Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
Leon schreef:
za 24 aug, 2019 16:36
Belle schreef:
za 24 aug, 2019 16:16
In Engeland ga je met een bukfiets ook al gauw 50 de heuvel af. Remmen is dan juist gevaarlijk.
Ik kan je een paar motorrijlessen aanbevelen.
Ook op een fiets moet je kunnen remmen.
Ik heb een mountainbike clinic gevolgd en daar geleerd dat je niet moet remmen. Bij dergelijke steile hellingen zou je ook over je stuur kukelen als je het zou proberen. Fietsremmen, ook hydraulische schijfremmen, doen ook helemaal niks als het zo steil is.
0 x
Smiles, not miles #thesupplelife

CapoJan
Forum Lid
x 10
Contacteer:
Belle schreef:
do 05 sep, 2019 18:50
Leon schreef:
Belle schreef:
In Engeland ga je met een bukfiets ook al gauw 50 de heuvel af. Remmen is dan juist gevaarlijk.
Ik heb een mountainbike clinic gevolgd en daar geleerd dat je niet moet remmen. Bij dergelijke steile hellingen zou je ook over je stuur kukelen als je het zou proberen. Fietsremmen, ook hydraulische schijfremmen, doen ook helemaal niks als het zo steil is.
Wil je eens uitleggen waarom je niet zou moeten remmen? Ik kan me voorstellen dat de techniek bij off-road wel even anders is dan op de weg. Mij lijkt het dat je bij hoge snelheden, om de snelheid onder controle te houden, veiligheidshalve meer de achterrem gebruikt. Zelfs als zou je wiel blokkeren (moet je al hard voor remmen), dan valt dat nog makkelijk(er) te controleren.
Anderzijds: als het snel bergaf kan en je ziet wat eraan komt, rem ik ook niet, hoor.
0 x

Leon
Forum Lid
x 647
Belle schreef:
do 05 sep, 2019 18:50
Leon schreef:
Belle schreef:
Ik kan me voorstellen dat je op korte afdalingen op een mtb-parcours beter niet kunt remmen. Ik ken dat soort situaties van als ik bijvoorbeeld door de berm recht van een kanaaltalud afcross. Dan heb ik het over maximaal 20 kmu.
Afdalingen op de openbare weg zijn echter iets anders. Als er daar iets gebeurt, er loopt iets op de weg, er gaat iets stuk aan je fiets, je krijgt iets in je oog, er is een bocht - duh, dat gebeurt - of de helling wordt nog steiler dan moet je remmen of je hebt goede kans dat je het niet overleeft.
De Keutenberg is al zo'n voorbeeld waar je heel snel op 50 kmu zit voordat er een bocht komt én het steiler wordt. Met alleen de achterrem wordt het daar al lastig.
Als hellingen echt zo steil zijn dat je niet zou kunnen remmen dan vind ik het totaal onverstandig om 50 te rijden. Je bent dan een gevaar op de weg.
0 x
De kern van alle milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Poppink
Forum Lid
x 7
@CapoJan
Ik zou maar mooi de voorrem gebruiken, gedoseerd.
Als je remt met de voorrem komt er meer druk van de band op het wegdek.
De weerstand wordt groter en je slipt minder snel weg. (behalve in los grit)
Bovendien rem je, als je stevig remt, altijd rechtuit rijdend en niet in een bocht.
Remmen doe je vóór de bocht, ietsjes bijremmen in de bocht.

Nog een aanvulling over het belang van de voorrem:
Auto's hebben voor grotere remschijven (fietsen en motoren ook) en achter bovendien een remkrachtbegrenzer om slippen van de achterwielen te voorkomen.
0 x

Leon
Forum Lid
x 647
Poppink schreef:
zo 08 sep, 2019 23:16
Auto's hebben ... achter bovendien een remkrachtbegrenzer om slippen van de achterwielen te voorkomen.
Sinds 2004 hebben nieuwe auto's in de EU verplicht ABS om slippen tijdems het remmen te voorkomen.
0 x
De kern van alle milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Poppink
Forum Lid
x 7
Weet ik @Leon.
Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat de voorrem belangrijker is dan de achterrem.
0 x

CapoJan
Forum Lid
x 10
Contacteer:
Poppink schreef:
zo 08 sep, 2019 23:16
@CapoJan
Ik zou maar mooi de voorrem gebruiken, gedoseerd.
Daar ben ik al jaren van op de hoogte, hoor. Het ging over over het stuur vliegen, niet remmen in afdalingen omdat dat te gevaarlijk is en zo. Er zijn omstandigheden waarbij de achterrem een betere optie is als het gaat om vertragen of snelheid controleren.
Je kan ook keihard met de voorrem remmen en (in een afdaling) achter je zadel hangen om niet over kop te gaan. Waarom ik dat stelde: een blokkerend achterwiel is door de band veel makkelijker te controleren dan indien dat met het voorwiel gebeurt. Maar je hebt gelijk: de voorrem is veel effectiever.
0 x

Terug naar “Reizen per elektrische fiets”