Keuzestress en onervaren!

Als nieuw en onervaren lid stel ik me eerst kort voor. Mijn naam is Dick van Leeuwen, word dit jaar 65, woon in Geldermalsen en heb plannen om volgend jaar een fietsreis te maken naar Spanje. Daarbij denk ik te gaan op een e bike.

Twee weken geleden bezocht ik de beurs in Ede en heb ik diverse mensen gesproken en indrukken opgedaan. Ik heb me ingelezen en e.e.a. uitgezocht. Na al die theorie zou ik graag ervaringen horen van ervaringsdeskundigen. Reden om lid te worden van dit forum! Ik ben vooral geïnteresseerd in fietsmerken. Santos en vergelijkbare merken lijken mij nog te duur. Ik zou niet meer dan max 4000,00 euro aan een fiets willen uitgeven.

Een kleine aftrap, onze dochter woont in Spanje, 60 km van Madrid. Zij is getrouwd met een 'fietsenmaker'. Dat wil zeggen, hij is eigenaar na GolpdePedel in Escorial. Hij denkt mee maar heeft geen ervaring in wereldfietsen. Hij denkt aan een soort omgebouwde mountainbike, De Mondraker Dusk RR. Ziet er wel serieus uit!
Gisteren adviseerde mijn fietsenmaker mij een GIANT Explore E+ 1PRO voor 3500,00

Ben benieuwd naar jullie reacties!
In een van de eerdere nummers van het tijdschrift van de Wereldfietser is een e-bike special geweest. Ik heb er destijds op mijn blog aandacht aan besteed. Er zijn diverse e-bikes in het nummer getest als vakantiefiets. Zie https://kampeerwijzer.com/2017/02/08/we ... de-e-bike/

Deze maand is ook weer de Fiets en Wandelbeurs, die gecombineerd is met BikeMotion en de eBike Xperience. Ze hebben er altijd een lange testbaan waarop je e-bikes kunt testen. e-Vakantiefietsen vind je er meestal ook.
En dan ben ik benieuwd waarom je voor een e bike zou kiezen.
Mogelijk spelen lichamelijke ongemakken nu al een rol en dan is het begrijpelijk. Dan kan je onderstaande vergeten.
En anders zou je ook eerst eens naar een ‘ gewone’ fiets kunnen kijken. En deze eventueel later voorzien van motor. Een Santos of Avaghon kunnen later voorzien worden van een pendix motor en zo zijn er nog meer oplossingen voor de toekomst.
Tip van de fiets en wandelbeurs is een goeie.
Conditie (mocht dat een probleem zijn) hoef je niet te hebben voor zo’n tocht, mits je de tijd neemt en hebt. Conditie bouw je onderweg wel op.
De voorbereiding is een leuk onderdeel van de trip dus alvast veel plezier.
Anja
dijken63 schreef:
do 06 feb, 2020 09:43
En dan ben ik benieuwd waarom je voor een e bike zou kiezen.
Je vertelt eigenlijk nog maar weinig van je beweegredenen.

Op de deze pagina vindt je onder andere een checklist: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Lees hem eens door. Dan heb je een indruk van wat belangrijk is en wat niet aan een reisfiets. Het merk op zich is misschien wel het minst belangrijk.

Anderzijds: als je 4000 euro neertelt bij een van de merken die je noemt heb je best een goede fiets. Die fiets redt het dan wel. Of de fiets dan bij jou past, letterlijk en figuurlijk, is wat anders.
Leon schreef:
do 06 feb, 2020 10:33
dijken63 schreef:
do 06 feb, 2020 09:43
En dan ben ik benieuwd waarom je voor een e bike zou kiezen.
Je vertelt eigenlijk nog maar weinig van je beweegredenen.
Precies, en er is bijv. ook de vraag of het gaat om kamperen of B&B danwel hotels ...

Voor het lange eind zou ik iets randonneurs-achtigs kiezen (maar dat is ook omdat ik ooit op zo'n fiets begon en er nooit meer af kwam). Door de jaren heen zijn er al heel wat "mode-golven" over de vakantiefiets gegaan ... eigenlijk kan je met iedere fiets op vakantie mits 1º de fiets jou+bagage kan dragen, en 2º je licht genoeg kan schakelen (en zelfs dat hoeft niet als je de hellingen lopend zou willen doen - dat wil je niet, maar het kan) ... daarna is het vooral de vraag hoe je lekker op de fiets zit, en vooral of je dat na dag 3, 4, 5 & 6 nog steeds lekker vindt.

Wellicht is het het slimst om eerst eens een rondje vanuit Geldermalsen te maken, ik zou dan denken aan "recht naar beneden" en dan in Frankrijk rechts af en dan weer terug, je rondje moet minstens een dag of 3-4 duren (4 of 5 dagen is beter, dan ben je door de eerste pijnen heen en dan moet het echt leuk worden).
Je weet daarna wel waar je tegenaan loopt ... voor de rest is het gewoon volhouden ... en die dochter bij Madrid is dat een goede motivator.
Ik heb afgelopen jaar, in 3 etappes, deze rit gedaan: A'dam-Toulouse, Toulouse-Sevilla en Sevilla-Barcelona. Op een Santos Travel Lite+ met Neodrives*) en Pinion/riem.
Ging prima, nee: ging geweldig! Gebruikte nooit meer dan de lichtste ondersteuning. Met 125 tot 145 km per dag en belading, lukte dat niet op één acculading; die reikte meestal tot de -ook nog niet slechte- 100 km. Maar in Frankrijk, en nog meer in Spanje, kun je heerlijk lunchen voor weinig geld. En op dat moment dus de accu weer een shot geven. Win-win! ;-)

Het komt erop neer dat het dus prima kan. Hoeft idd geen dure fiets te zijn, ook al heb ik die wel. Zoals bij alle fietsreizen geldt: het is voornamelijk gewoon gáán met de banaan: stap op de fiets en zie hoe het gaat, en leer van de fouten die je maakt en de problemen die je tegen komt. In Europa kan het nooit mis gaan; genoeg ondersteuning in de vorm van fietsmakers en 'vluchtroutes' als treinen. Ook (bijna) altijd genoeg mogelijkheden tot eten en overnachten.

Mijn grote wens m.b.t. e-bikes is accu's met meer capaciteit. Of -misschien makkelijker te verwezenlijken- een betere mogelijkheid tot snelladen. Zodat je tijdens een kopje koffie, of een boodschap doen, van zeg 20 minuten, er weer 50% in gaat. Want nu heb je die -lange- lunch ook wel nodig voor een significante accu-vulling.


*) = Neodrives heeft sinds kort een (vooralsnog Android only) app, waar je de mate van ondersteuning zelf kunt instellen. Ik zou graag in standje 1 en 2 een lagere ondersteuning willen instellen; ipv 20% en 40% zou bv 10% en 30% mooi zijn. Is denk ik ook voldoende, en zorgt weer voor meer reikwijdte. Ga het binnenkort uitproberen.
Ook ik vraag me af wat de reden is om dit met een ebike te willen. Ik ben nog wat ouder, en zeker geen erg fitte sporter, maar ik ga ook deze zomer weer een langere tocht maken zonder ondersteuning, maar wel op een heel mooie klassieke fiets. Kortom, een Ebike is zeker niet nodig als je niets mankeert, en op een gewone fiets bouw je veel meer conditie op. Ik zeg dit niet om je iets aan te praten, maar wel om je van het idee af te helpen dat zo'n tocht een heldendaad is die je op jouw leeftijd alleen nog maar met ondersteuning zou kunnen volbrengen. Voor de rest zou ik hier eens kijken: https://fietsvakantie.home.blog/
Aan alle drie hiervoor: ik vind het zinloos om allerlei schijnbaar gerichte adviezen te geven zolang ik vrijwel niks weet van iemand.
Beste forumleden, ik ben ontzettend blij met jullie reacties tot nu toe! Ik kom net thuis, ga er zo even rustig voor zitten. Daarna zal ik uitgebreider reageren. De belangrijkste vraag is, waarom elektrisch? Die vraag houdt mij uiteraard ook bezig. Zou ik ook zonder kunnen? Ten eerste is het misschien een luxe probleem. In Spanje leen ik altijd een e- mountainbike van mijn schoonzoon. Daar trek ik mee de bergen in. Daar heb ik de luxe ervaren en het bevalt me enorm. Ik kan zomaar 70 km over onverharde wegen door de bergen rijden. Dan is er de twijfel t.a.v. mijn gezondheid. Ik ben al ruim 26 jaar insuline afhankelijk diabeet. Inspanning levert vaker hypos. En op die momenten verlies je alle energie om nog verder te gaan.
DickvL schreef:
do 06 feb, 2020 08:15
Een kleine aftrap, onze dochter woont in Spanje, 60 km van Madrid. Zij is getrouwd met een 'fietsenmaker'. Dat wil zeggen, hij is eigenaar na GolpdePedel in Escorial.
Wat grappig, de jongens van Golpe de Pedal in El Escorial hebben mij een paar jaar geleden supersnel uit de brand geholpen nadat ik zeven spaken van mijn Santos had verspeeld. Prima winkel, maar ik moet wel aantekenen dat Spanjaarden in het algemeen heel andere ideeën hebben over het concept van het fietsen met bagage en de daarbij passende fiets dan gespecialiseerde fietsenwinkels hier in de Lage Landen.
Beste allen, de artikeltjes heb ik inmiddels doorgenomen en eind februari ga ik, uiteraard zou ik bijna willen zeggen, naar Utrecht. Leuk dat een van jullie de winkel in Escorial heeft bezocht!

Om bij dat laatste te beginnen. Ik heb alle vertrouwen in de kennis en kunde van onze 'Spaanse' schoonzoon (hij is eigenlijk Chileen) maar weet niet of hij echt begrijpt wat ik in deze zoek. Met alle kennis die ik nu opdoe ga ik in mei in Spanje verder met hem kijken. Via hem kan ik misschien wel aan een goeie en betaalbare fiets komen. In de zomer komen ze met de auto naar Nederland en zou de fiets mee kunnen.

Er wordt gevraagd om iets meer informatie over mezelf. In mijn jeugd heb ik veel gefietst. Vanuit Utrecht fietste ik naar de eilanden, naar Drenthe, Friesland, Groningen, Limburg, de Ardennen. En dat allemaal op mijn martelwerktuig, zoals mijn vrienden mijn fiets omschreven. Zij hadden allemaal een fiets met versnelling en ik een oude damesfiets. Als het gaat over grotere afstanden, weliswaar niet op de fiets, dan ben ik wel eens naar Zwitserland wezen wandelen. Ruim 7 jaar heb ik heen en weer gefietst van Geldermalsen naar Utrecht op een racefiets, naar mijn werk. 40 km vv. De laatste jaren fietsten wij alleen nog maar wat knoppuntenroutes. Op dit moment pak ik het fietsen weer op. Iedere avond even 10 tot 15 km en hopelijk later grotere afstanden. Ik denk dan aan een rondje grote rivieren of een keertje op bezoek bij mijn broer in Wapenveld. 95 km vv.
Voor mij is het gemakkelijk: kijk wat rond, en koop de fiets die je bevalt en kunt betalen. En als dat een e-bike is: vooral doen! Want die heeft ontegenzeggelijk voordelen voor jou, naast uiteraard ook weer wat nadelen tov een 'gewone' fiets.
Vervolgens ga je op stap naar Spanje, en kijk je waar het schip strand; als het goed is is dat op je eindbestemming.
Whatever het materiaal ook is wat je gebruikt: fietsen is voornamelijk een kwestie van stug doortrappen.
Door sommige reacties lijkt het wel je een goede reden moet hebben om op een e-bike te fietsen... Straks een checklist waarbij gewogen wordt op aandoeningen, leeftijd, etc. of je wel met een e-bike lid mag zijn van de Wereldfietser? Kom op zeg.

Als je gewoon verder wil kunnen fietsen dan normaal en na afloop meer energie over wil hebben om ook nog dat museum te bezoeken (dat dan ook nog open is als je aankomt), dan neem je lekker een e-bike. Ook als je jonger bent dan 30 en kerngezond.
Ja Felix, ik begrijp je. Maar wat gaat er in dit geval bij mij passen? Vroeger moest mijn fiets altijd een Gazelle zijn. Ik was verslaafd aan de Gazelles in het tandwiel. Mijn auto moet een Citroen zijn en mijn camera een NIKON, zoals mijn vader vroeger altijd koos voor Fleischmann m.b.t. zijn model treinen. Hij wist precies uit te leggen waarom dit merk beter zou zijn dan bijvoorbeeld Marklin. Gelukkig staat mijn keuze volledig open. Ik kan zeggen, geen GIANT, omdat ik daar persoonlijk slechte ervaringen mee heb? Maar maak ik zo dan wel de juiste keuze? Net zo min als ik zomaar voor SANTOS zou gaan omdat dit nu eenmaal een populair merk is in deze. Of moet ik juist wel voor een Nederlands merk kiezen? Teveel vragen om hier een antwoord te vinden. Maar misschien herkennen sommigen van jullie wel deze keuze stress?
Dick,

Ik denk dat je jezelf het beste van de keuzestress afhelpt door goed bij jezelf af te tasten wat je kan en wat je wilt.
Wat betreft de diabetes: Ga daarmee langs een goede arts (of eventueel eerst langs een bovengemiddeld geïnformeerde ervaringsdeskundige).

Wat betreft e-bike versus push-bike ... ook dat is geen stress maar vooral een keuze.
Wij kwamen Zwitsers tegen die zeiden: Met ons 80ste gaan we e-biken, en bij onze 90ste verjaardag golfen.
We kwamen ook eens Zwitsers tegen waar de vrouw een e-bike had maar ook het karretje met de kinderen, en zij reden ver, en dus grote stukken zonder ondersteuning, de "e" was alleen voor de hellingen. We kwamen ook eens een echtpaar tegen waar de man een e-bike had omdat hij gewoon niet meer kon wat de vrouw nog wel wegtrapte.
Er zijn - als ik naar mezelf kijk - momenten dat ik zo'n pesthekel aan de tegenwind heb dat ik de fiets het liefst het kanaal infiets ... een e-bike is dan heel irritant, want die komt dan moeiteloos langs (je kan dan nog proberen "aan te haken") ... op allerlei andere momenten ben ik heel tevreden dat ik de wereld gewoon op eigen kracht wegtrap, en ook dat ik geen zorgen hoef te hebben over het opladen (en/of de levensduur van de accu's).

Je geeft aan dat je eerder al wel een degelijke fietservaring had ... die ervaring verleer je niet gauw, hoogstens moet je je niveau weer wat oppeppen, maar dat is iets wat je voordat je halverwege Frankrijk bent echt weer terug hebt.

Of te wel: Het is geen stress maar vooral het wakker maken van de keuze-mogelijkheden.
Het is pas keuze-stress als je zonder voorkennis voor de veelheid aan mogelijkheden staat.

En dan verder: Je hebt nog niet aangegeven (je hebt er wellicht nog niet bij stilgestaan) of je met een kampeerbagage op pad wilt, of alleen hotel, en of je dat dan extreem minimaal of net iets rianter wilt. En of je alleen rappe asfalt-kilometers wilt of ook "tous chemins". En of je graag op een nerveuze race-fiets rijdt danwel juist de enorm luie oude gazelle lekker vond fietsen.
En of je graag iets kant-en-klaar koopt of iets op maat en handgemaakt, of zelfs zelf wilt sleutelen.
Als je ook zelf wilt sleutelen dan hoeft een fiets niet eens duur te zijn zolang je niet tevens wilt gaan voor de allerlaatste mode.

PS En qua keuze-fixatie: Mijn fiets moet met een B beginnen, Bridgestone, Bickerton, Brompton. Dwz dat doen ze al zo'n 40 jaar, daarvoor waren het Gazelles
DickvL schreef:
do 06 feb, 2020 14:35
Of moet ik juist wel voor een Nederlands merk kiezen? Teveel vragen om hier een antwoord te vinden. Maar misschien herkennen sommigen van jullie wel deze keuze stress?
Er zit een hoop overeenkomst in de onderdelen bij een fiets. Wat er vervolgens voor naam op een frame staat maakt voor mij weinig uit. Al zijn er wel merken waarbij je bijna altijd wel goed zit, maar vergeet dan alsnog niet dat bovenal de maat goed moet zijn.

Wil je gaan kamperen of niet? Scheelt een hoop in de bagage.
Bridgestone SM, dank voor jouw leuke en nuttige reactie! Het toeleven naar een voorstelling is misschien wel leuker dan de voorstelling zelf. De "Stella's" haal ik nog steeds met gemak in met mijn 'normale' Batavus. Begint ook met een B. Dus ook nog wel nadenkend over een fiets zonder batterij. Tja, die diabetes, daar heb ik deskundige begeleiding bij. Mijn diabetes verpleegkundige en internist zijn misschien wel enthousiaster dan ik. Die willen me al aan een bloedglucosemeter waar ik bij wijze van spreken per minuut mijn waardes op kan aflezen. Dan hoef ik niet meer bloed prikken onderweg. Het hele leven meetbaar en maakbaar. Wat ik overigens nog niet zo van plan was. Wat ik in Spanje zou willen gaan doen, in de fietsenzaak van mijn schoonzoon, dat komt misschien wel in de buurt hetgeen jij voorstelt. Zelf iets samenstellen wat goed werkt.
Jurr schreef:
do 06 feb, 2020 15:12
DickvL schreef:
do 06 feb, 2020 14:35
Of moet ik juist wel voor een Nederlands merk kiezen? Teveel vragen om hier een antwoord te vinden. Maar misschien herkennen sommigen van jullie wel deze keuze stress?
Er zit een hoop overeenkomst in de onderdelen bij een fiets. Wat er vervolgens voor naam op een frame staat maakt voor mij weinig uit. Al zijn er wel merken waarbij je bijna altijd wel goed zit, maar vergeet dan alsnog niet dat bovenal de maat goed moet zijn.

Wil je gaan kamperen of niet? Scheelt een hoop in de bagage.
Precies: De maat is heel belangrijk, en bijna even belangrijk is het soort fiets.
De maat kan je altijd nog wat aanpassen met een langere stuur- en zadelpen, of een ander stuur. Echter, een nerveuze fiets blijft nerveus, en een luie fiets blijft lui. Bij veel bagage en lange afstanden kan je overigens eerder een wat luiere fiets verkiezen, maar ook dat is vooral iets dat jezelf moet passen.
Het is net als bij kleren: een maatpak kan helemaal naar je maat zijn en je toch niet "passen".


PS Een goede kennis heeft zo'n glucose-meter en hij is er super-tevreden mee. Hij wil met opzet niet de volledig geautomatiseerde - nu heeft hij nog iets extra controle: hij kan zelf nog wat bijstellen als ie aan ziet komen dat hij zich extra gaat inspannen. En dat werkt dus goed, hij liep in de Pyreneeën als een van de besten helling op en af ... en hij zei - mijns inziens geheel terecht - dat bloedprikken goed was voor mensen met een gemakkelijk instelbare diabetes, en met stabiel leven zonder ongewone inspanningen etc. Mij lijkt dat alleen al het plan om langere einden te gaan fietsen een heel goede reden is om aan een glucose-meter te gaan ... te grote wisselingen in de glucose-niveau's geven allerlei problemen en ook kans op blijvende schade.
O ja, reizen van hotel naar hotel, dat lijkt mij wel erg prijzig. I.v.m. opladen batterij denk ik toch aan kamperen op een camping. Dat laatste zal ik zeker moeten oefenen. Als ik goed nadenk dan was de laatste overnachting in een tent in 2000. Wij gaan eigenlijk zelden met vakantie. Een paar keer per jaar gaan we op familie bezoek naar onze dochter in Spanje en daar hebben ze een goed bed.....
Kampeerbagage hoeft echt niet zo zwaar te zijn, en evenmin erg duur in aanschaf, zeker niet als je naar een warm land gaat.