Welke velg bij de Shimano DH-3N80

Voor mijn 12jr oude Giant Expedition overweeg ik een nieuwe voorwiel aan te schaffen met naafdynamo. Ik denk dan aan de DH-3N80. Aangezien Shimano onderdelen in Duitsland extreem veel goedkoper zijn dan in Nederland kijk ik naar o.a. rose.nl. Bijvoorbeeld deze oplossing:
ATB-voorwiel 28"/700 C; Mavic A 319 / Shimano DH-3N80

Mijn vraag is of dit een aardige aanschaf wordt, of dat de velg een grote teleurstelling (kan) wordt. Ik kan natuurlijk wel een hele mooie dure velg nemen, maar dan weet ik zeker dat ik gelijk maar beide kan vervangen. En de kosten die dat weer met zich meebrengt is wellicht wat hoog voor de fiets waarin ze komen.
Ik heb het vermeldde wiel nu ongeveer 6 maanden (ook via rose gekocht). Geen problemen met de velg. De flanken zijn wel aan de lage kant voor Magura blokjes, maar mits goed afstellen lukt het wel.

De DH3N80 loopt soepel, zeer lichte trillingen in het stuur voel ik tussen +/- 20 en 24 km/u (in de "aan" stand). Dit zou afhankelijk zijn van de stijfheid van je voortrein (bij mij relatief soepele stalen vork) Op mijn vriendin haar fiets met dezelfde setup maar veel stijvere voorvork voel ik niets. Het klein beetje dat je voelt is alleszins niet te vergelijken met wat je krijgt: veel licht (afh van de lamp natuurlijk) en nauwelijks voelbare weerstand.
Ik overweeg aanschaf van exact dezelfde combinatie zodat ik een naafdynamo heb in mijn Koga Traveller. Uit de enige review van de velg kan ik opmaken dat hij prima voldoet als trekking velg:
20.000 km gereden voordat de slijtage indicatoren zichtbaar waren
Zelf heb ik trouwens (al wat oudere) Shimano LX V-Brakes; moet ik hierbij nog rekening houden met de flanken of is dat specifiek voor magura remmen? Kan ik het velglint van mijn oude wiel gebruiken (hoewel, kost waarschijnlijk niks).
Exal SP19 velg?
Wim
EnriceV schreef:Ik heb het vermeldde wiel nu ongeveer 6 maanden (ook via rose gekocht). Geen problemen met de velg. De flanken zijn wel aan de lage kant voor Magura blokjes, maar mits goed afstellen lukt het wel.
Wellicht domme vraag, maar ook met bagage gereden? En goed te weten dat ik met de blokken nog een uitdaging krijg.
Wim schreef:Exal SP19 velg?
Wim
Wat is daarmee Wim? Die kan ik bij o.a. Marco vinden, maar niet bij Rose.

En zou deze velg ook wat zijn? Die 'lijkt' namelijk veel meer op wat ik nu heb, het oog wil uiteindelijk ook wat. Los van dat deze niet beschikbaar is op het moment, is deze wel een stuk goedkoper geworden. Paar maand terug was deze combi €90,-
ATB-voorwiel 28"/700 C; Xtreme T-XP 19 / Shimano DH-3N80
Afbeelding
Neen, ik heb maar heel kort stukje met bagage gereden, onvoldoende om daar iets over te kunnen zeggen. Het wiel staat op mijn afbeul-woon-werk fiets en krijgt het wel zwaar te verduren qua klappen en rem manoeuvers.

De X-treme velgen zijn een soort huismerk van Rose. Voorzover ik toen heb kunnen vinden zijn er weinig mensen met een mening over deze velgen.

De Exal SP19 wordt hier op het forum geprezen als goede trekking velg, ik heb er zelf geen ervaring mee. Aangezien het een voorwiel betrof en ik met voorwielen nog nooit problemen heb gehad heb ik mij er niet al te druk in gemaakt. Via Meilenweit kan je alleszins de exal SP19 met de dh3n72 shimano naafdynamo bestellen.
http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=28028
Die website van rose is hier ontzettend traaf zeg, af en toe lijkt de website helemaal niet te reageren; hebben jullie daar ook last van?

Ik zou persoonlijk niet voor die Xtreme velg kiezen alleen maar omdat die er beter uit ziet, ik zag op dit forum wel dat er problemen zouden zijn met oude Mavic velgen maar niet zozeer met dit type? Zelfs al is die SP19 velg iets beter; dan betaal je wel ruim €50,- extra en krijg je er een mindere naafdynamo voor terug.

Daarnaast lijkt het mij dat een velg voor een voorwiel wat minder kritisch komt dan een velg voor een achterwiel gezien het voorwiel veel minder belasting te verduren krijgt.
http://www.rose.nl/artikel/atb-voorwiel ... aid:248056

Deze lijkt heel veel op de Exal SP19.
Momenteel niet leverbaar, maar wel beschikbaar in BIKETOWN.
Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd met de vraag wat de levertijd is van het Mavic A 319 wiel en of het mogelijk is (+wat het prijsverschil zou zijn) om er een Exal SP19 ipv Mavic A 319 velg in te zetten.
Matthie9000 schreef:Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd met de vraag wat de levertijd is van het Mavic A 319 wiel en of het mogelijk is (+wat het prijsverschil zou zijn) om er een Exal SP19 ipv Mavic A 319 velg in te zetten.
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord.
Jarno schreef:Ik ben heel benieuwd naar het antwoord.
En antwoord:
Bedankt voor uw e-mail. De levertijd op dat wiel bedraagt ca. twee weken. U kunt ook zelf een wielset samenstellen. U betaald dan de losse prijs van alle onderdelen + € 15,50 montagekosten (per wiel). Op deze manier zou u de Exal SP19 velg dus kunnen laten monteren.
Alleen verkopen ze de Exal SP19 velg dus niet, dus kun je ook moeilijk een prijs berekenen; nog maar een mailtje sturen :P Ook kom je met losse onderdelen dus wel hoger uit.
Exal hebben ze niet in hun assortiment en ze zeggen dus dat ze hem niet kunnen leveren, wel zouden ze hem eventueel kunnen inspaken wanneer je deze velg zelf aanlevert; je betaald dan dus de materiaalkosten+ongeveer €20,- voor het spaken.
Nadeel van alle onderdelen zelf bij elkaar kiezen en laten monteren is dat de kosten daarvan een heel stuk hoger liggen. Maar wel dank voor de info!
Klopt, ik zie zelf eigenlijk weinig argumenten tegen de Mavic A 319; en de enkele ervaring/review die er is; is positief. Misschien zijn er meer mensen op dit forum met ervaring met Mavic (A 319) velgen?
Ik wilde een wielset kopen met exreme sari 19 r velgen met xt naven en sapim dt spaken. Ik stuurde ze een mail met de vraag of ik ook alpine spaken kon krijgen ivm 95 kilo aan gewicht.

Ik kreeg snel antwoord:

De alpine spaken hebben een dikte van 2,34 en passen niet in de shimano naven. Dt spaken zijn meer flexibel en mits goed ingespaakt zeer sterk.

andere spaken vlechten kost 15 euro per wiel meer.

Mario
Ze zijn in elk geval vlot in de reacties. Positief :D
Na nog flink wat rondneuzen op rose.nl en de reacties hierboven, ben ik nu toch van plan wat meer uit te geven aan het wiel en te kiezen voor een Mavic. Eigenlijk zou een set de mooiste oplossing zijn, maar dat vind ik nu wat te gortig. Kan altijd met een paar maanden nog een achterwiel erbij doen. Ik denk dan niet aan de eerder genoemde Mavic A 319 maar de wat duurdere Mavic A 719 / Shimano DH-3N80

Weet iemand of dit een verstandige en/of nuttige keuze is ten opzichte van de A 319? Het prijsverschil is behoorlijk. De A319 kost compleet €70,-, de A719 kost compleet €126,-.
Jarno schreef:Na nog flink wat rondneuzen op rose.nl en de reacties hierboven, ben ik nu toch van plan wat meer uit te geven aan het wiel en te kiezen voor een Mavic. Eigenlijk zou een set de mooiste oplossing zijn, maar dat vind ik nu wat te gortig. Kan altijd met een paar maanden nog een achterwiel erbij doen. Ik denk dan niet aan de eerder genoemde Mavic A 319 maar de wat duurdere Mavic A 719 / Shimano DH-3N80

Weet iemand of dit een verstandige en/of nuttige keuze is ten opzichte van de A 319? Het prijsverschil is behoorlijk. De A319 kost compleet €70,-, de A719 kost compleet €126,-.
Als dit een gebruiksfiets moet worden zou ik er een Exal of als Extreme vermomde Exal in gooien, en vooral niet de hoofdprijs betalen voor een Mavic velg die je om de oren krijgt als je de band een keer oppompt
m-gineering schreef:Als dit een gebruiksfiets moet worden zou ik er een Exal of als Extreme vermomde Exal in gooien, en vooral niet de hoofdprijs betalen voor een Mavic velg die je om de oren krijgt als je de band een keer oppompt
Zonder gelijk het hele forum te gaan afstruinen Marten, wat bedoel je met "om de oren krijgt als je de band een keer oppompt"?

En voor de goede orde, de fiets wordt zowel voor dagelijks gebruik als vakantie ingezet.
Jarno schreef:
m-gineering schreef:Als dit een gebruiksfiets moet worden zou ik er een Exal of als Extreme vermomde Exal in gooien, en vooral niet de hoofdprijs betalen voor een Mavic velg die je om de oren krijgt als je de band een keer oppompt
Zonder gelijk het hele forum te gaan afstruinen Marten, wat bedoel je met "om de oren krijgt als je de band een keer oppompt"?

En voor de goede orde, de fiets wordt zowel voor dagelijks gebruik als vakantie ingezet.
Afbeelding
Mavic velgen zijn licht en dun, niet direct de eigenschappen waar je een vakantiefietsvelg op moet uiotzoeken. De maximale druktabel op een Mavic velg moet je dan ook zeer serieus nemen