accu reviseren

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Roger
Forum Lid
x 3

accu reviseren

Berichtdoor Roger » ma 29 okt, 2018 14:28

Hallo allemaal,
Heeft er iemand hier op het forum ervaring met het laten reviseren van Crystalyte bagagedrager accu's?
Groetjes, Roger
0 x
kennis is macht, kennis delen is kracht.

bast1aan
Forum Lid
x 44
Contacteer:

Re: accu reviseren

Berichtdoor bast1aan » ma 29 okt, 2018 17:51

Heb je al een bedrijf gevonden die het doet? Ik ken Ligfietsshop Tempelman die het doet, zelf geen ervaring helaas, behalve met een laptop accu die ik jaren geleden zelf een keer gereviseerd heb wat vrij goed lukte.
0 x

hoogframe
Forum Lid
x 26

Berichtdoor hoogframe » ma 29 okt, 2018 22:15

in het tijdschrift van de fietsersbond stond vorig jaar een artikel met een 'fiets-accu-dokter':
https://www.miton.nl/fiets_en_scooter_accu.html aan de westkant van Utrecht

(en die zoekend kom ik tegen: http://www.batgroningen.nl/index.html in Groningen, maar je woont in Stein, dus da's niet om de hoek :| )
0 x

Roger
Forum Lid
x 3

Berichtdoor Roger » di 30 okt, 2018 11:04

Een bedrijf vinden die accu's reviseert is geen probleem. Maar een bedrijf vinden die ervaring heeft met Crystalyte accu's is een ander verhaal. Vandaar mijn vraag op dit forum.
Groetjes, Roger
0 x

Roger
Forum Lid
x 3

Berichtdoor Roger » do 01 nov, 2018 12:19

Gevonden! Een bedrijf in Zeeland blijkt ervaring te hebben met revisie van Crystalyte accu's. Tevens verkopen ze Crystalyte accu's en motoren. Voor revisie controleren ze eerst de accu, lader en bsm printplaat. Komt vertrouwt over. Echter revisie blijft een risico. De electronica is immers de meest storingen gevoelige factor van een e-bike. Revisie 612 Wh € 420,00 Nieuw 612 Wh € 640,00 Een Bosch of Yamaha accu laten reviseren is makkelijker. Hier zijn er zo veel van in omloop. Crysalyte is in Europa in tegenstelling tot de VS en Canada maar een hele kleine speler.
Groet Roger
0 x

bast1aan
Forum Lid
x 44
Contacteer:

Berichtdoor bast1aan » do 01 nov, 2018 15:37

Uit nieuwschierigheid, hoe oud is jouw accu en wat zijn de klachten?
0 x

Roger
Forum Lid
x 3

Berichtdoor Roger » vr 02 nov, 2018 08:10

De accu is van mei 2014. Ik heb er tot heden 35000 km mee gefietst. Nu begint de actieradius af te nemen. De motor is een Crystalyte HT 3525 250 watt. 90 Nm. Ik laat de accu eerst meten voor ik ga beslissen wat ik doe. Reviseren is een mogelijkheid. Maar een nieuwe accu is natuurlijk ook een optie. Dan heb ik er twee en kan dan lange dagtochten maken zonder in de problemen te komen.
Groet Roger
0 x

bast1aan
Forum Lid
x 44
Contacteer:

Berichtdoor bast1aan » vr 02 nov, 2018 10:50

Ah, dat zijn niet bepaald slechte gebruikscijfers. 8)
0 x

Roger
Forum Lid
x 3

Berichtdoor Roger » vr 02 nov, 2018 12:30

Tja, dat vraag ik me eigenlijk af. De fabrikant claimt ongeveer 800 laadcyclus. Ik vermoed ongeveer in die jaren gemiddeld 85 km met een volle accu te heb gefietst. In begin iets meer kilometers en nu minder kilometers. 35000 km gedeeld door 85 km zijn 411 laadcyclus. Dat is de helft van wat de fabrikant zegt.
Groet Roger.
0 x

bast1aan
Forum Lid
x 44
Contacteer:

Berichtdoor bast1aan » vr 02 nov, 2018 18:57

Ik ken veel slechtere verhalen, maar weet niet wat gebruikelijk is verder? Niet alleen aantal laadcycli bepalen hoe snel je accu degradeert, ook de ouderdom en het gebruik. Van laptops en telefoons is het niet gek dat na 4 jaar de accu capaciteit verliest. Verder maakt het ook veel uit hoe je de accu opslaat, bv volledig opgeladen bewaren is slecht, alleen 100% laden als je ook echt direct daarna gaat gebruiken. Is iets wat ik ook pas vrij recent heb geleerd..
0 x

Roger
Forum Lid
x 3

Berichtdoor Roger » za 03 nov, 2018 10:16

Leeftijd speelt zeker een rol. Ik heb het vermoeden dat mijn accu nog maar voor 3/4 aan capaciteit heeft. Maar dit zal gemeten moeten worden. Dus die 800 laadcyclus ga ik zeker niet halen. Klopt, als je, je e-bike langere tijd niet gebruikt is het beter de accu dat hij niet helemaal vol is. Tevens is het belangrijk om te laden als de accu op kamertemperatuur is. Dus zeker niet laden in stalletje als het vriest. Met nieuwe accu's de eerste vier keer zolang fietsen dat deze helemaal ontladen zijn zodat daarna de volledige capaciteit kan worden benut.
0 x

Pijna001
Forum Lid
x 1

Berichtdoor Pijna001 » do 29 nov, 2018 11:54

Volgens mij kun je beter gaan voor de nieuwe tesla accu standaard

Het klinkt als een sprookje, e-bike accu’s die net zo lang meegaan als de e-bike zelf. Een levensduur van 10 jaar of zelfs langer is in zicht. Dat komt door een nieuwe accucel technologie waarvoor Tesla de aanzet tot ontwikkeling gaf. Deze accu’s vergroten de actieradius van elektrische fietsen ook nog eens fors en komen al in 2018 op de markt.

https://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuw ... 1543485839

Of nog effe geduld hebben, ik ben zelf een speedbike aan het bouwen gaat ook al met een goedkope 8 speed nexus

er zijn al inr27100 packs te koop in China voor 1/4 van de revisieprijs van oude gedateerde standaard

https://nl.aliexpress.com/item/10-s-36- ... e845bc91-9

Wordt vervolgd, ik heb er eentje besteld ;-)
0 x

Leon
Forum Lid
x 381

Berichtdoor Leon » do 29 nov, 2018 13:42

Pijna001 schreef:
do 29 nov, 2018 11:54
Dat komt door een nieuwe accucel technologie waarvoor Tesla de aanzet tot ontwikkeling gaf.
Wat een schitterende formulering!

In het gelinkte artikel lees ik wat die formulering inhoudt:

"Een klein deel van de enorme verkoopdaling van cilindrisch gevormde cellen waarmee Panasonic, Sony, Samsung en LG werden geconfronteerd, is gecompenseerd door cellen voor accu’s van e-bikes en andere lichte elektrische voertuigen (LEVs). De verkoop daarvan was alleen te gering om serieus te investeren in de ontwikkeling van nieuwe celtechnologie.
...
Totdat Tesla bij hen aanklopte en giga-orders voor cilindrisch gevormde cellen plaatste. "
0 x

AndreM
Forum Lid
x 25

Berichtdoor AndreM » do 29 nov, 2018 22:33

Pijna001 schreef:
do 29 nov, 2018 11:54
Volgens mij kun je beter gaan voor de nieuwe tesla accu standaard

Het klinkt als een sprookje, e-bike accu’s die net zo lang meegaan als de e-bike zelf. Een levensduur van 10 jaar of zelfs langer is in zicht. Dat komt door een nieuwe accucel technologie waarvoor Tesla de aanzet tot ontwikkeling gaf. Deze accu’s vergroten de actieradius van elektrische fietsen ook nog eens fors en komen al in 2018 op de markt.

https://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuw ... 1543485839
[...]
Dat artikel is van 3 november 2016 met een laatste update van 20 oktober 2017. Volgens een ander artikel zouden de 2018 modellen ebikes er al mee uitgerust zijn... Heb bijvoorbeeld even bij Bulls gekeken en daar zweeg men in alle talen over dit nieuwe fenomeen.

Ik was zelf aanvankelijk ook erg enthousiast. Heb er volgens mij vorig jaar ook al eens iets over gepost. Als je echter googled op '21700 e-bike' dan blijft het vervolgens toch oorverdovend stil. Zal me niks verbazen wanneer de volledige productie voorlopig even naar dat merk gaat wat je in het begin van deze post noemde. Ik vrees dan ook dat deze accu 'waarop we allemaal hebben zitten wachten' voorlopig nog even een sprookje blijft.. Volgens mij ben ik weer eens in Licklider's trap gestapt...
0 x
"The thing about quotes on the internet is you can not confirm their validity" - Abraham Lincoln

Roger
Forum Lid
x 3

Berichtdoor Roger » za 01 dec, 2018 15:11

Jammer dat een dergelijke accu nu nog niet op de markt is. Ik zou er direct voor gaan. Liefst z'n 1500 Wh. Maar hier kan ik niet op wachten. Ik laat mijn accu vermoedelijk reviseren voor het voorjaar omdat ik dan weer wat langere tochten wil maken. De keuze voor revisie komt doordat de batterijen dan nog jong zijn. Sommige bedrijven pretenderen dat ze elke twee weken een kleine nieuwe voorraad batterijen binnen krijgen. Een nieuwe accu kan lang op voorraad hebben gelegen in een of ander magazijn voor de aftersales. Dan ben je het paard achter de wagen aan het spannen. Wordt vervolgd.
Groet Roger
0 x

Terug naar “Reizen per elektrische fiets”