E-bike voor camper en tochten.

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Wim
Forum Lid
Berichten: 10550
Lid geworden op: 03 maart 2004
Locatie: Groningen
x 225

Re: E-bike voor camper en tochten.

Berichtdoor Wim » zo 29 apr, 2018 22:25

Omdat dat nog steeds je eigen kracht is.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 454
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 51
Wim schreef:
zo 29 apr, 2018 22:25
Omdat dat nog steeds je eigen kracht is.
Echt eigen kracht is gaan wandelen. Bij fietsen is het kracht van de fiets, die jouw kracht vermenigvuldigd tot een snelheid die je op eigen kracht, dus wandelen, niet had gekund.
Met wandelen kom je helaas niet zo ver en zie je ook niet zoveel.

Vandaag heb ik spierpijn en een voldaan gevoel.

Dat komt omdat ik donderdag 5 uur lang op de fiets heb gezeten om van Amsterdam naar Arnhem te fietsen. Ik heb veel gezien onderweg, maar ook af....gezien.....
Gisteren ben ik teruggereden, het duurde iets langer omdat ik tegenwind had en een andere route. Via een veerpont bij Rheden, vervolgens een stukje Posbank en een afdaling met 45 km/h en een stuk omrijden omdat er aan een fietspad werd gewerkt dat ik had willen nemen. Langzaam vond ik mijn ritme waarin ik zo stil en rustig mogelijk ademend toch flink aan het trappen was. Soms liep de snelheid zelfs naar 27 km/h en moest ik mezelf inhouden om mezelf niet op te blazen.
Heel veel bos gezien, onderweg plekken gezocht om een plas te plegen. Genoten van m'n banaantjes, oploskoffie en waterzak. Ik heb veel gezien, oude militaire jeeps die een rondje reden, oude trekkers bij het dorpje de Grind, m'n heenweg route weer teruggevonden bij restaurant 't Hek, de weg gezocht door Amersfoort, met m'n fiets met flinke bagage en gladde schoenen van een bruggenhoofd afgeglibberd in de buurt van Hoogland, op de oversteek bij Eembrugge pauze gehad waarbij een vriendelijke meneer vroeg of ik pech had, gebikkeld door de polder waar ik een skeeler van rechts zag komen, vanaf Laren over de Hei naar Crailo kwam ik niemand tegen, vervolgens fantaseerde ik nog wat over zonnepanelen, ging nog even een stuk te hard richting Bussum, kreeg het daarna koud, maar ook hartverwarmend om te weten dat ik al bijna bij Weesp was en nog even later hoorde ik mijn buurman proberen indruk te maken op een vrouw anders dan zijn vrouw.

Ik was moe en voldaan en blij dat ik het gehaald had, bang voor de spierpijn die wellicht zou gaan komen, maar tot dusver is dat meegevallen.

Ik heb een prachtige tweedaagse vakantie gehad waarin ik 10 uur heb gefietst, misschien teveel maar wel heel veel heb genoten.

Ja ik had een accu, twee zelfs, de tweede ging maar half leeg, zowel heen als terug. Ik hoop die afstand nog eens met maar 1 accu te kunnen doen, dus meer zelf te trappen en minder ondersteuning. Wie weet nog eens met minder. Niet omdat ik dan nog meer een bikkel wordt gevonden maar als teken dat mijn conditie weer goed is.

Dit was mijn eigen kracht, alle kracht die ik te geven had. Zonder die was ik niet ver gekomen. Zonder accu had ik niet in Arnhem gekomen en niet al die mooie dingen gezien.
3 x

Wim
Forum Lid
Berichten: 10550
Lid geworden op: 03 maart 2004
Locatie: Groningen
x 225

Re: E-bike voor camper en tochten.

Berichtdoor Wim » zo 29 apr, 2018 23:38

Fijn dat je genoten hebt, maar hier wordt toch wel veel alternatieve natuurkunde gedebiteerd.
Maar afgezien daarvan, dit is een club met een specifieke identiteit, en wat mij betreft blijft dat zo. Op een forum over lichtgewicht tentjes ga je het ook niet hebben over caravans. Een Ebike vereniging oprichten staat iedereen vrij. Daar komt dan vast ook meer expertise - hier is Loknor bij mijn weten de enige met serieuze Ebike ervaring.
0 x

leoprodeo
Forum Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 18 maart 2011
x 5
Hans schreef een prachtig verhaal welk, mijns inziens, de essentie van het fietsreizen weergeeft. Genieten van het reizen, landschappen ervaren, buiten bezig zijn, je lijf voelen. Het gebruik van een e-bike neemt daar niets van weg.

Groet, Leo Jansen
4 x

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2348
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 148
Contacteer:
vincent schol schreef:
zo 29 apr, 2018 22:08
Je spullen van A naar B laten vervoeren en er zelf achteraan fietsen is ook geen wereldfietsen.
Dit is wel streng.... dus al die fietsers die via een georganiseerde reis (SNP e.d.) een fietsreis maken zijn geen fietsreizigers? Ok is net wat anders dan wereldfietsen maar dat geldt dan ook voor Europafietsers.
0 x

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2348
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 148
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
zo 29 apr, 2018 23:25
Soms liep de snelheid zelfs naar 27 km/h en moest ik mezelf inhouden om mezelf niet op te blazen.
Mooi verslag maar dit is mijn enige maar... blijkbaar neigt de (gemiddelde) e-Biker er wel steeds naar om richting de maximaal mogelijke snelheid te gaan. Dat zou niet hoeven lijkt mij. Om de omgeving te proeven pas ik zelf de snelheid steeds aan, als ik langs een mooi watertje fiets gaat de snelheid naar beneden om te speuren naar beesten e.d.

Genieten van de directe omgeving is - naast de gezonde inspanning - toch de grootste reden voor mij om met de (niet-elektrische) fiets op stap te gaan. Niet om snel van A naar B te fietsen. Maar goed dat kan voor iedereen weer anders zijn.
0 x

Gebruikersavatar
Polling
Forum Lid
Berichten: 1319
Lid geworden op: 18 maart 2011
Locatie: Heusden
x 84
Contacteer:
Wim schreef:
zo 29 apr, 2018 23:38
Fijn dat je genoten hebt, maar hier wordt toch wel veel alternatieve natuurkunde gedebiteerd.
Maar afgezien daarvan, dit is een club met een specifieke identiteit, en wat mij betreft blijft dat zo. Op een forum over lichtgewicht tentjes ga je het ook niet hebben over caravans. Een Ebike vereniging oprichten staat iedereen vrij. Daar komt dan vast ook meer expertise - hier is Loknor bij mijn weten de enige met serieuze Ebike ervaring.
Ik heb inmiddels 6500 km ervaring op een Speeedpedelec. Maar inderdaad wel via woon-werk-verkeer en geen reiskilometers. Dat is een anderssoortige ervaring.
Ik denk dat het mogelijk is om met een ebike te reizen. Het bovenstaande verhaal geeft dat goed weer, zo kan je ook van camping naar campiong of hotel naar hotel de wereld rond, denk ik. Daarmee word je dan een wereld- of europafietser. Ik heb wel mijn bedenkingen als ik hoor dat er op snelheid wordt gekeken. Ik ben het ermee eens dat je bij het reizen juist de snelheid beperkt om de beleving te hebben van het reizen met natuurlijker snelheid en het ervaren van de omgeving. Maar ik denk dat er meerdere wereldfiettsers zijn die toch ook kilometervreters zijn en pas tevreden na een bepaald aantal km per dag/week...

Een van de beperkingen van een gewone ebike is, dat je bij lagere snelheid en zelfde ondersteuning te weinig hoeft te doen en daarmee de accu sneller leegtrekt. Ik heb door onderhoudsproblemen met mijn speedpedelec nu een leenfiets, een gewone ebike, en merk dat ik geen enkele accustress heb, zolang ik stevig doortrap. Dan ga ik tegen de grens van de beperking fietsen en krijg ik minder ondersteuning, waardoor de actieradius spectaculair wordt verhoogd, tot 70-80 km per 500 Wh accu. Dat is bij een lagere inspanning en dus lagere snelheid, veel lager, omdat de motor dan de volle ondersteuning blijft geven.
0 x
Gaastra Fyts 4.14 voor dagtochten en kampeervakantie. en Bulls Lacuba Evo E45 voor Woon-Werk-verkeer

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2348
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 148
Contacteer:
Polling schreef:
ma 30 apr, 2018 08:07
...Speeedpedelec.
Die gaat nog harder dan normaal? ;)
0 x

Wim
Forum Lid
Berichten: 10550
Lid geworden op: 03 maart 2004
Locatie: Groningen
x 225

Re: E-bike voor camper en tochten.

Berichtdoor Wim » ma 30 apr, 2018 09:34

Inderdaad, waarom moet het zo hard en zo ver? Dat is leuk als sportieve prestatie, maar waarom is dat de benchmark als je dat niet meer kunt? Wat is er mis met een modale (niet 'gemiddelde') snelheid van bijvoorbeeld 18 km en een dagafstand van 60 km?
0 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 15580
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 629

Re: E-bike voor camper en tochten.

Berichtdoor Leon » ma 30 apr, 2018 09:59

Wim schreef:
ma 30 apr, 2018 09:34
Inderdaad, waarom moet het zo hard en zo ver? Dat is leuk als sportieve prestatie, maar waarom is dat de benchmark als je dat niet meer kunt? Wat is er mis met een modale (niet 'gemiddelde') snelheid van bijvoorbeeld 18 km en een dagafstand van 60 km?
Omdat 'meer is beter' diep tussen onze oren gemept zit. Dat was in en na de oorlog (WOII) zo omdat je moest zorgen dat je genoeg spullen en eten in huis had als de ellende weer begon en het was in de tijd dat veel forumleden opgroeiden zo omdat je alles in je leven gedaan moest hebben omdat alles kan en dus alles moet.
En het is zo doordat de wereld zo in elkaar zit dat het succes van iemand of een land vrijwel uitsluitend wordt afgemeten aan het bruto nationaal produkt. Als dat getal maar de neiging heeft om minder hard te groeien dan spreekt men al bijna van een crisis. Dus méér is beter, maar ook méér is kennelijk nooit genoeg.

Ik denk soms aan een onderschrift onder mijn schrijfsels als: degene die hard fietst is kennelijk op de verkeerde plaats.
1 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Gebruikersavatar
Polling
Forum Lid
Berichten: 1319
Lid geworden op: 18 maart 2011
Locatie: Heusden
x 84
Contacteer:
Wim schreef:
ma 30 apr, 2018 09:34
Inderdaad, waarom moet het zo hard en zo ver? Dat is leuk als sportieve prestatie, maar waarom is dat de benchmark als je dat niet meer kunt? Wat is er mis met een modale (niet 'gemiddelde') snelheid van bijvoorbeeld 18 km en een dagafstand van 60 km?
Tijdens mijn fietsreizen hoeft en gaat het niet hard en ver. Gemiddeld per dag 60-90 km. Snelheid? Geen idee, ergens rond de 18 pu denk ik.
De SP is er vopor WW-verkeer, en dan is een uur minder reistijd per dag wel heel prettig. Maar dat dat buiten de doelgroep van deze vereniging valt, ben ik met jullie eens.
0 x
Gaastra Fyts 4.14 voor dagtochten en kampeervakantie. en Bulls Lacuba Evo E45 voor Woon-Werk-verkeer

Wim
Forum Lid
Berichten: 10550
Lid geworden op: 03 maart 2004
Locatie: Groningen
x 225

Re: E-bike voor camper en tochten.

Berichtdoor Wim » ma 30 apr, 2018 10:15

Precies, voor woon werk verkeer is het allemaal een ander verhaal. Dan is jouw speedelec een prima groen alternatief voor de auto of de 45 km benzine scooter.
0 x

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2348
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 148
Contacteer:
De insteek voor e-Bike-fietstochten is blijkbaar toch wat anders dan van andere reisfietsers...
Deze nieuwe serie van Capitool brengt fietsboekjes uit die speciaal bedoeld zijn voor de e-bikes.

Ieder boekje heeft 15 routes, variërend tussen de 25 en 70 kilometer. Zand- en kiezelpaden worden gemeden, maar mooie en verrassende paden langs water, door bossen en via dorpjes komen des te meer aan bod. De routes worden ondersteund door duidelijke kaarten. Ook geven de boekjes veel praktische informatie en tips voor onderweg. Routes die niet alleen aangeven waar je als fietser even met een kop koffie kunt opladen, maar ook waar de fiets zelf kan opladen!
...
• Inclusief tips en trucs voor het gebruik van de e-bike
• Verrassende routes waarmee je op bijzondere plekken in Nederland komt
• Speciaal geschikt voor de e-bike: langere routes, rechtere wegen en met oplaadpunten
1 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 15580
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 629

Re: E-bike voor camper en tochten.

Berichtdoor Leon » ma 30 apr, 2018 10:58

Dit voorbeeld impliceert niet alleen dat dit een boekje een representatief voorbeeld is voor e-bikefietstochten maar voor dat boekjes überhaupt nodig zijn om met een e-bike te fietsen. Het is m.i. fout om aan het marktaanbod af te meten wat mensen willen, nodig hebben of wat ze doen of gaan doen.
(Al werkt het helaas vaak wel zo, gezien de gigantische hoeveelheden grauwgrijze spullen die mensen deze jaren in hun tuin zetten en monteren na alle grijzespullenzijntochgeweldig-RTL-tuinprogramma's. :cry: )
0 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 454
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 51
Fedor schreef:
ma 30 apr, 2018 06:56
Hans Keesom schreef:
zo 29 apr, 2018 23:25
Soms liep de snelheid zelfs naar 27 km/h en moest ik mezelf inhouden om mezelf niet op te blazen.
Mooi verslag maar dit is mijn enige maar... blijkbaar neigt de (gemiddelde) e-Biker er wel steeds naar om richting de maximaal mogelijke snelheid te gaan. Dat zou niet hoeven lijkt mij. Om de omgeving te proeven pas ik zelf de snelheid steeds aan, als ik langs een mooi watertje fiets gaat de snelheid naar beneden om te speuren naar beesten e.d.

Genieten van de directe omgeving is - naast de gezonde inspanning - toch de grootste reden voor mij om met de (niet-elektrische) fiets op stap te gaan. Niet om snel van A naar B te fietsen. Maar goed dat kan voor iedereen weer anders zijn.
Ik denk dat ik erg heb genoten ;-) ondanks dat de snelheid soms opliep. Sommige stukken leenden zich daar goed voor alhoewel ik daar de ondersteuning ook gewoon uit had kunnen zetten.

Doel van deze trip is om te kijken of ik twee dagen achter elkaar zo lang op de fiets kan zitten en hoe dat de dagen erna aanvoelt. Dus ik ben erg met mezelf bezig geweest en wellicht wat minder met de omgeving.

Als je de ondersteuning op hoogste stand hebt staan ga je als vanzelf naar de bovengrens van de ondersteuning, in mijn geval 26.1 km/h.
De hoogste stand had ik aan staan omdat ik niet wist wat ik fysiek aan zou kunnen. De volgende keer zou ik normal kunnen kiezen waardoor het wat gemakkelijker wordt om een wat lagere snelheid te fietsen en nog meer te zien en genieten. Als ik wat meer conditie en ervaring heb opgebouwd zal het mogelijk moeten zijn om op eco te fietsen.
De verhouding tussen motorkracht en eigen kracht is dan omgedraaid t.o.v. de high stand.

Ik heb Shimano gevraagd om het via de display mogelijk is om de bovengrens naar beneden bij te stellen, zodat je het kan instellen op de snelheid van een groep of gewoon langzamer zodat je meer kan genieten.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 454
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 51
Wim schreef:
ma 30 apr, 2018 09:34
Inderdaad, waarom moet het zo hard en zo ver? Dat is leuk als sportieve prestatie, maar waarom is dat de benchmark als je dat niet meer kunt? Wat is er mis met een modale (niet 'gemiddelde') snelheid van bijvoorbeeld 18 km en een dagafstand van 60 km?
Zo ver was omdat een kennis van me zo ver woont en ik er weer eens op bezoek wilde. De auto nemen had gekund maar ik wilde zien of ik er per fiets kon komen. Ik weet nu dat ik alles binnen een straal van 120 km zal kunnen bereiken. Dat ga ik vaker doen!

Als ik ga naar iemand dichterbij zal het veel en veel meer op eigen kracht kunnen.
De snelheid was geen noodzaak maar meer een gevolg van de gekozen ondersteuning.
Laatst gewijzigd door Hans Keesom op ma 30 apr, 2018 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2348
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 148
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
ma 30 apr, 2018 12:29
Zo ver was omdat een kennis van me zo ver woont en ik wilde zien of ik er kon komen. Ik weet nu dat ik alles binnen een straal van 120 km zal kunnen bereiken.
Als ik ga naar iemand dichterbij zal het veel en veel meer op eigen kracht kunnen.
De snelheid was geen noodzaak maar meer een gevolg van de gekozen ondersteuning.
Het is mooi om te horen dat jij bewust omgaat met de mate van ondersteuning, maar als ik tijdens fietsen om me heen kijk is duidelijk te zien dat minstens 95% van de e-Bikers dat ding meteen naar standje "turbo" ramt om zo met zo min mogelijk inspanning zo hard mogelijk ergens heen te gaan.

Dat een kleine minderheid de e-Bike op een andere manier gebruikt (meer in de richting van een niet-elektrische fiets) is dan mooi meegenomen, maar toch echt een uitzondering.

Ik denk dat dat het voor sommigen ook lastig maakt om e-Bikers als deel van het WF-forum te zien. De wereld om ons heen laat toch zien dat het overgrote deel van de e-Bikers neigt naar het zo "makkelijk" mogelijk kunnen rijden, waarmee ze zich amper onderscheiden van het gemotoriseerd verkeer.

Anderszijds: Hoeveel van de normale fietsers om ons heen zou er over nadenken om met een niet-elektrische fiets een lange (meerdaagse) tocht of zelfs verre reis te gaan maken? Da's net zo'n minderheid.
0 x

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 454
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 51
Fedor schreef:
ma 30 apr, 2018 12:51
.........
Ik denk dat dat het voor sommigen ook lastig maakt om e-Bikers als deel van het WF-forum te zien. De wereld om ons heen laat toch zien dat het overgrote deel van de e-Bikers neigt naar het zo "makkelijk" mogelijk kunnen rijden, waarmee ze zich amper onderscheiden van het gemotoriseerd verkeer.

Anderszijds: Hoeveel van de normale fietsers om ons heen zou er over nadenken om met een niet-elektrische fiets een lange (meerdaagse) tocht of zelfs verre reis te gaan maken? Da's net zo'n minderheid.
Wellicht moet je de e-bike zien als een gateway-fiets naar lange afstand fietsen.

Als mensen eenmaal ervaren dat ze met een e-bike een prachtige reiservaring kunnen hebben in slechts 5 keer zoveel tijd als met een auto of 2 keer zoveel tijd als het OV dan gaan ze dat wellicht meer en meer doen. En zijn ze op termijn in staat om het met minder elektrische ondersteuning en op een lagere snelheid nog meer te genieten.

Dat zou elke wereldfietser toch moeten toejuichen, zeker omdat het vast meer draagkracht voor goede fietspaden genereert.
0 x

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2348
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 148
Contacteer:
Hans Keesom schreef:
ma 30 apr, 2018 13:57
Dat zou elke wereldfietser toch moeten toejuichen, zeker omdat het vast meer draagkracht voor goede fietspaden genereert.
Eeeh hier kan ik het niet mee eens zijn. Als dit betekent dat fietspaden rechtgetrokken, breder gemaakt en geasfalteerd gaat worden (want: geschikt maken voor e-Bikes) dan juich ik dit absoluut niet toe. Nieuwe fietspaden is een ander verhaal uiteraard.

Een dergelijke ontwikkeling is nu in Z-Limburg gaande: Daar wil men een aantal onverharde weggetjes en paden omvormen tot een fietssnelweg tussen Maastricht en Aachen. Daar is de lokale bevolking en zijn de lokale fietsers fel op tegen (gewoon geen behoefte aan en slopen van het landelijke karakter). Ik woon daar (nog ;)) niet maar anders zou ik er ook tegen ageren denk ik.
2 x

Hans Keesom
Forum Lid
Berichten: 454
Lid geworden op: 14 maart 2018
x 51
Fedor schreef:
ma 30 apr, 2018 14:12
Hans Keesom schreef:
ma 30 apr, 2018 13:57
Dat zou elke wereldfietser toch moeten toejuichen, zeker omdat het vast meer draagkracht voor goede fietspaden genereert.
Eeeh hier kan ik het niet mee eens zijn. Als dit betekent dat fietspaden rechtgetrokken, breder gemaakt en geasfalteerd gaat worden (want: geschikt maken voor e-Bikes) dan juich ik dit absoluut niet toe. Nieuwe fietspaden is een ander verhaal uiteraard.

Een dergelijke ontwikkeling is nu in Z-Limburg gaande: Daar wil men een aantal onverharde weggetjes en paden omvormen tot een fietssnelweg tussen Maastricht en Aachen. Daar is de lokale bevolking en zijn de lokale fietsers fel op tegen (gewoon geen behoefte aan en slopen van het landelijke karakter). Ik woon daar (nog ;)) niet maar anders zou ik er ook tegen ageren denk ik.
Fijn dat we het kunnen hebben over wat "goede" fietspaden zijn. E-bikes hebben niet perse asfalt nodig, speedpedelecs en wielrenners wel ;-)
Laatst gewijzigd door Hans Keesom op ma 30 apr, 2018 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x


Terug naar “Reizen per elektrische fiets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron