E- Biker lui? ...

Gezondheid, veiligheid, verzorging en voeding. Prettig op fietsvakantie en weer heelhuids terugkomen.
Hans Keesom
Forum Lid
x 57

Re: E- Biker lui? ...

Berichtdoor Hans Keesom » ma 30 sep, 2019 12:15

Leon schreef:
di 24 sep, 2019 21:53
Hans Keesom schreef:
di 24 sep, 2019 21:25
Kies je om dat niet te doen dan heeft alles ecologisch een impact : lopen is waarschijnlijk ecologische minder slecht dan fietsen
Dat ligt er aan hoe je het bepaalt. Als je een uur lopen vergelijkt met een uur fietsen dan is lopen denk ik ecologischer. Als je 40 km lopen vergelijkt met 40 km fietsen is fietsen heel wat energie-efficiënter en daarom waarschijnlijk ecologischer. Maar zelfs dan is het vergelijk niet zuiver, want als je loopt duurt het langer en heb je dus minder tijd om andere dingen te doen die het milieu belasten en naderhand ben je vermoeider en ga je ook geen heftige dingen meer doen.
Een e-bike is trouwens ook heel energie-efficient, vooral als je hem niet heel zwaar maakt, er enorme tassen en veel accescoires aan hangt, slappe stugge banden monteert en dat soort ongein. Puur de electriciteit vergelijken met extra eten zou best wel spannend kunen worden.
Maar daarna wordt het vergelijken erg lastig.
Dank voor je bijdrage.
Er zat enige ironie in mijn bijdrage ;-)
Goed dat je daar wat detaillering en nuance aan toevoegt. Het geeft denk ik ook aan dat het als we fietsen, e-biken en lopen met elkaar vergelijken qua milieuvriendelijkheid, we op een heel andere schaal bezig zijn dan als we een fiets of e-bike vergelijken met een auto. Beetje als grammen t.o.v. kilo's.
0 x

willem.m
Forum Lid
x 438

Berichtdoor willem.m » ma 30 sep, 2019 12:47

Hans Keesom schreef:
ma 30 sep, 2019 12:09
willem.m schreef:
di 24 sep, 2019 21:59

Je kijkt er toch anders tegenaan dan ik. Ik denk bij zo iemand dan: je bent toch niet van suiker? Maar goed, dat zég ik dan niet, want met al die diabetes 2-patiënten van tegenwoordig zou dat ongepast zijn.
Beetje negatieve manier van denken hou jij er op na.... maar dat is slechts mijn mening.
...
Dank voor je bijdrage.
Er zat enige ironie in mijn bijdrage ;-)
Goed dat je daar wat detaillering en nuance aan toevoegt.
0 x

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:

Berichtdoor Belle » vr 04 okt, 2019 14:27

BertKremer schreef:
zo 22 sep, 2019 21:26
Verder dan 160km op één dag ben ik nog niet gekomen; vanaf 8.30 uur tot 0.45 uur met een aantal lange pauzes.
Deze rit was niet zo gepland en heeft daardoor langer geduurd dan strikt noodzakelijk, maar we waren op weg naar huis die nacht. Om 200 km op één dag te rijden moet je misschien een hogere snelheid hebben dan maximaal 25 km/u. Dus op mijn E-bike gaat dat niet lukken; te veel fiets-uren voor mij. Voor de kortere ritten gebruik wel één van mijn "gewone" fietsen; vind ik nog leuker,ook!
Mijn record ligt op 170 km op de laagste ondersteuningsstand met een GoSwiss Drive. Verder kom je niet, want toen waren beide accu's leeg en zonder ondersteuning is het alsof er een sleepanker overboord is gegooid (weerstand door de motor).
0 x
Smiles, not miles #thesupplelife

BertKremer
Forum Lid
x 59
Contacteer:

Berichtdoor BertKremer » vr 04 okt, 2019 14:42

Ik had na die 160 km nog maar 50% van de ene batterij gebruikt. Met een achterwiel motor, maar omdat een groot gedeelte van de route vals plat naar beneden was,en ik daardoor hele stukken sneller dan 26-27 km per uur reed; dus zonder ondersteuning en dat vind ik dus niet vreemd. Mijn fiets rijdt na vier jaar nog steeds goed ook zonder de motor aan.
Deze zomer had ik na twee dagen fietsen zonder tussendoor opladen en 186 km gefietst te hebben nog 39% in de batterij en nog een mogelijke actieradius van 59 km. Was wel in Nederland zonder heuvels.
0 x
Koga E-Xtension 2015, Koga-Miyata Terra Liner 1995, Gazelle Ventoux 1987, en een Corano.

Poppink
Forum Lid
x 14

Berichtdoor Poppink » ma 07 okt, 2019 09:59

Ik heb eerder al vermeld dat ik dankzij de e-fiets sinds enige tijd weer op de fiets naar mijn werk ga. Ik had afgehaakt in 2013.
Wat ik nog niet verteld had is dat mijn vrouw haar hele leven al astmatisch is. Tot zo'n 15 jaar geleden fietsen we heel wat af.
In 2015 heeft mijn vrouw en e-fiets aangeschaft en kreeg de auto een fietsdrager. Sindsdien zijn we opnieuw op de fiets gestapt door heel Nederland, zij op de e-fiets en ik op m'n Poppink. Tochtjes van 50 tot 70 km per dag en veel terrasjes bezocht. Bij beelden op de tv roepen weer vaak uit dat we daar al geweest zijn. Vanaf de snelweg bevestigen we elkaar dat we daar vlak bij van die mooie weggetjes kennen.
Kortom, de e-fiets heeft de wereld opnieuw dichterbij gebracht.

Lees dit verhaal ook: https://www.bbc.com/news/uk-england-norfolk-48204409
1 x

Terug naar “Gezondheid”