Cube Touring Hybrid Pro 500

Afgelopen week deze fiets gekocht (althans mijn vrouw), in het sportieve dames-model (dus met halfhoge bovenbuis). Hier een korte recensie (heb er zelf ook ff op gereden):

Voor de prijs een zeer interessante fiets: met korting 2099 euro voor een fiets met middenmotor en 500Wh-accu, en van een "normaal" fietsenmerk.

Positief:
Fiets is erg stabiel. Frame geeft geen krimp en toch een redelijk "laag" gewicht voor een e-bike.
Eco-stand levert een grote actieradius op. Mijn vrouw rijdt vrijwel alles in eco (behalve als er wind mee is ;)) met soms een hogere stand bij viaducten e.d.. Na 65km nog steeds 4 van de 5 blokjes + 116 km over.
Fiets ziet er imho goed uit: geen bejaardenmodel en stuur staat sportief laag.
10 (derailleur) versnellingen, dus relatief gezien goed bruikbaar.
In eco-stand is de motor zeer stil (lees: je merkt niets van geluid).
Ook zonder aandrijving nog goed mee te fietsen.

Puntjes:
Achterdrager is deel van het frame, dus beschadigingen door tassen moet je voor lief nemen. Verder is het deel voor de tashaken wat aan de korte kant, zou wat langer mogen voor de stabiliteit.
De klemveer op de achterdrager heeft weinig nut, snelbinders zouden handiger zijn maar daar is standaard geen montagemogelijkheid voor.
Stuur is 70cm, wat veel te breed is voor een damesfiets. Daar gaat dus (gefaseerd) de zaag/pijpsnijder in.
Alleen een beschermring op het voorblad, dus met een wijdere broek (wat toch veel gebruikers zullen hebben) grote kans op vlekken. Geen idee of er een halve kettingkast op past.

Negatieve puntjes zijn wat mij betreft kleinigheidjes. De fiets biedt veel (en veel gebruiksmogelijkheden) voor de prijs.

Hoeveel ik liever had dat ze voor een goede normale fiets was gegaan, levert deze fiets mij ook veel plezier op: tochtjes met mijn vrouw worden wat meer een sportieve uitdaging :P... een stuk sneller en een stuk langer.
Hier hebben wij beiden dezelfde fiets. Althans 1 damesmodel en 1 herenmodel.
Uitermate tevreden over de fietsen. De een gekocht voor 2499 en de ander voor 1699.
Herkenbaar het gedeelte van de bagagedrager en de tassen. Snelbinders zijn te monteren maar dan geen mogelijkheid om de tassen erop te gooien.
Wij gaan over 2 weken Oostenrijk en Duitsland in met de fietsen. Zijn benieuwd.
De actieradius die je noemt is hier in het Zuid-Limburgse niet te halen.
85 km is de max.
Fedor schreef:
wo 12 jun, 2019 08:10

Voor de prijs een zeer interessante fiets: met korting 2099 euro voor een fiets met middenmotor en 500Wh-accu, en van een "normaal" fietsenmerk.

Welke middenmotor zit er op? Is het de bosch en zoja welke uitvoering? De cx of d active line plus? Mooie fiets en zeer goede actieradius.
CX middenmotor Bosch.
Dit model heeft alleen de cx motor
rob300 schreef:
wo 12 jun, 2019 20:58
Snelbinders zijn te monteren maar dan geen mogelijkheid om de tassen erop te gooien.
Wij gaan over 2 weken Oostenrijk en Duitsland in met de fietsen. Zijn benieuwd.
De actieradius die je noemt is hier in het Zuid-Limburgse niet te halen.
85 km is de max.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie de snelbinders gemonteerd hebben. Ik kon geen montagesetje ozd vinden. Ik ga nu snelbinders met een karabinerhaakje gebruiken, die ik om de dragerbuizen sla en in zichzelf haakt (weet nog niet of dat gaat werken overigens). Ook dan gaan tassen niet passen maar de snelbinder is zo verwijderd.

Veel plezier in Oostenrijk en Duitsland. Actieradius die ik meldde was idd voor een (winderige) polder.
Fiets-avontuur schreef:
wo 12 jun, 2019 21:27
Welke middenmotor zit er op? Is het de bosch en zoja welke uitvoering? De cx of d active line plus? Mooie fiets en zeer goede actieradius.
Op de Pro zit het volgende: Bosch Drive Unit Active Plus Generation 3 (50Nm) Cruise (250Watt)

Dus niet de Performance. Ze moet het er maar mee doen ;)
Verschillende motoren scheelt natuurlijk ook in de actieradius.
Fedor schreef:
wo 12 jun, 2019 22:51
rob300 schreef:
wo 12 jun, 2019 20:58
Snelbinders zijn te monteren maar dan geen mogelijkheid om de tassen erop te gooien.
Wij gaan over 2 weken Oostenrijk en Duitsland in met de fietsen. Zijn benieuwd.
De actieradius die je noemt is hier in het Zuid-Limburgse niet te halen.
85 km is de max.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie de snelbinders gemonteerd hebben. Ik kon geen montagesetje ozd vinden. Ik ga nu snelbinders met een karabinerhaakje gebruiken, die ik om de dragerbuizen sla en in zichzelf haakt (weet nog niet of dat gaat werken overigens). Ook dan gaan tassen niet passen maar de snelbinder is zo verwijderd.

Veel plezier in Oostenrijk en Duitsland. Actieradius die ik meldde was idd voor een (winderige) polder.
Snelbinders laten monteren bij fietsenmaker.
Waren gewoon de normale binders met normale bevestiging bij achteras.
We gebruiken nu gewoon de tassen of tas.
Fedor schreef:
wo 12 jun, 2019 23:00
Fiets-avontuur schreef:
wo 12 jun, 2019 21:27
Welke middenmotor zit er op? Is het de bosch en zoja welke uitvoering? De cx of d active line plus? Mooie fiets en zeer goede actieradius.
Op de Pro zit het volgende: Bosch Drive Unit Active Plus Generation 3 (50Nm) Cruise (250Watt)

Dus niet de Performance. Ze moet het er maar mee doen ;)
Verschillende motoren scheelt natuurlijk ook in de actieradius.
We hebben de cx . 500 watt en 70 nm.
Kathmandu model.
Na bijna 1 jaar:

Fiets is stabiel.
Materialen blijken voor lange afstanden toch iets te weinig kwaliteit te hebben.

Budgetbanden liggen erop. Gebruiken nu inmiddels, na veel lek rijden , de Marathon Mondial.
Ketting is budget. Nu KMC ketting en na 2200 km hele tandwielenset en ketting moeten vervangen.

Zadelpen is ook niet al te best. Na 2500 km werkt vering niet meer.

Qua fiets zou ik hem niet meer kopen maar een wat beter uitgevoerde fiets van ander merk kopen of gelijk de juiste materialen erop laten leggen.
Maar als leek kun je dat pas achteraf aangeven.
rob300 schreef:
do 05 sep, 2019 15:41
Na bijna 1 jaar:

Fiets is stabiel.
Materialen blijken voor lange afstanden toch iets te weinig kwaliteit te hebben.

Budgetbanden liggen erop. Gebruiken nu inmiddels, na veel lek rijden , de Marathon Mondial.
Ketting is budget. Nu KMC ketting en na 2200 km hele tandwielenset en ketting moeten vervangen.

Zadelpen is ook niet al te best. Na 2500 km werkt vering niet meer.

Qua fiets zou ik hem niet meer kopen maar een wat beter uitgevoerde fiets van ander merk kopen of gelijk de juiste materialen erop laten leggen.
Maar als leek kun je dat pas achteraf aangeven.
Hallo. Wat zou je dan kopen als beter uitgevoerde fiets van ander merk? We staan voor dezelfde keuze. Of zou de Cube Kathmandu Hybride Pro 500 beter zijn voor fietsreizen in West en Zuid Europa + woon-werkverkeer?
PatrickL schreef:
za 21 dec, 2019 23:05
rob300 schreef:
do 05 sep, 2019 15:41
Na bijna 1 jaar:

Fiets is stabiel.
Materialen blijken voor lange afstanden toch iets te weinig kwaliteit te hebben.

Budgetbanden liggen erop. Gebruiken nu inmiddels, na veel lek rijden , de Marathon Mondial.
Ketting is budget. Nu KMC ketting en na 2200 km hele tandwielenset en ketting moeten vervangen.

Zadelpen is ook niet al te best. Na 2500 km werkt vering niet meer.

Qua fiets zou ik hem niet meer kopen maar een wat beter uitgevoerde fiets van ander merk kopen of gelijk de juiste materialen erop laten leggen.
Maar als leek kun je dat pas achteraf aangeven.
Hallo. Wat zou je dan kopen als beter uitgevoerde fiets van ander merk? We staan voor dezelfde keuze. Of zou de Cube Kathmandu Hybride Pro 500 beter zijn voor fietsreizen in West en Zuid Europa + woon-werkverkeer?
Hi , zoals gezegd een upgrade van materialen als de ketting , tandwielen , zadel ( pen) , stuur , banden. Kom je uiteindelijk iets over de €3000.
Als e-bike zou ik nu doorsparen voor de Koga Worldtraveller
Mij lijkt het onzinnig om een fiets te beoordelen op het banden, ketting of een sukkelige verende zadelpen*. Dat zijn dingen die je bij aanschaf al op je vingers kunt uittellen wat het je kan kosten. Niets noemenswaardigs.
Verder in dat rijtje horen zadel, handvatten, bidonhouders, pedalen en in mindere mate bagagedrager(s) en het stuur zelf.

* ik bedoel niet dat alle verende zadelpennen sukkelig zijn, maar de pennen die goed zijn zul je niet gauw op zo'n fiets vinden.
rob300 schreef:
do 30 jan, 2020 20:54
...
een upgrade van materialen als de ketting , tandwielen , zadel ( pen) , stuur , banden. Kom je uiteindelijk iets over de €3000.
...
Als ketting, tandwielen, zadel(pen), stuur, banden zo rond de € 1.000 mag kosten dan wil ik misschien jouw fietsenmaker wel zijn.
rob300 schreef:
do 30 jan, 2020 20:54
Hi , zoals gezegd een upgrade van materialen als de ketting , tandwielen , zadel ( pen) , stuur , banden. Kom je uiteindelijk iets over de €3000.
Als e-bike zou ik nu doorsparen voor de Koga Worldtraveller
Daar moet waarschijnlijk ook een ander zadel op en na verloop van tijd ook nieuwe banden, ketting e.d.
Leon schreef:
do 30 jan, 2020 21:05
Mij lijkt het onzinnig om een fiets te beoordelen op het banden, ketting of een sukkelige verende zadelpen*. Dat zijn dingen die je bij aanschaf al op je vingers kunt uittellen wat het je kan kosten. Niets noemenswaardigs.
Verder in dat rijtje horen zadel, handvatten, bidonhouders, pedalen en in mindere mate bagagedrager(s) en het stuur zelf.

* ik bedoel niet dat alle verende zadelpennen sukkelig zijn, maar de pennen die goed zijn zul je niet gauw op zo'n fiets vinden.
Niet wanneer je een eerste fiets koopt ,dan ben je nog een leek.
Een zadelpen kan ook 220 euro kosten i.p.v. de 29,95 die de huidige kost. Een band kost nu 79,- tegenover de budgetband van 2 tientjes. Ga zo door.
Wil je een fiets met betere onderdelen dan zit je dus al snel over de €3000 . Deze fiets kostte €2500.
Bridgestone SM schreef:
do 30 jan, 2020 21:43
rob300 schreef:
do 30 jan, 2020 20:54
...
een upgrade van materialen als de ketting , tandwielen , zadel ( pen) , stuur , banden. Kom je uiteindelijk iets over de €3000.
...
Als ketting, tandwielen, zadel(pen), stuur, banden zo rond de € 1.000 mag kosten dan wil ik misschien jouw fietsenmaker wel zijn.
Weet niet waar je €1000 vandaan haalt. Huidige fiets kostte €2500 . Met alle verbeteringen kom ik over €3000.
Heb na 2200 km ! De complete groep moeten vervangen zoals gezegd. En ander zadel? Zie de verschillen en prijsklassen.
En graag mag je mijn fietsenmaker zijn.
Fedor schreef:
vr 31 jan, 2020 09:27
rob300 schreef:
do 30 jan, 2020 20:54
Hi , zoals gezegd een upgrade van materialen als de ketting , tandwielen , zadel ( pen) , stuur , banden. Kom je uiteindelijk iets over de €3000.
Als e-bike zou ik nu doorsparen voor de Koga Worldtraveller
Daar moet waarschijnlijk ook een ander zadel op en na verloop van tijd ook nieuwe banden, ketting e.d.
Oh ja..in 2200 km 6 maal lek gereden. Nu van zelfde merk andere ( duurdere band) erop. Geen lek meer gereden. Zelfde band ligt op Koga..😉
rob300 schreef:
vr 31 jan, 2020 21:31
Bridgestone SM schreef:
do 30 jan, 2020 21:43
rob300 schreef:
do 30 jan, 2020 20:54
...
een upgrade van materialen als de ketting , tandwielen , zadel ( pen) , stuur , banden. Kom je uiteindelijk iets over de €3000.
...
Als ketting, tandwielen, zadel(pen), stuur, banden zo rond de € 1.000 mag kosten dan wil ik misschien jouw fietsenmaker wel zijn.
Weet niet waar je €1000 vandaan haalt. Huidige fiets kostte €2500 . Met alle verbeteringen kom ik over €3000.
Heb na 2200 km ! De complete groep moeten vervangen zoals gezegd. En ander zadel? Zie de verschillen en prijsklassen.
En graag mag je mijn fietsenmaker zijn.
Je hebt het dus over 500 euro extra uitgaven boven die 2500 die de fiets kostte?
gios schreef:
vr 31 jan, 2020 21:39
rob300 schreef:
vr 31 jan, 2020 21:31
Bridgestone SM schreef:
do 30 jan, 2020 21:43


Als ketting, tandwielen, zadel(pen), stuur, banden zo rond de € 1.000 mag kosten dan wil ik misschien jouw fietsenmaker wel zijn.
Weet niet waar je €1000 vandaan haalt. Huidige fiets kostte €2500 . Met alle verbeteringen kom ik over €3000.
Heb na 2200 km ! De complete groep moeten vervangen zoals gezegd. En ander zadel? Zie de verschillen en prijsklassen.
En graag mag je mijn fietsenmaker zijn.
Je hebt het dus over 500 euro extra uitgaven boven die 2500 die de fiets kostte?
Correct.
rob300 schreef:
vr 31 jan, 2020 21:31
Bridgestone SM schreef:
do 30 jan, 2020 21:43
Als ketting, tandwielen, zadel(pen), stuur, banden zo rond de € 1.000 mag kosten dan wil ik misschien jouw fietsenmaker wel zijn.
Weet niet waar je €1000 vandaan haalt. Huidige fiets kostte €2500 . Met alle verbeteringen kom ik over €3000.
Waar ik die € 1000 vandaan haal:
"Hier hebben wij beiden dezelfde fiets. Althans 1 damesmodel en 1 herenmodel.
Uitermate tevreden over de fietsen. De een gekocht voor 2499 en de ander voor 1699."


En "een complete groep" vervangen is in de meeste gevallen een overdreven dure ingreep.

Overigens trapte ikzelf op mijn eerste Bridgestone ook in korte tijd een voorderailleur aan gort, en daarna ook nog eens tandjes van het pignon ... gewoon door onoordeelkundig misbruik (de Suntour derailleur was indertijd zelfs het toppunt van degelijkheid).
Gewoon dat vervangen wat echt stuk is, en repareren wat te repareren valt.
En banden ... dat zijn gewoon slijtage-delen. Als je een nieuwe auto koopt is het maar de vraag of je ook maar enige invloed hebt op welke banden eronder zitten (en dat is gewoonlijk een begrotelijker grapje mocht je andere willen).

O ja, en als er Schwalbe Marathon Tour Plus onder gezeten hadden - onplatbaar, en desondanks toch soms lek - dan kan ik me maar zo voorstellen dat er weer klachten waren over comfort en rolweerstand.   In sommige gevallen komt het neer op: "Het is ook nooit goed, of het deugt niet".

PS   Je kan je er natuurlijk op beroepen dat je een leek bent, maar dat maakt niet dat dat wat je gekocht hebt daardoor ineens ondeugdelijk wordt.
Als koper heb je een "onderzoeksplicht", je moet je dus - minstens een beetje - inlezen in de materie, de verkoper heeft ook een "informatieplicht" en hij/zij doet er goed aan om na te vragen wat iemand wil. Maar als de koper zonder verdere vragen zegt dat een fiets hem wel aanstaat dan is de koop snel gesloten. Er zijn maar weinig verkopers/merken die eerst vragen of de koper het echt wel zeker weet ... en daarna de koper ook nog met een maandenlange wachttijd op de proef stelt (ja het bestaat wel, die wachttijd, het komt soms ook voor bij auto's ... en bij die laatste is de "informatie" soms nog beroerder als bij fietsen).