Dat laatste zullen ze vast wel overwogen hebben, en besloten dat niet te willen. Dagtochtjes kan prima, ook met een fietskar. Maar eerlijk is eerlijk: wij vonden vanaf 9 maanden beter.hans-l schreef:Als ik dit lees
"Wij willen deze zomer geen lange tocht gaan maken, maar wel af en toe op stap kunnen. " in combinatie met 3 (en eind vd zomer 6) maanden, denk ik dat je dagtochtjes bedoelt en vervolgens:
koop een draagzak
of
laat zo'n klein kind bij een oppas thuis als je samen gaat fietsen.
Dat laatste is niet mogelijk bij de Chinook: het zijn echt twee aparte zitjes met hun eigen 4-puntsgordels. Vanwege de gewichtsverdeling wordt dan wel aangeraden om je kind aan de kant te plaatsen van de trekstang.EnriceV schreef:Wij hebben de cougar 2. De kar is best wel waterdicht, maar als je lange tijd in de regen rijdt dan zie je dat er hier en daar water insijpelt: waar het achterwiel het water omhoog spuit glipt het onder de sluiting door en bij hevige wind wil het ook wel eens onder de klep komen. Onze dochter is nog nooit nat geworden, maar we hebben inmiddels wel de hoes. Deze dicht bovenstaande lekken goed af.
De hoes is niet superhandig, maar het is ook geen moeite als je weet dat het een natte dag wordt om ze erover te doen. Bij korte buitjes doen we die moeite niet.
Ik heb voor we de kar kochten ook wat research gedaan en moet toegeven dat ik hoofdzakelijk voor de looks en de tweedehandsbeschikbaarheid ben gegaan. De d'lite heeft meer bagageruimte wat wel handig kan zijn als je bijvoorbeeld supermarkt aankopen erin kwijt wil. (wij hebben een vrachtfiets met een stoeltje voor deze ritjes, dus stoort het niet.)
De kar bolt redelijk goed, maar de luchtweerstand stelt een limiet aan de snelheid. Ik rij regelmatig 17 km enkel met de kar en waar ik zonder kar regelmatig boven de 30 km/u ga, ligt dat met kar op 24-26 met piekjes tot net 30. Maar goed, dat vind ik nog steeds een behoorlijk tempo.
Qua leeftijd zijn wij met korte ritjes begonnen op 2-3 weken. Vanaf 6 weken was er eigenlijk geen probleem, mits bulten vermijden. We gebruikten wel steeds de hangmat en onze dochter kon vrijwel onmiddelijk haar hoofd zelf opheffen en omhoog houden gedurende langere tijd. Het zijn immers de nekspieren die voldoende moeten ontwikkeld zijn om veilig schokken te kunnen opvangen. (merk op dat dat ook geldt in de auto of de kinderwagen, waar niemand erop let)
@travelmaster: het zitje ernaast? Moet je niet in het midden zitten als je slechts één passagier hebt?
Ja,slechts 1 dag niet toen het bijna de hele dag geregend had. Tussen zijn flesjes door kan je nog wel redelijk wat afstand afleggen gezien hij de hele tijd sliep in die fietskar. Was een hele belevenis maar zeer blij dat we het gedaan hebben.Otto-Jan schreef:Hallo Jan,
Leuk om te horen. Dapper met een 3 maanden oud kind en dan ook nog 50 a 70 kilometer per dag maken. Rondje Nederland leek ons ook wel leuk. Heb je ook gekampeerd?
Groeten,
Otto-Jan
Helemaal mee eens! Alsof een kind meteen ontploft als je hem vervoerd.EnriceV schreef: Qua leeftijd zijn wij met korte ritjes begonnen op 2-3 weken. Vanaf 6 weken was er eigenlijk geen probleem, mits bulten vermijden. We gebruikten wel steeds de hangmat en onze dochter kon vrijwel onmiddelijk haar hoofd zelf opheffen en omhoog houden gedurende langere tijd. Het zijn immers de nekspieren die voldoende moeten ontwikkeld zijn om veilig schokken te kunnen opvangen. (merk op dat dat ook geldt in de auto of de kinderwagen, waar niemand erop let)
Terug naar “Fietsen met kinderen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast