track & trace moet diefstal voorkomen

Ik krijg vanmorgen het onderstaande persbericht over track & trace. Dit systeem moet diefstal van e-bikes voorkomen. Dit roept bij mij de vraag op: "Is dit dit systeem ook bruikbaar op dure vakakantiefietsen?"


PERSBERICHT

E-bike dief krijgt bezoek dankzij track & trace

17 maart 2019

GROOTEBROEK – Diefstal van elektrische fietsen in Nederland is de afgelopen jaren een belangrijk probleem geworden. Maar een nieuw track & trace systeem, ontwikkeld door Conneqtech en AXA (recovery G4S), maakt het voor dieven veel moeilijker om ermee weg te komen. ENRA Verzekeringen werkt hierin samen met Accell, speciaal voor de connected e-bikes van Sparta en Batavus.
E-bikes hebben in Nederland drie keer meer kans om te worden gestolen dan gewone fietsen. De nieuwste schattingen tonen aan dat diefstallen van e-bikes in de afgelopen drie jaar meer dan verdubbeld zijn tot ongeveer 25.000 per jaar. Nu de gemiddelde e-bike meer dan € 2000 kost, en verzekeren steeds duurder wordt, hebben Conneqtech en AXA Bike Security, samen met G4S een track & trace-oplossing ontwikkeld, AXA-IN, om dieven te ontmoedigen en helpen om gestolen e-bikes weer terug te vinden.

BEVEILIGINGSOPLOSSING | “Diefstallen van e-bikes komen zo vaak voor dat er een duidelijke behoefte was aan het bedenken van een oplossing om e-bikes moeilijker en riskanter te maken om te stelen. En dat is precies wat we met Conneqtech/AXA hebben gecreëerd,” zegt Corinne Eeken, die toezicht houdt op het project voor G4S Monitoring & Patrol.
In samenwerking met Sparta en Batavus worden de connected e-bikes in Nederland nu beveiligd door de innovatieve AXA-IN track & trace-beveiligingsoplossing. Er is een apparaat op de e-bike aangesloten, dat een GPS-signaal van de e-bike-locatie uitzendt als het als gestolen wordt gemeld. Zodra de eigenaar ontdekt dat de e-bike is meegenomen, kunnen ze dit melden via de AXA-IN-app op hun smartphone. Deze waarschuwing gaat door naar de G4S-controlekamer in Amsterdam, die de e-bike via het GPS-signaal kan vinden en met de politie kan samenwerken om deze terug te brengen naar de rechtmatige eigenaar.

CONNECTED EN VERZEKERD | “De AXA-IN is ingebouwd in de e-bike en kan niet worden verwijderd zonder de e-bike te beschadigen en het elektrische circuit te onderbreken,” legt Van Eeken uit. “We kunnen de gestolen fiets onmiddellijk vinden met behulp van de GPS, onze patrouille controleert de positie van de gestolen fiets en we hebben een overeenkomst met de politie, dat het terughalen van voertuigen met een alarm met grote spoed zal worden behandeld.”
Dat is intussen wel gebleken want de eerste connected e-bikes zijn inmiddels al terug gevonden. “Sinds november vorig jaar is het systeem operationeel en kunnen connected e-bikes bij ons met deze opsporingsdienst terug gevonden worden,” zegt Raymond Lussenburg, sales manager van ENRA Verzekeringen. “Op dit moment is er een samenwerking, die wij met Accell hebben voor de connected e-bikes van Sparta en Batavus. Het is nu nog geen los verzekeringsproduct, maar dat zal op termijn wel een keer komen. Inmiddels zijn de eerste drie gestolen e-bikes al weer terecht, dus dat is heel bemoedigend en bewijst dat met dit systeem de kans veel groter is dat de gestolen e-bike weer bij de gelukkige eigenaar terug komt.”

DIEFSTAL BIJ PROEFRIT | Bart Visser van Connectech komt met een recent en illustratief voorbeeld uit de praktijk. “In Roermond wilde een klant een proefrit maken op een Sparta Regular Electric bij Jaspers Rijwielen. Toen de klant verdacht lang wegbleef vermoedde Jaspers al het ergste. Gelukkig was de e-bike voorzien van de Sparta smart module,” laat Visser weten. “Al vrijwel direct was de locatie van de gestolen fiets bij opsporingsservice G4s bekend, maar kon bij een eerste buurtonderzoek de fiets niet opgehaald worden, omdat op het verdachte adres niemand thuis bleek. Toen de fiets in beweging kwam zijn direct de autoriteiten geïnformeerd, die op de locatie af gingen. En met succes! De gestolen Sparta Regular Electric is weer terug bij de dealer en wordt weer volop voor proefritten ingezet.”
Visser stelt dat ze helaas al te vaak horen dat dieven zich voordoen als klanten en zo fietsendealers duperen. “Om deze reden is ook de samenwerking opgezet met AXA, ENRA en G4S. Ik adviseer dealers daarom nu ook gebruik te maken van extra beveiliging van de Sparta smart e-bikes en te zorgen dat je enkele smart e-bike testmodellen hebt.”

MONITORING & PATROUILLE | De oplossing gaat verder dan alleen het lokaliseren van e-bikes nadat ze zijn gestolen. Met toestemming van de eigenaar van de fiets kan G4S het apparaat gebruiken om een ​​‘elektronische afrastering’ rond de fiets te plaatsen wanneer deze geparkeerd staat, die een automatisch alarm stuurt als deze onverwachts beweegt, omvalt of van de fiets wordt verwijderd uit het aangegeven gebied. “De elektronische afrastering betekent dat we ons ervan bewust kunnen worden dat er meteen een diefstal plaatsvindt en we werken samen met de politie om de dief te arresteren voordat de e-bike wordt gebruikt,” aldus Van Eeken. “Als de dief wegkomt met de e-bike voordat de politie arriveert, wordt track & trace geactiveerd en kunnen we de politie begeleiden naar waar de gestolen fiets heen wordt gebracht. Dieven zullen snel leren om twee keer na te denken voordat ze zich richten op een fiets die is beveiligd door AXA-IN, en mensen die gestolen e-bikes kopen van onbevoegde verkopers, zouden niet verrast moeten zijn als de politie op hun deur klopt om het terug te krijgen.”
Maar wat is er nieuw aan dit systeem en hoe worden de bekende zwakke punten ondervangen?
Onlangs zag ik dit passeren: https://www.waypointzolder.be/track-tra ... racker.php
Een Bike tracker die in het stuur wordt gemonteerd. Kan vast ook wel op een vakantiefiets.
E-bike heeft een enorme accu met een lange duur. Vraag me af hoe werkt dat systeem moet de accu en of de computer op de fiets zitten. Hoe gaat dat met een e-bike in de schuur. Een accu aanwezig maar geen computer. G4s zullen ook niet gratis zijn.
De tracker in het stuur geeft toch gezeur met de batterijen of bestaat er iets zonder die dingen.