Ervaringen met Jongerius Handmade Bikes?

Gisteren kreeg ik een appje van mijn zus: Heb jij wel eens van Jongerius gehoord? Ik stak meteen van wal over Bas J. die op de fiets naar China ging etc. Maar nee, het ging om een fietsenbouwer in De Meern. Zoiets als Santos e.d., zo meldde ze.
Ik moest bekennen dat ik nog nooit van ze gehoord had, en met de zoekfunctie van deze site leverde Jongerius alleen hits mbt voornoemde Bas op.
Weet hier iemand iets van ze? Ervaringen, of 'van horen zeggen'?

Ze hebben ook een site: https://www.jongerius.bike/
Echt handgebouwde fietsen zijn het niet, in de zin dat het geen maatframes zijn. Het lijken me vooral betere alternatieven te zijn voor de bekende Nederlandse stadsfietsen, met heel wat keuzemogelijkheden. Dat is dus wel goed nieuws, naast Azor dat ook al in deze markt opereert.
Mij lukt het niet om met de site om te gaan. Ik heb 27V-derailleurfiets en Vaste vork aangeklikt en krijg drie fietsen te zien waarvan twee met versnellingsnaaf en de andere met geveerde vork. Lastig....
Screenshot van dit probleem: http://pix.toile-libre.org/upload/origi ... 854884.jpg
Ik zal er eens een mailtje aan wagen.
.
.
Nog geen tien minuten later:
"Beste Leon, dat klopt, omdat onze fietsen handgemaakt zijn kunt u bij deze modellen zelf kiezen uit vaste voorvork of verende voorvork. Tevens kunt u zelf ook kiezen uit derailleur of naafversnelling en u eigen kleur. Als u de fiets zelf aanklikt ziet u de opties. Uiteraard bent u ook van harte welkom in onze showroom voor advies op maat. Met vriendelijke groeten"

Complimenten voor de snelle reactie natuurlijk.

Ik heb wat verder gelezen en kom meerdere dingen tegen waar ik vragen bij heb. Waar ik serieus minder vindt is dat er in de tekst staat dat er geen lasnaden zichtbaar zijn maar ik op het plaatje wel een frame met lasnaden zie (waar op zich niks mis mee is). Dan staat er op het plaatje dus een echt andere fiets dan er in de tekst bedoeld wordt.
Deze: https://www.jongerius.bike/sportieve-fi ... bride-2018
Heel leuke prijzen voor asfaltfietsen (max 47mm-banden en of ze ook voor onverhard geschikt zijn...). Fietsen zien er ook niet slecht uit. Jammer van de "zwevende" achterdragers maar daar is vast wel wat voor te verzinnen.

Opvallend dat het verschil tussen een Pinion-12 en een Pinion-18 maar 200 euro is, bij de andere aanbieders ligt dat gemiddeld rond de 600 euro...
Ze positioneren zich wel als een alternatief voor de Santos,Koga, VSF en It works.
Dat is alvast mooi meegenomen,een beetje concurentie in deze markt is nooit weg.
De site ziet er ook wel gelikt uit.
Ze beweren ook dat ze de meeste onderdelen zelf maken, maar welke dat dan precies zijn is niet omdat ze ook alle bekende onderdeel merken gebruiken.
Met name de fabrikage ,hoe en waar het frame gemaakt is mij niet helemaal duidelijk.
Het zal best een klus worden om zich in deze markt in te vechten maar we gaan het zien en ik wens ze het allerbeste toe.

Dirk
Fedor schreef:
wo 04 apr, 2018 18:15
Heel leuke prijzen voor asfaltfietsen (max 47mm-banden en of ze ook voor onverhard geschikt zijn...). Fietsen zien er ook niet slecht uit. Jammer van de "zwevende" achterdragers maar daar is vast wel wat voor te verzinnen.

Opvallend dat het verschil tussen een Pinion-12 en een Pinion-18 maar 200 euro is, bij de andere aanbieders ligt dat gemiddeld rond de 600 euro...
Met zwevende achterdrager doel je denk ik op het feit dat de bevestiging boven aan het spatbord zit? Voor de montage van de achterderailleur hebben ze ook een opvallende methode gekozen, in het kader van zo min mogelijk verschillende frames begrijpelijk, als de derailleurpad afbreekt, wat vaker voorkomt dan je zou willen ben je wel op hun aangewezen, een universele zal niet gaan passen.
Het lijkt wel of ieder merk zo zijn eigen modelletje derailleurpad op de markt moet brengen, dat dat geen standaard is is me een raadsel.
Volgens mij is de Jongerius Strongman niets meer of minder dan een Azor! Alleen de naam is anders, verder alles gelijk. Dus geen welkome aanvulling! :x
_Peter_ schreef:
do 05 apr, 2018 00:11
Met zwevende achterdrager doel je denk ik op het feit dat de bevestiging boven aan het spatbord zit?
Yep. Overigens hebben de stalen fietsen een gewone tubus-drager, dus er zijn vast wel mogelijkheden.

Als (áls he :lol: ) ik mijn vrouw aan het fietsen zou kunnen krijgen, zou ik zeker dit merk in overweging nemen (de fiets zal dan waarschijnlijk niet zo heel zwaar belast gaan worden ;)), ook vanwege de kleurenkeuze. En ze hebben nog echte damesframes, die er beter/steviger uitzien dan de frames van de populaire merken. Prijzen zijn veelal gewoon in orde (alleen de meerprijs voor Rohloff is erg hoog).
Echt handgebouwde fietsen zijn het niet, in de zin dat het geen maatframes zijn.
Tsja, ze zijn met de hand geassembleerd, net als mainstream topmerken. Frame lassen is toch al iets wat een robot beter kan dan een mens, dus echt problematisch is dit niet.

Alleen vind ik deze gekozen China frames foeilelijk :lol:

Rare knikken in buizen, onderbuis die superhoog is aangezet.
_Peter_ schreef:
do 05 apr, 2018 00:11
Voor de montage van de achterderailleur hebben ze ook een opvallende methode gekozen, in het kader van zo min mogelijk verschillende frames begrijpelijk, als de derailleurpad afbreekt, wat vaker voorkomt dan je zou willen ben je wel op hun aangewezen, een universele zal niet gaan passen.
Het lijkt wel of ieder merk zo zijn eigen modelletje derailleurpad op de markt moet brengen, dat dat geen standaard is is me een raadsel.
Ik weet niet zeker of dit geen standaard is, je ziet dit ook bij Batavus:

Afbeelding

Die steek sluit aan bij de Shimano schijfrem, dat is waarschijnlijk dus wel degelijk standaard?
Jongerius biedt ook Rohloff fietsen met Gates riemaandrijving
Even gekeken op de Rohloff site.
Ik zie Jongerius niet in de lijst staan die voldoen aan de frame stijfheid voorwaarden

http://ww2.gatescarbondrive.com/Manufac ... And-Models
Volgens mij vroeg Peter om ervaring met dit merk. Niet om commentaar over de site of wat ze maken.
Of veronderstellingen wat eventueel wel of niet zou kunnen.

Peter
Peter Molog schreef:
do 05 apr, 2018 18:35
Volgens mij vroeg Peter om ervaring met dit merk. Niet om commentaar over de site of wat ze maken.
Of veronderstellingen wat eventueel wel of niet zou kunnen.

Peter
Voor een nieuw merk is het denk ik toch wel voor de hand liggend om de vraag om ervaringen niet al te letterlijk te nemen?
jumbo schreef:
do 05 apr, 2018 17:53
Jongerius biedt ook Rohloff fietsen met Gates riemaandrijving
Even gekeken op de Rohloff site.
Ik zie Jongerius niet in de lijst staan die voldoen aan de frame stijfheid voorwaarden

http://ww2.gatescarbondrive.com/Manufac ... And-Models
Hmmmm de huidige Koga WT-S, de Avaghon X29, de Santos 3+ en veel Idworx-modellen staan er ook niet bij. Moeten mensen zich nu zorgen gaan maken?
Het was mij eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk of het merk zo nieuw was dat ervaringen nauwelijks aan de orde zouden kunnen zijn. Hoewel het feit dat de merknaam geen enkele relevante hit op ons forum opleverde waarschijnlijk al wel een indicatie was.
Ik ben ook al blij met aanwijzingen die iets ten goede of ten kwade over de kwaliteit kunnen zeggen.
loknor schreef:
do 05 apr, 2018 10:08
Echt handgebouwde fietsen zijn het niet, in de zin dat het geen maatframes zijn.
Tsja, ze zijn met de hand geassembleerd, net als mainstream topmerken. Frame lassen is toch al iets wat een robot beter kan dan een mens, dus echt problematisch is dit niet.

Alleen vind ik deze gekozen China frames foeilelijk :lol:

Rare knikken in buizen, onderbuis die superhoog is aangezet.
_Peter_ schreef:
do 05 apr, 2018 00:11
Voor de montage van de achterderailleur hebben ze ook een opvallende methode gekozen, in het kader van zo min mogelijk verschillende frames begrijpelijk, als de derailleurpad afbreekt, wat vaker voorkomt dan je zou willen ben je wel op hun aangewezen, een universele zal niet gaan passen.
Het lijkt wel of ieder merk zo zijn eigen modelletje derailleurpad op de markt moet brengen, dat dat geen standaard is is me een raadsel.
Ik weet niet zeker of dit geen standaard is, je ziet dit ook bij Batavus:


Die steek sluit aan bij de Shimano schijfrem, dat is waarschijnlijk dus wel degelijk standaard?
Standaard wil nog niet zeggen dat het ook goed is, en van Batavus heb ik nu ik dit zie ook geen hoge pet meer op, ik snap eerlijk gezegd niet waarom je schuivende achterpadden zou willen hebben op een derailleurfiets, op een fiets met naafversnelling of SS kan ik me dat nog voorstellen.
Geen fan van deze oplossing dus.
Dat er naast de "grote" reisfietsmerken meer spelers op de markt komen is verder alleen maar toe te juichen, dat zorgt er voor dat om zich te onderscheiden meer geinnoveerd wordt (hopelijk)
_Peter_ schreef:
do 05 apr, 2018 22:38
Standaard wil nog niet zeggen dat het ook goed is, en van Batavus heb ik nu ik dit zie ook geen hoge pet meer op, ik snap eerlijk gezegd niet waarom je schuivende achterpadden zou willen hebben op een derailleurfiets, op een fiets met naafversnelling of SS kan ik me dat nog voorstellen.
Tsja, jij was verbaasd dat het geen standaard was en het lijkt erop dat dat toch wel zo is. Ik zie niet direct in wat het grote probleem is, je geeft zelf ook al een aantal voordelen aan in je eerdere posts.

Betreft het schuiven, je vergeet dat je dit dus ook kan ombouwen tot naafversnelling.

Betreft innovatie moet je denk ik meer kijken bij de onderdeel makers dan bij de assembleurs.