orienteren op speed pedelac

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Hanneke80

orienteren op speed pedelac

Berichtdoor Hanneke80 » di 08 jan, 2019 12:41

Hoi!
Na 15 jaar met auto naar werk te gaan, ben ik er klaar mee. Vanwege files en parkeerproblemen maar vooral omdat ik weer actiever wil zijn.
Ik ga me oriënteren op een speed pedelac omdat mijn reisafstand, enkel 45 km bedraagt. Echter, ik heb echt 0 ervaring hiermee en kan alle hulp gebruiken. Ik snap dat de max snelheid 45 is maar wat voor snelheid zou ik op moeten rekenen gemiddeld (veel buitenwegen, stukje stad in Nijmegen). Welke dingen voor aanschaf zijn Echt heel belangrijk? Ik heb heel veel zin om fris en fit op werk en thuis aan te komen en met plezier de vele km te gaan fietsen (3-4x per week) maar wil niet een dure aanschaf doen en na 1 maand spijt hebben

Hulp naar goede sites, winkels of eigen ervaringen zijn welkom
0 x

Revanho
Forum Lid
x 53

Re: orienteren op speed pedelac

Berichtdoor Revanho » di 08 jan, 2019 18:08

Enkel de duurdere SP's maken een kruissnelheid van tegen de 45 km/uur mogelijk. Goedkopere modellen stoppen al eerder met ondersteunen en dan is 45 km/uur volhouden niet realistisch. (De kruissnelheden die de meeste mensen met een gemiddelde SP halen liggen meestal tussen de 30 en 40 km/uur.)

Verschil tussen kruissnelheid en gemiddelde snelheid wordt sterk bepaald door het aantal verkeerslichten, scherpe bochten en locaties waar men niet verantwoord 45 km/uur kan fietsen. Reken (ook met een goede SP, als men stevig mee trapt en op de meeste locaties goed kan doorfietsen) niet op een gemiddelde snelheid van meer dan 40 km/uur en vaak zal het eerder richting 35 km/uur gaan.

Als je geen ervaring hebt met erg snel fietsen of met het rijden met een scooter of motor is het raadzaam jezelf te laten wennen aan die snelheden. +'40 km/uur rijden op een tweewieler of 35 km/uur maakt echt een wereld van verschil. Wees je er ook bewust van dat het voor de medeweggebruikers ook een wereld van verschil maakt.

Renaat
1 x
Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen.

nicolevelo
Forum Lid
x 25
Advies over het vervangen van de auto door een speedpedelec voor woon-werkverkeer.
Hoe komt deze vraag hier terecht? Bestaan er geen fora die hierop specifiek gericht zijn?
0 x

Polling
Forum Lid
x 68
Contacteer:

Re: orienteren op speed pedelac

Berichtdoor Polling » di 08 jan, 2019 18:48

Speed-pedelec groep der lage landen, op Facebook, of stromerforum.nl, waar ook over andere SP’ s wordt gesproken. Prima forum (en ik heb een Bulls).
Ik vind ook dat dit nit een onderwerp is om hier uitgebreid op in te gaan. Gaat niet over reizen, maar over ww-verkeer, andere tak van sport.
0 x
Gaastra Fyts 4.14 voor dagtochten en kampeervakantie. en Bulls Lacuba Evo E45 voor Woon-Werk-verkeer

Hanneke80
[bedankt voor de moeite, ik ga wel elders zoeken]

Hoi!
Na 15 jaar met auto naar werk te gaan, ben ik er klaar mee. Vanwege files en parkeerproblemen maar vooral omdat ik weer actiever wil zijn.
Ik ga me oriënteren op een speed pedelac omdat mijn reisafstand, enkel 45 km bedraagt. Echter, ik heb echt 0 ervaring hiermee en kan alle hulp gebruiken. Ik snap dat de max snelheid 45 is maar wat voor snelheid zou ik op moeten rekenen gemiddeld (veel buitenwegen, stukje stad in Nijmegen). Welke dingen voor aanschaf zijn Echt heel belangrijk? Ik heb heel veel zin om fris en fit op werk en thuis aan te komen en met plezier de vele km te gaan fietsen (3-4x per week) maar wil niet een dure aanschaf doen en na 1 maand spijt hebben

[/quote]
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
x 43
Hanneke80 schreef:
di 08 jan, 2019 19:24
[bedankt voor de moeite, ik ga wel elders zoeken]

Hoi!

[/quote]
Hallo Hanneke,

Wat de snelheid betreft zit je met hetzelfde probleem als de gemiddelde scooter, afhankelijk van de route leg je de genoemde 45 km sneller of minder snel af, dus in minstens een uur tot anderhalf uur.

Wat de accu's betreft is de vraag even of je op je werk kan laden of niet. En of je thuis op de plek waar je de fiets neerzet ook kan laden. Een extra lader op werk is dan wellicht handig. Als je in fietsenschuur niet kunt laden en in huis moet laden (hetgeen beter voor de accu schijnt te zijn) is het belangrijk te controleren dat de accu er snel uit kan.

Om onderhoud te beperken kan je kiezen voor een belt-drive i.p.v. een ketting en een naaiversnelling.

Wat range betreft, elk 10 wh in de accu voegt ongeveer een km range toe boven op wat je op eigen kracht kan afleggen als je 25km/h rijdt maar als je steeds naar de 45 km/h wilt gaan kan je rekenen dat je elke kilometer 15-20 wh erdoor heen jaagt als je zelf niet veel wilt doen.
Op die 45 km ben je dan wellicht 5-700 wh kwijt, dat vraagt dus wel even om een grotere accu als je ermee heen en weer wilt, een lader op je werk of een flinke inspanning van jouw kant op de terugweg. Dat laatste is natuurlijk een mooie training en zweten op de terugweg is vaak minder erg dan op de heenweg.

Een optie is nog een bakfiets waar je de bak af kunt halen als je weinig mee hoeft te nemen en de bak op kunt zetten als je wel wat moet meenemen. Mijn favoriet is deze https://www.fietsenwinkel.nl/riese-m-ll ... yLEALw_wcB
0 x

Terug naar “Reizen per elektrische fiets”