Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Hans Keesom
Forum Lid
x 57
Leon schreef:
za 09 feb, 2019 15:44
Hans Keesom schreef:
za 09 feb, 2019 13:29
Ik denk dat er wel ruimte is voor een lichtgewicht motor in het voorwiel van menige vakantiefiets (of in een aanhanger), die kan remmen en zo de normale remmen spaart en de gewonnen energie vervolgens weer kan gebruiken bij versnellen of klimmen.
Het heeft echter alleen zin als je een kwantificeerbare winst haalt die het extra gewicht ongedaan maakt.
Of dat gebeurt zal erg afhangen van het gebruik. In stadsverkeer met veel remmen en optrekken en/of met veel heuvel of en af, zal het sneller rendabel zijn dan op lange saaie polderwegen met weinig ander verkeer.
Dat lijkt mij ook een interessant concept.
Ik denk juist dat een extra gewicht op een polderweg helemaal nauwelijks belangrijk is.
Het gewicht is alleen belangrijk bij beklimmingen, maar daar is juist ook het vermogen belangrijk. Dan komt het vervelende nadeel de hoek opkijken dat je, als je weinig vermogen in een e-bikemotor hebt, je qua totaal beschikbaar vermogen uitkomt bij heel lage snelheden, waar de gebruikelijke voor- en achterwielmotoren qua rendement weer erg inefficiënt zijn. Ik heb het dan over rendementen van fors onder de 50%. Het resultaat is dan een e-bike die heel leuk is, behalve op momenten dat je hem het best kunt gebruiken.
Ik heb geen flauw idee of er ook naafmotoren zijn die een vermogen van ca. 100W met een rendement van ca. 85% kunnen overbrengen bij 6 km/u. (links naar meetwaarden gezocht)
Inderdaad, op een polderweg maakt het minder uit. De discussie over voor en achterwielmotoren, t.o.v. een middenmotor is een wereld op zich. Laten we ons nu even richten op iets in de naaf van het voorwiel waarmee we kunnen remmen en stroom-genereren die we bij het klimmen weer kunnen gebruiken.

Bij het klimmen moet ie in ieder geval sterk genoeg zijn om z'n eigen gewicht (inclusief accu en kabels) omhoog te brengen. Als we uitgaan van 7 kilo is als ik het goed inschat 15 watt al voldoende op een 10% helling en 20 watt op een 20% helling. Meer vermogen bij hetzelfde gewicht levert dan dus iets extra op qua snelheid.

De huidige 7 kilo-systemen zijn 250 watt en 400 Wh.
De vraag is even hoeveel remvermogen je wilt hebben in de voorwiel? Is dat 250 watt?

Net een antwoord gehad op wat vragen die ik aan Grin technologies heb gesteld. Een deel van Justin zijn antwoord : "on longer steeper descents (~6-8% grade) I'm routinely putting 400-600 watts or more into the battery pack. "

Dat geeft aan wat er te halen valt aan regeneratief remmen. Mooie setjes bij zowel Grin* als Crystallite ** maar je bent gelijk 1000 euro verder. Die kan je ook in een lichtere fiets of een extra accu steken of in bagage die aerodynamisch net wat beter is.

Maar als je dan als wereldfietser voor een elektrische fiets gaat wellicht toch iets om over nadenken, zo'n set kopen voor je huidige fiets of een e-bike kopen die het al van huis uit heeft. Test dan wel even of ie echt 400-600 watt kan terugleveren.

*https://www.ebikes.ca/shop/electric-bicycle-kits.html
**http://shop.crystalyte-europe.com/home.php?cat=315
Laatst gewijzigd door Hans Keesom op zo 10 feb, 2019 16:06, 4 keer totaal gewijzigd.
0 x

willem.m
Forum Lid
x 438
Is het misschien handig om in een nieuw topic verder te gaan? Deze boeiende :|. discussie heeft weinig meer met de originele vraagstelling te maken.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
x 57
willem.m schreef:
za 09 feb, 2019 16:19
Is het misschien handig om in een nieuw topic verder te gaan? Deze boeiende :|. discussie heeft weinig meer met de originele vraagstelling te maken.
Het heeft er juist alles mee te maken, zeker voor een meerdaagse reis op de elektrische fiets ;-)

Het was daarnaast de starter van dit topic zelf die het onderwerp regen(eratie) inbracht in deze discussie, dat lijkt me voldoende om het te linken met zijn vraagstelling

viewtopic.php?f=59&t=32222&start=140#p326577

Aan de andere kant, ervaring is niet hetzelfde als kennis, dus als je daar de nadruk op wilt leggen, dan snap ik het bezwaar van Willem.m wel.
Laatst gewijzigd door Hans Keesom op vr 15 feb, 2019 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

BertKremer
Forum Lid
x 59
Contacteer:
Willem heeft natuurlijk wel gelijk dat ik afgeweken ben van de vraagstelling. Sorry ik lging even mee in een discussie die beter op een andere plaats gevoerd kan worden.
0 x
Koga E-Xtension 2015, Koga-Miyata Terra Liner 1995, Gazelle Ventoux 1987, en een Corano.

Bornout
Forum Lid
Contacteer:
Zie dit draadje nu pas.
Mijn ervaring met meerdaagse fietsreizen op de E-bike:
2016 Rome
2017 Santiago
2018 Rondje Spanje van Girona naar Sevilla en via Salamanca en Zamora weer terug naar Girona
Mont Ventoux in 2016, 17 en 18
Genoeg ervaring dus.
Zie voor adviezen en m'n reisverslagen:
http://e-bikefietsverhalen.simplesite.com/
Veel leesplezier!
Betty
0 x
Gelukkig zijn zij die grote dromen hebben en de prijs willen betalen om ze te realiseren.

KristoffelColumbus
x 3
Ervaring van meerdaagse fietstochten of langere fietsvakanties met de ebike heb ik nog niet daar hij nog in bestelling staat.
Ik ben wel verbaasd (en eigenlijk ook weer niet) te moeten lezen dat "gewone" fietsers de nieuwe generatie Ebike-fietsers niet aanziet als fietser. Zelf heb ik altijd jaren fietsvakanties gedaan, voornamelijk tijdens mijn studentenperiode. Door een kraakbeenletsel, ongeveer 20 jaar geleden, werd het steeds moeilijker en moeilijker, lees pijnlijker en pijnlijker, om nog met plezier te gaan fietsen. Een eenvoudig familietochtje met het gezin mondde altijd uit in een pijnlijke knie, weken last, enzovoort.
Ik ben dan ook heel blij met de Ebike. :lol: Deze uitvinding en de technologie geeft me immers terug de mogelijk om een leuke hobby, waarvan ik nog altijd leuke herinneringen aan heb, opnieuw op te pikken...
En dit samen met mijn vrouw, die al helemaal geen fietser was, die mede door de Ebike ook wel het plezier van het fietsen heeft ontdekt. Na een jaartje proefdraaien hebben we er ond eentje zelf besteld.
Dus laat iedereen maar zagen over dat Ebikers geen echte fietsers zijn, allemaal gezwans. Het gaat uiteindelijk om het plezier dat je er zelf aan hebt
3 x

iwis
x 5
Dag,
Hier mijn ervaring met een meerdaagse reis met e-mountainbike.
Ik heb afgelopen maand met mijn tent, e-mountainbike (Haibike full 7) en Bob aanhanger van Andorra naar Murcia (Sp) gefietst en een deel van de terugweg naar Pau want daarna werd de hitte te groot. 44-45 graden in de buurt van Zaragoza.
Ik had twee accus bij me en heb de eerste paar dagen steeds als ik pauzeerde ergens mijn accu bijgeladen, wat nergens een probleem opleverde. Het nadeel was dat dan je steeds ergens vrij lang moest wachten tot er weer was geladen. Later heb ik eerst een batterij op 10% na leeggereden en daarna de andere aangesloten. Ik denk dat dat beter is voor de accu en in ieder geval voor mijn vrijheid op te stappen wanneer ik wil. Op alle campings heb ik kunnen laden, soms ook gratis.
Ik heb via Google maps (fiets) besturing gereden en daar kwam regelmatig een traject in voor waarbij mijn mountainbike (en ervaring) goed van pas kwamen.
Valencia is echt de perfecte fietsstad, tot in de wijde omtrek rode fietspaden!
In de Pyreneeen fluitend de bergen op en alles op "standaard" gereden met kar!

Ben altijd een fietser geweest maar nu Ivm mijn leeftijd heb ik deze fiets aangeschaft en er nog geen dag spijt van gehad. Deze vakantie 1200km gefietst zonder lekke band of andere problemen! Mijn enige angst was dat mijn motor het een keer zou begeven want er stonden al 6000km op de teller.

Ik ben nu 74 jaar en hoop nog heel wat van dit soort prachtige fietstochten te kunnen maken en laat nog even mijn breiwerkje in de kast!

Groet,
Inez
5 x

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
BertKremer schreef:
zo 18 nov, 2018 18:28
Kom ik weer bij mijn begin vraag, wie heeft er nu werkelijk ervaring vakantie op een electrische fiets. Van de mensen die weer zo fanatiek los gaan op dit forum hebben de mensen met de ervaring zich maar weer stil en roepen de mensen die daar geen ervaring mee hebben het hardst. Zowel E -bikers als de " klassieke " fietsers Eigenlijk vind ik dat wel jammer.
Dit vraag je op pagina 4 van deze thread terwijl er al ZES mensen hebben gereageerd die ervaring hebben met vakantie per e-bike. Misschien kan je ook beter een vraag stellen die je hebt over op reis gaan met een e-bike en dan verzoeken dat er alleen mensen reageren die zelf er ervaring mee hebben.
0 x
Smiles, not miles #thesupplelife

Bornout
Forum Lid
Contacteer:
Veel leesplezier!
Betty
0 x
Gelukkig zijn zij die grote dromen hebben en de prijs willen betalen om ze te realiseren.

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
BertKremer schreef:
do 22 nov, 2018 20:38
Ik vind het verbazingwekkend dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je met een electrische fiets je conditie aan het opbouwen bent. Ik heb nu sinds drie jaar een electrische fiets en heb eigenlijk het tegenovergestelde gemerkt.
Dat ligt maar helemaal aan het type motor/ondersteuning. Mijn motor doet alleen maar een schepje bovenop wat ik er zelf in stop. Dus dan fiets ik zelf, zeg 20 km/u en die motor maakt er 30 km/u van. Bij mij heb ik juist met de hartslagmeter geen enkel verschil gemerkt. Zowel op een ongemotoriseerde fiets als op de e-bike stop ik er mijn maximale vermogen in.
0 x

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
do 07 feb, 2019 20:00
BertKremer schreef:
wo 06 feb, 2019 23:30
........ middenmotor meer energie verbruikt aangezien die gebruikers vaak een tweede accu meenemen. .....
Graag verneem ik (het onderzoek) waarop je baseert dat fietsen met een middenmotor vaker een tweede accu meenemen.
Prachtig ja. Had een achterwielmotor én een tweede accu en een actieradius van 170 kilometer op een dag in de laagste ondersteuningsstand. Inderdaad heb je dus geen tweede accu nodig als je maar 80 kilometer per dag fietst.
Laatst gewijzigd door Belle op za 06 jul, 2019 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
Aalscholver schreef:
vr 08 feb, 2019 13:36
Toch heb ik nog een vraag aan Bert :
Ik heb nog nooit een e-bike kunnen vinden met regeneratie. Op zich snap ik de problemen daar mee wel, als je denkt aan alle technische problemen en rendementsverliezen die je dan hebt.
Alle fietsen met een GoSwiss Drive, dus vroeger Santos, Strömer, HP Velotechnik. Die motor heeft 7 standen: 5 ondersteunende standen en twee min-standen waarbij de fiets op de motor afremt en de accu weer oplaadt. Dit is alleen maar handig vanwege het remmen op de motor, aangezien afdalingen meestal niet zo lang duren. Dus je krijgt er echt geen lampje extra voor terug in de indicator voor accuspanning.
Laatst gewijzigd door Belle op za 06 jul, 2019 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
vr 08 feb, 2019 14:05
Maar met een speedpedelec op vakantie gaan.....dan heb je wel heel veel accucapaciteit nodig of je moet heel voorzichtig omgaan met de ondersteuning.
Prima te doen, zie Kampeerwijzer.
0 x

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:
Bornout schreef:
za 06 jul, 2019 20:11
Veel leesplezier!
Betty
Dank voor de link. Je site kende ik nog niet.
0 x

Joor
x 1
Belle schreef:
za 06 jul, 2019 20:32
Aalscholver schreef:
vr 08 feb, 2019 13:36
Toch heb ik nog een vraag aan Bert :
Ik heb nog nooit een e-bike kunnen vinden met regeneratie. Op zich snap ik de problemen daar mee wel, als je denkt aan alle technische problemen en rendementsverliezen die je dan hebt.
Alle fietsen met een GoSwiss Drive, dus vroeger Santos, Strömer, HP Velotechnik. Die motor heeft 7 standen: 5 ondersteunende standen en twee min-standen waarbij de fiets op de motor afremt en de accu weer oplaadt. Dit is alleen maar handig vanwege het remmen op de motor, aangezien afdalingen meestal niet zo lang duren. Dus je krijgt er echt geen lampje extra voor terug in de indicator voor accuspanning.
De neodrives z20 achterwielmotor heeft ook regeneratie (2 standen). Tref je naast Idworx volgens mij nu ook bij Santos.
0 x

Beagle Bikes Utrecht
Forum Lid
x 25
Contacteer:
Aanstaande Donderdag is Fred Charite bij ons in de winkel om zijn ervaringen te delen. Fred heeft de laatste 10.000 kilometer met Pendix gefietst en een Radical design karretje achter de fiets over de hoge colls in Frankrijk. Lezing is om 19.30 tot 21.00, bij ons in Utrecht. Wel even laten weten dat je komt dan houden we een plekje vrij.
0 x
Beagle Bikes is een Santos World Store in Utrecht, het is een voorrecht om mensen te mogen ontvangen.

Jurr
Forum Lid
x 99
Kwam deze tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1431451053

Als je snel bent volgens mij een erg fraaie aanbieding, voordat 'ie voor 1500 euro meer bij een handelaar staat straks.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
x 57
Belle schreef:
za 06 jul, 2019 20:34
Hans Keesom schreef:
vr 08 feb, 2019 14:05
Maar met een speedpedelec op vakantie gaan.....dan heb je wel heel veel accucapaciteit nodig of je moet heel voorzichtig omgaan met de ondersteuning.
Prima te doen, zie Kampeerwijzer.
In dat artikel hebben ze het over "speed pedelec ligfietstrikes" . Waar moet ik dan aan denken ? Zoiets ? https://www.hpvelotechnik.com/index_e.html

Vanwege de luchtweerstand moet je wellicht bij snelheden boven de 25 km/h ook wel een ligfiets gebruiken, om niet te veel watts te moeten leveren, zelf en/of uit de motor.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
x 57
Jurr schreef:
zo 07 jul, 2019 14:05
Kwam deze tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1431451053

Als je snel bent volgens mij een erg fraaie aanbieding, voordat 'ie voor 1500 euro meer bij een handelaar staat straks.
Rohloff 500/14 naaf, Gates riem aandrijving , 500 w accu + reserve 400 w accu ,schijfremmen, set Koga fietstassen,
Leren Brooks zadel..... poeh dat klinkt wel heel goed.
Volgens mij heb je dan alle hokjes in het wensenlijstje wel aangevinkt.
Mooier gaat het niet worden denk ik.
0 x

Jurr
Forum Lid
x 99
Hans Keesom schreef:
zo 07 jul, 2019 23:46
]

Rohloff 500/14 naaf, Gates riem aandrijving , 500 w accu + reserve 400 w accu ,schijfremmen, set Koga fietstassen,
Leren Brooks zadel..... poeh dat klinkt wel heel goed.
Volgens mij heb je dan alle hokjes in het wensenlijstje wel aangevinkt.
Mooier gaat het niet worden denk ik.
Electronisch schakelen, Edelux koplamp, vond het wel een fraaie specificatie zo.

Heb ermee gereden op de Wereldfietser beurs, erg indrukwekkend. Maar ik blijf het nog zonder ondersteuning doen :)
0 x

Terug naar “Reizen per elektrische fiets”