Acute knieproblemen (nu onderweg naar Italie...), wat nu?

Beste mensen,

nou ik dacht: laat ik nog maar even vertellen hoe het afgelopen is, wellicht doet iemand anders er zijn voordeel mee.
Na mijn 'noodkreet' vanuit Zwitserland ben ik doorgereisd per trein naar mijn einddoel Italie. Daar prachtig door de bergen gelopen en wild gekampeerd. Fietsen zat er, ook na een week rust gewoon nog niet in. Volgens dokter heb ik een opgeruwde 'patella' of zoiets (achterkant knieschijf). Ik ben nu 1.5 maand verder, en ik voel er totaal niets meer van. Hardlopen gaat goed, en fietsen ook (heb nog niet langer dan 15 kms gefietst). Mensen, ik zou zeggen: voorkom dit. Train goed, stel zadel juist af, doe eerste dagen minder kms, neem pauzes ook als het koud is etc.. Herstel duurt wel even en je kan vaak verder fietsen wel vergeten.
Groeten!

Uiteindelijk ben ik vijf weken in het retraitecentrum geweest, heb mijn oefeningen gedaan maar was zeker niet klachtenvrij bij de start. Mijn knie vroeg dan ook regelmatig om het rustig aan te doen, de eerste drie (!) weken. Toen ik jong was, was ik na drie dagen helemaal ingefietst.

Met soms maar veertig kilometer per dag heb ik nu 1700 kilometer gefietst. Ik voel me nu redelij in mijn kracht en mijn knie is eigenlijk geen belemmering meer.

Daantje de fietskampioen schreef:Volgens dokter heb ik een opgeruwde 'patella' of zoiets (achterkant knieschijf).
Anatomie:
In de knie zitten een stuk of 4 knieschijven (meniscus'en). De Patella is de grootste meniscus, en zit aan de voorkant. Iedereen ziet 'm, en aldus is dat de bekendste. Die wordt in de volksmond ook wel "de meniscus" genoemd(, al weet een medicus dan nog niet welke van de 4 er bedoeld wordt). De "achterzijde" noemt de dokter waarschijnlijk posterior :wink:.
Heb pas hetzelfde gekregen na een fietstocht bij lage temperatuur. Daarna kwam het probleem steeds sneller terug. Kon slechts 30 km halen. Remedie: statisch belasten van de knie om de doorbloeding van de aanhechting van pezen te bevorderen.
Ga op een kleine verhoging staan, bv een caravan opstapje. Op een been gaan staan en ongeveer 15 cm doorzakken, vasthouden plm 5 sec en weer strekken. Herhaal 10 keer. Doe deze oefening 3x per dag. Ook een goede oefening voor het trainen van de stabiliteit. Minstens 6 weken volhouden.
Heeft mij goed geholpen. Succes.

Klaas

Ja, die statische oefening hoort ook in het reportoire. Je kunt de oefening vergemakkelijken (in het begin) door de armen te speiden. Hij is te vermoeilijken door je ogen te sluiten, dan is hij bijna niet te doen ;).

Hoi,

Ook voor mij een bekend probleem geweest. Ik vertrok in relatief koud weer op een nieuwe fiets. Ging meteen 80/100 km rijden (stadsfiets 7 versnellingen in de naaf). Na een dag of drie kon ik wegens aanhoudende pijn in mijn knie naar huis. Dag vakantie :(
Ben toen naar de huisarts gegaan, hij buigt mijn knieen en kwam tot de conclusie dat er iets was met het kraakbeen in mijn knie. Kreeg een doorverwijzing naar de fysio voor spierversterkende oefeningen.
Wat fietsen betreft... 6 maanden uit de running :evil:
Ik keek na mijn herstel nog eens naar mijn houding en kwam er achter dat mijn zadel te hoog zat. sindsdien weinig last meer.
Ik iets voorzichtiger geworden met het inwerken, maar ik kan uiteindelijk wel voluit :)

Nog beterschap voor zover nog nodig.

Mvg,

Remy
Voor 'future reference'

Ik heb ook redelijk snel een probleem met mijn knieën. Afgelopen weken ben ik wat aan het fietsen op een racefietsje (ik ga eind augustus de Vuelta toertocht doen) en ik kreeg weer last van mijn knieën (pijn achter de knieschijf, maar niet in de holte). De fiets was volgens 'de regels' afgesteld, maar het voelde niet goed. Ik heb het zadel vervolgens een kleine cm naar beneden gesteld en ook zoiets naar achteren en het lijkt nu goed te gaan. Ik denk dat ik iets minder efficiënt fiets maar op langere termijn wel pijnloos.
klaasklunder schreef:Ga op een kleine verhoging staan, bv een caravan opstapje. (...)
Op de onderste traptree gaat ook prima (is lekker binnen en kan absoluut niet omvallen) :wink: . Ik moet :oops: deze oefening ook regelmatig doen, zij het voor andere klachten (achillespees).
:lol:
Tja,wat een goedbedoelde adviesen allemaal.Het lijkt wel of we allemaal doktor zijn. :D .Ik kan maar een goed advies geven en dat is dat je met zulke klachten niet naar een huisarts gaat maar naar een sportarts.Dat is de aangewezen persoon die je goed kan helpen en als hij je niet meer kan helpen stuurt hij je wel door naar de specialist.Heb als fietser met een versleten knie hier veel baat bij gehad.Doe wekelijks oefeningen om de beenspieren goed sterk te houden,want die dragen de knie als het ware.
Verder alles op souplesse want een zwaar verzet is vergif.

gr.Jaap