Fietsen met lege accu.

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Gebruikersavatar
Peter_K
Forum Lid
Berichten: 990
Lid geworden op: 22 augustus 2005
x 32

Re: Fietsen met lege accu.

Berichtdoor Peter_K » ma 03 jul, 2017 22:35

zivojan schreef:ziet er goed uit. Is een Rohloff beter voor een e-bike dan een gewone derailleur? of maakt het niks uit?
Rohloff en gewone derailleur ontlopen elkaar niet veel wat efficiëntie betreft. Een interessante bron daarvoor is Fahrradzukunft:
Afbeelding

Afbeelding
0 x
Wegens getreiter op dit forum voorlopig minder actief hier.

marccollet
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 juli 2017

Re: Fietsen met lege accu.

Berichtdoor marccollet » wo 12 jul, 2017 22:20

Hey hoi,

Sinds een paar weken ben ik de zeer gelukkige bezitter van de Santos Travelmaster 3+.
Mijn configuratie is voorzien van een Go Swissdrive 500W motor in het achterwiel en een Pinion versnellingsbak bij de trapas. Ik fiets er dagelijks mee tussen Zwolle en Apeldoorn. De motor is softwarematig begrenst onder de 30km/pu maar dat is prima. De actieradius is in mijn geval ongeveer 130km omdat ik beperkt gebruik maak van de ondersteuning. Ik trap zelf graag hard mee en gebruik het enkel om met een constante snelheid van 28km/pu naar Apeldoorn en terug te fietsen.

Ik heb op de fiets verder een complete set Ortlieb tassen gemonteerd en een iPhone 7 Plus op het stuur met de QuadLock (aanrader). De Son Naafdynamo met Cycle2Charge zorgt voor automatisch laden van de telefoon tijdens de rit hoewel het laden beter werkt met direct laden vanaf de fiestaccu wat ook gewoon kan.

Soms fiets ik ook gewoon zonder de motor ofwel in standje 0 waarbij je kunt kiezen tussen standen -2 tot 5. (de min-standen zijn voor regeneratie van stroom en dus handig bij lange afdalingen om op te laden en je remmen te ontzien).

Wanneer ik de motor op standje 0 zet en mijn versnelling op 13 ipv 15 dan trap ik iets lichter en is mijn kruissnelheid ongeveer 19km/pu. Dat is aanzienlijk lager, maar wel lekker fietsen. Dus als ik zonder lading kom te zitten kan ik gewoon relaxed doorrijden. Sterker nog, ik haal de 20 of 21 ook nog wel maar ik verkies rustig aan doen soms om de lange tochten prettig te houden en meer van de omgeving te genieten.

Ik kan je van harte aanraden om deze configuratie ook eens te proefrijden bij een Santos Dealer. Een fiets voor het leven wat mij betreft.

Oh ja, ik heb er een extra achterwiel bij zonder motor. Dus als ik de accu eraf haal, de kabel loskoppel en het wiel wissel dan heb ik een gewone fiets. Het enige wat Santos nu niet voorziet zijn afdoppers voor de kabel die dan blijft zitten maar ik heb daar zelf al een handige oplossing voor gevonden met een rubberen kapje en een afdichtring die ik kan opschroeven. Dus daarmee is dat ook verzorgt. Ik zal binnenkort even kijken wat het verschil is met het fietsen zonder motor. Vooralsnog zie ik geen reden om deze eruit te halen want het is gewoon buitengewoon prettig.

Trouwens, de Santos is dan niet licht. Hij fiets zelfs een beetje als een motor. Je gooit hem daadwerkelijk in de bochten met zijn dikke 27.5 inch wielen. Prachtig!

Succes met je zoektocht en keuze.
0 x

JanS
Forum Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 april 2017

Re: Fietsen met lege accu.

Berichtdoor JanS » do 13 jul, 2017 12:37

marccollet schreef:Hey hoi,

Sinds een paar weken ben ik de zeer gelukkige bezitter van de Santos Travelmaster 3+.
Mijn configuratie is voorzien van een Go Swissdrive 500W motor in het achterwiel en een Pinion versnellingsbak bij de trapas. Ik fiets er dagelijks mee tussen Zwolle en Apeldoorn. De motor is softwarematig begrenst onder de 30km/pu maar dat is prima. De actieradius is in mijn geval ongeveer 130km omdat ik beperkt gebruik maak van de ondersteuning. Ik trap zelf graag hard mee en gebruik het enkel om met een constante snelheid van 28km/pu naar Apeldoorn en terug te fietsen.

Ik heb op de fiets verder een complete set Ortlieb tassen gemonteerd en een iPhone 7 Plus op het stuur met de QuadLock (aanrader). De Son Naafdynamo met Cycle2Charge zorgt voor automatisch laden van de telefoon tijdens de rit hoewel het laden beter werkt met direct laden vanaf de fiestaccu wat ook gewoon kan.

Soms fiets ik ook gewoon zonder de motor ofwel in standje 0 waarbij je kunt kiezen tussen standen -2 tot 5. (de min-standen zijn voor regeneratie van stroom en dus handig bij lange afdalingen om op te laden en je remmen te ontzien).

Wanneer ik de motor op standje 0 zet en mijn versnelling op 13 ipv 15 dan trap ik iets lichter en is mijn kruissnelheid ongeveer 19km/pu. Dat is aanzienlijk lager, maar wel lekker fietsen. Dus als ik zonder lading kom te zitten kan ik gewoon relaxed doorrijden. Sterker nog, ik haal de 20 of 21 ook nog wel maar ik verkies rustig aan doen soms om de lange tochten prettig te houden en meer van de omgeving te genieten.

Ik kan je van harte aanraden om deze configuratie ook eens te proefrijden bij een Santos Dealer. Een fiets voor het leven wat mij betreft.

Oh ja, ik heb er een extra achterwiel bij zonder motor. Dus als ik de accu eraf haal, de kabel loskoppel en het wiel wissel dan heb ik een gewone fiets. Het enige wat Santos nu niet voorziet zijn afdoppers voor de kabel die dan blijft zitten maar ik heb daar zelf al een handige oplossing voor gevonden met een rubberen kapje en een afdichtring die ik kan opschroeven. Dus daarmee is dat ook verzorgt. Ik zal binnenkort even kijken wat het verschil is met het fietsen zonder motor. Vooralsnog zie ik geen reden om deze eruit te halen want het is gewoon buitengewoon prettig.

Trouwens, de Santos is dan niet licht. Hij fiets zelfs een beetje als een motor. Je gooit hem daadwerkelijk in de bochten met zijn dikke 27.5 inch wielen. Prachtig!

Succes met je zoektocht en keuze.
Wow, dat klinkt als een geweldige fiets! Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik wist niet eens dat die geweldige Santos Travelmaster 3+ nu óók al met Pinion te koop was!

Mag ik vragen wat al dit moois gekost heeft?
0 x

loknor
Forum Lid
Berichten: 927
Lid geworden op: 15 september 2014
x 51

Re: Fietsen met lege accu.

Berichtdoor loknor » wo 19 jul, 2017 20:48

Ik weet dat ik hard ben, maar de Go Swiss en Neodrive motoren vallen door de mand op het moment dat het echt geaccidenteerd wordt omdat ze oververhit raken (dat is geen mening, maar zowel door gebruikers als door de fietsersbond geconstateerd). Zeker met hoge omgevingstemperaturen is een naafmotor beperkend als het lastig wordt.

Bovendien is een middenmotor aanzienlijk efficiënter. Ik heb met een Roland Carrie M achter mijn Razer 130+ gehaald met windkracht 3-4. En de Razer heeft maar 395 Wh accu, een model met een grotere accu zal al snel de 150 voorbij kunnen gaan (de fietserbond kwam ook tot de conclusie dat de Razer de efficentste ebike uit hun test was) .

Ook is de keuze van Santos voor Firmtech/Magura hoogst discutabel omdat een e-bike gewoon bot hard gaat. Er is een goede reden dat Gaastra voor de Fyts en de Idworkx Powerrohler voor schijfremmen heeft geopteerd. Als je deze vraag op gebruikersfora stelt zal je unaniem te horen krijgen dat Magura velgremmen het absolute minimum zijn voor e-bikes en dat je echt beter naar schijfremmen kan kijken.

Alhoewel ik Santos heerlijk vind fietsen (ik heb er zelf één ongemotoriseerd) kan ik niet anders dan dit geen goede vakantiefiets te vinden. Hun gemotoriseerde opties lijken niet te zijn gemaakt door mensen die echt verstand hebben van e-bikes en dat merk je aan de keuze voor motor en remmen (helaas). Een trekking fiets met een middenmotor is qua gebruik in het buitenland een aanzienlijk betere optie. En veel goedkoper.
0 x

Gebruikersavatar
peter de rijk
Forum Lid
Berichten: 1814
Lid geworden op: 09 april 2003
Locatie: Utrecht
x 27
Contacteer:
loknor schreef:Ik weet dat ik hard ben, maar de Go Swiss en Neodrive motoren vallen door de mand op het moment dat het echt geaccidenteerd wordt omdat ze oververhit raken (dat is geen mening, maar zowel door gebruikers als door de fietsersbond geconstateerd). Zeker met hoge omgevingstemperaturen is een naafmotor beperkend als het lastig wordt.
Dat is dan toch wel een ander verhaal dan de twee first post-berichten daarboven van Santosjan (!) en marccollet, die kennelijk zo enthousiast zijn dat ze de moeite namen speciaal een account aan te maken... Hopelijk blijven ze ons op de hoogte houden van hun belevenissen.
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

JanS
Forum Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 april 2017

Re: Fietsen met lege accu.

Berichtdoor JanS » ma 24 jul, 2017 18:16

peter de rijk schreef:Dat is dan toch wel een ander verhaal dan de twee first post-berichten daarboven van Santosjan (!) en marccollet, die kennelijk zo enthousiast zijn dat ze de moeite namen speciaal een account aan te maken... Hopelijk blijven ze ons op de hoogte houden van hun belevenissen.
Ik heb geen Santos Travelmaster 3+ , met een Go Swissdrive 500W motor in het achterwiel en een Pinion versnellingsbak bij de trapas, dus ik kan jullie niet verder helpen.

Jullie zullen het moeten doen met marccollet, die zijn enige post heeft geplaatst op de dag van aanmelding op dit forum.

Het was ook wel mijn eerste post, maar mijn account is al van 15 april 2017.
0 x

loknor
Forum Lid
Berichten: 927
Lid geworden op: 15 september 2014
x 51

Re: Fietsen met lege accu.

Berichtdoor loknor » di 25 jul, 2017 09:05

Er is genoeg bekend over die bewuste combinatie en het is gewoon een no-go voor een serieuze vakantie fiets. In dat licht gezien was jouw enthousiaste reactie op een ronkende tekst opvallend.

Ik heb absoluut geen hekel aan super de luxe peperdure fietsen. Als je het geld hebt, waarom niet? Maar het moet wel logisch zijn. Een Idworkx Power Rohler is functioneel. Een Santos of Idworkx oplossing met Pinion en naafmotor is dat (helaas) niet.

Dit is een draad waarin iemand advies vraagt: Ik ben een advocaat van e-bikes, maar er is behoorlijk wat onduidelijkheid over de voor en nadelen van de verschillende systemen. Ik vind het dus erg belangrijk dat mensen goed worden voorgelicht. De Santos E-bike oplossing is gewoon niet goed voor de geclaimde toepassing. Als je dan ook nog de prijs bekijkt is een sterke waarschuwing wel op zijn plaats... een miskoop van 6-7000 euro is geen reclame voor het middel.
1 x

Gebruikersavatar
peter de rijk
Forum Lid
Berichten: 1814
Lid geworden op: 09 april 2003
Locatie: Utrecht
x 27
Contacteer:
SantosJan schreef:Jullie zullen het moeten doen met marccollet, die zijn enige post heeft geplaatst op de dag van aanmelding op dit forum.
Het was ook wel mijn eerste post, maar mijn account is al van 15 april 2017.
Excuses dat ik je van guerrillatactieken heb beschuldigd, je had de schijn tegen.
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

Globociclista
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 juni 2018
Beste marccollet,

Ja mooi hè, ik heb dezelfde combi pas aangeschaft en ben er erg gelukkig mee. Ik begrijp de negatieve reacties over Santos - Pinion - Go Swiss niet, ik vrees dat die reaguurder die combi zelf niet heeft uitgeprobeerd. Vraag aan jou: welk reservewiel zonder motor heb jij gekocht, en waar en voor welke prijs? Lijkt me erg interessant, zonder motor rijdt de fiets idd ook prima.
marccollet schreef:
wo 12 jul, 2017 22:20
Hey hoi,

Sinds een paar weken ben ik de zeer gelukkige bezitter van de Santos Travelmaster 3+.
Mijn configuratie is voorzien van een Go Swissdrive 500W motor in het achterwiel en een Pinion versnellingsbak bij de trapas. Ik fiets er dagelijks mee tussen Zwolle en Apeldoorn. De motor is softwarematig begrenst onder de 30km/pu maar dat is prima. De actieradius is in mijn geval ongeveer 130km omdat ik beperkt gebruik maak van de ondersteuning. Ik trap zelf graag hard mee en gebruik het enkel om met een constante snelheid van 28km/pu naar Apeldoorn en terug te fietsen.

Ik heb op de fiets verder een complete set Ortlieb tassen gemonteerd en een iPhone 7 Plus op het stuur met de QuadLock (aanrader). De Son Naafdynamo met Cycle2Charge zorgt voor automatisch laden van de telefoon tijdens de rit hoewel het laden beter werkt met direct laden vanaf de fiestaccu wat ook gewoon kan.

Soms fiets ik ook gewoon zonder de motor ofwel in standje 0 waarbij je kunt kiezen tussen standen -2 tot 5. (de min-standen zijn voor regeneratie van stroom en dus handig bij lange afdalingen om op te laden en je remmen te ontzien).

Wanneer ik de motor op standje 0 zet en mijn versnelling op 13 ipv 15 dan trap ik iets lichter en is mijn kruissnelheid ongeveer 19km/pu. Dat is aanzienlijk lager, maar wel lekker fietsen. Dus als ik zonder lading kom te zitten kan ik gewoon relaxed doorrijden. Sterker nog, ik haal de 20 of 21 ook nog wel maar ik verkies rustig aan doen soms om de lange tochten prettig te houden en meer van de omgeving te genieten.

Ik kan je van harte aanraden om deze configuratie ook eens te proefrijden bij een Santos Dealer. Een fiets voor het leven wat mij betreft.

Oh ja, ik heb er een extra achterwiel bij zonder motor. Dus als ik de accu eraf haal, de kabel loskoppel en het wiel wissel dan heb ik een gewone fiets. Het enige wat Santos nu niet voorziet zijn afdoppers voor de kabel die dan blijft zitten maar ik heb daar zelf al een handige oplossing voor gevonden met een rubberen kapje en een afdichtring die ik kan opschroeven. Dus daarmee is dat ook verzorgt. Ik zal binnenkort even kijken wat het verschil is met het fietsen zonder motor. Vooralsnog zie ik geen reden om deze eruit te halen want het is gewoon buitengewoon prettig.

Trouwens, de Santos is dan niet licht. Hij fiets zelfs een beetje als een motor. Je gooit hem daadwerkelijk in de bochten met zijn dikke 27.5 inch wielen. Prachtig!

Succes met je zoektocht en keuze.
0 x

Robbert Rutgrink
Forum Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 januari 2008
x 11
Contacteer:
Beste Loknor (en andere fora leden),
Ben ik helemaal met je eens; goed informeren is belangrijk. Want, goede onderdelen passen niet altijd bij iedereen. Wat het beste bij je past is ook afhankelijk van wat je graag wilt, hoe het gebruik is, waar het wordt gebruikt etc.
Echt goede onderdelen vinden is best lastig weet ik uit eigen ervaring als fietser, fietswinkelier en fietsfabrikant. Maar het uitvinden welke onderdelen samen de beste fiets vormen voor een specifieke persoon vind ik nog lastiger. Want willen we niet allemaal een fiets die alles kan en nooit kapot gaat? Ik wel in ieder geval.
De Santos ebikes worden tegenwoordig met de GoSwiss Power-motoren gebouwd (herkenbaar aan de P op de motorsticker en de quickrelease i.p.v. voorheen de asmoeren op onze fietsen), deze zijn sterker dan de motoren die we voorheen gebruikten. En ook de software heeft zich verder ontwikkeld.
Mocht je deze nieuwe combinatie zelf nog niet uitgeprobeerd hebben (zelf heb ik die ervaring wel opgedaan) dan ben je bij deze van harte uitgenodigd om de fiets aan een praktijktest te onderwerpen. Ik weet, onze fietsen zijn niet perfect, maar ik vind de GoSwiss combi zoals wij hem gebruiken op de Santos fietsen best lekker. :wink:
Wie weet spreken we elkaar een keer bij ons in de showroom, je bent van harte welkom.
Groet, Robbert
1 x
Robbert is fietser en fietsliefhebber en werkt dagelijks aan de ontwikkeling van Santos fietsen.

Fiets-avontuur
Forum Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 oktober 2017
x 7
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 15:34

De Santos ebikes worden tegenwoordig met de GoSwiss Power-motoren gebouwd (herkenbaar aan de P op de motorsticker en de quickrelease i.p.v. voorheen de asmoeren op onze fietsen), deze zijn sterker dan de motoren die we voorheen gebruikten. En ook de software heeft zich verder ontwikkeld.
Welke motor gebruikte je vroeger dan? Ik geloof ze hebben bij GoSwiss de cruise, standard, mountain en de power motor.
0 x

Robbert Rutgrink
Forum Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 januari 2008
x 11
Contacteer:
Voorheen gebruikten we de standaard 250W motor.
Onze huidige motor wordt op de website van GoSwiss met 500W aangegeven, de power motor.
De Speed variant is dezelfde maar met een andere wikkeling (is mij verteld) waardoor die efficienter draait bij hogere toerentallen.

TIP: wil je ver komen met een bijna lege accu (voor dat de accu leeg is, is de accu eerst bijna leeg :wink: ) laat je systeem dan zo programmeren dat de basis ondersteuning een soort thuiskomer wordt.
Bij Santos zijn we daar ook mee bezig; stand 1 geeft dan een maximale ondersteuning van ongeveer 60W. Bij 20% acculading kun je in deze stand meer dan 2 uur fietsen. Handig.
0 x
Robbert is fietser en fietsliefhebber en werkt dagelijks aan de ontwikkeling van Santos fietsen.


Terug naar “Reizen per elektrische fiets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast