Juiste fietsafstelling?

Van het zooitje fietsen wat ik in de schuur heb staan is de belangrijkste overeenkomst de zadelhoogte, die is overal zoveel mogelijk gelijk, van mijn tijdritfiets tot mijn hybride sportfiets. Variatie hooguit 1 cm. Liefst (voor mij althans) een zadelpen zonder setback.

De afstand voorkant zadel tot steunpunt stuur varieert veel meer, van 52cm (hybride sportfiets), 54cm (trekkingbike) tot 62cm (racefiets). Tel ik van mijn racefiets de ergoshifters mee als steunpunt dan kom ik op 76cm. Het minst plezierig fiets ik op mijn hybride sportfiets (kortste horizontale afstand, tenzij ik daar weer een ligstuur op zet om zo het bovenlichaam weer wat te kantelen). Als je iets meer voorover zit kunnen je armen een groter deel van de schokken opvangen dan wanneer je meer rechtop zit; dan zal je ruggewervel meer schokken opvangen (en dus ook je nek/schouders). Daarnaast heb je bij een diepere zit iets minder luchtweerstand en je lichaamsgewicht wordt wat beter over de wielen verdeelt. Ook denk ik dat je beter kracht kunt zetten als je iets meer voorover zit. Schokken worden bij een meer voorover houding beter verdeelt over beenspieren en armspieren, zonder dat daarbij je ruggewervels worden ingedrukt. Zorg wel voor goede buik- en rugspieren om de nadelen van een diepe houding wat op te vangen (nl. iets meer buigspanning op de ruggewervels; iets wat met een ligstuur wel redelijk op te vangen is als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een schaatshouding.... wat hernia-gevoeliger is).

Kortom de afstand tussen zadel en handvat kent bij mijn fietscollectie in ieder geval nogal een grote variatie (afhankelijk doel/snelheid/gewenste fietshouding). En aangezien ik me geen superman waan, denk ik dat ieder normaal mens die variatie aan zithoudingen aan kan mits ie er de tijd voor neemt en gewoon zijn fietsuurtjes maakt. Ik hou van fietsen en vindt het fijn om te varieren (atb'en, toeren, fietsvakantie, racen, tijdrijden, kroegfietsen, recht stuur, racestuur, ossekop met ligstuur, asfalt, dirtroads, modderwegen, al dan niet bergop, 43 in een uur of 300 op een dag).

In die zin sluit ik me wel aan bij Gios, dat je soms gewoon even moet wennen en doorzetten om ergens aan gewend te raken. Dat wil niet zeggen dat je moet forceren. Als je na 2 uur fietsen enkele dagen pijn hebt, zorg dat je volledig herstelt en pijnvrij bent alvorens je weer 2 uur gaat fietsen. Ik zou ook even je oude Koga Roadspeed nameten en proberen enkele instellingen van je driehoek pedaal-zadel-stuur te kopieren.

https://lh3.googleusercontent.com/-o5Y3 ... 9-0192.jpg
Ik vindt je hier overigens best wel redelijk op de fiets zitten (misschien je stuur nog ietsje laten zakken??). Heb je in de tussentijd alweer een lange rit gemaakt?

Wat ik zelf zowieso veel doe tijdens mijn fietstochtjes is lekker qua zithouding wisselen, zo nu en dan even je rug rekken, of uit het zadel stukje sprinten. Zorg een beetje voor afwisseling. Schroom ook niet om soms een pauze te nemen en een stukje te wandelen of pak een bankje en eet rustig een stukje brood oid. Ik vergelijk het wel eens met afwassen. Van tien minuten afwassen in een redelijk statische houding krijg ik meer last van mijn rug dan van 300km fietsen. Ook met schaatsen heb ik redelijk snel last van mijn rug (ook een statische rugbelasting), maar met fietsen praktisch nooit...... Ja wel eens last in mijn onderrug tijdens de eerste dagen in de bergen, maar dat is ook net weer een andere beweging, maar ook dat went redelijk snel zonder last te krijgen van chronische blessures.

just my 2ct
-
Misschien een tip: de dienst sportgeneeskunde van het Universitair Ziekenhuis in Gent doet heel goede fietsopmetingen!
Manis, enig idee hoeveel dat kost bij het UZ Gent om zo'n opmeting te laten doen?
Je kunt ze eventueel telefonisch benaderen: http://users.ugent.be/~juplanck/sportge ... e_info.htm :wink:
AB schreef:
In die zin sluit ik me wel aan bij Gios, dat je soms gewoon even moet wennen en doorzetten om ergens aan gewend te raken. Dat wil niet zeggen dat je moet forceren. Als je na 2 uur fietsen enkele dagen pijn hebt, zorg dat je volledig herstelt en pijnvrij bent alvorens je weer 2 uur gaat fietsen. Ik zou ook even je oude Koga Roadspeed nameten en proberen enkele instellingen van je driehoek pedaal-zadel-stuur te kopieren.
Van tien minuten afwassen in een redelijk statische houding krijg ik meer last van mijn rug dan van 300km fietsen.

just my 2ct
Je hebt wel een punt wat het 'ergens aan gewend geraken' betreft. Daar ben ik het volkomen mee eens. Anderzijds voel je soms ook intuïtief aan of iets goed zit of niet en dat heeft dan minder met gewenning te maken denk ik.
De Koga heb ik al verkocht dus die kan ik helaas niet meer opmeten.
In ieder geval, als jij spreekt over 300km fietsen op een dag, daar sta ik wel nog wat kilometers van af :wink: (130km is voor mij voorlopig het maximum)

Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met iemand die fietsen afstelt dus ben benieuwd wat dat gaat opleveren.
Bedankt iedereen voor alle tips, adressen, en advies tot hiertoe! Ben echt verbaasd van de hoeveelheid aan informatie die ik hier in 1 week tijd heb mogen vergaren! :)
Wat me trouwens ook is opgevallen is dat alle klachten van nek-, rug- en schouderpijn zich steeds aan de rechterzijde voordoen. Toeval of misschien toch een scheve stand van bekken of kort/lang been, of weet ik wat..
Zal het volgende week na de opmeting (hopelijk) te weten komen :wink:
Lasse,

Als ik me goed herinner was het rond de 75 euro.
williamjr008 schreef:Wat me trouwens ook is opgevallen is dat alle klachten van nek-, rug- en schouderpijn zich steeds aan de rechterzijde voordoen. Toeval of misschien toch een scheve stand van bekken of kort/lang been, of weet ik wat..
Mocht je eens een arts of fysiotherapeur zien dan zou je daar eens naar kunnen vragen, het lijkt me wel interessant voor jou om te weten.
Leon
williamjr008 schreef:Zal het volgende week na de opmeting (hopelijk) te weten komen :wink:
Zorg ervoor dat je iets op papier krijgt. Ik bedoel zoiets. Ontzettend handig als je van fiets verandert.
Ik heb een beenlengteverschil van een kleine 1,5 cm, en dat heeft mij inderdaad vele jaren allerlei dergelijke klachten opgeleverd. Inmiddels heb ik al weer heel wat jaren een hakverhoging van 5 mm in mijn loopschoenen en heeft m-gineering een 5 mm verhoogd spd pedaal gemaakt. Dus als je dit inderdaad ook hebt, dan is er wel wat aan te doen.
Wim
Ik heb op verschillende sites gelezen dat een goede manier om de juiste hoogte van het zadel in te stellen is om op de fiets te gaan zitten (bekken horizontaal) met één hak op de trapper in onderste positie. Is het been gestrekt dan staat het zadel goed.
Nu lees ik alleen op de ene dat je dit met blote voeten moet doen en op anderen dat je je het juist met schoenen aan moet doen.
Wat is het nu vraag ik me af? Het één of ander kan zo een paar cm verschillen?
Wordt je dus niet persé wijzer van :shock:
Piedro schreef:Ik heb op verschillende sites gelezen dat een goede manier om de juiste hoogte van het zadel in te stellen is om op de fiets te gaan zitten (bekken horizontaal) met één hak op de trapper in onderste positie. Is het been gestrekt dan staat het zadel goed.
Ha, er heeft iemand wat archeologisch opzoekwerk gedaan op wereldfietser.nl.

De tip die je suggereert is een hele ouwe, maar hij geeft je niet noodzakelijk de juiste zadelhoogte. Op mijn racefiets is een verschil in hoogte van 2 mm merkbaar en een verschil van 4 mm heel merkbaar (héél heel merkbaar, zelfs). Zoals je opmerkt haal je die nauwkeurigheid niet met de hak-op-pedaal-en-gestrekt-been-methode.

De methode is misschien goed genoeg voor een stadsfiets, maar niet voor langere tochten. Maar je kunt natuurlijk geluk hebben.
Oké, niet heel nauwkeurig dus....maar als antwoord op mijn vraag; wel of geen schoenen aan? :D
En wat is dan een betere methode?

Ik denk dat het ook op zichzelf wel een goede methode zou kunnen zijn als ergens zou staan beschreven hoe het werkt (en dan ook overal hetzelfde :wink: )
Hak op pedaal is een prima methode om snel te bepalen wat ongeveer :wink: de juiste zadelhoogte is. Daarna kun je gaan experimenteren. Ietsje hoger...iets lager en proberen te voelen wat lekker fietst. Dat is voor iedereen verschillend. Als je denkt lekker te zitten is het meten geblazen hoe hoog je precies zit. En dat onthouden voor de toekomst. Dat van die millimeters verschil voelen heb ik dan weer niet... elk mensch is verschillend.
gios schreef:Hak op pedaal is een prima methode om snel te bepalen wat ongeveer :wink: de juiste zadelhoogte is.
Helemaal mee eens. Als ik de raad van wierenners over fietsafstellingen gebruik krijg is snel klachten; ik ben kennelijk ook niet normaal, zoals velen.

Als je geen ervaren fietser bent die snel door heeft of het zadel te hoog of te laag staat zul je moeten experimenteren, goed opletten op wat je voelt en, zoals met alle spullen voor op fietsvakantie, vooral vroeg beginnen met proberen dus op tijd kopen.
Ik zou het volgende adviseren:

Stel eerst vast wat je lichamelijke gebreken zijn en of dit voort komt uit een afwijking van het skelet. Zo ja, wat kan de fysio er aan doen.

Ga naar een goede fietsenzaak en laat je via een speciaal bike fitting analyse grondig met de nieuwste technieken van alle kanten meten: voeten, handen, romp, been lente en schouder breedte. Kost misschien 80 euro, maar als je daarna goed kan fietsen heb je er veel plezier van.

Als alles niet helpt zou ik uit kijken naar een ligfiets.

Mario
Piedro schreef:Ik heb op verschillende sites gelezen dat een goede manier om de juiste hoogte van het zadel in te stellen is om op de fiets te gaan zitten (bekken horizontaal) met één hak op de trapper in onderste positie. Is het been gestrekt dan staat het zadel goed.
Nu lees ik alleen op de ene dat je dit met blote voeten moet doen en op anderen dat je je het juist met schoenen aan moet doen.
Wat is het nu vraag ik me af? Het één of ander kan zo een paar cm verschillen?
Wordt je dus niet persé wijzer van :shock:
Ik dacht dat bij de hak op pedaal methode je been juist lichtjes gebogen moest zijn?
Dat is precies wat ik bedoel, niemand lijkt precies te weten hoe de hak-op-pedaal-methode werkt.
Been licht gebogen of recht? Wél of géén schoenen aan?
Denk dat deze methode best betrouwbaar zou kunnen zijn als deze goed en vooral eenduidig beschreven zou zijn :wink:

Maar uh...weet iemand nou hoe het echt zit met die hak-op-pedaal-methode????
Je trap niet met je hak maar met de bal van de voet. Je been moet gestrekt zijn als je met de hak op de laagste stand van de pedaal staat.

Als je nu met de bal van de voet trapt is de knie licht gebogen.

Mario