Gewicht, fietsen en afvallen.

Zo alles over afvallen en fietsen kunt u hier kwijt.
Ik trap af sinds ik fiets ben ik 8kilo kwijt.
Mijn verbruik is 1000kcal per uur als ik fiets.
Dus na 4 uur fietsen eet je dat er niet zo maar bij.
Ow en ik merk dat mijn bovenbenen veranderen ze worden duidelijk harder.

Nu jij!
Wimmert schreef:Zo alles over afvallen en fietsen kunt u hier kwijt.
Ik trap af sinds ik fiets ben ik 8kilo kwijt.
Mijn verbruik is 1000kcal per uur als ik fiets.
Dus na 4 uur fietsen eet je dat er niet zo maar bij.
Ow en ik merk dat mijn bovenbenen veranderen ze worden duidelijk harder.

Nu jij!
thumbs up! :)
Ben ooit eens 10kg afgevallen in twee weken fietsend van spanje naar limburg. Beste vakantie ooit (want de eerste). Had het er echter ook zo weer bijgegeten :)
Dus 5kilo per week!
Ik moet dus drie maand op vakantie!
Geen echte straf!
Tja, al 45 jaar (ofzo) weeg ik 70/75 kg, bij 1,80 m, dus ken al deze problemen niet 8)
Heb wel veel respect voor al die 'volhoudende afvallers'!!
Maar 'moeten aankomen' als je onder een gezond gewicht bent beland kan net zo moeilijk zijn :wink:
Wimmert schreef:Zo alles over afvallen en fietsen kunt u hier kwijt.
Ik trap af sinds ik fiets ben ik 8kilo kwijt.
Mijn verbruik is 1000kcal per uur als ik fiets.
Dus na 4 uur fietsen eet je dat er niet zo maar bij.
Ow en ik merk dat mijn bovenbenen veranderen ze worden duidelijk harder.

Nu jij!
Mooi resultaat.

Wat de meeste mensen overigens niet beseffen, is dat je niet zozeer afvalt van het energieverbruik tijdens het bewegen zelf (of je moet wel heel veel bewegen), maar vooral doordat beweging tot een actiever metabolisme leidt, waardoor je ook op het moment dat je niet beweegt (zelf als men slaapt) meer energie verbruikt. En die tientallen uren per week dat men niet bezig is met extra bewegen maar het lichaam toch meer energie verbruikt, die maken pas een wereld van verschil.

Renaat
Ik val niet meer af :-(, kom alleen maar bij als ik niet kan fietsen. Al van kinds af rijd ik veel en door de jaren is dat gegroeid tot alles met de fiets. Resultaat is een conditie die mij toelaat om vrijwel nooit te vloeken op het fietsen. (en dikke bovenbenen die oa. in Zara-broeken voor problemen zorgen).
Wat mij het meest intrigeert is dat ik op de fiets zo'n lange afstanden kan doen zonder ervoor te trainen: ik loop regelmatig 10 km, maar die ene keer dat ik een marathon liep was ik echt op. Mijn dagelijkse fietsafstand is tussen de 20 en 50 km, maar een rit van 150 km levert me eigenlijk alleen wat extra honger op.
Lennart-Tampico schreef:Enige nadeel aan afvallen door fietsen is dat als je stopt het er weer aanvliegt.
Nog een nadeel van afvallen (al dan niet door te fietsen), men krijgt het sneller koud. (Maar meestal heeft men dan ook minder snel last van warmte.)
EnriceV schreef: Wat mij het meest intrigeert is dat ik op de fiets zo'n lange afstanden kan doen zonder ervoor te trainen: ik loop regelmatig 10 km, maar die ene keer dat ik een marathon liep was ik echt op. Mijn dagelijkse fietsafstand is tussen de 20 en 50 km, maar een rit van 150 km levert me eigenlijk alleen wat extra honger op.
Dag mede-Antwerpenaar,
ik heb ook de indruk dat men inderdaad de fietsafstand in verhouding veel sneller kan vergroten dan de loopafstand. Ik fiets eigenlijk zelden meer dan 60 km op een dag en meestal slechts 20 km per dag, maar kan zonder veel problemen (als ik de tijd neem) +200 km fietsen. Om 40 km te kunnen lopen gaan trainingsafstanden van 4-12 km echt niet volstaan.
Lopen is over het algemeen nog wel intensiever dan fietsen en ook meer belastend voor spieren, pezen, ... dus dat zal ook wel een rol spelen.

Renaat
Revanho schreef:
Lennart-Tampico schreef:Enige nadeel aan afvallen door fietsen is dat als je stopt het er weer aanvliegt.
Nog een nadeel van afvallen (al dan niet door te fietsen), men krijgt het sneller koud. (Maar meestal heeft men dan ook minder snel last van warmte.)
EnriceV schreef: Wat mij het meest intrigeert is dat ik op de fiets zo'n lange afstanden kan doen zonder ervoor te trainen: ik loop regelmatig 10 km, maar die ene keer dat ik een marathon liep was ik echt op. Mijn dagelijkse fietsafstand is tussen de 20 en 50 km, maar een rit van 150 km levert me eigenlijk alleen wat extra honger op.
Dag mede-Antwerpenaar,
ik heb ook de indruk dat men inderdaad de fietsafstand in verhouding veel sneller kan vergroten dan de loopafstand. Ik fiets eigenlijk zelden meer dan 60 km op een dag en meestal slechts 20 km per dag, maar kan zonder veel problemen (als ik de tijd neem) +200 km fietsen. Om 40 km te kunnen lopen gaan trainingsafstanden van 4-12 km echt niet volstaan.
Lopen is over het algemeen nog wel intensiever dan fietsen en ook meer belastend voor spieren, pezen, ... dus dat zal ook wel een rol spelen.

Renaat
Hey antwerpenaren :-)

Vooral de energie speelt een rol. Tijdens het fietsen heb je genoeg tijd om te eten en deze energie ook op te nemen. Tijdens het lopen kom je zowiezo op een punt dat je koolhydraten op geraken en je meer en meer moet overschakelen op meer vetverbranding. De klop van de hamer zeg maar. Het komt op aan om je hartslag zo laag mogelijk te houden. Ultralopers lopen met een hartslag van 50a60 procent van hun maximum. Hierdoor kunnen zij dit zo lang volhouden. Als je met dezelfde hartslag fietst als je loopt dan zal je zowiezo ook geen 200 kilometer volhouden.

Als je regelmatig eet en je houdt je hartslag laag dan kan je heel de dag fietsen...
Je meot dus in dezelfde intensteit lopen als je fietst. Voor mij betekent dat wandelen... En dat kan je dus wel lang volhouden, ooit een Kennedy-mars gelopen, 80 km.
Maar deze ging over afvallen. Toen ik begon met dagelijks fietsen, was er heel snel 15 kg. af, (daarna woog ik nog 90 kg). Meer lukte niet, het kwam er zelfs langzaam weer bij. Tot ik 3 weken terug elders moest gaan werken, en mijn woon-werk verkeer van 7 naar 17 km steeg. (2x p.w., enkele reis, de andere drie dagen zijn 7 en 10 km) Daardoor nu alweer 5 kg kwijt. (en weer 90 kg)
Omdat ik een zittend beroep heb, is eten een ramp. Vooral als je een lekkerbek bent, zoals ik. Dit kon zo niet langer doorgaan. Heb op 19 maart vorig jaar m'n huis-tuin-en-keukenfiets gepakt, en ben gaan fietsen. Ik heb verschillende dagtochten gefietst en bijna een jaar (en een betere fiets) later ben ik 12 kilo kwijt. Heb er nog 8 te gaan :-)
Wat ik had begrepen is dat grote spieren ook in het dagelijks leven meer energie verbruiken. Zoiets als twee dezelfde auto's met twee type motoren. Als de 1,4ltr 120km rijd verbruikt deze minder brandstof dan de 3ltr v6 variant.
Dus allemaal dikke bovenbenen en armen kweken van SPIEREN! 8)
Die afstanden zijn leuk maar je moet je snelheid opschroeven, het verbruik van energie gaat een stuk verder omhoog. :wink:
Volgens mij kweek je dan conditie, voor afvallen is het beter om langduriger op lagere intensiteit te bewegen.
Revanho schreef:Dag mede-Antwerpenaar,
ik heb ook de indruk dat men inderdaad de fietsafstand in verhouding veel sneller kan vergroten dan de loopafstand. Ik fiets eigenlijk zelden meer dan 60 km op een dag en meestal slechts 20 km per dag, maar kan zonder veel problemen (als ik de tijd neem) +200 km fietsen.
Vergelijkend met mij kan ik alleen concluderen dat mensen heel erg verschillen. Ik fiets ook in de zomer wel 40 km zonder eten en drinken, maar een tocht van 80 km is fors en alle fietsdagen boven de 100 herinner ik me nog als iets wat ik moet vermijden.
Leon
Fiets al vele jaren en ook al vele jaren op het zelfde gewicht (72 kg) :)
In de periode dat ik veel voor een marathon trainde was ik een paar kilo lichter maar toen lette ik ook erg op mijn voeding. :x
Nu eet ik alles , behalve junkfood :D
Wimmert schreef:Wat ik had begrepen is dat grote spieren ook in het dagelijks leven meer energie verbruiken. Zoiets als twee dezelfde auto's met twee type motoren. Als de 1,4ltr 120km rijd verbruikt deze minder brandstof dan de 3ltr v6 variant.
Dus allemaal dikke bovenbenen en armen kweken van SPIEREN! 8)
Word je alleen maar zwaarder, want spieren zijn zwaarder dan vet. :twisted:
Ik fiets sinds 2005 dagelijks ongeveer 23km (7/7)
Mijn gewicht was over de jaren heen behoorlijk constant (68-70kg) tot 2010.
Toen begon ik met het dragen van een uitneembare orthodontische beugel zodat ik maar drie keer per dag at, zonder tussendoortjes (hoewel ik nooit echt een vast tussendoortje had). Normaal at ik voor 2010 nog een half belegd stokbrood en boterkoek voor ik van het werk terug naar huis fietste (kwestie van 'genoeg energie' te hebben). Daar ben ik mee gestopt. Ik begon nuchter naar huis te fietsen (ongeveer 7u na mijn middagmaal). Dat was in het begin lastig en ik werd licht in mijn hoofd als ik te snel fietste. Nu ben ik het gewoon. Mijn lichaam kan nu blijkbaar heel makkelijk reserves mobiliseren. Wanneer ik thuiskom eet ik dan heel wat fruit (en durf ik me bezondigen aan heel wat koeken, geef ik toe). Resultaat: ik ben 10 kg afgevallen (tot 59-60kg = BMI 20) sinds de laatste twee jaar en voel me perfect fit. Lang leve een beugel en/of nuchter fietsen.

Op mijn langere fietsvakanties ben ik tot nu toe altijd verdikt..vanwege het lekkere eten in Azie en Frankrijk :-)
Aniphys als je er goed bij voelt doen.
Maar war je doet is versnelt je glycogeen voorraden uit je spieren verbranden.
Die vul je later aan met eten.
Ik denk dat die 10kilo komt uit het fietsen en niet perse uit de volgorde van fietsen en eten.
Ik ben ook wel benieuwd naar verhalen van mensen over de periode voordat ze gingen sporten/afvallen. Van mezelf kan ik nog herinneren dat ik last had van mijn knieën en heupgewrichten. Voorover buigend op de racefiets gaf me steken in de zij en de dikke buik blokkeerde het intensieve ademhalen. Een trap oplopen zonder te hijgen en te puffen zat er destijds niet in. Ik snap achteraf niet waar het mis ging om mijn gezondheid zo op zijn beloop te laten. Bergen (wandelen, cyclo's, trails) zijn een mooie maatstaf voor de conditie, zou er niet meer zonder kunnen.