Cube Touring Hybrid Pro 500

Afgelopen week deze fiets gekocht (althans mijn vrouw), in het sportieve dames-model (dus met halfhoge bovenbuis). Hier een korte recensie (heb er zelf ook ff op gereden):

Voor de prijs een zeer interessante fiets: met korting 2099 euro voor een fiets met middenmotor en 500Wh-accu, en van een "normaal" fietsenmerk.

Positief:
Fiets is erg stabiel. Frame geeft geen krimp en toch een redelijk "laag" gewicht voor een e-bike.
Eco-stand levert een grote actieradius op. Mijn vrouw rijdt vrijwel alles in eco (behalve als er wind mee is ;)) met soms een hogere stand bij viaducten e.d.. Na 65km nog steeds 4 van de 5 blokjes + 116 km over.
Fiets ziet er imho goed uit: geen bejaardenmodel en stuur staat sportief laag.
10 (derailleur) versnellingen, dus relatief gezien goed bruikbaar.
In eco-stand is de motor zeer stil (lees: je merkt niets van geluid).
Ook zonder aandrijving nog goed mee te fietsen.

Puntjes:
Achterdrager is deel van het frame, dus beschadigingen door tassen moet je voor lief nemen. Verder is het deel voor de tashaken wat aan de korte kant, zou wat langer mogen voor de stabiliteit.
De klemveer op de achterdrager heeft weinig nut, snelbinders zouden handiger zijn maar daar is standaard geen montagemogelijkheid voor.
Stuur is 70cm, wat veel te breed is voor een damesfiets. Daar gaat dus (gefaseerd) de zaag/pijpsnijder in.
Alleen een beschermring op het voorblad, dus met een wijdere broek (wat toch veel gebruikers zullen hebben) grote kans op vlekken. Geen idee of er een halve kettingkast op past.

Negatieve puntjes zijn wat mij betreft kleinigheidjes. De fiets biedt veel (en veel gebruiksmogelijkheden) voor de prijs.

Hoeveel ik liever had dat ze voor een goede normale fiets was gegaan, levert deze fiets mij ook veel plezier op: tochtjes met mijn vrouw worden wat meer een sportieve uitdaging :P... een stuk sneller en een stuk langer.
Hier hebben wij beiden dezelfde fiets. Althans 1 damesmodel en 1 herenmodel.
Uitermate tevreden over de fietsen. De een gekocht voor 2499 en de ander voor 1699.
Herkenbaar het gedeelte van de bagagedrager en de tassen. Snelbinders zijn te monteren maar dan geen mogelijkheid om de tassen erop te gooien.
Wij gaan over 2 weken Oostenrijk en Duitsland in met de fietsen. Zijn benieuwd.
De actieradius die je noemt is hier in het Zuid-Limburgse niet te halen.
85 km is de max.
Fedor schreef:
wo 12 jun, 2019 08:10

Voor de prijs een zeer interessante fiets: met korting 2099 euro voor een fiets met middenmotor en 500Wh-accu, en van een "normaal" fietsenmerk.

Welke middenmotor zit er op? Is het de bosch en zoja welke uitvoering? De cx of d active line plus? Mooie fiets en zeer goede actieradius.
CX middenmotor Bosch.
Dit model heeft alleen de cx motor
rob300 schreef:
wo 12 jun, 2019 20:58
Snelbinders zijn te monteren maar dan geen mogelijkheid om de tassen erop te gooien.
85 km is de max.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie de snelbinders gemonteerd hebben. Ik kon geen montagesetje ozd vinden. Ik ga nu snelbinders met een karabinerhaakje gebruiken, die ik om de dragerbuizen sla en in zichzelf haakt (weet nog niet of dat gaat werken overigens). Ook dan gaan tassen niet passen maar de snelbinder is zo verwijderd.

Veel plezier in Oostenrijk en Duitsland. Actieradius die ik meldde was idd voor een (winderige) polder.
Fiets-avontuur schreef:
wo 12 jun, 2019 21:27
Welke middenmotor zit er op? Is het de bosch en zoja welke uitvoering? De cx of d active line plus? Mooie fiets en zeer goede actieradius.
Op de Pro zit het volgende: Bosch Drive Unit Active Plus Generation 3 (50Nm) Cruise (250Watt)

Dus niet de Performance. Ze moet het er maar mee doen ;)
Verschillende motoren scheelt natuurlijk ook in de actieradius.
Fedor schreef:
wo 12 jun, 2019 22:51
rob300 schreef:
wo 12 jun, 2019 20:58
Snelbinders zijn te monteren maar dan geen mogelijkheid om de tassen erop te gooien.
85 km is de max.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie de snelbinders gemonteerd hebben. Ik kon geen montagesetje ozd vinden. Ik ga nu snelbinders met een karabinerhaakje gebruiken, die ik om de dragerbuizen sla en in zichzelf haakt (weet nog niet of dat gaat werken overigens). Ook dan gaan tassen niet passen maar de snelbinder is zo verwijderd.

Veel plezier in Oostenrijk en Duitsland. Actieradius die ik meldde was idd voor een (winderige) polder.
Snelbinders laten monteren bij fietsenmaker.
Waren gewoon de normale binders met normale bevestiging bij achteras.
We gebruiken nu gewoon de tassen of tas.
Fedor schreef:
wo 12 jun, 2019 23:00
Fiets-avontuur schreef:
wo 12 jun, 2019 21:27
Op de Pro zit het volgende: Bosch Drive Unit Active Plus Generation 3 (50Nm) Cruise (250Watt)

Dus niet de Performance. Ze moet het er maar mee doen ;)
Verschillende motoren scheelt natuurlijk ook in de actieradius.
We hebben de cx . 500 watt en 70 nm.
Kathmandu model.
Na bijna 1 jaar:

Fiets is stabiel.
Materialen blijken voor lange afstanden toch iets te weinig kwaliteit te hebben.

Budgetbanden liggen erop. Gebruiken nu inmiddels, na veel lek rijden , de Marathon Mondial.
Ketting is budget. Nu KMC ketting en na 2200 km hele tandwielenset en ketting moeten vervangen.

Zadelpen is ook niet al te best. Na 2500 km werkt vering niet meer.

Qua fiets zou ik hem niet meer kopen maar een wat beter uitgevoerde fiets van ander merk kopen of gelijk de juiste materialen erop laten leggen.
Maar als leek kun je dat pas achteraf aangeven.