single 19-tands voor, derailleur a, hoe lang gaat dat mee?

Fietste gisteren langs een fietsenwinkel met alleen maar elektische fietsen. Mijn mijn oog viel op een Riese & Muller, om preciezer te zijn, op de tandwielen van deze fiets. En dan met name op het, zeker in verhouding, extreem kleine voortandwiel.

Thuis gekomen even de specificaties erbij gezocht, ging waarschijnlijk om deze of een soortgelijke:
https://rijwielendemeester.be/supercharger-gt-touring
!1-speed, voortandwiel 19 tands, achter 11-42. Een verhouding dus waarmee je ook (zeer steile) bergen zou moeten kunnen bedwingen.

Nu vraag ik mij af, hoe lang gaat zo'n voorblad in praktijk mee?
In ogenschouw nemend: open onbeschermde ketting, 'normale' derailleurketting, best wel schuine kettinglijn (met één tandwiel voor en 11 achter), potentieel grote elektra krachten.
De monteur hield zich overigens aardig op de vlakte, dus daar werd ik niet wijzer van.
mikefiets schreef: De monteur hield zich overigens aardig op de vlakte, dus daar werd ik niet wijzer van.
Dat vind ik dan wel netjes.

Ik denk inderdaad dat een standaard goedkoop blaadje van 5 euro verkoop binnen 1000 km versleten zou kunnen zijn. Maar misschien hebben ze in dit geval even in de materialenkast gekeken en een staalsoort gebruikt die wat duurder is en slijtvaster. Dan zou het behoorlijk mee kunnen vallen.
Naarmate de slijtage toch snel gaat is het uiteraard belangrijker dat het blaadje gemakkelijk vervangen kan worden.
Ik denk dat, wanneer je zo'n ding de hele winter door gebruik om zeg 15-20km enkele reis te forenzen, je iedere 1 a 2 maanden je drivetrain kunt vervangen.
Ik noemde specifiek forenzen (in NL) omdat je dan op een vlakke weg rijdt, en vanwege de begrenzer van de e-bike het grootste deel van de tijd op exact dezelfde snelheid, en dus hetzelfde verzet rijdt, wat ook nog eens de kleinere kransjes van de cassette zullen zijn.

Die kransjes zullen dus zeer hard slijten, met inderdaad goeie kans dat je iedere 1500km een nieuwe cassette en ketting zult moeten monteren, 11-speed is best teer spul namelijk. Polderklei, strooizout en matig onderhoud zullen de rest doen. (Bij de gemiddelde e-bikeforens bedoel ik)

Op vakantie in de bergen zul je achter meer schakelen en ook de grotere kransjes gebruiken, dus zal de slijtage achter beter verdeeld worden.

Met genoemde 19-tands kransje voor het ik geen specifieke ervaring, maar 19t is gewoon erg klein voor zo'n zwaar belast tandwiel.

Ze zijn te krijgen tm 22t zie ik net, dat zou zowel voor als achter de slijtage moeten beperken.