Batterijen, de achillespees! Info

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
arnob
Forum Lid
x 22
Contacteer:
is het paard voor de wagen spannen.
Ik ben het met je redenering eens, maar het paard staat nu wel op de juiste plaats ..
0 x
Ave, Arno (Bekers)

Revanho
Forum Lid
x 18
arnob schreef:
is het paard voor de wagen spannen.
Ik ben het met je redenering eens, maar het paard staat nu wel op de juiste plaats ..
Oeps :oops: Moest dus natuurlijk het paard achter de wagen spannen zijn.

Renaat
0 x
Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen.

Leon
Forum Lid
x 281
WimB schreef:
Leon schreef:
WimB schreef:Een mens is zowel lichamelijk als geestelijk niet geschikt om energie te leveren.
Je stelling bewijst alleen dat er minimaal één mens even niet geschikt was om de energie op te brengen de stelling genuanceerd op te schrijven. :wink:
Hoe hoog wordt je lichaamstemperatuur als je fietsend 100W gaat produceren en is het niet erg vervelend om te doen.
Fietsen met een effectief vermogen van 100 W is nu net wat we hier op dit forum allemaal heel graag en heel lang achter elkaar doen. Je hebt namelijk op een doorsnee fiets 100 W nodig om 20 km/u te fietsen.

Omdat het spierrendemen van de mens zo'm 20% is komt er naast de 100 W aan warmte die een mens al standaard produceert nog eens 400 W extra vrij.
Dat is zelden een probleem.
0 x

CapoJan
Forum Lid
x 7
Contacteer:
Headley schreef:OK, zeer simplistisch gesteld, kan de accu niet worden bijgeladen middels een naafdynamo??? (mits hier en daar de nodige aanpassingen en met de redenering dat alle beetjes helpen)
Daar zal veel voor nodig zijn. De meeste accu's hebben een spanning van 36V, terwijl dynamo's ontwikkeld zijn om 6V te leveren. Je kunt die spanning wel verhogen, maar dan krijg je weer (thermische) verliezen. Bij 6V zal een dynamo pakweg 5W leveren. Een lader op netspanning levert makkelijk 200 W en daarmee moet je al enkele uren laden om de accu vol te krijgen...

Op het Franse ligfietsforum zitten er wel enkele velomobielrijders die werken met zo'n 'magneetrem' en energierecuperatie. Die spreken van ongeveer 15% gerecupereerde elektriciteit. Dan hebben we het niet over de orde van grootte van een naafdynamo, maar van een 250 W elektromotor.
0 x

Revanho
Forum Lid
x 18
CapoJan schreef:Dan hebben we het niet over de orde van grootte van een naafdynamo, maar van een 250 W elektromotor.
En die dan wordt gebruikt in een relatief zwaar voertuig (al is dat natuurlijk erg relatief omdat ook het lichaamsgewicht in rekening dient gebracht te worden) en bij relatief hoge snelheden.

Renaat
0 x
Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen.

ANDO
Forum Lid
Beetje jammer dat dit nieuwe sub topic dreigt te blijven steken in disputen over technische zaken waar een hoop deskundig inzicht voor nodig is waar ,ik denk, vele lezers die interesse hebben in e-fietsen als mogelijke opvolger van hun huidige ,onder eigen stoom voortgedreven rijwielen , niet over beschikken .

Misschien een sub-sub topic openen voor de techniek van e-fietsen ,e-auto's,e-drones en wat al niet meer.

Ik zou zelf graag wat meer willen horen van mensen die daadwerkelijk met een e-fiets op reis zijn geweest of van plan zijn dat te gaan doen.

Groet.
0 x

WimB
Forum Lid
x 3
@ Leon. Op de fiets buiten dan komen we een eind. Je fiets stationaire aan een dynamo. Dat idee had ik over het leveren van energie.
0 x

Travelmaster
Forum Lid
x 110
den boete schreef:...
Toch ben ik heel blij dat mijn vrouw en ik nu samen van een hobby kunnen genieten.
..
Volgens mij is dít een voorbeeld van waar het om gaat. Ondersteund door gebruikservaring :lol: . Wetenschappelijk onderbouwd m'n neus. Hoe zeggen die gasten van mythbusters het ook weer? "I reject your reality, and substitute my own!".
0 x

Inge1
Forum Lid
x 26
Ik sluit me bij Ando aan - daar ben ik ook erg benieuwd naar. En dan m.n. naar wat is er positief aan en wat negatief.
0 x
Droom niet je leven maar leef je dromen

blog: https://ingebiketravels.wordpress.com/

Leon
Forum Lid
x 281
ANDO schreef:Misschien een sub-sub topic openen voor de techniek van e-fietsen ,e-auto's,e-drones en wat al niet meer.
Waarom open je dan niet gewoon zelf even een nieuwe discussie?
0 x

Carl
Forum Lid
x 37
ANDO schreef:Misschien een sub-sub topic openen voor de techniek van e-fietsen ,e-auto's,e-drones en wat al niet meer.

Ik zou zelf graag wat meer willen horen van mensen die daadwerkelijk met een e-fiets op reis zijn geweest of van plan zijn dat te gaan doen.
Wat let je om een topic te openen getiteld 'ervaringen met reizen op een e-fiets' (oid)? Dit topic gaat nu eenmaal over batterijen (en achillespezen, volgens de titel, maar die ben ik nog niet tegengekomen in de discussie) en dan lijkt het me logisch dat er gediscussieerd wordt over laden en ontladen, capaciteiten en dergelijke. Er staat je nu een heel subforum ter beschikking om te vullen met allerlei discussies over elektrische fietsen, dus vraag wat je vragen wilt in je eigen topic!

Carl
0 x

Travelmaster
Forum Lid
x 110
Als je "achillespees" vervangt door de spreekwoordelijke "achilleshiel", wordt het waarschijnlijk al duidelijker.
0 x

loknor
Forum Lid
x 51
Betreft recuperatie: Los van de kleine winst is er een veel groter probleem.

Zodra je je pedalen stilhoudt zal de motor gaan remmen, dat voelt uit ervaring heel vervelend. Dit is ook al vermeld bij de rijimpressie van de Santos ebike op het Sint Chrisptophorus blog.

Verder kan ik aangeven dat de actieradius hier sterk wordt onderschat. Als je op high gaat rondrossen ben je inderdaad snel door een accu heen, maar in de laagste stand haal je met Bosch de 120km met bagage (een Yamaha haalt de 150 ook wel), mits en indien je niet de Alpen doorgaat, maar lange ritten door de bergen is voor dit soort fietsen toch niet het logische terrein. In heuvelachtig terrein voldoen ze prima (met uiteraard een reductie in actieradius).

Overigens kan je onderweg ook een kopje koffie/broodje nemen en een uurtje de accu laden. Niet iedereen springt op zijn fiets om in één ruk door te rijden (daar is overigens niks mis mee, doe ik ook graag!).

Actieradius is dus veel minder een issue dan men vaak denkt. De laatste Bosch en Yamaha motoren zijn prima geschikt voor een lange rit, zeker als je sportief zit (minder luchtweerstand scheelt enorm!). Een deel van deze vooroordelen komt doordat mensen op de sterkste stand rondfietsen, ze erg weinig toeren draaien (middenmotoren willen graag een trapfrequentie van 80), ze vaak erg rechtopzitten (stadsfietsen) en men ervaring heeft met de vorige generatie naafmotoren.
0 x

CapoJan
Forum Lid
x 7
Contacteer:
loknor schreef:Betreft recuperatie: Los van de kleine winst is er een veel groter probleem.

Zodra je je pedalen stilhoudt zal de motor gaan remmen, dat voelt uit ervaring heel vervelend. Dit is ook al vermeld bij de rijimpressie van de Santos ebike op het Sint Chrisptophorus blog.
Dat hangt ook weer af van hoe het systeem geïmplementeerd is. Ik weet, niet uit eigen ervaring, dat er systemen zijn waarbij je instelt vanaf welke snelheid de regeneratie (en magnetische rem) gaat werk. Dat stel je bijvoorbeeld in op 50 km/u. Dan heb je er bij uitbollen geen last van, maar recupereer je wel energie bij langere afdalingen.
Het is zo dat vaak heel simpele systemen gebruikt worden omwille van de kostprijs en dat de nadelen daarvan dan veralgemeend worden.
Het valt bijvoorbeeld ook op dat veel populaire e-bikes met een Nexus 7 naaf uitgerust worden. Dat is geen wonder op het vlak van rendement, maar 'de motor zal dat wel opvangen' zeker?
0 x

Leon
Forum Lid
x 281
CapoJan schreef:Het is zo dat vaak heel simpele systemen gebruikt worden omwille van de kostprijs en dat de nadelen daarvan dan veralgemeend worden.
Het valt bijvoorbeeld ook op dat veel populaire e-bikes met een Nexus 7 naaf uitgerust worden. Dat is geen wonder op het vlak van rendement, maar 'de motor zal dat wel opvangen' zeker?
Net als dat veel e-bikes grote legen tassen er aan hebben hangen en banden hebben met dikke antileklagen die dan ook nog maar half opgepompt worden. Dan heb je een flinke ondersteuning nodig om nog vooruit te komen.
0 x

Revanho
Forum Lid
x 18
CapoJan schreef: Het is zo dat vaak heel simpele systemen gebruikt worden omwille van de kostprijs en dat de nadelen daarvan dan veralgemeend worden.
Kostprijs en gewicht zijn twee factoren die bij het ontwikkelen van fietsen een veel grotere rol spelen dan bij het ontwikkelen van veel gemotoriseerde voertuigen.
CapoJan schreef: Dat is geen wonder op het vlak van rendement, maar 'de motor zal dat wel opvangen' zeker?
Zo lijkt men inderdaad vaak te denken bij elektrisch ondersteunde fietsen. Gelukkig zijn er uitzonderingen op de regel maar vaak trekt men de fabrikant zich niets meer aan van weerstanden (o.a. van de banden) en gewicht omdat het toch een ondersteunde fiets is. Met als resultaat een fiets die enkel met ondersteuning acceptabel rijdt en waarvan de laagste stand van ondersteuning eigenlijk enkel dienst doet voor het compenseren van dat hogere gewicht en die extra weerstanden.
Ik ben er zeker van dat een deel van de gebruikers van de elektrische fiets beter af zouden zijn met een overstap naar een licht rijdende fiets.

Renaat
0 x

loknor
Forum Lid
x 51
Ik ben ervan overtuigd dat jij en anderen hier eens een keer op een moderne fiets met een middenmotor moeten rijden in plaats van zomaar dingen te poneren. Je zal met je neus op de feiten worden gedrukt.

Het idee dat een lichtlopende fiets het verschil met een motor grotendeels goed maakt is duidelijk incorrect, de bijbehorende krachten van een motor zijn vele malen groter.

Zo ook het idee dat fabrikanten weerstand negeren... het is juist overduidelijk dat de fabrikanten dit heel erg in de gaten hebben en daarom sinds enkele jaren voor forenzen sportieve modellen met daarbij behorende onderdelen op de markt brengen. En qua banden is het al meer dan 7 jaar dik in orde (zelfs onze IONS hadden af fabriek gewoon dure Schwalbe banden die omarmd worden op dit forum^^).

Daarnaast is het argument tegen ebikes gebaseerd op het feit dat sommige stadsmodellen een Nexus 7 hebben raar. We gaan toch ook niet zeggen dat je met een standaard vakantiefiets de Alpen niet door komt omdat er ook stadsfietsen zijn met een terugtrap rem? Een vakantie e-bike heeft dus een goede naaf.

Nog iets wat de meeste mensen hier zal verbijsteren: een fiets met een Yamaha motor rijdt uitstekend zonder ondersteuning.

Zoals me al eerder opvalt: Er is nog steeds van e-bikes dat is gebaseerd op de eerste generaties Sparta's met een voorwielmotor.

- Het idee van een lage actieradius is al opgelost in de nieuwste generaties, ook al doordat daar meer sportieve modellen inzitten waarbij de rijder beduidend minder wind vangt.
- Het rijgedrag van een naafmotor is onvergelijkbaar met een middenmotor, zowel qua balans als qua effect wanneer de motor uitstaat.
0 x

Leon
Forum Lid
x 281
loknor schreef:de bijbehorende krachten van een motor zijn vele malen groter.
Ik vermoed toch dat bij het rijden van een rondje de krachten van de motor tot op duizendsten achter de komma even groot zijn als de wrijvingskrachten van de fiets, anders zou de fiets op het einde van de dag nog niet stilstaan.
0 x

loknor
Forum Lid
x 51
Leon schreef:
loknor schreef:de bijbehorende krachten van een motor zijn vele malen groter.
Ik vermoed toch dat bij het rijden van een rondje de krachten van de motor tot op duizendsten achter de komma even groot zijn als de wrijvingskrachten van de fiets, anders zou de fiets op het einde van de dag nog niet stilstaan.
Lijkt me niet dat wat ik zeg op een of andere manier die waarheid geweld aan doet Leon. :lol:

Maar ik denk dat bij het rijden van een rondje de krachten van de motor (en berijder) tot op duizenden van de komma groter zijn dan die van een berijder alleen en dat dat verschil vele factoren groter is dan het verschil tussen een Rohloff en Nexus 7 :wink:

Toegegeven, ik baseer me hierbij op de data en ervaring, dus dat is een inkoppertje.
0 x

Leon
Forum Lid
x 281
Ik denk dat we het inhoudelijk hier allemaal best met elkaar eens zijn, maar van een aantal dingen die je schrijft begrijp ik niet wat je bedoelt. Laat ik het daar maar bij laten.
0 x

Terug naar “Reizen per elektrische fiets”