jij en je vriend verschillende voorvorken nodig hebben is incorrect. Op sommige wegwerp vorkjes na hebben alle vorken een stelschroef waarmee je de voorspanning kunt instellen en die is er nu net voor om de vork aan je gewicht/comfort aan te passen.
Jan Eleveld schreef:Het is een beetje de omgekeerde weg. Waarom een dure hybride kopen en dan nóg meer investeren om er soort mountainbike van te maken?
In ons bovenhuisje in amsterdam, zonder buitenruimte en fatsoenlijke berging zit ik eerlijk gezegd niet te wachten op nog een nieuwe fiets. Er staan nu al racefietsen en tourfietsen soort van permanent als meubilair in huis... :-S
Daarnaast ben ik erg tevreden met de travelmaster, en kan me niet voorstellen dat een mountainbike dezelfde stijfheid en robuustheid in huis heeft. Een framemaatje 50 is vaak ook vrij lastig te vinden (dat was tenminste zo toen ik een racefiets zocht...)

Gr
Mijn opmerking was meer bedoeld als waarschuwing aan anderen. Het is naar mijn idee logischer en goedkoper om van een mtb een reisfiets te maken dan omgekeerd.
Er zijn legio mtb's die zeer robuust en stijf zijn. Dat is dus niet het probleem.
Kleine mtb's zijn er ook bij alle merken wel te vinden, naast fietsen met een 'vrouwelijke' geometrie.
Ik ben er nog steeds niet uit:

Intussen veel verhalen gelezen en gezocht op mensen die wel met verende voorvorken reizen. Nu heb ik echte horrorverhalen gelezen over de voorvorken met lucht ipv een veer.
Dit had te maken met de mate van repareerbaarheid en duurzaamheid.

Is er op dit forum iemand die daar wat meer over kan vertellen of zelf ervaring (goed of slecht) heeft met dit/beide typen voorvorken?
Deze man heeft een gefundeerde mening en heel wat ervaring:
http://tomsbiketrip.com/2009/01/magura- ... rk-review/

Zelf enkel ervaring met decathlon budget vorken en dat was geen succes :-)
Hey,
Had die vork al eerder langs zien komen. Helaassss blijkt deze dus niet meer leverbaar te zijn... Bij de nieuwe modellen van Magura zie ik niet echt een vergelijkbaar type, maar misschien moet ik ze even mailen...
Voor "wereldfietsen" wil je eigenlijk de duurste xc vork met een stalen veer.
Vroegha had je de Magura Odure en Fox Vanilla.
Nu heb je alleen budget vorken met een stalen veer ( of downhill ), de meest gemonteerde vork bij reisfiesten is nu de Magura menja. Hier past alleen geen geveerde voordrager ( Tubus swing of Faiv ) op.
Ben het met Marten eens dat een verende voorvork in veel gevallen een overbodige luxe is. In het geval dat je echt off-road wil dan is het natuurlijk n anders verhaal.

Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat ik met volle bagage off-road downhill zou willen..heb wel een verende voorvork maar omdat ik een atb heb waarin deze al zat. Weet niet eens of deze het nog wel doet aangezien deze altijd op lock-out staan en dus niet veert. Banden kunnen heel veel compenseren.
Mbt robuustheid en stijfheid, denk niet dat er veel verschil zit tussen een atb en de vakantiefiets. wellicht dat een atb zelfs wel stijfer is, of dat noodzakelijk is...is maar de vraag.

Succes met de queste.
Janneke schreef:hey marten,

idd een hele verscheidenheid aan verschillende voorvorken. Denk dat ik maar gewoon even langs de vakantiefietser ga om te kijken of zij via santos een voorvork kunnen leveren.

Ik heb zelf best lang nagedacht over wel of geen verende voorvork. Nu hebben we hem afgelopen reisjes nog niet nodig gehad. De komende reisjes gaan echter (hopelijk) naar Zuid Amerika, Malawi en The Great Divide. Allemaal plaatsen waar ik liever wel wat meer comfort zou hebben :-D

Daarnaast vind ik mountainbiken helemaal tof, dus heb ik gelijk een wat multifunctionelere fiets... :-D

De zoektocht continues...
mountainbiken zonder geveerde voorvork is misschien wel net zo tof. Kont uit het zadel en laat je benen je vering zijn.
Wat de wegen in Zuid-Amerika en Malawi betreft geen flauw idee, maar de Great Divide is prima zonder voorvering te doen. Tenzij je de race gaat doen en op volle snelheid wilt afdalen, dan zijn er sommige stukken die wellicht beter zijn met vering. Ga je voor snelheid dan is vering in de afdaling een optie, ga je voor een iets lichtere fiets en de simplicity van een vaste voorvork dan zou ik me gewoon eens afvragen wat de breedste bandenmaat is die je fiets aan kan. Bij mij ging het prima met 2,25" banden (Schwalbe Marathon Extreme)..... op slijtage na dan (wat wil je met 140kg verdeeld over twee banden). De volgende keer zou ik niet meer de Great Divide fietsen met voortassen op de voordrager. Gewoon licht en simpel, voordrager demonteren, de kleinere voortassen op de achterdrager, foudraal in de lengterichting daartussen aangevuld met een frametas en evt. een stuurtas. En dan 4000km genieten!
Misschien heb je hier nog wat aan: http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oLoRes.pdf
Wim
Kont uit het zadel en laat je benen je vering zijn.
Dit lijkt me slaan op de vraag of je achtervering wilt of niet. De verende voorvork wordt niet overbodig door verende benen.

Een defecte luchtvering kun je toch uitschakelen met de lockoutknop? Je laat hem dan repareren als je weer eens bij een goede fietsenmaker bent. Of helemaal niet.
Ik ben wel gecharmeerd van de Headshok die op de Cannondale wordt gemonteerd. Dat is ook luchtvering en hij kan kapot. Maar hij is maar een paar ons zwaarder dan en starre vork, dus je hebt er nauwelijks ballast aan.

Overigens rijd je de Great Divide toch wel een stuk prettiger met voorvering.
Vandaag ben ik met mijn Idworx Orti wezen mountainbiken bij Lage Vuursche. Ik was benieuwd hoe het zou bevallen, ik heb tot nu toe mij beperkt tot het asfalt. De fiets was gewoon zoals hij mij geleverd is, dus met de hele santekraam: voor- en achterdragers, verlichting, spatborden, standaard, Schwalbe Marathon Extreme banden (had geen zin om te sleutelen, gewoon de deur uit & fietsen).

De fiets heeft dus geen enkele vering (zadel is ook ongeveerd, ook geen verende zadelpen), behalve in de banden (en in enige mate dempt het frame natuurlijk).

Het ging fantastisch, met de benen kon ik enorm veel klappen opvangen en met de boomwortels en kuilen had ik geen probleem. Ik merkte wel dat het een zware vakantiefiets is en niet een lichte, wendbare mountainbike. De idworx is een stuk langer dan MTB's dus minder wendbaar, en door het gewicht heb ik niet zo veel explosiviteit als andere MTB'ers. Dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de stabiliteit van de fiets: waar ik met een gewone MTB meer "near misses" heb en bijna onderuit ga als wielen langs een boomwortel o.i.d. schuren, haalt de idworx zijn schouders op en gaat gewoon rechtdoor. Het gebrek aan vering gaf mij eigenlijk extra plezier doordat ik het gevoel had directer contact te hebben met het parcours. Het frame is fantastisch. Ik voel mij dan ook geenszins door elkaar gerammeld o.i.d.
Tenslotte: ik had voor 2 bar en achter 2,5 bar (weeg iets van 73 kg.). Ik kan iedereen die dat leuk vindt en een geschikt frame heeft dus aanraden om met de vakantiefiets te gaan mountainbiken. Je hoeft echt geen fratsen uit te halen met verende voorvorken, kunt gewoon gaan crossen. Mocht je de moeite nemen om voordragers, standaard e.d. er even af te halen en banden met nog meer profiel eronder te leggen, dan maak je het jezelf makkelijker, maar het hoeft dus niet.

Maarten
Janneke schreef: Daarnaast vind ik mountainbiken helemaal tof, dus heb ik gelijk een wat multifunctionelere fiets... :-D
Dat veren wordt volgens mij overschat .. Ik rij op een XC en meestal dus grindpaden/asfalt. Dan is een stugge schokbreker leuk. Maar als ik door een bos ga 'mountainbiken' zet ik juist de vering uit. Mul zand en vering is een ramp. Of drassig veen... Je verliest controle in de bochten en als je kracht zet zie je de voorvork naar beneden gaan ipv de fiets vooruit.