Noodrantsoen

Ter voorbereiding op een langere tocht over een paar jaar, met minder luxe en voorzieningen, pakken we nu onze fietstassen in.
Minimalistisch en toch ook wat comfort, met als gevolg dat er regelmatig weer wat uit moet.
Ook tav voeding aan het zoeken en experimenteren, en dat gaat ook de goede kant op.
Alleen nog een vraag over noodrantsoen:
Wat nemen jullie wel of niet mee onder in de fietstas voor als echt alles dicht is en het eten op.....
Wij hebben 2 van die zakken kant en klare pastamaaltijden die 10 minuten moeten koken.
2 pakjes noodles en wat muesli repen.
Benieuwd naar de input.

Groet,
Anja
Inderdaad zo'n pastamaaltijd, en ik heb verder altijd wel een paar verloren mueslirepen in mijn duizenddingetjeszakje.
Ik zorg altijd voor noodrantsoen wat ik kan eten zonder te koken. Het bestaat uit hardkeks/noten-gedroogd fruit-chocola mix ("trailmix")/energiereep (barebells of zonnatura pindareep)/chocola.

Afhankelijk van hoe groot je noodpakket wil maken, kun je er nog pasta/couscous(minder volumieus)/havermout met suiker en kaneel/noodles aan toevoegen.
4 muesli repen en 2 zakjes Tortelini met kaas (Gran d'ítalia). Deze zijn ook eenvoudig in de supermarkt aan te vullen. Vaak heb ik ook nog wel een blikje met groente van het 1 of ander onderin de tas zitten om bij die pasta te gooien.
Precies wat ik ook meeneem. Behalve mueslirepen heb ik ook ontbijtkoek en koekjes bij me. Maar ja, ik ben een echte zoetekouw.
Bij de pastagerechten kun je nog op de kooktijd letten. Ik had er die in 6 minuten gaar waren. Dat scheelt in gas / spiritus / benzine.
Die van in 6 min gaar kan ik niet meer vinden, als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
Dank alvast.
Die havermout met wat kaneel en suiker met wrs wat cranberry staat genoteerd. Maak ik een noodzakje van.
Noten en gedroogd fruit voeg ik nog toe.
Anja
Noodles (2 pakjes) zakje minestronesoep - en wat pasta die snel klaar is. Zakje aardappelpuree zou ook nog kunnen en wat mueslirepen. verder heb ik altijd havermout als ontbijt dus in geval van nood kan dat ook voor avondeten.
dijken63 schreef:
wo 10 jun, 2020 09:10
Ter voorbereiding op een langere tocht over een paar jaar, met minder luxe en voorzieningen, pakken we nu onze fietstassen in.
Is dat niet wat vroeg ;)

Zelf pastamaaltijden. Van die chique van de outdoorwinkel: kokend water er bij gooien, ff wachten en klaar. Scheelt veel brandstof. Nu verkopen supermarkten dit ook maar dan als tussendoortje (zijn normaal wel bakjes die veel ruimte in beslag nemen, misschien overgooien in zakjes?).
Verder mueslirepen, stroopwafels (ook prima avondeten indien nodig ;)): nemen weinig ruimte in en houden de hongerklop goed tegen.
Fedor - die jij bedoeld zijn er ook gewoon in zakjes.
Kreeg op Fb de tip om kuipje pindakaas door de noodles te gooien, soort pindasoep.
Die kende ik nog niet.
En het gaat om noodrantsoenen, misschien sleep je het weken mee en pas op weg naar huis toch maar eens eten.
Anja.
Inge1 schreef:
wo 10 jun, 2020 10:11
Fedor - die jij bedoeld zijn er ook gewoon in zakjes.
Mooi om te weten, zal ff wat beter zoeken :D
Bert van Sprang schreef:
wo 10 jun, 2020 09:58
Die van in 6 min gaar kan ik niet meer vinden, als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
Couscous is op de keper beschouwd ook pasta.
Doe er olijfolie bij, zout, peper en als je het hebt knoflook en een uitje en ik vind het al een stuk smakelijker dan iets uit een pakje.
Ontbijtkoek heeft een heel hoog gehalte koolhydraten per gewicht (ca. 75 gram per 100 gram).Daarom is het heel geschikt als noodrantsoen, ontbijt en snack onderweg. Ik heb altijd een paar Snelle Jelles (per plak voorverpakt) onder in mijn fietstas liggen, tegen onverwachte hongerklop.

Als noodrantsoen voor het avondeten haal ik altijd een of meer zakjes Adventure Food bij de buitensportwinkel. Dat is relatief duur, maar heel licht, met uitgekiende voedingswaarde voor sportieve inspanning, en je hoeft er alleen maar kokend water bij in de zak te gooien, ff roeren, paar minuten wachten, en klaar. Qua smaak is het ook wel aardig binnen te houden. (De enigszins vergelijkbare kant en klaar pasta's van Knorr zijn weliswaar goedkoper, maar ook echt veel viezer en vooral veel te zout en te vet. Brrr, niet te eten, zelfs niet als noodrantsoen.)
Couscous
Inderdaad, die had ik ook al ontdekt, echter als noodmaaltijd niet helemaal geschikt want alleen maar pasta.
Verder heb ik in het verleden eens de voedingswaarde van dure buitensportpakketten en de bekende Knorr-pakketten langs elkaar gelegd en geconstateerd dat er maar bar weinig verschil in zit en eerder had ik begrepen dat NaCl NaCl blijft ook als het uit een dure winkel komt. Het enige (belangrijke) voordeel is, het niet hoeven koken. Beide producten zijn id zout, maar na een dag zweten vind ik dat niet zo erg of zelfs wel fijn.
Zoals je zelf al zegt met noodrantsoen, neem je het mee en vaak ook weer mee naar huis.
Althans, dat is mijn eigen ervaringen met meenemen van noodrantsoen.
Zo heb ik ooit in Frankrijk een liter blik goulash meegenomen die bij thuiskomst nog steeds in mijn tas zat.
Of van die gevriesdroogde kant en klaar maaltijden waar je alleen kokend water op hoeft te doen en dan 5 minuten wachten tot alles opgeweld is. Wel even roeren tussendoor.

Ik kan prima een dag zonder voeding fietsen.
Dat heb ik 'geleerd' van marathon lopen. Vaak liep ik 's morgens 30 km en at pas daarna.
Je lichaam leert op die manier van koolhydraten energievoorziening over te stappen op vetreserves. Vaak heeft dit wel als gevolg dat je tempo langzamer wordt. Dat je hongerklop tegen kan komen. In marathon jargon "de man met de hamer" tegen komt. Daar train je dus op. Dat kan ook je voorbereiding zijn. Belangrijk is wel dat je voldoende water blijft drinken. Je lichaam moet wel zijn afvalstoffen kwijt kunnen.
Voor nood zou ik dan hooguit energiedrank poeder meenemen. Helaas zit daar vaak suiker in of suikervervanger. Dat kan zorgen voor een tijdelijke boost en vervolgens kom je in een volgende dip terecht.

Zelf ben ik nu op zoek naar middelen die je direct in de natuur terug vind aan eetbare planten en kruiden.
Van brandnetel kan je heerlijke brandnetelsoep of salade maken.
Fedor, we gaan eerst proefdraaien hè. :)
Bert van Sprang schreef:
wo 10 jun, 2020 09:58
Die van in 6 min gaar kan ik niet meer vinden, als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
Google eens op < vlugkokend pasta >

En inderdaad, couscous doet het wat betreft ook prima. Soms is koud water al voldoende!
Noodles en mie hoef je ook vaak maar kort te koken.

Overigens, wat mij betreft impliceert het woord 'nood'voorraad, dat je er rekening mee moet houden dat de omstandigheden of situatie dusdanig zijn, dat koken ook niet tot de mogelijkheden behoort!
Als heet water maken ook niet meer kan dan maar koud water op de havermout en nachtje staan.
Maar dat is wel het slechtste scenario.
Daarom altijd een paar mueslirepen mee.

Ben beetje aan experimenteren met de Food jar van Sigg

https://m.alternate.nl/html/product/140 ... medium=cpc

Dat werkt geweldig, pasta of rijst erin, heet water erop en half uur later is er droge rijst en pasta. De pasta is wat krap voor 2 personen. Rijst voldoende.
En voor havermout werkt het ook. Voor de nacht heet water op de haver, volgende ochtend ‘lauwe’ havermoutpap.
De Sigg vervangt een pan. Nu kijken of het op fietsvakantie net zo praktisch blijkt.

Anja
Mij lijkt het dat de producten die je kwalificeert als 'noodrantsoen' niet meer gekookt/opgewarmd/etc hoeven te worden. Het gaat toch vooral om het gedeelte 'nood', waarbij je bv niet bij machte bent om vuur te maken?
Dus dan denk ik aan eerdergenoemde droge repen, maar bv ook aan (kleine) blikjes met maaltijden, die je vaak in Frankrijk, Spanje in de supermarkt vindt. Deze kun je warmen, dan smaken ze ook beter, maar koud, zo uit blik lepelen, is voor 'nood' prima te doen. Droogvoer als pasta's, noodles is onbereid niet te eten.

Ik denk dat iemand als Hafar/Yonna wel hele goede adviezen in deze materie kan geven, gezien haar kunsten in de onbewoonde wereld.