Elektrische Santos Travel Lite getest

Aanbiedingen, nieuwe fietsboekjes, nieuwe materialen, enzovoorts.
Gebruikersavatar
Christophorus
Forum Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 juli 2010
Locatie: Apeldoorn
x 16
Contacteer:
Santos bouwt tegenwoordig ook elektrische trekkingfietsen.

Ik heb de Santos Travel Lite met Pinion en GO SwissDrive getest en werd daar wel enthousiast van.
Zie mijn testverslag hier: http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... te-pinion/

Afbeelding

Afbeelding
0 x

goldenlion
Forum Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 31 juli 2013
Locatie: Noordwijk.
x 7
Mooi spul he Michel die GO SwissDrive.
0 x

Travelmaster
Forum Lid
Berichten: 4938
Lid geworden op: 06 augustus 2012
x 154
Tsja, dit lijkt wel een erg rooskleurige test - en op een enkel punt wordt een voordeel aangehaald dat vanuit de fabrikant lijkt geredeneerd.

- Goede gewichtsverdeling als de accu in het frame geplaatst wordt. "Als"? Lijkt me niet echt een optie om dat niet te doen - mensen die deze fiets kopen gaan vermoedelijk niet zonder accu fietsen.
- Toe te passen zonder een nieuw frame te moeten ontwikkelen.. Dat is vooral fijn voor Santos, maar als nieuwe klant was ik misschien meer geholpen door een specifiek frame hiervoor. Want eigenlijk is het gewoon jammer dat je de bidonhouder aan de zitbuis niet meer kunt gebruiken door de accu op de schuine buis. Ook had de belettering dan een wat gunstiger plek kunnen krijgen.

Voor mij lijkt dit een fiets die nu wat snel in elkaar is gezet, om mee te kunnen blijven doen in de wedloop van Trekking-e-bikes. Dat zal niets afdoen aan de kwaliteit, maar zo op het eerst oog had het allemaal wel wat sjieker gekund - zeker voor het bedrag dat van eigenaar zal wisselen.
0 x

Gebruikersavatar
Christophorus
Forum Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 juli 2010
Locatie: Apeldoorn
x 16
Contacteer:
Travelmaster schreef:- Goede gewichtsverdeling als de accu in het frame geplaatst wordt. "Als"? Lijkt me niet echt een optie om dat niet te doen - mensen die deze fiets kopen gaan vermoedelijk niet zonder accu fietsen.
Dat lijkt vanzelfsprekend, maar het GO Swiss systeem bestaat ook met de accu in de bagagedrager en dan is de balans ronduit belabberd.
0 x

Gebruikersavatar
Christophorus
Forum Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 juli 2010
Locatie: Apeldoorn
x 16
Contacteer:
Travelmaster schreef:- Toe te passen zonder een nieuw frame te moeten ontwikkelen.. Dat is vooral fijn voor Santos, maar als nieuwe klant was ik misschien meer geholpen door een specifiek frame hiervoor. Want eigenlijk is het gewoon jammer dat je de bidonhouder aan de zitbuis niet meer kunt gebruiken door de accu op de schuine buis. Ook had de belettering dan een wat gunstiger plek kunnen krijgen.
Mee eens, maar voor de koper is het mogelijk ook een fijn idee dat je je dure Pinion-fiets niet in hoeft te ruilen als je aan een E-bike toe bent. GO Swiss is altijd later in te bouwen.
0 x

Travelmaster
Forum Lid
Berichten: 4938
Lid geworden op: 06 augustus 2012
x 154
Christophorus schreef:
Travelmaster schreef:- Goede gewichtsverdeling als de accu in het frame geplaatst wordt. "Als"? Lijkt me niet echt een optie om dat niet te doen - mensen die deze fiets kopen gaan vermoedelijk niet zonder accu fietsen.
Dat lijkt vanzelfsprekend, maar het GO Swiss systeem bestaat ook met de accu in de bagagedrager en dan is de balans ronduit belabberd.
Ah, dat wist ik niet. Maar als Santos die optie niet biedt, is de aangeboden plaatsing ook geen specifiek voordeel voor deze fiets, toch? Je hebt simpelweg geen keuze.
0 x

Gebruikersavatar
Christophorus
Forum Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 juli 2010
Locatie: Apeldoorn
x 16
Contacteer:
Travelmaster schreef:Ah, dat wist ik niet. Maar als Santos die optie niet biedt, is de aangeboden plaatsing ook geen specifiek voordeel voor deze fiets, toch? Je hebt simpelweg geen keuze.
Die optie bieden ze niet standaard, maar als je echt wil, dan kan dat wel geregeld worden.
0 x

Travelmaster
Forum Lid
Berichten: 4938
Lid geworden op: 06 augustus 2012
x 154
Dat wil dus niemand, waarmee het een gegeven is. Daarom vind ik het niet echt een voordeel, en niet in jouw rijtje van voordelen passen.

Maar het is dan wel een kwestie van formulering: als je had gezegd "uitgebalanceerd zwaartepunt", oid, was ik er misschien niet op aangeslagen :lol: .
0 x

Gebruikersavatar
Christophorus
Forum Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 juli 2010
Locatie: Apeldoorn
x 16
Contacteer:
Travelmaster schreef:Dat wil dus niemand, waarmee het een gegeven is. Daarom vind ik het niet echt een voordeel, en niet in jouw rijtje van voordelen passen.
Toch wel. Het bleek in de winkel toch nog dagelijks nodig om het verschil uit te leggen t.o.v. fietsmerken die uitsluitend met bagagedrager-accu's werken. Het lijkt voor ons misschien zo logisch, maar velen hebben hier nooit over nagedacht, vandaar dat ik me geroepen voelde om dit in mijn artikel nog eens aan te halen.
0 x

Travelmaster
Forum Lid
Berichten: 4938
Lid geworden op: 06 augustus 2012
x 154
Duidelijk! Dan kwam dat voor mij niet voldoende naar voren;). Thanks voor de uitleg.
0 x

Gebruikersavatar
Shrek
Forum Lid
Berichten: 605
Lid geworden op: 30 juni 2014
x 49
Travelmaster schreef: Voor mij lijkt dit een fiets die nu wat snel in elkaar is gezet, om mee te kunnen blijven doen in de wedloop van Trekking-e-bikes. Dat zal niets afdoen aan de kwaliteit, maar zo op het eerst oog had het allemaal wel wat sjieker gekund - zeker voor het bedrag dat van eigenaar zal wisselen.
Idd, en manier van ketting (pardon: riem) spannen is ook niet zo fraai.
Met een Pinion kun je natuurlijk geen EBB gebruiken, maar sliding of swinging dropouts hadden een strakker plaatje gegeven dat dat aanhangsel dat er nu onder hangt.
0 x
"Uiteindenlijk zal ieder topic uitlopen op een pro- vs anti-helm, -Santos/Idworx of -ebikediscussie."

PeterFokkinga
Forum Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 16 augustus 2007
Locatie: Groningen
x 10
En wat weegt deze "lite" nu?
0 x

jumbo
Forum Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 25 mei 2012
x 8
Tout Terrain gebruikt bij hun Pinion fiets wel een soort EBB.
Afbeelding
0 x

jumbo
Forum Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 25 mei 2012
x 8
Santos presenteert de definitieve oplossing van hun riemspan-methode op de BikeMotion beurs.
Op de Santos site is al bijna te zien , hoe deze oplossing eruit gaat zien.

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
willem.m
Forum Lid
Berichten: 3604
Lid geworden op: 24 november 2005
x 357
Wie is de doelgroep van deze fiets?
Voor welk type vakantiefietsreizen is deze fiets niet geschikt?
Wat kost een fiets in deze configuratie?
0 x
www.themeeg.nl

Vind je dit bericht ongepast? Meld het bij mij, dan pas ik het even aan.

Gebruikersavatar
Christophorus
Forum Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 juli 2010
Locatie: Apeldoorn
x 16
Contacteer:
willem.m schreef:Wie is de doelgroep van deze fiets?
Voor welk type vakantiefietsreizen is deze fiets niet geschikt?
Wat kost een fiets in deze configuratie?
Wie maar wil.
Voor reizen met stopcontacten niet meer dan 100 tot 150km bij elkaar vandaan.
Ongeveer €8000,-
Laatst gewijzigd door Christophorus op di 06 okt, 2015 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Georg
Forum Lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 22 juni 2011
x 55
8 mille...

Dat is wel erg veel geld voor een fiets zo langzamerhand, maar je kunt als fabrikant natuurlijk niet 'achterblijven' in dit segment.

Hoe langer ik dit soort ingewikkelde (en in mijn ogen foeilelijke) constructies zie, hoe meer ik verlang naar een ketting, een eenvoudige setje tandwieltjes en een licht sterk frame zonder flauwekul.
(voor de conditioneel beperkte fietser is het wel weer een uitkomst, dat wel)
0 x

Travelmaster
Forum Lid
Berichten: 4938
Lid geworden op: 06 augustus 2012
x 154
Maar gelukkig zijn die fietsen er ook nog steeds, en prijs jezelf dan gelukkig dat jij niet de beoogde doelgroep van Santos bent.

Ik vind het boeiend om te zien hoe snel deze ontwikkelingen gaan. Tegelijkertijd realiseer ik me dat door deze prijsstelling ik ook niet gauw in de verleiding kan komen erin mee te gaan.

Mijn droomfiets is vooralsnog een TravelMaster 2.9 met Pinion, riem en schijfremmen. En ook die is -sowieso financieel- nog heel ver weg.
0 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 15427
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 609
Christophorus schreef:€8000,-
Ik denk dat het probleem van dit concept is dat de sterke aandrijving de Pinionnaaf overbodig maakt.

Als je namelijk in plaats van de Pinionnaaf een goedkope versnellingsnaaf zou monteren (die kosten weinig), een iets sterkere motor (die kosten ook niet veel meer) en een flink groter accupakket (die kosten wel) hou je waarschijnlijk een geld over en hoef je niet zo absurd vaak te schakelen.
0 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Gebruikersavatar
Christophorus
Forum Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 juli 2010
Locatie: Apeldoorn
x 16
Contacteer:
Zoals ik in de test al aangaf, komt deze fiets beter tot zijn recht met een 9-speed bak.

Versnellingsnaven zijn niet mogelijk, want de motor zit in het achterwiel. En Santos wilde koste wat kost geen herrie makende middenmotor toepassen. Met derailleurs is wel mogelijk.
0 x


Terug naar “Commercieel Nieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron