Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
CapoJan
Forum Lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 10 juli 2013
Locatie: Gent (België)
x 9
Contacteer:
Wel of niet to the point? Wat ook meespeelt, is de lader die je gebruikt. Soms heb je daar een keuze in, meestal niet.
Ik heb een elektrisch ondersteunde (lig-)trike, waarmee ik vorig jaar in Frankrijk toerde. Daar zit een achteraf ingebouwde Bafang achterwielmotor in, gecombineerd met een 750 Wh accu. Die bestelde ik met een 4A lader. Die hogere laadstroom betekent dat de accu ook snel bijgeladen wordt. De Bafang naafmotor is er eentje met reductie en die kan geen energie opwekken bij het afdalen. De trike is oud (15 jaar) en vrij zwaar (geen idee van het exacte gewicht, maar dat zal ergens rond 30 kg draaien, vermoed ik), dus geen vergelijk met hedendaagse fietsen.

Daarnaast staat in de stal ook een Heinzmann pedelec, ook met achterwielmotor. In dat geval gaat het om een 'direct drive' motor en die kan dus wel regeneren. Dat vind ik op zich niet zo belangrijk; wel dat het een flinke motorrem is (met drie regeneratiestanden). De ondersteuning staat meestal in de laagste stand en dan ligt het gemiddelde bereik rond 130 km. De lader (van BMZ, net als de cellen in de accu) is een bescheiden 2A exemplaar. Prima om een lange levensduur van de accu te garanderen, maar daardoor duurt laden wel lang.

En dan is er nog een E-Orca (velomobiel) met alweer een andere motor: Daum. Die zit op een tussenas, tegen een Rohloffnaaf aan. Het bereik van deze fiets varieert enorm naargelang de omstandigheden: van 80 tot ruim over 200 km. Dat hangt af van de lading (met Radical Cyclone of helemaal zonder bagage bijvoorbeeld), de snelheid en het reliëf. Ook hier weer: voor de eerste grote reis die ik ermee maakte (2.000 km) bestelde ik - ondertussen ook alweer 5 jaar geleden - een 5A lader. Daarmee kan de accu (500 Wh) op een uurtje weer voor ongeveer 40 % geladen worden.
Ik weet dat vaak gezegd wordt dat hoge laadstromen funest zijn voor de accu, maar mijn ervaring is dat het niet zo erg is. Concreet: de Orca is bijna 6 jaar oud, heeft bij benadering 60.000 km gebold met dezelfde accu en die heeft nog een capaciteit van ongeveer 450 Wh. Daarbij moet ik meteen vermelden dat het hierbij om een LiFePo4 accu gaat, met heel andere kenmerken dan wat je bij de meeste pedelecs vindt.

Wat meerdaagse tochten betreft: die deed ik al met de E-Orca en met de trike. Telkens werd daarbij gekampeerd op campings. Laden was dan nooit een probleem. Ook tussendoor opladen, tijdens de middagpauze op een terrasje, was op een zeldzame uitzondering na altijd mogelijk.

Die 'snelle' laders zijn voor 's nachts volstrekt onnodig, want dan kan de boel uren na elkaar blijven laden, maar voor tussendoor, overdag, zijn ze dan weer voordelig.
0 x

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2329
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 146
Contacteer:
Jurr schreef:
zo 07 jul, 2019 14:05
Kwam deze tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1431451053

Als je snel bent volgens mij een erg fraaie aanbieding, voordat 'ie voor 1500 euro meer bij een handelaar staat straks.
Nieuwprijs is meer dan 6k, dus zeker een goede aanbieding.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 50
Belle schreef:
za 06 jul, 2019 20:26
Hans Keesom schreef:
do 07 feb, 2019 20:00
BertKremer schreef:
wo 06 feb, 2019 23:30
........ middenmotor meer energie verbruikt aangezien die gebruikers vaak een tweede accu meenemen. .....
Graag verneem ik (het onderzoek) waarop je baseert dat fietsen met een middenmotor vaker een tweede accu meenemen.
Prachtig ja. Had een achterwielmotor én een tweede accu en een actieradius van 170 kilometer op een dag in de laagste ondersteuningsstand. Inderdaad heb je dus geen tweede accu nodig als je maar 80 kilometer per dag fietst.
Inderdaad, als je een beetje capaciteit accu (>400 wH) hebt, hoef je weinig inspanning te leveren om die 80 km af te leggen.

Erg prettig als je bestemming niet waardeert dat je bezweten aankomt of als je stuk zit van de inspanning van de voorgaande dagen. Of als je op een bepaald tijdstip moet aankomen en daarvoor een hogere gemiddelde snelheid moet aanhouden dan je zelf kunt trappen.

Het mooie is dat je in seconden van je fiets een (kwart tot driekwart m.b.t. totale vermogen) elektrische scooter maakt op de momenten dat dat nodig is en binnen seconden weer een gewone fiets.
Je kunt dus met een enkele vervoersmiddel meerdere transportbehoeften afdekken. Geen tweede fiets of auto meer nodig.

Voordeel van tweede accu is dat je voor een relatief beperkt gewicht instant extra power en range bij je hebt.

Aansluitend bij wat Capojan al zei over laders : voor meerdaagse tochten met een oplaad mogelijkheid 's nachts, neem ik liever mijn lichtgewicht slow lader mee. Die lader is kleiner en lichter dan de tweede accu of de standaard lader.
De standaard lader is weer handig om bij tussenstops snel bij te laden als opladen 's nachts niet mogelijk is.

Als je meerdere dagen niet zult(/wilt) kunnen bijladen, sta je voor de keuze. Ga je dan meer accu's meenemen met als nadeel dat je nog meer gewicht meeneemt of verlaat je het idee van een elektrische fiets en bespaar je op die manier sowieso 5-7 kilo gewicht.

Ik heb wel gemerkt dat door het verbeteren van mijn conditie, deels te danken aan die elektrische fiets (omdat ik OV en auto nu 99% van de dagen kan laten staan), ik steeds minder gebruik maak van de elektrische ondersteuning, waardoor ik waarschijnlijk meer inspanning per kilometer moeten leveren dan op een lichtgewicht gewone fiets. Lijkt me goed voor m'n conditie en ik kan altijd nog de eco stand bijschakelen als ik iemand moet bijhouden of als ik ben uitgeput ;-)
0 x

Belle
Forum Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 februari 2015
x 18
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
zo 07 jul, 2019 23:42
In dat artikel hebben ze het over "speed pedelec ligfietstrikes" . Waar moet ik dan aan denken ? Zoiets ? https://www.hpvelotechnik.com/index_e.html

Vanwege de luchtweerstand moet je wellicht bij snelheden boven de 25 km/h ook wel een ligfiets gebruiken, om niet te veel watts te moeten leveren, zelf en/of uit de motor.
Het gaat inderdaad om een HP Velotechnik Scorpion FS s-pedelec.

Je conclusie dat je zelf niet te veel watts hoeft te leveren is niet correct. De fiets voegt alleen een percentage aan je eigen watts toe. Dus als je nul watts zelf levert, staat de fiets altijd stil. Ik stopte er altijd net zoveel energie in als in een fiets zonder motor. Daar waar ik op een normale fiets 22 km/u rij, maakt de speed pedelec er in de laagste ondersteuning 30 km/u van. Maar ik lever zelf nog altijd 22 km/u. De hartslagmeter heeft dit ook bevestigd.
0 x
"Adventure is just bad planning" - Roald Amundsen

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 50
Belle schreef:
ma 15 jul, 2019 09:03
Hans Keesom schreef:
zo 07 jul, 2019 23:42
In dat artikel hebben ze het over "speed pedelec ligfietstrikes" . Waar moet ik dan aan denken ? Zoiets ? https://www.hpvelotechnik.com/index_e.html

Vanwege de luchtweerstand moet je wellicht bij snelheden boven de 25 km/h ook wel een ligfiets gebruiken, om niet te veel watts te moeten leveren, zelf en/of uit de motor.
Het gaat inderdaad om een HP Velotechnik Scorpion FS s-pedelec.

Je conclusie dat je zelf niet te veel watts hoeft te leveren is niet correct. De fiets voegt alleen een percentage aan je eigen watts toe. Dus als je nul watts zelf levert, staat de fiets altijd stil. Ik stopte er altijd net zoveel energie in als in een fiets zonder motor. Daar waar ik op een normale fiets 22 km/u rij, maakt de speed pedelec er in de laagste ondersteuning 30 km/u van. Maar ik lever zelf nog altijd 22 km/u. De hartslagmeter heeft dit ook bevestigd.
Het is natuurlijk maar wat je veel vind en hoe hard je wilt gaan en welke ondersteuning je gebruikt,

Bosch heeft de cijfers staan wat ondersteuningspercentage op bijvoorbeeld https://www.bosch-ebike.com/nl/producte ... ance-line/
Als je fiets in de hoogste stand zet zal elke watt die je trapt worden aangevuld met 3 watt van de motor, dus 4 watt totaal. Ik hoef dus maar 25% zelf te trappen van het vermogen dat nodig is. Om mijn fiets 25 km/h te laten gaan is 150 watt genoeg en hoef ik zelf dus maar 37.5 watt te trappen hetgeen ik wel 80 km volhou. Zelfs het dubbele vind ik niet echt een zware inspanning.
0 x

Belle
Forum Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 februari 2015
x 18
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
di 16 jul, 2019 21:21
Het is natuurlijk maar wat je veel vind en hoe hard je wilt gaan en welke ondersteuning je gebruikt,

Bosch heeft de cijfers staan wat ondersteuningspercentage op bijvoorbeeld https://www.bosch-ebike.com/nl/producte ... ance-line/
Als je fiets in de hoogste stand zet zal elke watt die je trapt worden aangevuld met 3 watt van de motor, dus 4 watt totaal. Ik hoef dus maar 25% zelf te trappen van het vermogen dat nodig is. Om mijn fiets 25 km/h te laten gaan is 150 watt genoeg en hoef ik zelf dus maar 37.5 watt te trappen hetgeen ik wel 80 km volhou. Zelfs het dubbele vind ik niet echt een zware inspanning.
Dit heb heb je eerder op een e-bike, die begrensd is bij 25/27 km/u. Een speed pedelec kan in theorie 45 km/u (daar moet je heel erg je best voor doen bij een HP Velotechnik Scorpion FS, ik heb het nooit kunnen halen, dus voor mij was dat een onbegrensde e-bike).

Jij redeneert andersom: fiets op de hoogste ondersteuning en zelf weinig doen, dan kan je idd snel de 25 km/u halen. Als jouw voorbeeld klopt, dan hoef je dus zelf maar een kwart van 25 km/u te fietsen, dus 6,25 km/u. Dat is nog altijd beter dan op je gat zitten in een auto of achter de geraniums maar sportief gezien natuurlijk niks.

Ik gebruikte mijn 'onbegrensde' fiets niet op die manier. Ik leverde zelf de kracht om er 20 km/u mee te fietsen (de fiets was wat zwaarder dan mijn huidige MTB), gebruikte de laagste stand voor ondersteuning en die maakte er dan circa 29 km/u van. Dat is ook de enige stand die in mijn ogen interessant is voor een vakantiefietser. Met alle andere standen kom je niet ver omdat je accu's dan snel leeg zijn. Op die manier had ik een actieradius van 170 kilometer met twee accu's.

Tip voor iemand met twee accu's (en 1 lader): laad eerst de halflege op, en leg de volledig lege aan de stroom net voordat je de slaapzak in kruipt.

De GoSwiss Drive motor geeft in de uit-stand veel weerstand, dus het was van belang dat er altijd accupower overbleef. Anders was het alsof je fietste met een sleepanker.

Overigens raakt de GoSwiss Drive al oververhit van de hellingen in de Harz, dus ik denk dat Go 'Swiss' er niet in had gezeten. Dit was voor ons een grote tegenvaller. Het remmen op de motor van diezelfde hellingen af was wel prettig, maar boven een bepaalde snelheid, ik dacht 50 km/u, ging die remming er opeens af want anders laadde de moter te snel. Maar goed, drie hydraulische remmen maakten veel goed.
0 x
"Adventure is just bad planning" - Roald Amundsen

sandraveltmaat
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 juli 2017
x 1
Ik heb de afgelopen paar jaar op diverse fietsreizen zo'n 5000 km gereden op e-bikes. Om 'gelijk' te komen met de energie van mijn man, heb ik een paar jaar geleden voor het eerst op een e-bike een fietsvakantie gehouden. Dat beviel supergoed, omdat we aan het eind van mooie fietsdagen op de Velodyssee-route allebei nog puf over hadden. De batterij van mijn fiets kon ik overdag vaak bijladen tijdens een hapje eten of wat drinken bij een restaurantje of terras. De fiets met voorwielmotor bleek niet geschikt voor bergachtig gebied, vandaar dat ik op zoek ging naar een fiets die dat wel zou zijn.
Uiteindelijk heb ik een Bulls Lacuba Evo 25S gekocht. Daar zit een Brose middenmotor in (een stille motor en met behoorlijke trekkracht) en de batterijcapaciteit is met 650 Wh zeer royaal. Op vlakke etappes lukt het om er ruim 100 km mee te fietsen. In de bergen in Spanje (zo'n 1500 tot 1600 meter) haal ik ook de 65 km wel. Wel zorg ik er zoveel mogelijk voor dat ik in de middag de batterij extra oplaad. Bij restaurants is dat altijd wel mogelijk.
Ik heb vorig jaar een deel van de Andalusië-route van Benjaminse gefietst van Málaga tot aan Cuenca en daarna verder naar Madrid. Dit voorjaar ben ik van Pamplona naar Burgos (Santiago-route) en vervolgens naar Valéncia gefietst (De route van El Cid). Dagetappes varieerden van 45 km tot 115 km.
Nadeel van de e-bike is dat die niet in het vliegtuig kan, maar door gebruik te maken van de fietsbussen en transportdiensten als Travel-light (nu failliet) en Care4luggage (www.care4luggage.com) kon ik toch mijn fiets naar- en van Zuid-Spanje krijgen.
Ik heb in Spanje veel (Nederlandse) fietstoeristen ontmoet, vaak ook op e-bikes. Sommigen rijden met de eigen auto naar Zuid-Frankrijk om vanaf daar routes te gaan fietsen, anderen gebruiken de fietsbussen of maken gebruik van Soetens of dus Care4Luggage.
De belangrijkste voorwaarde die je aan een e-bike voor vakantiefietsen zou moeten stellen is dat deze vrijloop heeft om door te kunnen fietsen als de batterij toch een keer leeg raakt. Als er ruimte is in de bepakking, ook qua gewicht, kan een extra batterij handig zijn, al is het maar voor de gemoedsrust. Als er ruimte is in de portemonnee, zou je toch voor een fiets met regeneratie kunnen gaan :D .
Als je zo'n fietsroute heel strak plant en erg veel bezig bent met wattages, batterij-inhoud en maximale dag-etappes, vergt dat meer research naar de juiste fiets, batterij en ondersteuningsvariant. Voor liefhebbers van fietsvakanties die wat meer op de bonnefooi kunnen reizen, zijn de meeste hedendaagse e-bikes met middenmotor en de relatief grote accu's die er vaak op zitten volgens mij heel geschikt.
20190604_111244.jpg
Mijn fiets in Spanje
1 x

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 50
Belle schreef:
do 18 jul, 2019 08:18
Hans Keesom schreef:
di 16 jul, 2019 21:21
...........
...................
Mijn voorbeeld met de hoogste ondersteuning was om te laten zien dat zelfs in een worst case scenario je de 80 km met 1 accu nog wel moet kunnen halen. Dit ter bevestiging van jouw opmerking dat 1 accu genoeg zal zijn voor 80 km. Hangt natuurlijk wel af van een heleboel factoren waaronder de accucapaciteit in wH, helling van de weg, aerodynamische eigenschappen van fiets en fietser, snelheid waarmee gereden wordt

Het is zeker niet de manier waarop ik meestal die afstand afleg.
Ik bewaar de motor meestal voor de momenten dat de laagste versnelling niet laag genoeg is of als mijn benen niet meer het vermogen kunnen leveren om enigszins op het gewenste tijdstip aan te komen op het doel van mijn reis.

Ik snap wat je bedoelt als je km/h 's bij elkaar optelt maar het benodigde vermogen loopt niet evenredig met de snelheid. Omdat de conditie van een fietser meer op basis van vermogen gaat en de accu van de e-bike. *

Wat je vertelt over de swissdrive vind ik wel zorgwekkend. Het idee van elektrisch remmen vind ik interessant maar het moet er wel altijd gewoon zijn als je er om vraagt

Ik overweeg deze motor te bestellen. Toch maar eens vragen hoe die reageert in de situatie die jij beschrijft. Filmpje gaat over de motor een basisniveau van stroom geven om dat slepen te voorkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=d0nyiDbWZuM


*
Uitgaande van een fietser van 70 kg en een fiets van 25 kg is er op een vlakke weg aan vermogen nodig volgens http://www.bikecalculator.com .

0 km/h 0 watt
6.5 km/h 10 watt
20 km/h 68 watt
26,5 km/h 131 watt
29 km/h 164 watt

Je ziet dat van 0 naar 6.5 km/h een (extra) vermogen van 10 watt nodig is maar voor dezelfde extra snelheid vanaf 20 km/h heb je 63 watt aan extra vermogen nodig.
Bij 45 km/h heb je 500 watt nodig en bij 60 km/h 1187 watt.

Als jij zelf je HP op 20 km/h rijdt, trap jij dus 68 watt, als de motor het stuk naar 29 km/h doet, moet die dus 76 watt leveren.


De afstanden die je op die manier zou kunnen rijden als je zelf continu 50 watt kunt leveren op een 400 wH accu zijn

6.5 km.h eindeloos want je levert meer dan nodig is voor die snelheid. Waarschijnlijk zet je de ondersteuning uit.
20 km/h dus 18 watt uit de accu. 400wh/18 = 22 h. 22 keer 20 km/h is 440 km
26.5 km/h dus 81 watt uit de accu. 400 wh/81 = 4.9 uur * 26,5 = 130 km
45 km/h dus 450 watt uit de accu. 400/450 = 0.8888. 0.888 * 45 = 40 km

Natuurlijk rijdt niet iedereen continu 50 watt te trappen en op een vlakke weg maar het laat wel zien wat het effect van snelheid is op hoever je komt.
Laatst gewijzigd door Hans Keesom op za 20 jul, 2019 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 50
sandraveltmaat schreef:
vr 19 jul, 2019 18:04
..............
De belangrijkste voorwaarde die je aan een e-bike voor vakantiefietsen zou moeten stellen is dat deze vrijloop heeft om door te kunnen fietsen als de batterij toch een keer leeg raakt. Als er ruimte is in de bepakking, ook qua gewicht, kan een extra batterij handig zijn, al is het maar voor de gemoedsrust. Als er ruimte is in de portemonnee, zou je toch voor een fiets met regeneratie kunnen gaan :D ..............
Vind maar eens een motor met zowel echte vrijloop als regeneratie. Ik hoor het graag....
0 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 15411
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 607
Hans Keesom schreef:
za 20 jul, 2019 11:17
Uitgaande van een fietser van 70 kg en een fiets van 25 kg is er op een vlakke weg aan vermogen nodig volgens http://www.bikecalculator.com .

0 km/h 0 watt
6.5 km/h 10 watt
20 km/h 68 watt
26,5 km/h 131 watt
Dat lijkt me zelfs op vlakke fijne weg met een gewone fiets optimistische getallen.
Daarbij: jij natuurlijk niet, maar veel e-bikes en hun berijders die ik tegenkom zijn echter niet bepaald op snelheid uitgerust: slecht opgepompte stugge banden, de fiets bomvol met allerlei accessoires, big shoppers aan de drager, extreem rechtop zitten, dikke kleren aan, traag trappen etc.. Daarboven is er niet overal fijn wegdek, waar je dan vooral met die stugge banden nadeel van hebt en dan heb je nog hellinkjes. En wind.

Alles bij elkaar redenen genoeg voor grote verschillen.
0 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 50
Leon schreef:
za 20 jul, 2019 11:32
Hans Keesom schreef:
za 20 jul, 2019 11:17
Uitgaande van een fietser van 70 kg en een fiets van 25 kg is er op een vlakke weg aan vermogen nodig volgens http://www.bikecalculator.com .

0 km/h 0 watt
6.5 km/h 10 watt
20 km/h 68 watt
26,5 km/h 131 watt
Dat lijkt me zelfs op vlakke fijne weg met een gewone fiets optimistische getallen.
Daarbij: jij natuurlijk niet, maar veel e-bikes en hun berijders die ik tegenkom zijn echter niet bepaald op snelheid uitgerust: slecht opgepompte stugge banden, de fiets bomvol met allerlei accessoires, big shoppers aan de drager, extreem rechtop zitten, dikke kleren aan, traag trappen etc.. Daarboven is er niet overal fijn wegdek, waar je dan vooral met die stugge banden nadeel van hebt en dan heb je nog hellinkjes. En wind.

Alles bij elkaar redenen genoeg voor grote verschillen.
Ook voor een ligfiets/trike?

Het is maar een rekenvoorbeeld, vermenigvuldig de wattages gerust met een factor x waarbij 1<x, de conclusie blijft hetzelfde.

Ik ga ervan uit dat een wereldfietser niet plotseling heel slordig wordt op het moment dat hij/zij op een e-bike stapt. Dat andere e-bikers dat zijn klopt, maar ja, als je veel minder dan 80 km rijdt vandaag, kan je je dat veroorloven.
0 x

alstro
Forum Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 augustus 2015
x 1
Even een afwijkende vraag : waarom mag er eigenlijk geen elektrische fiets in het vliegtuig ?
0 x

Gebruikersavatar
peter de rijk
Forum Lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 09 april 2003
Locatie: Utrecht
x 70
Contacteer:
alstro schreef:
za 20 jul, 2019 16:23
Even een afwijkende vraag : waarom mag er eigenlijk geen elektrische fiets in het vliegtuig ?
Het gaat om de accu. Die mag niet mee. Een elektrische fiets zonder accu mag wel mee.
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

alstro
Forum Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 augustus 2015
x 1
peter de rijk schreef:
za 20 jul, 2019 19:31
alstro schreef:
za 20 jul, 2019 16:23
Even een afwijkende vraag : waarom mag er eigenlijk geen elektrische fiets in het vliegtuig ?
Het gaat om de accu. Die mag niet mee. Een elektrische fiets zonder accu mag wel mee.
Dat vermoeden had ik, maar wat is de reden? Accu van laptop mag wel.
0 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 15411
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 607
alstro schreef:
za 20 jul, 2019 20:14
maar wat is de reden?
Ze zijn bang voor vuur. Accu's van laptops zijn kleiner en er hebben zich nog niet zo veel incidenten mee voorgedaan.
0 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 50
alstro schreef:
za 20 jul, 2019 20:14
peter de rijk schreef:
za 20 jul, 2019 19:31
alstro schreef:
za 20 jul, 2019 16:23
Even een afwijkende vraag : waarom mag er eigenlijk geen elektrische fiets in het vliegtuig ?
Het gaat om de accu. Die mag niet mee. Een elektrische fiets zonder accu mag wel mee.
Dat vermoeden had ik, maar wat is de reden? Accu van laptop mag wel.
Je gaat al snel over de 100 wH grens op met een fietsaccu.

zie https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... /index.htm

"Elektronische apparaten voorzien van een lithiumbatterij tot 100 Wh mogen zowel in uw handbagage als ruimbagage meegenomen worden. Als u het meeneemt in uw ruimbagage, moet het apparaat volledig uitgeschakeld zijn en moet het beschermd zijn tegen beschadiging. Voor het meenemen van apparaten voorzien van een lithiumbatterij tot 160 Wh moet u toestemming vragen via het KLM Contactcentrum. Apparaten voorzien van een lithiumbatterij groter dan 160 Wh mogen zowel in uw handbagage als ruimbagage niet worden meegenomen. "
Dus als je accu vast zit aan de fiets mag ie al niet mee.

Mijn 15 inch macbook pro heeft een lithium ion accu met een oorspronkelijke capaciteit van 8755 maH, keer 12 volt is dat 105060 mwH oftewel 105,06 wH. Mag dus strikt genomen niet mee met in het vliegtuig. In de praktijk neem ik 'm ook niet mee ;-)

Voor losse batterijen/externe batterijen geldt
"Losse, externe lithiumbatterijen en powerbanks (voor apparaten als laptops, mobiele telefoons en medische apparatuur) mogen alleen worden vervoerd in uw handbagage. Voor losse batterijen tot 100 Wh heeft u geen toestemming nodig. Voor het meenemen van batterijen tot 160 Wh moet u toestemming vragen via het KLM Contactcentrum. Losse batterijen groter dan 160 Wh mogen nooit worden meegenomen. "
Dus als ie los zit mag je fietsaccu ook niet mee.

Ik heb de indruk dat niemand de accu's voor je gaat transporteren. De enige optie lijkt om op de plaats van aankomst in ieder geval een accu te kopen. Van te voren dus met een fietsenwinkel ter plekke afspreken dat ze er eentje voor je klaar hebben liggen.
Of de complete fiets ter plekke huren.
0 x


Terug naar “Reizen per elektrische fiets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron