slijtage rohloff splined tandwiel

Roger schreef:
za 23 mei, 2020 09:32
Ze gaven mij de suggestie het tandwiel te bevestigen met de nieuwe Rohloff Splinet Carrier SL omdat het tandwiel dan vaster zit.
Ik heb overigens mijn twijfels hierbij. Het tandwiel wordt dan wel (beter) vastgeklemd maar laterale verschuiving (als deze niet perfect op de carrier past) blijft mogelijk met als gevolg slijtage. Zij hier al lui met ervaring met dit systeem (zowel Rohloff als Gates)?

Dat de carrier ook verslijt is eigenlijk helemaal een no-go, want om deze te kunnen vervangen heb je vast weer een ander gereedschap nodig... en deze eraf krijgen is net zo zwaar (of nog zwaarder) dan met het oorspronkelijke schroeftandwiel.
Fedor schreef:
za 23 mei, 2020 09:42
Roger schreef:
za 23 mei, 2020 09:32
Maar wat is dan de meerwaarde van dit systeem? En waarom heeft Rohloff deze nieuwe Rohloff Splinet Carrier SL op de markt gebracht :roll: ? Dan kan ik toch net zo goed terug gaan naar de tandwielen met schroefdraad? Ik vond het juist zo handig dat ik een tandwiel kon vervangen of omdraaien door middel van het los wippen van het c-clipje. Dit gezien de tandwielen met schroefdraad bij mij altijd moervast gingen zitten ondanks een likje montage pasta. Ik weet nu even niet wat wijsheid is, een nieuwe spinet adapter, een nieuwe spinet adapter met Rohloff Splinet Carrier SL waar je ook weer nieuwe specifieke dure tools voor nodig heb, of terug naar het oude systeem tandwielen met schroefdraad?
Dat zei ik al ergens hierboven, het nieuwe systeem is echt onzin, een onzinnige reparatie van een niet-werkend systeem dat de vervanger was van een goed werkend systeem ;)

Helaas worden de schroeftandwielen steeds slechter verkrijgbaar. Uiteraard wil "men" dat we overgaan op het nieuwe systeem omdat je dan tot twee keer zo veel geld kwijt bent. Winst wordt geprefereerd boven kwaliteit.
Dat Rohloff het nieuwe Splinet Carrier heeft ontwikkeld om ons extra geld uit de beurs te kloppen lijkt mij kras. Zij hebben een naam hoog te houden. Als ze winst boven kwaliteit zouden prefereren, zouden ze niet zover gaan met garantie en coulanceregelingen waar ik goede ervaring mee heb. In hun after-sale wordt veel gestoken die van hun winst uiteindelijk af gaat. Ik denk eerder dat ze zich verbabbeld hebben met de ontwikkeling van de bevestiging van het c-clipje.
Roger schreef:
za 23 mei, 2020 11:25
Dat Rohloff het nieuwe Splinet Carrier heeft ontwikkeld om ons extra geld uit de beurs te kloppen lijkt mij kras. Zij hebben een naam hoog te houden. Als ze winst boven kwaliteit zouden prefereren, zouden ze niet zover gaan met garantie en coulanceregelingen waar ik goede ervaring mee heb. In hun after-sale wordt veel gestoken die van hun winst uiteindelijk af gaat. Ik denk eerder dat ze zich verbabbeld hebben met de ontwikkeling van de bevestiging van het c-clipje.
Niet bewust maar het komt ze wel goed uit. Als de oplossing met de veer niet goed werkte, waarom dan niet gewoon je verlies nemen en terug gaan naar het oude systeem? Nee we gaan een fout systeem verder doorontwikkelen maar daar wordt het niet echt beter van. Nu zijn er drie onderdelen ipv één (die altijd goed werkte).

Als ze persé het nieuwe systeem willen hebben, doe het dan goed en maak de tanden ook naar de zijkant toe tap toelopend. Dan komt het tandwiel echt spelingsvrij vast te zitten. Moet alleen wel goed passen allemaal anders komt het tandwiel mogelijk iets scheef te zitten. Die gewenste nauwkeurigheid zal de prijs wel verhogen.

Ik hoor overigens nooit over Shimano cassettes die speling krijgen. Hoe doen die het dan?

[edit] Shimano gebruikt ook flinke "hoeken" ipv die lullige tandjes.
Roger schreef:
za 23 mei, 2020 09:46
Shadow schreef:
di 19 mei, 2020 19:29
Het toonbeeld van Duitse kwaliteit is wat van z’n glans verloren :cry:
Als je naar die foto kijkt is de glans er inderdaad wel een beetje vanaf :lol: . Maar dat is een kwestie van poetsen.
Ik betwijfel toch of je die hap uit de flens er makkelijk weer aan poetst...

Groetjes,

Carl
Niet bewust maar het komt ze wel goed uit. Als de oplossing met de veer niet goed werkte, waarom dan niet gewoon je verlies nemen en terug gaan naar het oude systeem? Nee we gaan een fout systeem verder doorontwikkelen maar daar wordt het niet echt beter van. Nu zijn er drie onderdelen ipv één (die altijd goed werkte).

Daar zit iets in. Ik vrees dat de nieuwe Rohloff Splinet Carrier SL nog moeilijker te demonteren is dan het oude systeem. Zeker als ik lees dat je deze Carrier SL met 30 Mn moet aantrekken. Overigens importeur Elan mailde mij zojuist dat de oude schroeftandwielen inderdaad niet meer gemaakt worden. Dus als je nog de met de oude schroeftandwielen in de toekomst wil fietsen is het zaak nu deze te kopen daar waar ze nog te krijgen zijn. Verder mailde ze me dat de splined carier met lockring als voordeel heeft dat deze niet meer slijt en het tandwiel nog steeds goed los te halen is met een tool. Ik heb hier toch wel mijn bedenkingen bij.
Carl schreef:
za 23 mei, 2020 11:44
Roger schreef:
za 23 mei, 2020 09:46
Shadow schreef:
di 19 mei, 2020 19:29
Het toonbeeld van Duitse kwaliteit is wat van z’n glans verloren :cry:
Als je naar die foto kijkt is de glans er inderdaad wel een beetje vanaf :lol: . Maar dat is een kwestie van poetsen.
Ik betwijfel toch of je die hap uit de flens er makkelijk weer aan poetst...

Groetjes,

Carl
Dat ging inderdaad niet lukken :lol: . Had hier ook geen zin in, gezien het naafhuis toch onder coulance vernieuwd werd na 12 jaar en 64000 km :wink: .
Oude type schroeftandwiel (art. 8219, 8220, 8221, 8222, 8223)
Worden al enkele jaren niet meer gemaakt.
Voordeel van het tandwiel: bestaat uit 1 onderdeel
Nadeel 1: bij foutief demonteren wordt de drijfkop beschadigd, grote kost om dit te herstellen (handleiding wordt helaas te weinig gelezen en soms is men toch iets minder handig aangelegd dan men vermoedt.
Nadeel 2: bij omdraaien van het tandwiel kan de simmering (dichting) beschadigd geraken door een te erg geoxideerde opstaande rand (de opstaande rand die voorhet omdraaien aan de buitenkant van het tandwiel zat).

Nieuwe type met clips ((art. 8540s/8540) + splined tandwiel (art. 8541-8549))
Enkel geschikt voor tandwielen voor ketting.
Voordeel 1: tandwiel is gemakkelijker te vervangen/om te draaien. Enkel een schroevendraaier en een grote tang nodig (om de clips goed vast te zetten). Iets meer "foolproof" dan het oude systeem.
Voordeel 2: tandwiel is een stukje goedkoper dan het oude systeem.
Voordeel 3: meerdere kettinglijnen mogelijk.
Voordeel 4: minder kansen op beschadigen drijfkop.
Nadeel 1: als clips niet goed vastgezet wordt (of bij gebruik foute clips) kan er speling ontstaan tussen carrier en tandwiel.
Nadeel 2: initeel iets duurder dan oud systeem wanneer je het nadien koopt. Meerprijs is na 1 tandwielwissel al terugverdiend. Alle naven van de afgelopen jaren zijn er standaard mee uitgerust, dus daar heb je bij de eerste tandwielwissel al winst vergeleken met het oude systeem.

Nieuwe type met lockring (art. 8540SL/8540L)
Ontworpen voor Gates tandwielen (maar ook geschikt voor tandwielen voor ketting).

Ik ervaar zeer weinig problemen met speling tussen carrier 8540(s) en splined tandwielen. Als er problemen zijn is het ofwel de foute clips, ofwel clips niet vastgezet ofwel (en meer en meer) niet originele/niet door Rohloff goedgekeurde splined tandwielen.

Dat Rohloff met het carrier systeem begonnen is omwille van snel veel geld verdienen (zoals Fedor met grote stelligheid weet/beweert): ik zou het niet weten. Voor de consument wordt een nieuw tandwiel monteren een stuk goedkoper. Het viel me bij mijn laatste bezoek bij Rohloff wel op dat Stewart niet meer met het oude versleten Mercedes busje reed, maar een nieuw exemplaar, mét airco en stuurbekrachtiging. Dus het zou wel kunnen dat ze daar slapende rijk aan het worden zijn.
Er is één en ander dat ik niet begrijp, misschien dat de specialisten mij als nieuwsgierige Rohloff-leek op pad kunnen zetten?

IMG_0012-2.jpg
  1. Vaag gele cirkel: het lijkt of de naaf beschadigd is.
  2. Groene pijlen: de kracht die door het tandwiel uitgeoefend wordt wordt in wijzerzin op de naaf overgezet. Waarom zijn de tanden juist in de richting afgeplat? Kan het zijn dat deze ring verkeerd gemonteerd is of is de carrier één stuk?
Carl schreef:
za 23 mei, 2020 11:44
Roger schreef:
za 23 mei, 2020 09:46
Shadow schreef:
di 19 mei, 2020 19:29
Het toonbeeld van Duitse kwaliteit is wat van z’n glans verloren :cry:
Als je naar die foto kijkt is de glans er inderdaad wel een beetje vanaf :lol: . Maar dat is een kwestie van poetsen.
Ik betwijfel toch of je die hap uit de flens er makkelijk weer aan poetst...

Groetjes,

Carl
Met een beetje ervaring met Photoshop kom je een hel eind.
Just Koen schreef:
za 23 mei, 2020 13:53
Dat Rohloff met het carrier systeem begonnen is omwille van snel veel geld verdienen (zoals Fedor met grote stelligheid weet/beweert): ik zou het niet weten. Voor de consument wordt een nieuw tandwiel monteren een stuk goedkoper.
Dat zeg ik niet. Wel dat de oplossing voor het problemen met de Gates tandwielen voortborduren is op een foutieve insteek (zoals de tandwielen niet goed passen), Daarnaast is de carrier-oplossing duurder dan het oude principe, en da's voor een fabrikant altijd wel een meevaller.
bdr schreef:
za 23 mei, 2020 15:19
Er is één en ander dat ik niet begrijp, misschien dat de specialisten mij als nieuwsgierige Rohloff-leek op pad kunnen zetten?


IMG_0012-2.jpg

  1. Vaag gele cirkel: het lijkt of de naaf beschadigd is.
  2. Groene pijlen: de kracht die door het tandwiel uitgeoefend wordt wordt in wijzerzin op de naaf overgezet. Waarom zijn de tanden juist in de richting afgeplat? Kan het zijn dat deze ring verkeerd gemonteerd is of is de carrier één stuk?
Beetje moeilijk te zien maar de cirkel is bij 1 van de 4 gaten waar de tool in gaat om de naaf vast te houden als je carrier wil los draaien, de 4 gaten horen rechte randen te hebben en zijn allemaal gelijk van vorm.

Bij de groene pijlen horen de tanden de zelfde vorm te hebben als die er boven, de tanden zijn afgevlakt en dus beschadigt.
Kan misschien komen door een niet goed vast gezet tandwiel, een te zacht tandwiel of een niet toegestane tandwiel verhouding waardoor er teveel kracht [ koppel] gezet kan worden.
Ik heb met een beetje zoeken een foto van een nieuwe carrier gevonden. De tanden van de carrier van topic starter zijn inderdaad ver afgesleten, ik begrijp niet dat hij dat niet eerder heeft gemerkt want dat moet toch al een tijdje aan de gang geweest zijn.

ENA_RoSCS-si-il.jpg

Ter vergelijking, hier is het systeem dat Shimano gebruikt (en dat volgens mij onveranderd is overgenomen van de oude Sturmey Archer naven):

4524667681793-1-1024x1024.jpg
Tandwiel+19t+Nexus.jpg
bdr schreef:
zo 24 mei, 2020 15:54
Ik heb met een beetje zoeken een foto van een nieuwe carrier gevonden. De tanden van de carrier van topic starter zijn inderdaad ver afgesleten, ik begrijp niet dat hij dat niet eerder heeft gemerkt want dat moet toch al een tijdje aan de gang geweest zijn.
Oei... de oorspronkelijke vorm van de tanden is compleet verdwenen. Ik had verwacht dat de carrier van harder materiaal zou zijn dan het tandwiel zodat alleen de laatste moet worden vervangen. Je wordt er niet blij van als naast het tandwiel steeds ook de carrier moet worden vervangen. Of zijn er al meerdere tandwielen met deze carrier versleten?
bdr schreef:
zo 24 mei, 2020 15:54
Ik heb met een beetje zoeken een foto van een nieuwe carrier gevonden. De tanden van de carrier van topic starter zijn inderdaad ver afgesleten, ik begrijp niet dat hij dat niet eerder heeft gemerkt want dat moet toch al een tijdje aan de gang geweest zijn.


ENA_RoSCS-si-il.jpg


Ter vergelijking, hier is het systeem dat Shimano gebruikt (en dat volgens mij onveranderd is overgenomen van de oude Sturmey Archer naven):


4524667681793-1-1024x1024.jpgTandwiel+19t+Nexus.jpg
En probleemloos! Er is veel te moeilijk gedacht, denk ik :D
Shadow schreef:
zo 24 mei, 2020 19:16

En probleemloos! Er is veel te moeilijk gedacht, denk ik :D
Probleemloos? ehh nope.. maar het zijn de tandwielen die hun nokjes verliezen :wink:
bdr schreef:
zo 24 mei, 2020 15:54
Ik heb met een beetje zoeken een foto van een nieuwe carrier gevonden. De tanden van de carrier van topic starter zijn inderdaad ver afgesleten, ik begrijp niet dat hij dat niet eerder heeft gemerkt want dat moet toch al een tijdje aan de gang geweest zijn.


ENA_RoSCS-si-il.jpg


Ter vergelijking, hier is het systeem dat Shimano gebruikt (en dat volgens mij onveranderd is overgenomen van de oude Sturmey Archer naven):


4524667681793-1-1024x1024.jpgTandwiel+19t+Nexus.jpg
Sterker nog, ik heb het versleten tandwiel weer gemonteerd op de versleten carrier omdat ik nog even aan het dubben ben welk systeem ik ga gebruiken. En zelfs nu ik weet dat de boel versleten is merk ik hier met fietsen niets van. Dat verbaast mij ook. Misschien komt dit dat ik de fiets geëlektrificeerd heb met een voorwiel moter. Overigens ik zou er niet mee op vakantie gaan. Maar dat zit er voorlopig toch even niet in :cry: .
Roger schreef:
ma 25 mei, 2020 11:12
Sterker nog, ik heb het versleten tandwiel weer gemonteerd op de versleten carrier omdat ik nog even aan het dubben ben welk systeem ik ga gebruiken. En zelfs nu ik weet dan de boel versleten is merk ik hier met fietsen niets van. Dat verbaast mij ook. Misschien komt dit dat ik de fiets gecertificeerd heb met een voorwiel motor.
Misschien omdat er veel minder kracht op het tandwiel komt dan bij gebruik zonder ondersteuning? Maar dan is het nog veel vreemder dat de zooi zo versleten is.
Fedor schreef:
ma 25 mei, 2020 11:40
Roger schreef:
ma 25 mei, 2020 11:12
Sterker nog, ik heb het versleten tandwiel weer gemonteerd op de versleten carrier omdat ik nog even aan het dubben ben welk systeem ik ga gebruiken. En zelfs nu ik weet dan de boel versleten is merk ik hier met fietsen niets van. Dat verbaast mij ook. Misschien komt dit dat ik de fiets gecertificeerd heb met een voorwiel motor.
Misschien omdat er veel minder kracht op het tandwiel komt dan bij gebruik zonder ondersteuning? Maar dan is het nog veel vreemder dat de zooi zo versleten is.
Daar had ik ook al aan gedacht. Maar als ik de ondersteuning uit zet merk ik ook niets van deze slijtage. Terwijl ik anders toch wel elk piepje of kraakje signaleer. Je zou inderdaad zeggen dat de aandrijflijn minder slijt omdat de krachten hierop minder zijn doordat er een voorwiel moter op zit. Vreemd :roll: .
Fedor schreef:
zo 24 mei, 2020 18:00
bdr schreef:
zo 24 mei, 2020 15:54
Ik heb met een beetje zoeken een foto van een nieuwe carrier gevonden. De tanden van de carrier van topic starter zijn inderdaad ver afgesleten, ik begrijp niet dat hij dat niet eerder heeft gemerkt want dat moet toch al een tijdje aan de gang geweest zijn.
Oei... de oorspronkelijke vorm van de tanden is compleet verdwenen. Ik had verwacht dat de carrier van harder materiaal zou zijn dan het tandwiel zodat alleen de laatste moet worden vervangen. Je wordt er niet blij van als naast het tandwiel steeds ook de carrier moet worden vervangen. Of zijn er al meerdere tandwielen met deze carrier versleten?
Nee hoor, dit is het eerste tandwiel op deze carrier. Waren dus beide nieuw.
Roger schreef:
wo 27 mei, 2020 19:39
Nee hoor, dit is het eerste tandwiel op deze carrier. Waren dus beide nieuw.
Tja dan kan ik alleen maar zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb...

Elke keer een carrier én een kransje wisselen zou wel erg vreemd zijn (plus je bent meer geld kwijt dan alleen met een schroefkrans). Bovendien zijn de tanden niet versleten, maar door de slijtage door de carrier moet het tandwiel ook nog eerder vervangen worden ook.

Al met al ben ik wel héél erg benieuwd naar andere ervaringen. Hopen dat bovenstaande iets is wat niet al te vaak voorkomt.