Fiets vooruit sturen of laten ophalen in Europa

Een tip van Michael: http://www.travel-light.nl

Voor een redelijk bedrag vervoeren ze jouw fiets.
Heb even gekeken. Een fiets naar Frankrijk of Italië vervoeren (enkele reis) is ongeveer 115 euro. Hij moet dan wel in een koffer of een fietsdoos.
Hallo,
Vond het best interessant klinken en ben even naar de website geklikt. Ik kan nergens vinden hoe lang de verzending van een fietsdoos naar bijv. Italië duurt. En de omvang van de fietsdoos mag maar max. lengte 128cm | breedte 89cm | hoogte 34,5cm zijn. Toen ik naar Australië reisde had ik een standaard fietsdoos van een fietswinkel, waar mijn fiets helemaal inpaste (alleen trappers eraf en stuur dwars). Mijn fietsdoos vanuit Australië was al veel kleiner, waardoor de fiets flink uit elkaar moest (o.a. voorwiel eraf): 147 cm lang en 83 cm hoog/breed. Voorrem was verbogen, die kreeg ik er thuis niet goed meer op.
Als de doos maar max. 128 cm mag zijn, dan moeten voor- EN achterwiel eraf. Ik moet er niet aan denken, dat ik de boel daarna niet meer in elkaar krijg...
Groet, Petra.
Petra137 schreef:Ik kan nergens vinden hoe lang de verzending van een fietsdoos naar bijv. Italië duurt.
Als je op de website de gewenste data van aankomst en vertrek invult komen de data waarop de je fiets moet inleveren en waarop de fiets weer terug is vanzelf tevoorschijn. (Bij bestemming Spanje tenminste, die heb ik geprobeerd)
Die fietsdozen lijken me inderdaad akelig klein voor een beetje volwassen fiets.
Ave Gone schreef:
Petra137 schreef:Ik kan nergens vinden hoe lang de verzending van een fietsdoos naar bijv. Italië duurt.
Als je op de website de gewenste data van aankomst en vertrek invult komen de data waarop de je fiets moet inleveren en waarop de fiets weer terug is vanzelf tevoorschijn. (Bij bestemming Spanje tenminste, die heb ik geprobeerd)
Die fietsdozen lijken me inderdaad akelig klein voor een beetje volwassen fiets.
Die dozen lijken geen probleem voor een kale racefiets of een kale MTB, maar voor een vakantiefiets niet erg op maat. Betekent: behalve het verwijderen van de wielen het stuur en het zadel, ook dat lowriders eraf moeten en dat het achterspatbord en de achterbagagedrager los gemaakt moeten worden om de fiets in die doos te krijgen.
Ze gebruiken wel heel mooie dozen. Heb ze een mailtje gestuurd dat voor ons soort fietsen de dozen te klein zijn, ben benieuwd naar het antwoord.

Ronald van der Perk
Petra137 schreef:Hallo,
Vond het best interessant klinken en ben even naar de website geklikt. Ik kan nergens vinden hoe lang de verzending van een fietsdoos naar bijv. Italië duurt. En de omvang van de fietsdoos mag maar max. lengte 128cm | breedte 89cm | hoogte 34,5cm zijn. Toen ik naar Australië reisde had ik een standaard fietsdoos van een fietswinkel, waar mijn fiets helemaal inpaste (alleen trappers eraf en stuur dwars). Mijn fietsdoos vanuit Australië was al veel kleiner, waardoor de fiets flink uit elkaar moest (o.a. voorwiel eraf): 147 cm lang en 83 cm hoog/breed. Voorrem was verbogen, die kreeg ik er thuis niet goed meer op.
Als de doos maar max. 128 cm mag zijn, dan moeten voor- EN achterwiel eraf. Ik moet er niet aan denken, dat ik de boel daarna niet meer in elkaar krijg...
Groet, Petra.
Wat de afmetingen betreft denk ik dat je je vergist. De maten die jij noemt zijn van een fietskoffer. Een fietsdoos wordt ook vermeld.
Wij versturen alle soorten fietsen. Van toerfietsen, sportfietsen, maar ook E-bikes zolang het totale pakket gewicht niet boven de 30kg uit komt en binnen de maximale afmetingen van de volgende categorieën vallen:

Fiets koffer: lengte 128cm | breedte 89cm | hoogte 34,5cm
Fiets Doos: lengte 175cm | breedte 99cm | hoogte 21cm

Groet, Joop
joop.r schreef: Fiets koffer: lengte 128cm | breedte 89cm | hoogte 34,5cm
Fiets Doos: lengte 175cm | breedte 99cm | hoogte 21cm
Hoogte 34,5/21 cm? Betekent dat dat ze alle koffers en dozen netjes platgelegd boven op elkaar stapelen?

Carl
Dit antwoord kreeg ik van hen n.a.v. mijn vraag over de grootte van de doos.

Het is zeker een gat in de markt en wordt ontzettend goed ontvangen onder reizend Nederland. In het geval van fietsen leggen wij de verantwoordelijkheid voor het verpakken van in dit geval de fiets bij onze klant. Er is namelijk voor ons een te grote variatie in de fiets markt zoals jij ook hebt geconstateerd.

De maximale formaten die wij hanteren qua verpakking is Fiets Doos: lengte 175cm | breedte 99cm | hoogte 21cm. (dit is bijvoorbeeld de kartonnen doos die op Schiphol verkrijgbaar is daar passen echt alle fietsen in en hoef je alleen de trappers eraf te halen, je stuur te draaien en in een enkel geval je voorwiel te demonteren)


Ronald van der Perk
Nu ben ik zelf geen voorstander van het vooruit sturen van je fiets. Met deze maten doos hoeft er in ieder geval niet al teveel uit elkaar.
Petra137 schreef:Hallo,
Vond het best interessant klinken en ben even naar de website geklikt. Ik kan nergens vinden hoe lang de verzending van een fietsdoos naar bijv. Italië duurt. En de omvang van de fietsdoos mag maar max. lengte 128cm | breedte 89cm | hoogte 34,5cm zijn. Toen ik naar Australië reisde had ik een standaard fietsdoos van een fietswinkel, waar mijn fiets helemaal inpaste (alleen trappers eraf en stuur dwars). Mijn fietsdoos vanuit Australië was al veel kleiner, waardoor de fiets flink uit elkaar moest (o.a. voorwiel eraf): 147 cm lang en 83 cm hoog/breed. Voorrem was verbogen, die kreeg ik er thuis niet goed meer op.
Als de doos maar max. 128 cm mag zijn, dan moeten voor- EN achterwiel eraf. Ik moet er niet aan denken, dat ik de boel daarna niet meer in elkaar krijg...
Groet, Petra.
Leuk dat jullie allen zo positief reageren en actief onze dienstverlening bespreken. Als reactie op dit onderwerp kan ik jullie mededelen dat wij (ik werk voor Travel Light) sinds kort ook samenwerken met fietsspeciaalzaken. Dit houd concreet in dat wanneer onze klanten hun fiets laten afhalen/afleveren bij een fietsspeciaalzaak in Nederland het formaat van de doos niet meer uitmaakt. Het gewicht moet nog wel rond de 30kg blijven, dit ivm de arbo.

Op onze website staan een aantal shops genoemd waar we ook dozen en koffers hebben staan. Mochten jullie nog speciaal zaken weten (of er een zijn) die ook vernoemd willen worden laten ze dan contact opnemen met ons via info@travel-light.nl

Dank voor de feedback en enthousiasme!

Groeten
Sven
Ik zag deze site in de Op Pad van juni en ik dacht: daar moet ik meer van weten... Gelukkig was hier al een draadje voor gemaakt...

Inmiddels zie ik dat de maten een klein beetje gewijzigd zijn:

180*95*22

En de prijs flink omhoog:

betaalde je in juni volgens de advertentie nog € 119,-- voor een retourtje Spanje. Inmiddels is dat € 155,--

Toch vind ik het wel een interessante gedachte. Mijn vraag: zijn er mensen op dit forum die gebruik hebben gemaakt van deze mogelijkheid? Zo ja, hoe ging dat dan? Bijvoorbeeld bij de ontvangst op bestemming. Stond de fiets al ergens blinkend op je te wachten, nam het hotel 'm netjes in ontvangst of moest je nog langs de politie voor aangifte?
AndreM schreef:En de prijs flink omhoog:

betaalde je in juni volgens de advertentie nog € 119,-- voor een retourtje Spanje. Inmiddels is dat € 155,--
Ik heb net ook even met de website gespeeld. Lijkt erop dat, of je nu naar België gaat of naar een verre uithoek van Europa, de prijs voor een enkele reis € 116 is en voor een retour € 155. Dat lijkt toch behoorlijk competitief met wat bijvoorbeeld Soetens vraagt.
Je zou het de Vakantiefietser kunnen vragen. Bij hen kan je, volgens de site, je fiets verpakt laten versturen door deze dienst.