Ouderen op de E bike

willem.m schreef:
vr 15 mei, 2020 13:26
Ik sta op het punt om een topic te openen getiteld ''Ouderen (50+) op dit forum". Of zelfs een aparte rubriek, met een virtuele woonkamer in een dagcentrum met comfortabele leunstoelen compleet met fleecedekentjes voor als men koude benen krijgt.
Misschien beter een topic "Jongeren", anders komt alsnog vrijwel het hele forum ;)
Als bekende fietser in onze straat met senioren, status ben ik eind van de straat al kwijt, mag ik af en toe iets over nieuwe elektrische fietsen van de leeftijdsgenootjes zeggen.

Standaard zo lijkt het, N=1, wordt al op de dag van aankoop de afstelling bij aflevering te niet gedaan.

De de verstelbare stuurpen griezelig rechtop, omdat het kan.
Ergon handgrepen naar beneden, knellen.
Zadel op de laagste stand, beetje achterover en als extra een pluizig zadeldekje want dat zit zo lekker.

Geheel een illustratie van een typische Holland-fiets zit.

Soms kan ik het niet laten en zeg ik iets over ergonomie en veiligheid.
Over een dynamischer basishouding om veilig met hogere snelheden te kunnen fietsen.
. . . . hij kan maar 25 km/u.
…. en bij de huidige temperaturen uiteraard een zeil-, outdoor- of donsjack aan. Ze zitten natuurlijk ook vol in de wind en dan met hogere snelheden ;)

Maar er zitten ook voordelen aan. Vanmiddag een "relaxed" rondje gereden. Er waren niet veel e-bikers (ook geen andere fietsers trouwens) maar degene die er waren hielden gewoon een lekker tempo aan, kon er lekker achter hangen op een meter of 50-100 of zo, had geen zin om moeite te doen om ze in te halen :)
Soms is het maar hoe je naar bepaalde categorie mens aan kijkt.
fokke-en-sukke-boer of bejaarde.jpg
peter de rijk schreef:
vr 15 mei, 2020 12:06
Edwin* schreef:
do 14 mei, 2020 12:37
Opvallend dat veel mensen zoveel mogelijk thuis zijn gebleven voor met name de ouderen en deze er juist lekker op uitgetrokken zijn op hun e-bike.
Beetje flauw toch wel om dit verwijt te maken en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Een frisse neus halen op de fiets is en was door minister Grapperhaus himself uitdrukkelijk toegestaan.
Ik heb het al eerder aangehaald: een frisse neus was en is prima, wel beperkt met een rondje om het dorp volgens premier Rutte himself.

Wat ik gezien heb en waar ik mij aan gestoord heb is niet alleen het zien van voornamelijk ouderen op een e-bike, maar met name het gedrag wat ze daarbij vertonen. Daarmee bedoel ik o.a. géén rondje om het dorp, maar hele dagtochten. Fietsen ze in het dorp, dan racen ze rakelings langs je heen, hoezo 1,5 m afstand? Op fietspaden geen ruimte geven.
Zij zijn de kwetsbare ouderen, maar gedragen zich als onoverwinnelijken.
En het zijn er dus meer dan voorheen volgens het artikel.

En ja, ik generaliseer misschien in jouw ogen. Ik wil zeker niet iedereen over één kam scheren. Het artikel uit het AD laat echter de feiten zien.

Waarom pakken ze juist méér de e-bike dan voorheen? Dat is het punt wat ik duidelijk wil maken.

In het artikel staat namelijk:
“Binnen de groep van zeventigers zie je vooral een stijging onder de mensen de de e-bike pakken”

Ik denk dan: waar zit hun verstand? En dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Edwin* schreef:
vr 15 mei, 2020 20:47


Waarom pakken ze juist méér de e-bike dan voorheen? Dat is het punt wat ik duidelijk wil maken.

In het artikel staat namelijk:
“Binnen de groep van zeventigers zie je vooral een stijging onder de mensen de de e-bike pakken”

Ik denk dan: waar zit hun verstand? En dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Waar je je aan ergert is in overdrachtelijke zin een artikel van een journalist die inhoudelijk schrijft over een bepaalde categorie weggebruikers. Van mij mag jij je ergeren hoor. Dat recht heb je.

Ik fiets minimaal 3 keer in de week over grotere afstand van 40 - 60 km en behalve op een stuk dijk, heb ik verder geen overdreven veel ouderen gezien. Al helemaal niet op elektrische voertuigen. Het is opvallend rustig op de fietspaden.
Oh ja, af en toe kom je op de recreatieve routes meer mensen aan.
In het oosten des lands valt het allemaal nog wel mee met de 'gekte'. Behalve dan zoals gezegd de recreatief aantrekkelijke routes zoals Posbank en de dijk tussen Westervoort en Millingen aan de Rijn. Echt druk was het aan Waalse strandjes bij Nijmegen. Vooral jongeren. En in parken vooral jongeren. Op sommige hangplekken vooral jongeren.

Ouderen lijken dan toch meer van zulke drukke plekken vandaan te willen blijven.
Ik als oudere in elk geval wel!

Herman van Veen ; 'Opzij opzij opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats,
Ik heb ongelofelijke haast.
Opzij, opzij, opzij,
want ik ben haast te laat,
Ik heb maar een paar minuten tijd.

Ik moet rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en
weer doorgaan.
Ik kan nu niet blijven, ik kan nu niet langer blijven
staan'.

En neen, een ebike probeer ik zo lang als kan te voorkomen door maar flink in beweging te blijven.
Ik heb mijn hele leven geïnvesteerd in bewegen, dat laat ik mij nu door Rutte niet "afpakken".
fokke en sukke - rollators.jpg
Het is in de huidige maatschappij met de sociale media gemakkelijk en erg "in" om de gal te spuwen over bepaalde types van fietsers. De ebikers die zich niet aan regeltjes houden, de wielertoeristen die niet achter elkaar willen rijden of niet op een fietspad, jongeren die op de fiets met hun smartphone bezig zijn en volledig in het zwart gekleed zonder licht 's ochtends of 's nachts fietsen, de vakantiefietsers die willen en moeten op reis gaan terwijl in de gezondheidszorg het water aan de lippen staat/stond. Wat zeker is dat een grote groep per type zich wel gedraagt, maar dat is de zwijgende meerderheid. Laat ons vooral wat naar onszelf kijken en rekening houden met een ander. Sinds Corona zijn er plots miljoenen virologen. Onze dochter en schoonzoon zijn toevallig wel experten in deze materie. Hebben daar elk 10 jaar voor gestudeerd en die staren soms met compleet onbegrip naar het maatschappelijk gedrag van velen. Het zijn wetenschappers en zien wat lichamelijke gevolgen/verwoestingen dit virus met zich meebrengt. Vele 'genezen' patiënten zijn nu wel thuis, maar zullen jaren, zo niet hun leven lang kwalen er aan over houden en dus ook een bepaalde gezondheidszorg nodig hebben. Lichtzinnigheid in de maatschappij is het grootste gevaar. We zullen voorlopig zeker ons gedrag moeten aanpassen en dus ook de manier van reizen. Zo, nu stap ik op mijn fiets en ga wat van het zonnetje genieten.
Ik woon aan een uitvalsroute van Rotterdam naar groen achterland (Midden-Delfland, Westland). Vanaf het begin van de lockdown is het zichtbaar drukker met fietsers, zeker als het mooi weer is. Op Bevrijdingsdag hebben we een tijdje zitten tellen, we kwamen op meer dan 400 fietsers per uur, en dat was geen bijzonder druk moment. 20 % toen daarvan e-bike, op andere momenten hebben we wel 45 % geteld.

Op zo veel fietsers is de infrastructuur niet berekend, zeker niet als er óók nog veel geskeelerd, gewandeld en hardgelopen wordt én je op 1,5 meter afstand van elkaar zou moeten blijven.

Daarbij zagen wij ook dat er heel veel fietsers tussen zaten voor wie het duidelijk onwennig was: zichtbaar gebrek aan kracht en behendigheid. Er hadden er zichtbaar moeite met een simpele bocht of een miniem klimmetje (2 %, bruggetje op). Elders heb ik een oudere e-bike-dame zien liggen met een gebroken heup: ze was tot stilstand gekomen op een opritje, kon niet afstappen en had zich dus maar laten vallen.

Verder reden er nogal wat tussen op fietsen reden die te groot of te klein voor ze waren en in zeer deplorabele onderhoudstoestand. Iemand vroeg ons om een pomp, nou, zinloos: die banden waren gewoon verteerd. Dat gold misschien iets minder voor de e-bikes, maar dan: als andermans remmen het niet doen, kan een e-biker ook vallen.

Tel het bij elkaar op: dat er meer doden zijn gevallen onder fietsers, verbaast mij helemaal niets.

(Het tellen en observeren is voor ons overigens een nieuw en aangenaam tijdverdrijf.)

Louise
Liep vanmorgen mijn rondje van zo’n 6/7 km waarbij ik enkele lokale dijkjes gebruik. Ook hier weer hetzelfde beeld als al eerder aangegeven.
Zowel E-bikers en groepen race fietsers die denken het alleen recht op de weg te hebben. Rakelings langs je heen schieten, als ze al bellen dan doen ze dat op 2 meter afstand en schelden als je niet de berm in duikt.
Heb heerlijk ontspannen gelopen “not”

Het meeste plezier kwam er van mede joggers en wandelaars.

Zo dat lucht op, fijne zondag allen.
Waarom focus op sommige ouderen?
Ik zie sommige jongeren nog veel gevaarlijker rijden.
Zo aan 40 per uur "shoppen" tussen autobaan, fietspad en troittoir, om nergens te moeten aanschuiven. Halen je rechts en links in, ploppen ergens vantussen tevoorschijn.

En die ostentatieve, die zo rijden met de attitude "Driving on the Highway Looking for Attention Booorn to be Wi i i ild". Je voorbij zoeven met de handen in de lucht en ostentatief geeuwende en overal voorrang "pakken" (lees: niet kijken voor eventuele die geen voorrang geven).

Ouderen hebben één herkenbaar iets om op te letten: ze kijken minder om/rond, in eender welk vervoermiddel. Het gebeurt dat een ouder koppel mij op het fietspad met de auto eerst traag inhaalt op de autobaan, om dan alsof ze me niet zagen of spijts die enkele seconden me al vergaten luttele meters verder rechtsaf te slaan enje de figuurlijke alles dicht moet kloppen.
Wat ik me afvraag: waarom dat geklaag over anderen?

Begin bij jezelf; daar ben je wel een tijdje zoet mee 😉