Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
CapoJan
Forum Lid
x 11
Contacteer:
Wel of niet to the point? Wat ook meespeelt, is de lader die je gebruikt. Soms heb je daar een keuze in, meestal niet.
Ik heb een elektrisch ondersteunde (lig-)trike, waarmee ik vorig jaar in Frankrijk toerde. Daar zit een achteraf ingebouwde Bafang achterwielmotor in, gecombineerd met een 750 Wh accu. Die bestelde ik met een 4A lader. Die hogere laadstroom betekent dat de accu ook snel bijgeladen wordt. De Bafang naafmotor is er eentje met reductie en die kan geen energie opwekken bij het afdalen. De trike is oud (15 jaar) en vrij zwaar (geen idee van het exacte gewicht, maar dat zal ergens rond 30 kg draaien, vermoed ik), dus geen vergelijk met hedendaagse fietsen.

Daarnaast staat in de stal ook een Heinzmann pedelec, ook met achterwielmotor. In dat geval gaat het om een 'direct drive' motor en die kan dus wel regeneren. Dat vind ik op zich niet zo belangrijk; wel dat het een flinke motorrem is (met drie regeneratiestanden). De ondersteuning staat meestal in de laagste stand en dan ligt het gemiddelde bereik rond 130 km. De lader (van BMZ, net als de cellen in de accu) is een bescheiden 2A exemplaar. Prima om een lange levensduur van de accu te garanderen, maar daardoor duurt laden wel lang.

En dan is er nog een E-Orca (velomobiel) met alweer een andere motor: Daum. Die zit op een tussenas, tegen een Rohloffnaaf aan. Het bereik van deze fiets varieert enorm naargelang de omstandigheden: van 80 tot ruim over 200 km. Dat hangt af van de lading (met Radical Cyclone of helemaal zonder bagage bijvoorbeeld), de snelheid en het reliëf. Ook hier weer: voor de eerste grote reis die ik ermee maakte (2.000 km) bestelde ik - ondertussen ook alweer 5 jaar geleden - een 5A lader. Daarmee kan de accu (500 Wh) op een uurtje weer voor ongeveer 40 % geladen worden.
Ik weet dat vaak gezegd wordt dat hoge laadstromen funest zijn voor de accu, maar mijn ervaring is dat het niet zo erg is. Concreet: de Orca is bijna 6 jaar oud, heeft bij benadering 60.000 km gebold met dezelfde accu en die heeft nog een capaciteit van ongeveer 450 Wh. Daarbij moet ik meteen vermelden dat het hierbij om een LiFePo4 accu gaat, met heel andere kenmerken dan wat je bij de meeste pedelecs vindt.

Wat meerdaagse tochten betreft: die deed ik al met de E-Orca en met de trike. Telkens werd daarbij gekampeerd op campings. Laden was dan nooit een probleem. Ook tussendoor opladen, tijdens de middagpauze op een terrasje, was op een zeldzame uitzondering na altijd mogelijk.

Die 'snelle' laders zijn voor 's nachts volstrekt onnodig, want dan kan de boel uren na elkaar blijven laden, maar voor tussendoor, overdag, zijn ze dan weer voordelig.
0 x

Fedor
Forum Lid
x 169
Contacteer:
Jurr schreef:
zo 07 jul, 2019 14:05
Kwam deze tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1431451053

Als je snel bent volgens mij een erg fraaie aanbieding, voordat 'ie voor 1500 euro meer bij een handelaar staat straks.
Nieuwprijs is meer dan 6k, dus zeker een goede aanbieding.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
x 57
Belle schreef:
za 06 jul, 2019 20:26
Hans Keesom schreef:
do 07 feb, 2019 20:00
BertKremer schreef:
wo 06 feb, 2019 23:30
........ middenmotor meer energie verbruikt aangezien die gebruikers vaak een tweede accu meenemen. .....
Graag verneem ik (het onderzoek) waarop je baseert dat fietsen met een middenmotor vaker een tweede accu meenemen.
Prachtig ja. Had een achterwielmotor én een tweede accu en een actieradius van 170 kilometer op een dag in de laagste ondersteuningsstand. Inderdaad heb je dus geen tweede accu nodig als je maar 80 kilometer per dag fietst.
Inderdaad, als je een beetje capaciteit accu (>400 wH) hebt, hoef je weinig inspanning te leveren om die 80 km af te leggen.

Erg prettig als je bestemming niet waardeert dat je bezweten aankomt of als je stuk zit van de inspanning van de voorgaande dagen. Of als je op een bepaald tijdstip moet aankomen en daarvoor een hogere gemiddelde snelheid moet aanhouden dan je zelf kunt trappen.

Het mooie is dat je in seconden van je fiets een (kwart tot driekwart m.b.t. totale vermogen) elektrische scooter maakt op de momenten dat dat nodig is en binnen seconden weer een gewone fiets.
Je kunt dus met een enkele vervoersmiddel meerdere transportbehoeften afdekken. Geen tweede fiets of auto meer nodig.

Voordeel van tweede accu is dat je voor een relatief beperkt gewicht instant extra power en range bij je hebt.

Aansluitend bij wat Capojan al zei over laders : voor meerdaagse tochten met een oplaad mogelijkheid 's nachts, neem ik liever mijn lichtgewicht slow lader mee. Die lader is kleiner en lichter dan de tweede accu of de standaard lader.
De standaard lader is weer handig om bij tussenstops snel bij te laden als opladen 's nachts niet mogelijk is.

Als je meerdere dagen niet zult(/wilt) kunnen bijladen, sta je voor de keuze. Ga je dan meer accu's meenemen met als nadeel dat je nog meer gewicht meeneemt of verlaat je het idee van een elektrische fiets en bespaar je op die manier sowieso 5-7 kilo gewicht.

Ik heb wel gemerkt dat door het verbeteren van mijn conditie, deels te danken aan die elektrische fiets (omdat ik OV en auto nu 99% van de dagen kan laten staan), ik steeds minder gebruik maak van de elektrische ondersteuning, waardoor ik waarschijnlijk meer inspanning per kilometer moeten leveren dan op een lichtgewicht gewone fiets. Lijkt me goed voor m'n conditie en ik kan altijd nog de eco stand bijschakelen als ik iemand moet bijhouden of als ik ben uitgeput ;-)
0 x

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
zo 07 jul, 2019 23:42
In dat artikel hebben ze het over "speed pedelec ligfietstrikes" . Waar moet ik dan aan denken ? Zoiets ? https://www.hpvelotechnik.com/index_e.html

Vanwege de luchtweerstand moet je wellicht bij snelheden boven de 25 km/h ook wel een ligfiets gebruiken, om niet te veel watts te moeten leveren, zelf en/of uit de motor.
Het gaat inderdaad om een HP Velotechnik Scorpion FS s-pedelec.

Je conclusie dat je zelf niet te veel watts hoeft te leveren is niet correct. De fiets voegt alleen een percentage aan je eigen watts toe. Dus als je nul watts zelf levert, staat de fiets altijd stil. Ik stopte er altijd net zoveel energie in als in een fiets zonder motor. Daar waar ik op een normale fiets 22 km/u rij, maakt de speed pedelec er in de laagste ondersteuning 30 km/u van. Maar ik lever zelf nog altijd 22 km/u. De hartslagmeter heeft dit ook bevestigd.
0 x
Smiles, not miles #thesupplelife

Hans Keesom
Forum Lid
x 57
Belle schreef:
ma 15 jul, 2019 09:03
Hans Keesom schreef:
zo 07 jul, 2019 23:42
In dat artikel hebben ze het over "speed pedelec ligfietstrikes" . Waar moet ik dan aan denken ? Zoiets ? https://www.hpvelotechnik.com/index_e.html

Vanwege de luchtweerstand moet je wellicht bij snelheden boven de 25 km/h ook wel een ligfiets gebruiken, om niet te veel watts te moeten leveren, zelf en/of uit de motor.
Het gaat inderdaad om een HP Velotechnik Scorpion FS s-pedelec.

Je conclusie dat je zelf niet te veel watts hoeft te leveren is niet correct. De fiets voegt alleen een percentage aan je eigen watts toe. Dus als je nul watts zelf levert, staat de fiets altijd stil. Ik stopte er altijd net zoveel energie in als in een fiets zonder motor. Daar waar ik op een normale fiets 22 km/u rij, maakt de speed pedelec er in de laagste ondersteuning 30 km/u van. Maar ik lever zelf nog altijd 22 km/u. De hartslagmeter heeft dit ook bevestigd.
Het is natuurlijk maar wat je veel vind en hoe hard je wilt gaan en welke ondersteuning je gebruikt,

Bosch heeft de cijfers staan wat ondersteuningspercentage op bijvoorbeeld https://www.bosch-ebike.com/nl/producte ... ance-line/
Als je fiets in de hoogste stand zet zal elke watt die je trapt worden aangevuld met 3 watt van de motor, dus 4 watt totaal. Ik hoef dus maar 25% zelf te trappen van het vermogen dat nodig is. Om mijn fiets 25 km/h te laten gaan is 150 watt genoeg en hoef ik zelf dus maar 37.5 watt te trappen hetgeen ik wel 80 km volhou. Zelfs het dubbele vind ik niet echt een zware inspanning.
0 x

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
di 16 jul, 2019 21:21
Het is natuurlijk maar wat je veel vind en hoe hard je wilt gaan en welke ondersteuning je gebruikt,

Bosch heeft de cijfers staan wat ondersteuningspercentage op bijvoorbeeld https://www.bosch-ebike.com/nl/producte ... ance-line/
Als je fiets in de hoogste stand zet zal elke watt die je trapt worden aangevuld met 3 watt van de motor, dus 4 watt totaal. Ik hoef dus maar 25% zelf te trappen van het vermogen dat nodig is. Om mijn fiets 25 km/h te laten gaan is 150 watt genoeg en hoef ik zelf dus maar 37.5 watt te trappen hetgeen ik wel 80 km volhou. Zelfs het dubbele vind ik niet echt een zware inspanning.
Dit heb heb je eerder op een e-bike, die begrensd is bij 25/27 km/u. Een speed pedelec kan in theorie 45 km/u (daar moet je heel erg je best voor doen bij een HP Velotechnik Scorpion FS, ik heb het nooit kunnen halen, dus voor mij was dat een onbegrensde e-bike).

Jij redeneert andersom: fiets op de hoogste ondersteuning en zelf weinig doen, dan kan je idd snel de 25 km/u halen. Als jouw voorbeeld klopt, dan hoef je dus zelf maar een kwart van 25 km/u te fietsen, dus 6,25 km/u. Dat is nog altijd beter dan op je gat zitten in een auto of achter de geraniums maar sportief gezien natuurlijk niks.

Ik gebruikte mijn 'onbegrensde' fiets niet op die manier. Ik leverde zelf de kracht om er 20 km/u mee te fietsen (de fiets was wat zwaarder dan mijn huidige MTB), gebruikte de laagste stand voor ondersteuning en die maakte er dan circa 29 km/u van. Dat is ook de enige stand die in mijn ogen interessant is voor een vakantiefietser. Met alle andere standen kom je niet ver omdat je accu's dan snel leeg zijn. Op die manier had ik een actieradius van 170 kilometer met twee accu's.

Tip voor iemand met twee accu's (en 1 lader): laad eerst de halflege op, en leg de volledig lege aan de stroom net voordat je de slaapzak in kruipt.

De GoSwiss Drive motor geeft in de uit-stand veel weerstand, dus het was van belang dat er altijd accupower overbleef. Anders was het alsof je fietste met een sleepanker.

Overigens raakt de GoSwiss Drive al oververhit van de hellingen in de Harz, dus ik denk dat Go 'Swiss' er niet in had gezeten. Dit was voor ons een grote tegenvaller. Het remmen op de motor van diezelfde hellingen af was wel prettig, maar boven een bepaalde snelheid, ik dacht 50 km/u, ging die remming er opeens af want anders laadde de moter te snel. Maar goed, drie hydraulische remmen maakten veel goed.
0 x

sandraveltmaat
x 3
Ik heb de afgelopen paar jaar op diverse fietsreizen zo'n 5000 km gereden op e-bikes. Om 'gelijk' te komen met de energie van mijn man, heb ik een paar jaar geleden voor het eerst op een e-bike een fietsvakantie gehouden. Dat beviel supergoed, omdat we aan het eind van mooie fietsdagen op de Velodyssee-route allebei nog puf over hadden. De batterij van mijn fiets kon ik overdag vaak bijladen tijdens een hapje eten of wat drinken bij een restaurantje of terras. De fiets met voorwielmotor bleek niet geschikt voor bergachtig gebied, vandaar dat ik op zoek ging naar een fiets die dat wel zou zijn.
Uiteindelijk heb ik een Bulls Lacuba Evo 25S gekocht. Daar zit een Brose middenmotor in (een stille motor en met behoorlijke trekkracht) en de batterijcapaciteit is met 650 Wh zeer royaal. Op vlakke etappes lukt het om er ruim 100 km mee te fietsen. In de bergen in Spanje (zo'n 1500 tot 1600 meter) haal ik ook de 65 km wel. Wel zorg ik er zoveel mogelijk voor dat ik in de middag de batterij extra oplaad. Bij restaurants is dat altijd wel mogelijk.
Ik heb vorig jaar een deel van de Andalusië-route van Benjaminse gefietst van Málaga tot aan Cuenca en daarna verder naar Madrid. Dit voorjaar ben ik van Pamplona naar Burgos (Santiago-route) en vervolgens naar Valéncia gefietst (De route van El Cid). Dagetappes varieerden van 45 km tot 115 km.
Nadeel van de e-bike is dat die niet in het vliegtuig kan, maar door gebruik te maken van de fietsbussen en transportdiensten als Travel-light (nu failliet) en Care4luggage (www.care4luggage.com) kon ik toch mijn fiets naar- en van Zuid-Spanje krijgen.
Ik heb in Spanje veel (Nederlandse) fietstoeristen ontmoet, vaak ook op e-bikes. Sommigen rijden met de eigen auto naar Zuid-Frankrijk om vanaf daar routes te gaan fietsen, anderen gebruiken de fietsbussen of maken gebruik van Soetens of dus Care4Luggage.
De belangrijkste voorwaarde die je aan een e-bike voor vakantiefietsen zou moeten stellen is dat deze vrijloop heeft om door te kunnen fietsen als de batterij toch een keer leeg raakt. Als er ruimte is in de bepakking, ook qua gewicht, kan een extra batterij handig zijn, al is het maar voor de gemoedsrust. Als er ruimte is in de portemonnee, zou je toch voor een fiets met regeneratie kunnen gaan :D .
Als je zo'n fietsroute heel strak plant en erg veel bezig bent met wattages, batterij-inhoud en maximale dag-etappes, vergt dat meer research naar de juiste fiets, batterij en ondersteuningsvariant. Voor liefhebbers van fietsvakanties die wat meer op de bonnefooi kunnen reizen, zijn de meeste hedendaagse e-bikes met middenmotor en de relatief grote accu's die er vaak op zitten volgens mij heel geschikt.
20190604_111244.jpg
Mijn fiets in Spanje
3 x

Hans Keesom
Forum Lid
x 57
Belle schreef:
do 18 jul, 2019 08:18
Hans Keesom schreef:
...........
...................
Mijn voorbeeld met de hoogste ondersteuning was om te laten zien dat zelfs in een worst case scenario je de 80 km met 1 accu nog wel moet kunnen halen. Dit ter bevestiging van jouw opmerking dat 1 accu genoeg zal zijn voor 80 km. Hangt natuurlijk wel af van een heleboel factoren waaronder de accucapaciteit in wH, helling van de weg, aerodynamische eigenschappen van fiets en fietser, snelheid waarmee gereden wordt

Het is zeker niet de manier waarop ik meestal die afstand afleg.
Ik bewaar de motor meestal voor de momenten dat de laagste versnelling niet laag genoeg is of als mijn benen niet meer het vermogen kunnen leveren om enigszins op het gewenste tijdstip aan te komen op het doel van mijn reis.

Ik snap wat je bedoelt als je km/h 's bij elkaar optelt maar het benodigde vermogen loopt niet evenredig met de snelheid. Omdat de conditie van een fietser meer op basis van vermogen gaat en de accu van de e-bike. *

Wat je vertelt over de swissdrive vind ik wel zorgwekkend. Het idee van elektrisch remmen vind ik interessant maar het moet er wel altijd gewoon zijn als je er om vraagt

Ik overweeg deze motor te bestellen. Toch maar eens vragen hoe die reageert in de situatie die jij beschrijft. Filmpje gaat over de motor een basisniveau van stroom geven om dat slepen te voorkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=d0nyiDbWZuM

*
Uitgaande van een fietser van 70 kg en een fiets van 25 kg is er op een vlakke weg aan vermogen nodig volgens http://www.bikecalculator.com .

0 km/h 0 watt
6.5 km/h 10 watt
20 km/h 68 watt
26,5 km/h 131 watt
29 km/h 164 watt

Je ziet dat van 0 naar 6.5 km/h een (extra) vermogen van 10 watt nodig is maar voor dezelfde extra snelheid vanaf 20 km/h heb je 63 watt aan extra vermogen nodig.
Bij 45 km/h heb je 500 watt nodig en bij 60 km/h 1187 watt.

Als jij zelf je HP op 20 km/h rijdt, trap jij dus 68 watt, als de motor het stuk naar 29 km/h doet, moet die dus 76 watt leveren.

De afstanden die je op die manier zou kunnen rijden als je zelf continu 50 watt kunt leveren op een 400 wH accu zijn

6.5 km.h eindeloos want je levert meer dan nodig is voor die snelheid. Waarschijnlijk zet je de ondersteuning uit.
20 km/h dus 18 watt uit de accu. 400wh/18 = 22 h. 22 keer 20 km/h is 440 km
26.5 km/h dus 81 watt uit de accu. 400 wh/81 = 4.9 uur * 26,5 = 130 km
45 km/h dus 450 watt uit de accu. 400/450 = 0.8888. 0.888 * 45 = 40 km

Natuurlijk rijdt niet iedereen continu 50 watt te trappen en op een vlakke weg maar het laat wel zien wat het effect van snelheid is op hoever je komt.
Laatst gewijzigd door Hans Keesom op za 20 jul, 2019 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
x 57
sandraveltmaat schreef:
vr 19 jul, 2019 18:04
..............
De belangrijkste voorwaarde die je aan een e-bike voor vakantiefietsen zou moeten stellen is dat deze vrijloop heeft om door te kunnen fietsen als de batterij toch een keer leeg raakt. Als er ruimte is in de bepakking, ook qua gewicht, kan een extra batterij handig zijn, al is het maar voor de gemoedsrust. Als er ruimte is in de portemonnee, zou je toch voor een fiets met regeneratie kunnen gaan :D ..............
Vind maar eens een motor met zowel echte vrijloop als regeneratie. Ik hoor het graag....
0 x

Leon
Forum Lid
x 681
Hans Keesom schreef:
za 20 jul, 2019 11:17
Uitgaande van een fietser van 70 kg en een fiets van 25 kg is er op een vlakke weg aan vermogen nodig volgens http://www.bikecalculator.com .

0 km/h 0 watt
6.5 km/h 10 watt
20 km/h 68 watt
26,5 km/h 131 watt
Dat lijkt me zelfs op vlakke fijne weg met een gewone fiets optimistische getallen.
Daarbij: jij natuurlijk niet, maar veel e-bikes en hun berijders die ik tegenkom zijn echter niet bepaald op snelheid uitgerust: slecht opgepompte stugge banden, de fiets bomvol met allerlei accessoires, big shoppers aan de drager, extreem rechtop zitten, dikke kleren aan, traag trappen etc.. Daarboven is er niet overal fijn wegdek, waar je dan vooral met die stugge banden nadeel van hebt en dan heb je nog hellinkjes. En wind.

Alles bij elkaar redenen genoeg voor grote verschillen.
0 x
De kern van alle milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Hans Keesom
Forum Lid
x 57
Leon schreef:
za 20 jul, 2019 11:32
Hans Keesom schreef:

0 km/h 0 watt
6.5 km/h 10 watt
20 km/h 68 watt
26,5 km/h 131 watt
Dat lijkt me zelfs op vlakke fijne weg met een gewone fiets optimistische getallen.
Daarbij: jij natuurlijk niet, maar veel e-bikes en hun berijders die ik tegenkom zijn echter niet bepaald op snelheid uitgerust: slecht opgepompte stugge banden, de fiets bomvol met allerlei accessoires, big shoppers aan de drager, extreem rechtop zitten, dikke kleren aan, traag trappen etc.. Daarboven is er niet overal fijn wegdek, waar je dan vooral met die stugge banden nadeel van hebt en dan heb je nog hellinkjes. En wind.

Alles bij elkaar redenen genoeg voor grote verschillen.
Ook voor een ligfiets/trike?

Het is maar een rekenvoorbeeld, vermenigvuldig de wattages gerust met een factor x waarbij 1<x, de conclusie blijft hetzelfde.

Ik ga ervan uit dat een wereldfietser niet plotseling heel slordig wordt op het moment dat hij/zij op een e-bike stapt. Dat andere e-bikers dat zijn klopt, maar ja, als je veel minder dan 80 km rijdt vandaag, kan je je dat veroorloven.
0 x

moderator
Moderator
Moderator
x 92
Contacteer:
De discussie over het vervoeren van de electrische fiets in het vliegtuig is afgesplitst naar dit onderwerp: Electrische fiets in vliegtuig
0 x
Het moderator-team van de Wereldfietser.

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
Belle schreef:
Hans Keesom schreef:
...........
...................
Wat je vertelt over de swissdrive vind ik wel zorgwekkend. Het idee van elektrisch remmen vind ik interessant maar het moet er wel altijd gewoon zijn als je er om vraagt

Ik overweeg deze motor te bestellen. Toch maar eens vragen hoe die reageert in de situatie die jij beschrijft. Filmpje gaat over de motor een basisniveau van stroom geven om dat slepen te voorkomen.
Ik vind het elektrisch remmen helemaal niet interessant want je bent altijd heel snel van een heuvel af. Het klimmen duurt veel langer. Dus recuperatie levert nauwelijks iets op. Het meeremmen was fijn maar niet als dat opeens stopt in een afdaling boven 50 km/u. Bij kimmen raakt de GoSwiss Drive al snel oververhit. Dus vervang 'Swiss' in de naam maar voor 'Limburg' want de Eiffel kan het ding al niet aan.

Het is verder niet fijn dat je een soort superdynamo op je fiets heb zitten op moment dat je de motor uitzet. Verder weegt het achterwiel iets van 8 kilo met de motor erin. Met het gewicht van twee accu's erbij heb je een complete extra kampeeruitrusting aan gewicht mee.

Schermpje kan soms contactproblemen hebben, ook de stekker in de kabel bij het achterwiel. Gewoon alles wat je extra hebt aan elektronica kan kapot. Accu's zijn na vier a vijf jaar afgeschreven en kosten 900 euro per stuk. Het geeft dus allemaal gedoe.

Bestellen wordt moeilijk, de GoSwiss Drive is uit productie.
0 x

BertKremer
Forum Lid
x 59
Contacteer:
Mijn ervaring is dat, in een bergachtige omgeving regeneratie er wel voor zorgt dat het batterijnieveau vrij lang bijna niet terugloopt. Sneller dan 45km/uur durf ik niet te rijden dus bij een lange afdaling moet ik toch nog bij remmen.
In Noorwegen heb ik, bij een afdaling (ongeveer 5-8km lang) een keer rond de 15% terug gewonnen.
Ik heb ook alleen maar wat praktijk ervaring (sinds 5 jaar een E-bike) en ik woon slechts in het Limburgse Heuvelland en vind de theoretische modellen eigenlijk niet interessant. Mij bevalt de (Koga) achterwielmotor heel erg goed.
0 x
Koga E-Xtension 2015, Koga-Miyata Terra Liner 1995, Gazelle Ventoux 1987, en een Corano.

Hans Keesom
Forum Lid
x 57
Belle schreef:
do 22 aug, 2019 18:10
Hans Keesom schreef:
Belle schreef:

...................

Ik vind het elektrisch remmen helemaal niet interessant want je bent altijd heel snel van een heuvel af. Het klimmen duurt veel langer. Dus recuperatie levert nauwelijks iets op. Het meeremmen was fijn maar niet als dat opeens stopt in een afdaling boven 50 km/u. Bij kimmen raakt de GoSwiss Drive al snel oververhit. Dus vervang 'Swiss' in de naam maar voor 'Limburg' want de Eiffel kan het ding al niet aan.

Het is verder niet fijn dat je een soort superdynamo op je fiets heb zitten op moment dat je de motor uitzet. Verder weegt het achterwiel iets van 8 kilo met de motor erin. Met het gewicht van twee accu's erbij heb je een complete extra kampeeruitrusting aan gewicht mee.

Schermpje kan soms contactproblemen hebben, ook de stekker in de kabel bij het achterwiel. Gewoon alles wat je extra hebt aan elektronica kan kapot. Accu's zijn na vier a vijf jaar afgeschreven en kosten 900 euro per stuk. Het geeft dus allemaal gedoe.

Bestellen wordt moeilijk, de GoSwiss Drive is uit productie.
Om met het laatste te beginnen, ik was ook niet van plan om voor de GoSwiss Drive te gaan. De link verwijst naar Grin Technologies uit Vancouver.

Techniek kan inderdaad stuk, een betrouwbare leverancier en fietsenmaker of kennis van zaken en sleutelvaardigheid is aan te bevelen. Zo ook gebruik binnen de bedoelde parameters zoals belasting en temperatuur, dan is het al een stuk betrouwbaarder.
En dan inderdaad kijken wat je kan doen als het toch nog stuk gaat.
Ondertussen ben ik over de 13000 km heen met mijn Shimano en ben ik nog niets tegengekomen dat ik niet zelf en direct kon oplossen.

Het kan aan mijn gebrek aan ervaring liggen maar afdalen met 50 km/h lijkt me sowieso niet aan te raden* Je moet dan wel heel zeker zijn van het remmen, maar dat geldt voor elke fietser.

De 8 kg is natuurlijk altijd te veel als je het niet gebruikt. Anders zijn er lichtere oplossingen om stroom op te wekken. Maar als je eenmaal een motor meehebt is ermee kunnen remmen een mooie manier om je normale remmen te sparen en de accu weer een beetje te laden voor de volgende keer bergop**. Dat zal allemaal met beleid moeten gebeuren. Belangrijkste om in de gaten te houden is dus de temperatuur van de motor. Eerst zover mogelijk terugschakelen en de hoogste stand ondersteuning niet langer dan een paar minuten inschakelen, voorkomt al veel problemen.

*In het door mij al eerder gehaalde filmpje wordt 67 km/h gehaald. Ook een momentje regeneratie van 1300 watt. De combinatie van ligfiets, zonnepaneel en regeneratie maakt best een snelle combinatie ;-) https://youtu.be/bSMugd-wGD0?t=228
**Omdat middenmotors per definitie geen regeneratie kunnen doen, kom je dan uit op een direct drive hubmotors. Die hebben ook weer hun eigen nadelen maar als je daar mee kunt leven hebben ze regeneratief remmen als voordeel.
0 x

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
za 24 aug, 2019 08:57
Het kan aan mijn gebrek aan ervaring liggen maar afdalen met 50 km/h lijkt me sowieso niet aan te raden* Je moet dan wel heel zeker zijn van het remmen, maar dat geldt voor elke fietser.

De 8 kg is natuurlijk altijd te veel als je het niet gebruikt. Anders zijn er lichtere oplossingen om stroom op te wekken. Maar als je eenmaal een motor meehebt is ermee kunnen remmen een mooie manier om je normale remmen te sparen en de accu weer een beetje te laden voor de volgende keer bergop**. Dat zal allemaal met beleid moeten gebeuren. Belangrijkste om in de gaten te houden is dus de temperatuur van de motor. Eerst zover mogelijk terugschakelen en de hoogste stand ondersteuning niet langer dan een paar minuten inschakelen, voorkomt al veel problemen.
Afdalen met 50 km/u is voor mij niet snel. Met mijn velomobiel ging ik in afdalingen 80 km/u en dat was nog maar in de heuveltjes in Denemarken. En die heeft trommelremmen terwijl de trike drie hydraulische schijfremmen heeft én een velgrem als handrem. In Engeland ga je met een bukfiets ook al gauw 50 de heuvel af. Remmen is dan juist gevaarlijk.

8 kg is alleen het achterwiel met motor. Daar komen nog lader en accu(‘s) bij.

De GoSwiss raakt oververhit in de laagste ondersteuningsstand en in de laagste versnelling.
0 x

Leon
Forum Lid
x 681
Belle schreef:
za 24 aug, 2019 16:16
In Engeland ga je met een bukfiets ook al gauw 50 de heuvel af. Remmen is dan juist gevaarlijk.
Ik kan je een paar motorrijlessen aanbevelen.
Ook op een fiets moet je kunnen remmen.
0 x
De kern van alle milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Hans Keesom
Forum Lid
x 57
Leon schreef:
za 24 aug, 2019 16:36
Belle schreef:
za 24 aug, 2019 16:16
In Engeland ga je met een bukfiets ook al gauw 50 de heuvel af. Remmen is dan juist gevaarlijk.
Ik kan je een paar motorrijlessen aanbevelen.
Ook op een fiets moet je kunnen remmen.
Niet remmen zorgt er natuurlijk wel voor dat je remmen niet warm lopen ;-)
0 x

Poppink
Forum Lid
x 14
Ik ben nieuw op het forum.
Gisteren deze discussie van pagina 1 tot hier doorgelezen.
Heel interessant.

Volgende week krijg ik mijn elektrische fiets, Brose motor, 650 W accu, voorvering, zadelvering, dikke banden.
Ik kijk er erg naar vooruit.
Om te proberen of het bevalt heb ik een hele mooie Giant Explore E+ van een vriend geleend en de accu leeggefietst. (112km) Maar wat een genot, zo'n elektrische fiets, ontspannen de viaducten en heuveltjes over. En met die mooie voorvering reed ik expres door gaten en kuilen om te voelen hoe mooi dat afgeveerd is.
Die fiets heeft me overtuigd.

Mijn ervaringen:
Vroeger heb ik veel gefietst, heel veel gefietst, alleen Europa, voornamelijk Frankrijk, Italië, Alpen, Pyreneeën.
Toen kwamen de kinderen en heb ik 30 jaar hard gelopen.
Sinds 4 jaar, eigenlijk 3 heb ik het fietsen weer opgepakt.
3 jaar omdat ik bij het eerste ritje op mijn Superia hard onderuit gegaan ben over een verkeersdrempel.
Van boven tot onder onder de schaafwonden. De nieuwe helm kon gelijk naar de vuilnis.
Ik hield er in eerste instantie een forse angst voor vallen aan over.
3 jaar geleden naar Rome gefietst, vorig jaar 3 weken hooggebergte en dit jaar Scandinavië en Oost Duitsland met m'n Poppink. Heerlijk!
4 jaar geleden heeft mijn vrouw een elektrische fiets gekocht.
We gaan regelmatig samen op pad. Op de fiets of met de auto naar een hotel (een koopje, meestal via vakantieveiling) fietsen die dag, lekker hotel, volgende dag de hele dag fietsen en 's avonds weer thuis.
Mijn vrouw en ik samen en ik met tegenwind achter haar aan uit de wind op mijn Poppink.
Moet je voorstellen, ze heeft voorheen nooit een meter aan sport gedaan en fietst nu vrolijk zo'n 2000 km per jaar.
Knooppuntenroutes, waar heb je het buitenland nog voor nodig?

Terug naar de elektrische fiets.
Afgelopen zomer op weg van Stralsund naar Greifeswald ligt zo'n 18 km kasseien. Die weg, samen met de verschrikkelijke fietspaden in Noord Duitsland hebben mij doen besluiten dat er een fiets moet komen met goede vering. Daarnaast moet ik regelmatig zo'n 20 km naar mijn werk en betrap mij er op dat ik dan niet de Poppink, maar de auto pak, voornamelijk omdat ik met de Poppink bezweet aankom. Ik leen ook wel eens de elektrische fiets van mijn vrouw om even heen en weer naar de stad te fietsen.
Volgende week komt de elektrische fiets.
Ik kijk er naar uit om naar Groningen te kunnen fietsen, naar Amsterdam. Ineens wordt het weer bereikbaar.
Jawel, 130 tot 150 km kan ook op de Poppink, maar met m'n 67 jaar wil ik dat wel eens ontspannen kunnen doen.

De elektrische fiets maakt mensen mobiel, brengt ze naar buiten en laat iedereen van de natuur genieten.
Bij ieder mens hoort een fiets. Op jonge leeftijd fiets je je voor het plezier het leplazerus en nu houd ik van comfort en geniet zo mogelijk nog meer van het landschap dat zich voor ons ontvouwt.

Volgend jaar ga ik misschien wel op de elektrische fiets op fietsvakantie, wie weet.......
Laatst gewijzigd door Poppink op zo 25 aug, 2019 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x

Fedor
Forum Lid
x 169
Contacteer:
Poppink schreef:
zo 25 aug, 2019 11:53
Volgende week krijg ik mijn elektrische fiets, Brose motor, 650 W accu, voorvering, zadelvering, dikke banden.
Ik kijk er erg naar vooruit.
Duidelijk verhaal. Veel plezier met de nieuwe fiets!
0 x

Terug naar “Reizen per elektrische fiets”