Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 48
Leon schreef:
za 09 feb, 2019 15:44
Hans Keesom schreef:
za 09 feb, 2019 13:29
Ik denk dat er wel ruimte is voor een lichtgewicht motor in het voorwiel van menige vakantiefiets (of in een aanhanger), die kan remmen en zo de normale remmen spaart en de gewonnen energie vervolgens weer kan gebruiken bij versnellen of klimmen.
Het heeft echter alleen zin als je een kwantificeerbare winst haalt die het extra gewicht ongedaan maakt.
Of dat gebeurt zal erg afhangen van het gebruik. In stadsverkeer met veel remmen en optrekken en/of met veel heuvel of en af, zal het sneller rendabel zijn dan op lange saaie polderwegen met weinig ander verkeer.
Dat lijkt mij ook een interessant concept.
Ik denk juist dat een extra gewicht op een polderweg helemaal nauwelijks belangrijk is.
Het gewicht is alleen belangrijk bij beklimmingen, maar daar is juist ook het vermogen belangrijk. Dan komt het vervelende nadeel de hoek opkijken dat je, als je weinig vermogen in een e-bikemotor hebt, je qua totaal beschikbaar vermogen uitkomt bij heel lage snelheden, waar de gebruikelijke voor- en achterwielmotoren qua rendement weer erg inefficiënt zijn. Ik heb het dan over rendementen van fors onder de 50%. Het resultaat is dan een e-bike die heel leuk is, behalve op momenten dat je hem het best kunt gebruiken.
Ik heb geen flauw idee of er ook naafmotoren zijn die een vermogen van ca. 100W met een rendement van ca. 85% kunnen overbrengen bij 6 km/u. (links naar meetwaarden gezocht)
Inderdaad, op een polderweg maakt het minder uit. De discussie over voor en achterwielmotoren, t.o.v. een middenmotor is een wereld op zich. Laten we ons nu even richten op iets in de naaf van het voorwiel waarmee we kunnen remmen en stroom-genereren die we bij het klimmen weer kunnen gebruiken.

Bij het klimmen moet ie in ieder geval sterk genoeg zijn om z'n eigen gewicht (inclusief accu en kabels) omhoog te brengen. Als we uitgaan van 7 kilo is als ik het goed inschat 15 watt al voldoende op een 10% helling en 20 watt op een 20% helling. Meer vermogen bij hetzelfde gewicht levert dan dus iets extra op qua snelheid.

De huidige 7 kilo-systemen zijn 250 watt en 400 Wh.
De vraag is even hoeveel remvermogen je wilt hebben in de voorwiel? Is dat 250 watt?

Net een antwoord gehad op wat vragen die ik aan Grin technologies heb gesteld. Een deel van Justin zijn antwoord : "on longer steeper descents (~6-8% grade) I'm routinely putting 400-600 watts or more into the battery pack. "

Dat geeft aan wat er te halen valt aan regeneratief remmen. Mooie setjes bij zowel Grin* als Crystallite ** maar je bent gelijk 1000 euro verder. Die kan je ook in een lichtere fiets of een extra accu steken of in bagage die aerodynamisch net wat beter is.

Maar als je dan als wereldfietser voor een elektrische fiets gaat wellicht toch iets om over nadenken, zo'n set kopen voor je huidige fiets of een e-bike kopen die het al van huis uit heeft. Test dan wel even of ie echt 400-600 watt kan terugleveren.


*https://www.ebikes.ca/shop/electric-bicycle-kits.html
**http://shop.crystalyte-europe.com/home.php?cat=315
Laatst gewijzigd door Hans Keesom op zo 10 feb, 2019 16:06, 4 keer totaal gewijzigd.
0 x

willem.m
Forum Lid
Berichten: 2960
Lid geworden op: 24 november 2005
x 237
Is het misschien handig om in een nieuw topic verder te gaan? Deze boeiende :|. discussie heeft weinig meer met de originele vraagstelling te maken.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 48
willem.m schreef:
za 09 feb, 2019 16:19
Is het misschien handig om in een nieuw topic verder te gaan? Deze boeiende :|. discussie heeft weinig meer met de originele vraagstelling te maken.
Het heeft er juist alles mee te maken, zeker voor een meerdaagse reis op de elektrische fiets ;-)

Het was daarnaast de starter van dit topic zelf die het onderwerp regen(eratie) inbracht in deze discussie, dat lijkt me voldoende om het te linken met zijn vraagstelling

viewtopic.php?f=59&t=32222&start=140#p326577

Aan de andere kant, ervaring is niet hetzelfde als kennis, dus als je daar de nadruk op wilt leggen, dan snap ik het bezwaar van Willem.m wel.
Laatst gewijzigd door Hans Keesom op vr 15 feb, 2019 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
BertKremer
Forum Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 01 april 2008
Locatie: GULPEN
x 50
Contacteer:
Willem heeft natuurlijk wel gelijk dat ik afgeweken ben van de vraagstelling. Sorry ik lging even mee in een discussie die beter op een andere plaats gevoerd kan worden.
0 x
Koga E-Xtension 2015
Koga-Miyata Terra Liner 1995
Carrera Blade Race Hybride

https://bertenbirgit.wordpress.com/


Terug naar “Reizen per elektrische fiets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten