Fietsmaat voor de nieuwe Wild West MTB-route deze zomer?

Op zoek naar een reisgenoot? Plaats hier je verzoek.
math
Forum Lid
x 97
Er is een nieuwe noord-zuid MTB-route door de Verenigde Staten uitgedacht, de zg. Wild West route. De route loopt westelijk van de bekende Great Divide MTB-route door de staten Idaho/Montana, Utah en Arizona. Hij is vorig jaar in zijn geheel door twee mensen proefgereden en enkele tientallen mensen hebben delen ervan verkend. Er komt dit jaar een gpx-file (april?) en een complete beschrijving (juni?) uit. De lengte is 2700 mijl (4400 km) en er zijn ongeveer 58000 hoogtemeters. Daarmee is deze route een stuk zwaarder dan de Great Divide : de verhouding hoogtemeters/afstand is ca. 15% hoger. De plaatsen waar je eten kunt krijgen of kunt overnachten liggen ook gemiddeld verder van elkaar. Er zijn veel meerdaagse stukken door onbewoond en ruig gebied. De route is ca. 80% onverhard.

Ik wil deze route graag van zuid naar noord rijden in de maanden juni-juli. Ik heb de route, zoals die vorig jaar verkend is, uitgezet op Ride-with-GPS. Ik denk aan ca. 60 mijl per dag, maar dat is een slag in de lucht. Zowel voor de gezelligheid als voor de veiligheid zoek ik één of twee tochtgenoten. Voorwaarde is wel dat ieder een complete uitrusting meeneemt, zodat als iemand de tocht halverwege wil afbreken of als het niet klikt, de ander gewoon door kan.

Stuur mij een pb als je interesse hebt.
Stel vragen over de route hier op dit forum. Ik heb hem in detail bestudeerd en ken al delen (ca. 15%) uit eerdere tochten.

De route op Ride-with-GPS van zuid naar noord:
Arizona
Utah
Idaho/Montana
0 x

erikveenstra
Forum Lid
x 4
Dag Math,
Misschien haal je me in. Vanaf half juli ga ik vanaf Salt Lake city met een mix van de Wild West route en de Great Divide naar Canada.
Ik vind het juist fijn om alleen te fietsen, al genoeg sociaal gedoe de rest van het jaar :wink: , maar het zou natuurlijk leuk zijn een stukje op te fietsen of even bij te kletsen.

Veel plezier alvast met de voorbereiding. Laat het svp even weten als de gpx file er is.

Erik
0 x

javb2812
Forum Lid
x 55
Wie dit soort ruige route's met 96 km per dag af wil leggen (met volledige uitrusting en voor meerdere dagen eten en drinken), moet verrekte sterk zijn.

Hans
0 x

math
Forum Lid
x 97
erikveenstra schreef:
zo 24 mar, 2019 18:39
Dag Math,
Misschien haal je me in. Vanaf half juli ga ik vanaf Salt Lake city met een mix van de Wild West route en de Great Divide naar Canada.
Hoi Erik, in mijn planning zou ik midden-juli op de hoogte van SLC kunnen zijn en ik zou het leuk vinden je te ontmoeten, maar de trefkans bij een doel dat in een andere richting beweegt is erg laag. Hoe rijd je van SLC naar de Great Divide? Als je richting Moab naar Colorado fiets is de ontmoetingskans vrijwel nul. Rijd je richting Missoula, dan is die kans veel groter. Ik ga tzt weer een blog op Crazy Guy schrijven, dus daar kun je mijn voortgang volgen.
javb2812 schreef: Wie dit soort ruige route's met 96 km per dag af wil leggen (met volledige uitrusting en voor meerdere dagen eten en drinken), moet verrekte sterk zijn.
Eerst een kleine relativering. Ongeveer 60 mijl per dag, maar wel op een schema van 6 dagen fietsen -1 dag rust.

63 Mijl was de gemiddelde dagafstand die ik in 2012 op de Great Divide route reed. Nu ben ik 7 jaar ouder (=10%) en de Wild West route is 15% zwaarder, dus daar moet je misschien wel 25% afhalen; dwz 63*0.75 = 47 mijl per dag. Wie zal het zeggen? Er staat tegenover dat de uren daglicht in juni/juni 10% meer zijn dan in augustus/september. Ik ken de staten Arizona - Utah - Idaho vrij goed van eerdere tochten en dat maakt een dagplanning gemakkelijker en betrouwbaarder.

Het belangrijkste voor je snelheid en dagafstand is in mijn ervaring de kwaliteit van het wegdek en de klims die zo steil zijn dat je je fiets moet duwen. Ik heb alle wegen op satellietbeelden bekeken en in de Benchmark Maps atlassen van de Arizona - Utah - Idaho. Die atlassen maken een duidelijk onderscheid tussen 'unpaved roads', 'high clearance 4WD roads', 'primitive roads' en trails. Dat onderscheid is heel belangrijk voor je snelheid. Ik heb gezien dat de Wild West route meestal over goede 'unpaved roads' gaat en nauwelijks over trails.

De founding fathers van Bikepacking Roots die de Wild West route uitgedacht hebben, komen op dit belangrijke punt met een nieuw concept : een gedetailleerde Route Rating Scale. Dat is van de beloofde informatie dat waar ik het meest benieuwd naar ben.
1 x

Terug naar “Reisgenoten”