Eenpitsgerechten.

Ik sta te kijken dat er niemand over instant aardappelpuree is begonnen. Zo makkelijk. En goed warm te houden in een slaapzak. Zonder geklieder als het toch omvalt :)

Thuis eet ik veel culinairder dan onderweg. Op pad geniet ik dan opeens van fout instant spul. Dus: hoezee voor aardappelpuree.

O, en de blikjes: linzen, bonen, vis.... Maar die vind ik niet fout.
Niemand gebruikt instant aardappelpuree omdat dat niet te eten is haha.
Hangt ervan of hoe je de instantpuree gebruikt. Ik maak stamppotachtige maaltijden met veel groente en weinig puree en dan is hij prima. Moet wel toegeven dat dat maaltijden zijn voor laag-energie-verbruik-dagen, waar een fietsvakantie niet direct onder valt.

Voorbeeld: bietje raspen (allée rauw he, dat gedoe met bieten voorkoken pff), warm maken (liefst bak ik hem even op medium vuur in een weinig maiskiem- of pindaolie), beetje instantpuree erbij (vooral niet teveel dus, denk een hele dunne stamppot), water, zout, olijfolie. Pronto. Indien gewenst kun je er wat gehakt of spekjes of even opgebakken droge worst door doen.

Daarbij, waar normaal instant puree inderdaad minder is dan goede zelfgemaakte, ligt dat wat mij betreft na 150 km op een dag, én in de buitenlucht, toch iets anders. Edit: wat Janneke zei :).

(Beter en nog steeds makkelijk: instantpuree vervangen door stukjes gekookte aardappel, doe gewoon kleintjes met schil, dressing maken met olijfolie en opgebakken spek, of een goede kaas, of pijnboompitten, of croutons etc).
PaulBoumans schreef:Zou er geen een kookboekje uitgegeven zijn voor fietsers/wandelaars met voedzame eenpansmaaltijden?
A Bicycle Touring Cookbook: Bike. Camp. Cook.
by Going Slowly

Bovenstaand boek via een kickstarter project gekocht. Leuk leesvoer hoewel het koken voor de auteurs belangrijker lijkt dan fietsen. Ze hebben nogal wat hulpmiddelen en kruiden en dingen bij zich....
"Wildernissoep"

-3 blikjes groenteconserven naar keuze met vocht en al opkoken.
-pakje ham/bacon/kipreepjes
-brood en peper.

Edit: instant aardappelpuree met "iets" zoals

http://www.mijnsupermarkt.nl/media/cata ... C_1715.jpg

is best acceptabel.
Tja, ik weet dat het een opgewarmde prak is (dit onderwerp dus, al jaren niks nieuws) ... de vraagstellers zijn hetzij verhongerd of hebben andere oplossingen gevonden.
Opvallend genoeg waren ook een al dan niet dure instant hap , en een kookboek uit diezelfde tijd.

Toch is het wellicht aardig zo nu en dan een één a tweepans (en éénpits-maaltijd te delen).

Om dan direct de "kant-en-klare" instandhap te verbeteren hier een echt eenvoudige eenpanshap.

Men neme wat gedroogde paddestoelen[ (liefst Eekhoorntjesbrood, die hebben de beste/meeste smaak)*
Maak de gedroogde paddestoelen klein (als ze onderweg al niet verkruimeld zijn).
Zet water op en strooi de droge paddestoelen hierin.
Men neme een of andere pasta - ik vind rechte of zwak gekromde buisjes het handigst, maar ieder heeft zo z'n voorkeur.
Kijk even hoeveel je thuis eet, en neem wat (of ruim) meer omdat je vast honger hebt.
Wil je wat extra maagvulling (en wat extra eiwitten) neem dan eier-pasta.
Strooi de pasta in het inmiddels kokende water.
Kijk even naar de kooktijd (kijk eigenlijk beter direct in de winkel, het kan vele minuten schelen).
Houdt er rekening mee dat het vaak stevig "al dente" is als je de kooktijd precies aanhoudt.
En men neme een instant-zakje champignonsoep.
Als je een beetje zuinig geweest bent met het kook-water dan hoef je de lekkere paddestoelensmaak niet af te gieten, dan strooi je gewoon het instant-soeppoeder in het laatste water ... een momentje laten staan en klaar.

Het is geen haute-cuisine, maar lekkerder als verschillende instandmaaltijden uit een zakje, het is ook goedkoper en flexibeler (en eventueel ook lichter).
Wij eten deze hap niet vaak, het is onze "noodmaaltijd", voor het geval er geen winkels zijn, of de winkels openingstijden hebben die niet met de onze corresponderen, of als het eens een dag zo regent dat je niet op pad wilt.

Je kan de "noodmaaltijd" nog wat opfleuren met wat ui (even bakken voordat je met het recept begint), knoflook, een paprika ....

Enige echte nadeel is het pannetje waar je het dunne soeplaagje uit moet wassen (dat is dan het moment dat je blij bent met een regenbui).


* Als je genoeg van paddestoelen weet dan kan je ze ook zelf zoeken en drogen, het drogen versterkt de smaak van het Eekhoorntjesbrood.
Hier nog een eenpits- en eenpansmaaltijd, een maaltijd van iets meer "niveau".

Men neme (koop het in de loop van de middag - hoeveelheden voor 2 personen):
± 2 ons gerookte zalm (let op, een verhullende verpakking verhult meestal niet de beste kwaliteit)
4 tot 6 ons diepvries-doperwtjes (soms is een kilozak goedkoper en makkelijker)
een pot halfvolle (of eventueel vette) kwark ( = verse/platte kaas = fromage frais)
en een of andere pasta (naar smaak en gewoonte, wellicht had je nog over van de vorige keer)

NB Een pak, en beter nog een zak, diepvries groente werkt geweldig om de zalm, maar ook het bier (of desnoods een klein flesje witte wijn) en de kwark koud te krijgen/houden. Wij hebben in een fietstas een isolatie-voering gemaakt, dan blijft het allemaal nog weer net iets langer koel.



Zet de pasta op met redelijk ruim water, en - dit is wat penibel - gooi als de pasta "halverwege" is de diepvries-erwtjes erbij.
Het is wat lastig met de kooktijd, de erwtjes moeten meestal langer als op de verpakking staat, en afhankelijk van de mate van dooien heb je een kortere of langere kooktijd-verlenging van de pasta.
Maak in de tussentijd de zalm schoon (dwz eventuele harde vellen en teveel aan vet wegsnijden) en snijdt de zalm klein.

Als pasta en erwtjes gaar zijn, de mix afgieten *.

Meng daarna in de pan (dan blijft het iets warmer) of op je bord/in je etensbak een portie fijngesneden zalm, een paar lepels kwark en dus met de erwtjes+pasta. Je kan (moet) het vlot opeten want door de zalm en de kwark verdwijnt veel van de warmte. Als je de kwark al in de pan mengt kan je het mengsel nog wat nawarmen, maar dat gaat ten koste van een intensievere afwas.

Als toetje (of ontbijt) heb je dan nog het restant van de kwark.

*  Wij hebben riante etensbakken (ipv borden) en gebruiken die ook voor het afgieten. Twee voordelen: gaat er iets mis dan ligt de maaltijd niet in het gras, en gaat het gewoon goed dan kan je het hete afgietwater met een wijde boog weg slingeren, het water "vernevelt" en verliest zijn warmte voordat het de grond bereikt ... gras en bodemleven verbrandt zo niet.

O ja, wat betreft bier of wijn: Het kan suggestie zijn maar, nog afgezien van de lange-termijn gezondheidseffecten is matigheid wellicht aan te bevelen waar het gaat om de prestaties de volgende dag. Het kan suggestie zijn maar vanaf 2-3 "eenheden" denk ik de volgende dag een negatief effect te bemerken.
Op mijn website heb ik bij elke reis ons menu gedeeld. Wij hebben een Trangia-brander en dus ook maar 1 pit.

Algemene info: https://actievevakantiemetkinderen.jouw ... riaal#eten

De menu's per vakantie:
https://actievevakantiemetkinderen.jouw ... 015/menu-1
https://actievevakantiemetkinderen.jouw ... -2015/menu
https://actievevakantiemetkinderen.jouw ... 016/menu-2
https://actievevakantiemetkinderen.jouw ... 017/menu-3
https://actievevakantiemetkinderen.jouw ... 018/menu-4
https://actievevakantiemetkinderen.jouw ... 019/menu-5

En inderdaad de rijst of pasta eerst aan de kook brengen en dan (evt warm, in een slaapzak ofzo) wegzetten terwijl je de saus maakt.
Jannica schreef:
wo 22 jan, 2020 10:09
.... de rijst of pasta eerst aan de kook brengen en dan (evt warm, in een slaapzak ofzo) wegzetten terwijl je de saus maakt.
Klopt ... maar met pasta gaat het "hooikist-garen" vaak niet echt goed.
Daarover later meer.
Bridgestone SM schreef:
wo 22 jan, 2020 12:10
Jannica schreef:
wo 22 jan, 2020 10:09
.... de rijst of pasta eerst aan de kook brengen en dan (evt warm, in een slaapzak ofzo) wegzetten terwijl je de saus maakt.
Klopt ... maar met pasta gaat het "hooikist-garen" vaak niet echt goed.
Daarover later meer.
Ik ben wel benieuwd wat voor problemen je dan tegenkomt, bij ons gaat het eigenlijk vrijwel altijd wel goed.
Bij pasta eerst de saus maken, dan kun je de pasta zelf precies zo doen al thuis. :idea:
Als je dan toch echt gemakkelijk maar wel lekker wilt:
- rijst of pasta via de hooikistmethode;
- bakje kruidenroomkaas
- zakje champignonsoep
- 2 verse paprika’ s.

Paprika’s wassen, ontdoen van zaadjes en zaadlijsten en grof snijden. Met wat olie in de grote kookpan aanbakken. Afblussen, zakje soep erbij, dan heb je al een saus. Met de kruidenroomkaas er doorheen geroerd is dat ook nog eens een lekkere saus. Let wel op: het levert een maaltijd met ruim zout op. Na een dag zweten op de fiets geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.

Voor mezelf houd ik ervan om toch iets meer moeite te doen en echt veel diverse verse groente te snijden voor de ‘prut’ bij de rijst of pasta. Met ui/prei komt het al gauw goed op smaak. Alles afhankelijk van wat er te koop is onderweg.
Leon schreef:
wo 22 jan, 2020 13:28
Bij pasta eerst de saus maken, dan kun je de pasta zelf precies zo doen al thuis. :idea:
Nadeel daarvan is wel dat je veel meer ‘vuur’ kwijt bent, de saus heeft meestal minder lang op het vuur nodig dan de pasta / rijst. Daarom is de hooikist-methode daar ook zo handig voor.
Polling schreef:
wo 22 jan, 2020 13:35
Nadeel daarvan is wel dat je veel meer ‘vuur’ kwijt bent, de saus heeft meestal minder lang op het vuur nodig dan de pasta / rijst.
Dat lijkt me alleen geldig als je zuinig moet zijn op gas en niet kunt sudderen vanwege wind. In alle andere omstandigheden, benzine, gas genoeg of windstil zou ik me daarom niet druk maken. Echt lekker vind ik bolognesesaus pas na twee uur sudderen, maar dat lukt me onderweg om psychisch-fysiologische redenen niet.
Pasta koken tot bijna beetgaar.
Afgieten, maar niet helemaal.
Saus erbij, ja uit een potje -of- zakje droge tomatensoep (dan wat minder afgieten)
Gesneden courgette toevoegen -of- paprika -of- etc.
Goed door verwarmen
Blikje tonijn erbij.
Edit: of wat droge worst (ipv tonijn).
Bolognese saus, 2 uur sudderen
Onderweg maak ik dan ook geen bolognese saus. En ook geen stoofvlees, hachee, goulash e.d. Een snelle, gezonde saus met verse ingredienten heeft meestal niet meer dan 10 minuten kooktijd nodig. Ik pas de gerechten aan aan de mogelijkheden van de camping. Sudderen kan ik altijd, met mijn Trangia.
JanH schreef:
wo 22 jan, 2020 14:14
Pasta koken tot bijna beetgaar.
Afgieten, maar niet helemaal.
Saus erbij, ja uit een potje -of- zakje droge tomatensoep (dan wat minder afgieten)
Gesneden courgette toevoegen -of- paprika -of- etc.
Goed door verwarmen
Blikje tonijn erbij.
Edit: of wat droge worst (ipv tonijn).
Dit is een "rode" variant op mijn Pasta a la Porcini noodmaaltijd (die altijd nog minder "nood" is als een kant-en-klare pasta maaltijd).
Ik ben misschien wat eenkennig maar ik vind dat courgette toch even moet bakken/sudderen.

Vroeger toen ik nog onbedorven was, en mijn smaak wat minder ontwikkeld, bestond mijn basismaaltijd uit beetgare pasta, slordig afgegoten en opgefleurd met een doosje tomatensoep (je had in Frankrijk een soort Cup-a-Soup voorlopers in een doosje) en verder "gebonden" met een klein blikje tomaten purée.
Ik had altijd wel een reserve-blikje tom-pu in de trommel met de Optimus-primus.

Of te wel: aangeklede slecht afgegoten pasta moet iedereen lukken, het is de ultieme eenpits/eenpans hap ... maar niet altijd even verfijnd.
Polling schreef:
wo 22 jan, 2020 13:26
Bridgestone SM schreef:
wo 22 jan, 2020 12:10
Klopt ... maar met pasta gaat het "hooikist-garen" vaak niet echt goed.
Daarover later meer.
Ik ben wel benieuwd wat voor problemen je dan tegenkomt, bij ons gaat het eigenlijk vrijwel altijd wel goed.
Pasta volgens het hooikist-principe geeft vaak toch een onbevredigend resultaat:
Plakkerige pasta, of juist een onprettig taaie al-dente kern.
Of in de limiet een melige klont.
 
Polling schreef:
wo 22 jan, 2020 13:35
Leon schreef:
wo 22 jan, 2020 13:28
Bij pasta eerst de saus maken, dan kun je de pasta zelf precies zo doen al thuis. :idea:
Nadeel daarvan is wel dat je veel meer ‘vuur’ kwijt bent, de saus heeft meestal minder lang op het vuur nodig dan de pasta / rijst.   Daarom is de hooikist-methode daar ook zo handig voor.
Ik ben groot voorstander van de methode die Leon ook noemt.
De saus of het garnituur eerst vrijwel klaar maken, dan de pasta volgens de regels en op het laatst de saus of het garnituur tijdens het afgieten nog even wat restwarmte geven.  
Met rijst is het een ander verhaal, rijst koken vraagt veel tijd, daar kan een hooikist aanpak tijd en brandstofbesparend zijn, de hooikist is dan een stille tweede pit.

Ik kookte lang op petrolie, en inmiddels nog langer op benzine, kooktijd of vuur is dus weinig bezwaarlijk (behalve dat je er soms zelf niet teveel tijd in wilt steken).

Binnenkort kom ik ook nog wel met een smakelijke vlotte saus voor bij de pasta.
Ook wil ik nog een heel "ander" type rijstgerecht presenteren.
En ook nog eens wat heel anders als de gebruikelijke "meelwaren".

Fietsen is leuk, maar het eten mag ook best lekker zijn.
 
Gister presenteerde ik de "nood-hap" die toch smakelijk kan zijn (een "nood-hap" die je in droge vorm makkelijk in voorraad kan hebben), een maaltijd die je maag vult - genoeg calorieën maar verder wat zwak in voedingswaarde (de paddestoelen-eiwitten zijn maar beperkt verteerbaar).
Daarna waren de erwtjes + zalm een goed tegenwicht: een stevige maagvulling, en een stuk hoger in voedingswaarde.
Nu een maaltijd die iets bewerkelijker is, wat gemiddelder in voedingswaarde, rijk in vitamine C, en wat pittiger.

Zie hier een eenpits tweepans gerecht, iets meer werk maar nog steeds eenvoudig.
Men neme couscous ... ik was altijd van de "echte" losse couscous, afgelopen jaar had ik keuze uit verschillende kilopakken, of als lichtgewicht aanbod doosjes met daarin losse zakjes .. en dat met de suggestie dat dat handig was. Geheel tegen verwachting bleek het handig, muv het feit dat we eigenlijk een portiegrootte van anderhalf zakje wilden.*
Neem iets meer couscous als de hoeveelheid pasta die je gewoonlijk genoeg vindt.
Zet wat water op, gooi de couscous in een klein pannetje, doe er het kokende water bij, net zoveel dat de couscous net onder staat, doe er een paar drupjes olijfolie bij, en zet dit pannetje weg in een trui, en dek dit af met de slaapzak, en vergeet niet iedereen te waarschuwen waar je het pannetje hebt gezet.
Bak een paar mergues (of bij gebrek aan mergues andere runder- of lamsworstjes), prik in de worstjes en gooi na het bakken het meeste vet weg (ze zijn soms erg vet, en ik houd niet van te vet eten) ... soms kan je een kwart van je aankoop in de vorm van vet weg doen - wat er overblijft is meestal ruimschoots zout genoeg.
Snijdt de worstjes in stukjes en zet ze even apart. Bak een of twee klein gesneden uien, maak intussen de rode paprika's (neem er 3 a 4 voor twee personen) schoon en snijdt je niet te klein, bak/smoor de paprika's zachtjes mee als de uien gaar genoeg zijn.
Ondertussen kan je de couscous even checken, en waarschijnlijk is die al gewoon goed.
Meng de kleingesneden worstjes door de uien-paprika-mix (had je nog een tomaatje over dan mocht dat er ook door) en je eenpits tweepans maaltijd is klaar
En dan, als de mergues nog niet pittig genoeg zijn dan doe je er wat Harissa (Harissa is een soort gekruide sambal uit Noord-Afrika) bij ... niet teveel want anders brandt het tweemaal.

Een "handicap": Goede mergues hebben ze lang niet overal. In Frankrijk heb je meestal een ruime keuze maar in onze streken moet je je tevreden stellen met runder-chipolata oid (en dan verbetert een beetje Harissa de smaak enorm). Harissa - in de tube - zag ik daarentegen zelfs bij de Jumbo alhier !
Andere "handicap" ik heb ook nog geen overtuigende mergues op basis van vleesvervangers gezien, dus voorlopig is dit een recept voor klimaat-onvriendelijke carnivoren.

  *   De belangrijkste winst van de couscous in fijn geperforeerde zakjes was dat het couscous-pannetje bijna schoon bleef, het scheelt dus afwas.

PS Lang niet iedereen weet dat rode paprika heel hoog scoort op vitamine C (net al bijv boerenkool), ongeveer iedereen heeft het bij vitamine C over sinaasappels maar dat is beslist niet de beste vitamine C-bron
Er is een facebookgroep met de naam: Recepten voor fiets-, wandel- en kampeervakanties