Accu verbruik per landschap

Nu inmiddels 3000 km op onze e-bikes Cube Kathmandu met 500 wh accu en middenmotor gereden.
Ongeveer 2200 km in het Zuiid-Limburgse , 550 km in Oostenrijk/ Duitsland en de rest op de Veluwe.

Conclusie: het verbruik in de Alpenlanden scheelt niet zoveel met het verbruik in Zuid-Limburg. We hebben hier een bereik tussen de 60 en 80 km kunnen halen. Afhankelijk van weertype.

Op de Veluwe haalden we met gemak 150 km.
De vraag is überhaupt of je in het vlakke noorden wel een e-bike nodig hebt.
In Zuid-Limburg en de Ardennen haal je zonder veel moeite evenveel hoogtemeters als in de Alpen, dus dat je verbruik ongeveer hetzelfde is klopt dan wel.
De actieradius van 60-80 km valt me dan wel weer tegen, overigens, maar dat is uiteraard afhankelijk van de mate van ondersteuning die gewenst is. En dat laatste geldt ook voor je vraag of je in het vlakke noorden een e-bike nodig hebt.
peter de rijk schreef:
do 05 sep, 2019 16:00
De actieradius van 60-80 km valt me dan wel weer tegen, overigens
Mij ook. Da's één van de redenen waarom ik bij mijn e-bikende vrouw er op hamer dat ze veel terug moet schakelen bij hellingen.

Voordeeltje is wel dat ik op een normale fiets rij, dus ze zal toch in moeten houden qua snelheid als we omhoog fietsen ;)
Mijn vrouw en ik hebben 2 dezelfde e-bikes, de R&M Charger met Bosch middenmoter en 500wh batterij. Zoals wel bij meerderen het geval zal zijn weegt mij echtgenote een dertigtal kg minder ( :oops: ) en dat vertaalt zich uiteraard ook op de actieradius. Het scheelt zo'n 15à20km op golvend terrein/bergop en een 10tal op het vlakke.
We hebben bijna 10.000km op de teller staan. Er is een licht verlies van afstandkilometer per acculading, maar niet zo spectaculair als dikwijls wordt voorgespiegeld.
Momenteel halen we 'zeker' nog 100 tot 120km op het vlakke en 80 km als het gematigd heuvelend/bergop gaat.
Met een fietskar er achteraan (TT-Mule) mag je een derde van de afstand doen.

** Toen ik verleden maand onderweg was in het centraal massief (Frankrijk) moest ik toch even slikken als na 6km het eerste blokje van het display verdween. Pittig bergop, met fiets en kar.
Tijdens meerdaagse reizen in bergachtig gebied is een tweede batterij haast een absolute 'Must'. Ik reed gedurende 3 weken gemiddeld 100km per dag en heb me nooit zorgen hoeven te maken over de batterijen (fiets en kar welteverstaan)
Ik heb ervaren dat ik in de heuvels van Z Limburg net zo veel stroom gebruik als in de polders.
Maar in de duinen langs de Hollandse kust gebruik ik zeker twee keer zo veel stroom.

Dat is gemakkelijk te verklaren.
In de heuvels schakel je onder aan de heuvel een tandje lichter.
In de duinen schakel je niet. Je kromt de rug. En die extra inspanning wordt door de motor beloond.
Ten koste van de accu. Dat wel.
Ik moet toch wel een beetje grinniken om de naam Kathmandu voor een e-bike.