Jan Janssen Millenium ervaringen

Hallo,


Ik sta op het punt een Jan Janssen Millenium te kopen :D(dit weekend), ik vroeg me af of hier mensen waren met ervaring op deze fiets en wat hun ervaringen zijn (positief/negatief)? Mij lijkt het een erg degelijke fiets die bovendien ook zeer comfortabel fietst.

Extra's fiets: LX afgemonteerd, met tubes dragers (voor en achter), vakantiewielen XT en ALu voorvork

Wat me wel opvalt is dat Jan Janssen niet echt veel voorkomt bij "Mijn Fiets: techniek en onderdelen", in sep 2010 is er nog een onderwerp geweest (giant vs JJ) maar hier ging het na 1 serieus bericht over carbon, dus vandaar.
Matthys schreef:Extra's fiets: LX afgemonteerd, met tubes dragers (voor en achter), vakantiewielen XT en ALu voorvork
Kennelijk heb je een tweedehands op het oog? Op de site van jj zie ik dat je de fiets zelf samen kunt stellen. Best een handige no-nonsense website. (heb ik vaker gezegd hier geloof ik :D )
Waarschijnlijk is er weinig mis mee als je de goede - vaak niet de duurste - onderdelen kiest.
Leon
Leon schreef:Kennelijk heb je een tweedehands op het oog?Leon
Nee ik ga een nieuwe kopen :D en dit leken mij de beste onderdelen voor een vakantiefiets. Ik kies voor LX omdat ik het niet overbodig duur wil maken.
Hallo,

Ik zou de voorvork van chromo nemen. in combi met een voordrager bied dit wat meer degelijkheid. Plus dat het iets comfortabeler is over het algemeen.

aluminium is een wat zachter metaal waardoor (eventueel) de gaatjes waarmee de voordrager vastzit (zouden) kunnen uitlubberen.
Over de voorvork van JJ CrMo hybride zal ik zeker nadenken, op dit forum is veel positiefs over CrMo te lezen :D, voor het gewicht zal het ook niet veel uitmaken denk ik. Het enige waar ik me zorgen over maak is roest-vorming bij schade aan verf :roll:(iemand ervaring?).

Weet iemand misschien hoeveel de JJ Millenium ongeveer weegt?
Een laag gewicht is leuk, maar functie moet op 1 staan he?
rvdh schreef:Een laag gewicht is leuk, maar functie moet op 1 staan he?
Dat ben ik zeker met je eens.
Ik heb zelf niet alleen een stalen vork, maar een fiets die helemaal van staal is. Zelf vind ik dat veel lekkerder fietsen, maar dat is persoonlijk. Centraal bij de keus van een vakantiefiets is in de eerste plaats de pasvorm, en in de tweede plaats de vraag of de fiets toegesneden is op juist jouw gebruik. Ik heb wat moeite met websites waarop je je fiets kunt configureren, omdat er allerlei minder zinvolle (= onzin) combinaties mogelijk zijn, en niemand je vraagt wat je met je fiets wilt doen. Dat advies krijg je wel in een gespecialiseerde winkel.
Wim
Matthys schreef:Over de voorvork van JJ CrMo hybride zal ik zeker nadenken, op dit forum is veel positiefs over CrMo te lezen :D, voor het gewicht zal het ook niet veel uitmaken denk ik. Het enige waar ik me zorgen over maak is roest-vorming bij schade aan verf :roll:(iemand ervaring?).
Weet iemand misschien hoeveel de JJ Millenium ongeveer weegt?
Het laatste waar mijn fietsen aan overlijden is roest. De enige fietsen die aan roest overlijden zijn i.h.a. de wrakken die bij het station staan, maar ik vermoed dat jij de JJ niet bij het station gaat zetten :D
Als je meerdere vakanties wilt doen met een voordrager die er wel eens af moet (bus of zo) dan zou ik zeker geen aluminium vork nemen waar de drager aan aluminium schroefdraad hangt. Dat duurt niet lang.
Leon
Ik heb de fiets vanavond bestelt :D over ong 4 weken kan ik hem ophalen (met CrMo voorvork 8) )

Bedankt voor jullie reacties.
Mooi - veel fietsplezier. Ik vind het ook leuk dat je dit even terugkoppelt.
Wim
Ik ben al jaren heel blij met mijn JJ milennium. Ik hoop dat jij er net zoveel plezier mee beleeft!.
goeden dag ik heb mijn fiets nu twee jaar en als hij nieuw is zie je nog niet alle nadelen . nou ik heb er wel een paar . het eerste jaar ging alles goed ik fiets er heel normaal op gewoon woon werk verkeer . de fiets vindt ik te duur voor wat je er voor krijgt . nu heb ik er 3700 km op gereden en nu was mijn zadel al door gesleten moest ik al vernieuwen heb ook al slag in achterwiel gehad en echt ik doe er geen bijzondere dingen mee. ik vroeg voor een service beurt die kwam over de tweehonderd euro alles is versleten . dat betekend dat het slecht materiaal isin mijn ogen . net als het zadel . de kettingkast is plastic en 1x stoten en is kapot . ook slecht . dus mijn conclusie ik koop geen jan jansen fiets meer .jammer jan . maar positief fiets genot eerste jaar top . en wanneer je het laat vervangen komen die kosten elk jaar waarschijnlijk terug . m vrg h :cry:
Nadeel van jan is, dat er geen pproef examplaren zijn in de winkels. Je moet daar voor naar de fabriek toe.

Mario
onderweg 58 schreef:
vr 01 nov, 2019 14:42
goeden dag ik heb mijn fiets nu twee jaar en als hij nieuw is zie je nog niet alle nadelen . nou ik heb er wel een paar . het eerste jaar ging alles goed ik fiets er heel normaal op gewoon woon werk verkeer . de fiets vindt ik te duur voor wat je er voor krijgt . nu heb ik er 3700 km op gereden en nu was mijn zadel al door gesleten moest ik al vernieuwen heb ook al slag in achterwiel gehad en echt ik doe er geen bijzondere dingen mee. ik vroeg voor een service beurt die kwam over de tweehonderd euro alles is versleten . dat betekend dat het slecht materiaal isin mijn ogen . net als het zadel . de kettingkast is plastic en 1x stoten en is kapot . ook slecht . dus mijn conclusie ik koop geen jan jansen fiets meer .jammer jan . maar positief fiets genot eerste jaar top . en wanneer je het laat vervangen komen die kosten elk jaar waarschijnlijk terug . m vrg h :cry:
Ja een zadel of een slot hoort niet na een jaar versleten te zijn, maar een wiel naspannen zie ik helaas wel meer bij vakantiefietsen, vergeet niet dat met derailleurs 3700km met een ketting en cassette doen gewoon netjes is.
Spullen verslijten nu eenmaal, vooral als ze elke dag door weer en wind gebruikt worden. Maar je zadel zou normaal niet versleten mogen zijn.

En ketting, kransjes en kettingbladen laten vervangen kan samen met ander onderhoud zo 200 euro kosten.
Als het zo'n servicebeurt is waarbij alles wat uitelkaar kan uitelkaar wordt gehaald en opnieuw van vet wordt voorzien afgesteld en versleten delen vervangen (ketting, cassette ed.) worden dan is € 200,- helemaal niet raar want met zo'n klus is een monteur best een paar uurtjes bezig.

Zomaar een voorbeeld van een racefietsbeurt: https://www.fietsspecialist.nl/diensten/winterbeurt
AndreM schreef:
vr 01 nov, 2019 20:11
Als het zo'n servicebeurt is waarbij alles wat uitelkaar kan uitelkaar wordt gehaald en opnieuw van vet wordt voorzien afgesteld en versleten delen vervangen (ketting, cassette ed.) worden dan is € 200,- helemaal niet raar want met zo'n klus is een monteur best een paar uurtjes bezig.

Zomaar een voorbeeld van een racefietsbeurt: https://www.fietsspecialist.nl/diensten/winterbeurt
Maar dan mag je wel dit verwachten:
Wat houdt de winterbeurt in?

Je fiets wordt volledig gedemonteerd. Na demontage worden alle losse onderdelen zoals; stuur, stuurpen, zadel, zadelpen, voorvork, crankstel, trapas, derailleurs, wielen, kabels, remmen en het frame + voorvork,  grondig gereinigd in onze unieke spoelinstallatie. Hierna vindt er controle plaats op slijtage en functioneren. De onderdelen die zijn versleten worden, na overleg met de klant, vervangen en daarna gaat de opbouw beginnen. Alle onderdelen worden vervolgens gemonteerd met de juiste pasta of vet en daarna volgens vastgestelde Newton waarden vastgezet.
Die prijs is exclusief onderdelen...