E-bikes bij Kruidvat

E-bikes nu ook bij Kruidvat.
https://nieuwsfiets.nu/2019/05/27/kruid ... e-e-bikes/
Is dat wat?
Wat denk je zelf?
Een paar jaar geleden zag ik bij Mediamarkt elektrische fietsen staan. Inmiddels allang weer uit de schappen gehaald. Of een drogisterij keten meer succes zal hebben?
Ik zou wel even de bijsluiter lezen voordat tot aankoop wordt over gegaan :D
Bert van Sprang schreef:
do 30 mei, 2019 15:15
Wat denk je zelf?
Dat is mijn vraag niet. Wat vind jij? Geschikt voor de berggeiten met Pinksteren? :D
Bert de fiets is wel CE en EN15194 gecertificeerd, het moet dan wel een goede fiets zijn :lol:

Scope van EN 15194
De EN 15194 is er alleen in de Engelse en Franse taal; in de Engelstalige versie wordt als toepassinggebied omschreven:
“This European Standard is intended to cover electrically power assisted cycles of a type which have a maximum continuous rated power of 0,25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the vehicle reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.
This European Standard specifies safety requirements and test methods for the assessment of the design and assembly of electrically power assisted bicycles and sub-assemblies for systems using battery voltage up to 48 VDC or integrated a battery charger with a 230 V input.
This European Standard specifies requirements and test methods for engine power management systems, electrical circuits including the charging system for the assessment of the design and assembly of electrically power assisted cycles and sub-assemblies for systems having a voltage up to and including 48 VDC or integrated a battery charger with a 230 V input.”

Bron: https://raivereniging.nl/artikel/dossie ... eving.html

Bijlagen

Toch denk ik, als ik zo dagelijks om heen kijk, dat er een zeer ruime meerderheid is die een electrische motor-fiets koopt omdat men eigenlijk te lui is om gewoon te gaan fietsen. Ik vind dat storend omdat ik zelf genoodzaakt soms een E-bike te gebruiken. "Men", de mensen om ons heen vinden het vaak ronduit vreemd dat mij vrouw nog altijd op een gewone fiets rijdt, "want het is toch zo gemakkelijk?" zegt men dan. Dat het gewone fietsen leuker is wil er bij die mensen niet in.
De fiets van Kruidvat is natuurlijk niet echt geschikt voor "berggeiten" want er zitten maar zes versnellingen op en daarmee is toch vrij moeilijk om heuvels op te rijden, tenzij je veel "ondersteuning"gaat gebruiken.
BertKremer schreef:
za 01 jun, 2019 20:46
Dat het gewone fietsen leuker is wil er bij die mensen niet in.
En bij jou wil er kennelijk niet in dat heel veel mensen fietsen niet leuk vinden maar een noodzakelijk kwaad.
Senior2 schreef:
zo 02 jun, 2019 14:40
BertKremer schreef:
za 01 jun, 2019 20:46
Dat het gewone fietsen leuker is wil er bij die mensen niet in.
En bij jou wil er kennelijk niet in dat heel veel mensen fietsen niet leuk vinden maar een noodzakelijk kwaad.
Mijn echtgenote 65+ en ik 70+ vinden een elektrisch ondersteunde fiets noodzakelijk kwaad. Wij beleven heel veel plezier aan onze fietsen. Avaghon en Giant. Het midden van Nederland is per fiets bereikbaar. Van Arnhem tot Amsterdam en van Zwolle tot Den Bosch. Ook na circa 120 km is het fietsen ontspannend zonder extra kilo's.
Kan de discussie over ebikes en vermeende luiheid in een ander, 'dedicated' draadje voortgezet worden? Of niet, want het zijn steeds dezelfde argumenten voor en tegen. Verder: iedereen die de tijd neemt om op dit forum tijd door te brengen had zich in die tijd ook sportief kunnen inspannen - zittend achter een toetsenbord: da's pas lui :wink:
Laat iedereen de eigen waarde zelf bepalen en ook zelf de keuze maken op wat voor fiets men rijdt en of men fietsen leuk vind of noordzakelijk kwaad. Is ook buiten de orde van mijn vraag.
Sinds Bert een test e-bike heeft bereden is het Snel-over, of zie ik dat verkeerd Bert? Iedere vernieuwing gaat gepaard met weerstand. Maar de paardentram, stoomlocomotief en zelfs de waterstofauto hebben een doorbraak in acceptatie meegemaakt. Zo zal ook de e-bike eens geaccepteerd worden op dit forum zoals de versnellingsnaaf dat ook gelukt is om tot norm te worden verheven.
Afgezien van de vraag of je zoiets wilt hebben, zou voor mij misschien nog een belangrijkere vraag zijn of je mee wilt doen aan dergelijke branchevervaging.
Blijkbaar zijn (elektrische) fietsen een weggooiartikel geworden wat je overal kunt kopen, bij drogisten, bouwmarkten en supermarkten.
Het weggooien moet je misschien ook vrij letterlijk nemen, want voor minder dan 800 euro zullen de onderdelen weinig kwaliteit hebben.
Ik had vanmorgen al wat berichten verwijderd, die in mijn ogen off topic waren. Daarna ben ik op de fiets gestapt en heb ondanks het warme weer 80 km, met bagage gefietst. Ik zie dat de discussie desondanks door is gegaan. Ik kan niet modereren en fietsen tegelijk, ben geen 18 meer. Ik verzoek eenieder een discussie over ebikes niet in dit onderwerp te voeren.
Ik moest helaas werken vandaag, maar heb toch tijd en energie gehad om een tochtje van 31 km, met een paar redelijke beklimmingen erin, te maken. Op de gewone (Carrera Blade) fiets, want dat vind ik nu eenmaal leuk.
Eric op de Fiets schreef:
zo 02 jun, 2019 17:02
Sinds Bert een test e-bike heeft bereden is het Snel-over, of zie ik dat verkeerd Bert? Iedere vernieuwing gaat gepaard met weerstand. Maar de paardentram, stoomlocomotief en zelfs de waterstofauto hebben een doorbraak in acceptatie meegemaakt. Zo zal ook de e-bike eens geaccepteerd worden op dit forum zoals de versnellingsnaaf dat ook gelukt is om tot norm te worden verheven.
Beste Eric,
Ik test nu een Santos e-bike, maar het is niet voorbij met mijn Snel. Binnenkort ga ik weer met mijn vertrouwde Snel op reis. Deze keer naar Oekraine en Moldavie.
Pas maar op Bert, die e-bikes zijn verslavend. Goed dat jij je er niet Snel aan overgeeft. Veel plezier en gaat het weer een mooi artikel worden? Ik ben benieuwd.

Groet Eric met zijn e(ric)-bike.