Goede E-bike voor op vakantie

175 berichten
loknor schreef:
vr 25 mei, 2018 07:37
Ga naar Tweakers, daar zijn veel kenners.
Wat ben je met veel kenners wanneer veel vragen verloren gaan.
Ik vind het "Het grote elektrische fietsen topic" daar maar een onoverzichtelijk zootje.
Fedor schreef:
do 24 mei, 2018 18:50
mightytheo schreef:
ma 14 mei, 2018 22:56
Ik ben na al deze informatie mezelf ook een beetje gaan verdiepen in de ombouwsetjes. Met name die Bafang middenmotor ziet er heel erg goed uit qua concept. Dat zou ons tevens de vrijheid geven om gewoon een mooie vakantiefiets met naaf of derailleur te kopen en deze achteraf aan te passen.
Bij een naaf dan geen excentrische trapas (die de "dure" merken juist wel leveren) want dat gaat dan waarschijnlijk niet passen.
Daar heb je gelijk in en dat is best wel jammer :cry:

Ik heb trouwens voor de komende fietsvakantie gewoon een e-bike gereserveerd voor mijn vriendin. Dat geeft ons wat meer tijd om een weloverwogen keuze te maken (voor zover dat al mogelijk is).
mightytheo schreef:
vr 25 mei, 2018 20:02
Fedor schreef:
do 24 mei, 2018 18:50
Bij een naaf dan geen excentrische trapas (die de "dure" merken juist wel leveren) want dat gaat dan waarschijnlijk niet passen.
Daar heb je gelijk in en dat is best wel jammer :cry:
Zeker... dat wordt voor mijn fiets dus een voorwielmotor als de benen het niet meer aankunnen. Zou dan liever gaan voor een middenmotor.
Ik heb inmiddels al behoorlijk wat testen van verschillende organisaties en over meerdere jaren (zowel NL als DE) gelezen. De resultaten zijn allemaal verschillend en je ziet door de bomen het bos niet meer.

Dus het lijkt mij persoonlijk lastig om via dit soort reviews een voorselectie te maken behalve op smaak, kleur, type motor en afmontage.

Zoals eerder vermeldt blijft de Rih Omega een kanshebber (test viel goed bij mijn vriendin) en ik dacht eraan om ook een Flyer T5 toe te voegen (advies fietsenmaker). Ook de Batavus Razer is interessant (goede ervaring loknor). Zelf had ik wel iets met de Gaastra 4.E op basis van de fijne brede banden en het kwaliteitsniveau.

Een top 3 lijstje met rationale van mede-forum leden zou natuurlijk erg leuk zijn om ook eens te beoordelen ;-)
Ed kettingvet schreef:
vr 25 mei, 2018 16:57
loknor schreef:
vr 25 mei, 2018 07:37
Ga naar Tweakers, daar zijn veel kenners.
Wat ben je met veel kenners wanneer veel vragen verloren gaan.
Ik vind het "Het grote elektrische fietsen topic" daar maar een onoverzichtelijk zootje.
Tsja, het topic kan hard gaan, maar in plaats van vragen eerst lezen helpt, Want heel veel vragen zijn natuurlijk al meermaals voorbij gekomen (zoeken op sleutelwoorden).
mightytheo schreef:
vr 25 mei, 2018 23:29
Een top 3 lijstje met rationale van mede-forum leden zou natuurlijk erg leuk zijn om ook eens te beoordelen ;-)
Je keuzes zijn nogal divers, gaande van stads/toerfiets tot behoorlijk sportieve zit (Razer). Het gaat erom dat je vriendin er prettig op zit (zithouding!), dus moet ze gaan proefrijden. Als je dat weet is keuzes maken niet zo lastig.

Kort door het bochtje:

Stads modellen: kies er een die je dealer kan servicen. Teveel keuze om hier iets zinnigs op te zeggen.
Sportieve modellen: Scott, R&M, Batavus Razer, Gaastra etc.

Zeker de wat bekendere merken maken niet echt rommel (ik heb na 8 jaar testen nooit op een dramafiets gezeten). Dingen die wel schelen is zinloze integratie (koplamp!), en andere form over function. Maar je zit in een prijsklasse waar paniek-remmen en zwabberframes echt niet meer voorkomen.

Eigenlijk draait het om de motor, de rest is standaard en betrouwbaar. Nexus 8/Alivio/Deore/ schijfrem/magura knijpremmen, Oversized Hydroformed Alu. Niet spannend, degelijk en vervangbaar door jezelf of elke FM.
CapoJan schreef:
zo 13 mei, 2018 15:49
Naafmotoren kunnen ook zo hun voordelen hebben. Indien het een direct drive type is (zoals GoSwiss, Bionx), dan zitten er heel erg weinig slijtagedelen in. Zo'n motor werkt ook geruisloos, waar de anderen altijd wel een beetje lawaai maken (maar dat kan al snel door het verkeer overstemd worden).
Een direct drive naafmotor is in de bergen tegelijk een nadeel - op echt steile klimmen - en een voordeel: je kunt die als elektrische rem gebruiken, terwijl je de remenergie recupereert.
En elke naafmotor heeft als voordeel dat de aandrijflijn veel minder belast wordt, waardoor je langer kunt doen met ketting en cassette. In hoever al die zaken doorwegen, hangt voor een groot deel af van het doel van de fiets.
Dat remmen op de motor, daar ben je in ons vlakke landje niets mee, maar zodra je in heuvelachtig terrein of in de bergen fietst, zeker met bagage, maakt het wel degelijk een verschil.

Zo valt er voor elk systeem wel wat te zeggen.
Ik kan uit ervaring vertellen dat een Go Swiss-Drive motor al heel snel overhit raakt bij het klimmen, binnen 20 minuten. Dat gebeurt ook bij het bergafwaarts remmen op de motor: dan vindt het systeem het mooi geweest en wordt de remming plotseling eraf gehaald. Wat mij betreft zou Go Flevopolder-Drive een betere naam zijn.

Op de Fiets en Wandelbeurs gaf Testkees van de Fietsersbond een lezing over het onderwerp. Ik begreep dat sommige achterwielmotoren dit probleem niet kennen en dat alle middenmotoren geschikt zijn voor klimmen. Voorwielmotor moet je nooit willen. Dat stuurt niet, dat trekt raar, dat is goedkoop = duurkoop.
CapoJan schreef:
zo 13 mei, 2018 19:19
Heinzmann is de fabrikant voor Europa van Bionx motoren, leerde ik (maar Bionx zou opgehouden hebben te bestaan). Toevallig heb ik een pedelec met zo'n naafmotor, in het achterwiel. Oerdegelijk, geluidloos, met energierecuperatie.
Alleen: waar vind je die motoren? Wie zal dit inbouwen en zeker als je komt aandraven met 'ik wil een fiets met middenmotor en voorwielmotor erbij'. Dan moet je nog zorgen dat ze, wat snelheid betreft, exact synchroon lopen. Een leuk idee, dat wel, maar 'if you ask for the price, you can't afford it'.
Het lijkt me dat dit niet is wat de topicstarter zoekt.

Een ander spoor: ik maakte enkele maanden geleden een testrit met een fiets (Merida) met een Shimano Steps 6000 motor en Nexus8/Di2. Di2 betekent dat de naaf automatisch kan schakelen. Dat maakt fietsen weer wat eenvoudiger, want niet iedereen heeft evenveel inzicht in hoe en wanneer geschakeld moet worden. Alleen: het systeem verslikte zich enkele keren in het schakelen tijdens het klimmen en ging meteen naar een veel te hoge versnelling. Beter, maar niet ideaal.

Nog een bedenking: de fiets waar je veel mee rijdt, is de fiets waar je graag mee rijdt. Dat hoeft dus niet de beste of duurste te zijn, maar eentje dat je past als een handschoen.

Tip: kijk eens bij Riese und Müller. Ze maken ook degelijke fietsen: stevig frame, goed uitgedacht en redelijk wat varianten qua versnellingen en verdere opbouw.
Ik ken meerdere fietswinkels die het werk op dit moment niet aankunnen door het inbouwen van motoren in fietsen: iedereen wil een motor. BionX wordt in elk geval ingebouwd door Elan in Nijmegen, in het Dutch Bicycle Center.
Belle schreef:
za 26 mei, 2018 10:48
Ik kan uit ervaring vertellen dat een Go Swiss-Drive motor al heel snel overhit raakt bij het klimmen, binnen 20 minuten.
Bedankt voor het ondersteunen van mijn verhaal, zo behoeden we mensen van verkeerde verwachtingen en miskopen. 8)
Dat gebeurt ook bij het bergafwaarts remmen op de motor: dan vindt het systeem het mooi geweest en wordt de remming plotseling eraf gehaald.
Volgens mij is het ook snelheids gebonden, boven de 45 (of iets dergelijks?) recupereert hij niet meer. Wat ik niet wist is dat hij dan ook meteen zonder aankondiging de remming eraf haalt, dat lijkt me echt dood eng....

Overigens heb ik al een tijd geen recuperatie motoren getest, dus wellicht hebben ze dit gefixt, maar ik vond de systemen van 3-4 jaar geleden super irritant. Ze gaan namelijk ook recupereren op het vlakke als je je pedalen stilhield voor een bocht.

Ik weet dat ik voor vakantiefietsen zeer vasthoudend naafmotoren afraadt, maar daar is een goede reden voor. Het kan wel, maar er zijn veel meer beperkingen dan mensen zich realiseren, zeker omdat ze de hoofdprijs betalen. Ze verwachten niet dat je zo'n duur product wat toch op een Santos/Idworkx fiets zit beperkingen heeft.

Idworkx heeft gelukkig ook de e-bike met Bosch en die is wat mij betreft wel helemaal top. Santos heeft geen e-bikes maar lost het op met een standaard fiets met inbouwset en daar gaat het mis.
CapoJan schreef:
zo 13 mei, 2018 19:19
Heinzmann is de fabrikant voor Europa van Bionx motoren, leerde ik (maar Bionx zou opgehouden hebben te bestaan).
De website bestaat nog, maar ik zie geen Bionx meer in het gamma van Trek of bij Wheeler... dat is een aderlating. Zou me dus inderdaad niks verbazen als die op sterven na dood (of reeds gestorven zijn).
Bionx bestaat blijkbaar nog.
Avaghon levert sinds kort fietsen met elektrische aandrijving van het merk..........Bionx

Bijlagen

jumbo schreef:
za 26 mei, 2018 15:33
Bionx bestaat blijkbaar nog.
Avaghon levert sinds kort fietsen met elektrische aandrijving van het merk..........Bionx
Nu wel extra groot, dus hopelijk meer koeling mogelijk.
Fedor schreef:
za 26 mei, 2018 17:15
jumbo schreef:
za 26 mei, 2018 15:33
Bionx bestaat blijkbaar nog.
Avaghon levert sinds kort fietsen met elektrische aandrijving van het merk..........Bionx
Nu wel extra groot, dus hopelijk meer koeling mogelijk.
Als koeling noodzakelijk is betekent dat vanzelf dat het rendement laag is. Daar zit hem het probleem bij naafmotoren in heuvels en bergen. Je hebt niet alleen een hitteprobleem, maar je hebt ook minder vermogen beschikbaar bergop en je betaalt goud geld voor accucapaciteit die je vervolgens omzet in warmte.
Of deze motor moet anders werken natuurlijk.
Destijds geschreven door Gerrit Gaastra, Idworx

Wij hebben na lang testen (o.a. Go Swiss Drive en Bionix) voor de Neodrives gekozen voor onze (o)Pinion fietsen. Net als de beide anderen zeer stil maar met een groot voordeel voor Neodrives: snelspanner! Volgens een Duitse redacteur is de Neodrives de stilste van de drie. Bergop is een achterwielmotor iets in het nadeel zeker bij lange stijlen klimmen. Maar wanneer jezelf nog redelijk mee trapt wat ook kan door het brede bereik van de Pinion transmissie zie ik weinig redenen voor problemen. Wanneer de motor iets te warm wordt neemt hij performance terug waardoor de motor niet kan beschadigen. Dus voor lange ritten bergop Bosch bij ons, anders kan ook, of beter in andere opzichten, de achterwielmotor.
Elke middenmotor kan je combineren met een: Snelspanner! :roll:

Verder vind ik het een problematisch opmerking van Gerrit, omdat hij de verwachting wekt dat het allemaal wel mee valt. De Neodrive werd slechter beoordeeld dan de Swiss van Santos en viel als eerste uit. Kees is toch niet een overvette automobilist die nauwelijks de pedalen rondkrijgt...

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... ive-motor/

ik begrijp dat hij opkomt voor zijn eigen merk, maar dit is een fiets van 8k (of iets dergelijks)met een beperkte motor. Buyers beware.
Leon schreef:
za 26 mei, 2018 17:22
Of deze motor moet anders werken natuurlijk.
Er kan een andere reden zijn (ik ben geen ingenieur), maar gezien de thermische problematiek lijkt het me zeer waarschijnlijk dat het extra volume een antwoord is op dit probleem. Maar ik vindt het niet overtuigend t.o.v. de middenmotor.

*Misschien ten overvloede, maar er zijn toepassingen waar een NAAFmotor absoluut superieur is, namelijk die waar de aandrijving extra kritisch is (S-pedelecs) of waar geluid (klankkast van de Velomobiel) gekmakend is.
loknor schreef:
zo 27 mei, 2018 07:01
*Misschien ten overvloede, maar er zijn toepassingen waar een middenmotor absoluut superieur is, namelijk die waar de aandrijving extra kritisch is (S-pedelecs) of waar geluid (klankkast van de Velomobiel) gekmakend is.
Ik neem aan dat je hier nu juist de naafmotor bedoelt?
loknor schreef:
zo 27 mei, 2018 07:01
Elke middenmotor kan je combineren met een: Snelspanner! :roll:

Verder vind ik het een problematisch opmerking van Gerrit, omdat hij de verwachting wekt dat het allemaal wel mee valt. De Neodrive werd slechter beoordeeld dan de Swiss van Santos en viel als eerste uit. Kees is toch niet een overvette automobilist die nauwelijks de pedalen rondkrijgt...

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... ive-motor/

ik begrijp dat hij opkomt voor zijn eigen merk, maar dit is een fiets van 8k (of iets dergelijks)met een beperkte motor. Buyers beware.
Leon schreef:
za 26 mei, 2018 17:22
Of deze motor moet anders werken natuurlijk.
Er kan een andere reden zijn (ik ben geen ingenieur), maar gezien de thermische problematiek lijkt het me zeer waarschijnlijk dat het extra volume een antwoord is op dit probleem. Maar ik vindt het niet overtuigend t.o.v. de middenmotor.

*Misschien ten overvloede, maar er zijn toepassingen waar een middenmotor absoluut superieur is, namelijk die waar de aandrijving extra kritisch is (S-pedelecs) of waar geluid (klankkast van de Velomobiel) gekmakend is.
De fabrikanten maken blijkbaar allemaal keuzes om hun pinion fietsen tot ebike te transformeren.
Gerrit Gaastra geeft zelf nog aan om bij lange ritten bergop te gaan voor een middenmotor.


@loknor....jouw advies is duidelijk, ga voor een middenmotor ( dus geen Pinion fiets )
Of blijf zorgen voor een goede conditie zodat de naafmotor zo min mogelijk hoeft te ondersteunen ;). Of zou het dan ook fout gaan? Sommige motoren hebben juist baat bij een zo groot mogelijke gebruik van vermogen.

Over de voorwielmotor zijn de meningen ook nog enigszins verdeeld. Mocht het idd irritant werken, en je hebt een EBB, dan wordt het toch een achterwielmotor + overgaan van naaf op derailleur (ga er van uit dat dan dan toch technisch mogelijk moet zijn).
Polling schreef:
zo 27 mei, 2018 08:29
loknor schreef:
zo 27 mei, 2018 07:01
*Misschien ten overvloede, maar er zijn toepassingen waar een middenmotor absoluut superieur is, namelijk die waar de aandrijving extra kritisch is (S-pedelecs) of waar geluid (klankkast van de Velomobiel) gekmakend is.
Ik neem aan dat je hier nu juist de naafmotor bedoelt?
Gecorrigeerd :lol:
Fedor schreef:
zo 27 mei, 2018 11:19
Of blijf zorgen voor een goede conditie zodat de naafmotor zo min mogelijk hoeft te ondersteunen ;). Of zou het dan ook fout gaan? Sommige motoren hebben juist baat bij een zo groot mogelijke gebruik van vermogen.
Daar is hij natuurlijk niet voor, maar zelfs dan... Bergop trekt een sterker persoon een motor ook op Eco wel vol. Motoren worden meestal niet begrenst op maximaal vermogen, maar op percentage.

Een fictief rekenvoorbeeld: 250% in turbo, 170% in std, 120% in eco.

Dus lever je 100 watt krijg je in Turbo 250 watt terug.
Lever je 208 watt is je motor in eco ook aan zijn tax (die ligt wettelijk op 250 watt).

Over de voorwielmotor zijn de meningen ook nog enigszins verdeeld. Mocht het idd irritant werken, en je hebt een EBB, dan wordt het toch een achterwielmotor + overgaan van naaf op derailleur (ga er van uit dat dan dan toch technisch mogelijk moet zijn).
Voorwielmotor rijdt niet per definitie slecht, jaren met een top of the line voorwielmotor gereden en die reed heel prettig. Onze ION motoren hadden een heel fijn fiets gevoel, misschien ook omdat de aandrijving met rust werd gelaten. Het vergt wel flink wat voodoo van de software in de controller (pedaal druk vertalen in de juiste kracht), maar dat kan best.

Ook heb ik (als leenfiets) met goedkope rotatiemotoren gereden en dat was ook niet dramatisch of zo, best lollig.

Nadelen van voorwielmotoren:
1. Voorkant zwaar (maar dat heb je nog sterker met voortassen, dus dat is niet zo'n issue).
2. Tricky als het glad is. Dat is wel een ding voor een vakantiefiets... regen met olie op de weg in een afdaling is nooit leuk, maar ik pas ervoor omdat met een voorwielmotor te doen. :shock:
3. Beperkt vermogen, nog veel minder sterk dan een achterwielmotor, laat staan een middenmotor.
4. Nog steeds hitte gevoelig.
5. Storingsgevoelig omdat je een erg lange kabelboom langs je (bewegend) balhoofd laat lopen.

Voor normaal Hollands gebruik is het best okay mits de prijs goed is, maar daar houdt het eigenlijk ook wel mee op.
loknor schreef:
zo 27 mei, 2018 11:42
2. Tricky als het glad is. Dat is wel een ding voor een vakantiefiets... regen met olie op de weg in een afdaling is nooit leuk, maar ik pas ervoor omdat met een voorwielmotor te doen. :shock:
...
Voor normaal Hollands gebruik is het best okay mits de prijs goed is, maar daar houdt het eigenlijk ook wel mee op.
Ondersteuning nodig bij een afdaling?

Rest van de punten zijn wel duidelijk, dan eerder de naafversnelling opgeven en voor een achterwielmotor gaan (of hopen dat er tegen die tijd ook een passende middenmotor is).

Anderszijds... ik hoop nog minstens 20 jaar zonder motor te kunnen... tegen die tijd is het toch wel weer tijd voor een andere fiets ;)
Fedor schreef:
zo 27 mei, 2018 14:25
Ondersteuning nodig bij een afdaling?

Daar heb je een uitstekend punt... denkfout! :lol:
Dit is ook een fiets met een heel mooie opbouw (wel achterwielmotor):

https://amplerbikes.com/en/e-bikes/curt

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 4HL39XXl64