Wetgeving omtrent fietsverlichting

Het word weer wat langer licht, maar toch... Wat bij ons duidelijk is qua verlichting ( dus gewoon zorgen dat je zichtbaar bent) is bij onze omliggende landen voor mij een vraag. Wie van jullie weet wat in België, Frankrijk en Spanje verplicht en niet toegestaan is qua fietsverlichting?
Mr Wojtas schreef:
ma 03 feb, 2020 20:49
Het word weer wat langer licht, maar toch... Wat bij ons duidelijk is qua verlichting ( dus gewoon zorgen dat je zichtbaar bent) is bij onze omliggende landen voor mij een vraag. Wie van jullie weet wat in België, Frankrijk en Spanje verplicht en niet toegestaan is qua fietsverlichting?
2e hit met Google :idea: :
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/ ... sen-europa

Zelf nog doen: knip en plak de regels over fietsverlichting.

En het is wordT.
Een mooi overzicht.
Ik verwacht geen problemen met de loakle autoriteiten als je je aan deze regels houdt.
Maar het is wel een heel erg populair geschreven overziicht.

In Nederland is een ongedefinieerd lampje voldoende.
In andere landen heb je regels voor minimumverlichting.
In andere landen, waaronder Duitsland, gelden regels voor de maximale verlichting.

Lupine is een bekende Duitse fabrikant van betere fietsverlichting.
Ze hebben hun lampen jarenlang als tentframeverlichting aan de man moeten brengen.
Tegenwoordig maken ze op hun website onderscheid tussen verlichting die aan StVZO voldoet, en welke niet.

Bij Duitse webshops kan je bijvoorbeeld hun felste achterlicht (Rotlicht, 160 lumen) niet kopen.
Een enkele webshop wil een uitzondering maken voor buitenlandse klanten.
Rotlicht, Das smarte Sicherheitslicht für den Einsatz ausserhalb Deutschlands

Kortom. Het overzicht van de ANWB is mooi.
Maar met je Lupine Rotlicht kom je wel in de problemen.
Mr Wojtas schreef:
ma 03 feb, 2020 20:49
Wie van jullie weet wat in België, Frankrijk en Spanje verplicht en niet toegestaan is qua fietsverlichting?
Voor België is de exacte regelgeving hier te vinden:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /272-art82

Als daar nog verdere vragen over zijn kan ik die waarschijnlijk wel beantwoorden.
Mr Wojtas schreef:
ma 03 feb, 2020 20:49
Wie van jullie weet wat in België, Frankrijk en Spanje verplicht en niet toegestaan is qua fietsverlichting?
Voor Frankrijk vind je hier  Code de la Route - Velo - de regels.

Echt aan alle regels voldoen is nog niet eens zo makkelijk als je een paar grenzen overschrijdt.
Gele spaak-reflectoren zijn in Nederland misschien niet verboden, maar geen vervanger voor reflecterende banden.
Witte vóór-reflectoren horen bijvoorbeeld in Nederland niet tot het standaard-assortiment. (Omdat ik op onze fietsen achter-bagagedragers vóór gemonteerd heb heb ik ook een reflectorsteurtje vóór, en dat steuntje heb ik voorzien van een witte reflector -- n dat was even zoeken, zo'n witte reflector.)

Dit alles nog afgezien van de EU-regel waarin in een land goedgekeurd tot goedkeur elders zou moeten leiden ... hoe die regel gelezen moet worden is nog lastig ... ik vrees dat een controlerende ambtenaar ook weinig onder de indruk zal zijn van een beroep op EU-regels.

Echter, de kans dat je fiets aan een inspectie wordt onderworpen lijkt mij laag (ook gezien de proefondervindelijk vastgestelde controle-intensiteit)
Afgezien van alle soms verwarrende regels lijkt het me voor je eigen veiligheid vooral verstandig te zorgen voor functionele verlichting. Een goed zichtbaar achterlicht moet vooral ook vrij groot zijn in plaats van mega fel, en ook van opzij zichtbaar. Ik vond de Philips achterlichten in dat opzicht erg goed. Gelukkig heeft Spanninga die techniek nu overgenomen. Bij de koplampen wil je veel licht, maar vooral egaal licht met een brede naar boven afgegrendelde bundel. Dat laatste betekent dat alle rotatie symmetrische lampen afvallen. Die zijn asociaal, maar ook verkwisten ze het licht. De beste koplampen komen dus van Busch & Mueller en van Schmidt/Son. In mijn ervaring zijn dynamo's veel betrouwbaarder dan de meeste batterij verlichting.
De vele fietsers die alleen hoogzomer in het buitenland fietsen en ruim voor zonsondergang om 9 uur 's avonds voor de tent zitten kunnen ook besluiten de fietsverlichting helemaal maar weg te laten. Fietsen in het donker is in menig buitenland toch al niet alles. Voor het korte tochtje naar het nachtelijke toilet op die enorme camping volstaat je hoofdlamp ook wel.
Klopt. Met een goed batterijachterlicht met reflector en een hoofdlamp voor noodgevallen kom je een heel eind. Anderzijds vind ik het wel fijn als mijn verlichting automatisch aan gaat als ik onder een rij bomen fiets. Maar vergeet ook niet dat het in het zuiden 's avonds veel vroeger donker wordt. Wij hebben afgelopen zomer in Italië toch wel plezier van onze verlichting gehad. En soms zijn er ook tunnels.
Wim schreef:
ma 10 feb, 2020 10:40
Maar vergeet ook niet dat het in het zuiden 's avonds veel vroeger donker wordt. Wij hebben afgelopen zomer in Italië toch wel plezier van onze verlichting gehad. En soms zijn er ook tunnels.
Jouw ervaring komt grotendeels deels ook ook doordat Italië naar het oosten ligt. Santiagofietsers zullen vast wel eens opgemerkt hebben dat het in NW-Spanje in juni en juli juist lang licht blijft. In Santiago gaat de zon op 22 juni een kwartiertje later onder dan in NL.
Wim schreef:
ma 10 feb, 2020 09:20
Afgezien van alle soms verwarrende regels lijkt het me voor je eigen veiligheid vooral verstandig te zorgen voor functionele verlichting. Een goed zichtbaar achterlicht moet vooral ook vrij groot zijn in plaats van mega fel, en ook van opzij zichtbaar. Ik vond de Philips achterlichten in dat opzicht erg goed. Gelukkig heeft Spanninga die techniek nu overgenomen. Bij de koplampen wil je veel licht, maar vooral egaal licht met een brede naar boven afgegrendelde bundel. Dat laatste betekent dat alle rotatie symmetrische lampen afvallen. Die zijn asociaal, maar ook verkwisten ze het licht. De beste koplampen komen dus van Busch & Mueller en van Schmidt/Son. In mijn ervaring zijn dynamo's veel betrouwbaarder dan de meeste batterij verlichting.
Qua achterlichten is het sinds de LED-lichtjes al enorm veel beter ... de ouderwetse gloeiende-spijker-gloeilampjes waren soms echt meer voor de vorm. Eigenlijk is iedere standaard-reflector+LED-lichtjes al een "zee" van licht. Knipperende achterlichtjes mogen in veel landen niet ... maar ze werken in echte duisternis nog beter attentie-verhogend.

Qua koplampen is er tegenwoordig natuurlijk goed en nog beter en dan ook nog best.
Ikzelf ben "best" tevreden met een beter (maar niet duur) LED-lantaarntje en een klemmetje op het stuur (een klemmetje dat ik ooit kocht met een toen gebruikelijk maar niet daverend goed LED-lantaarntje).
Een betere moderne LED-lantaarn met een krachtige lichtbundel (en gewoonlijk ook nog verschillende standen incl knipperen, bijv van de Aldi) heeft in het algemeen in de brede stand een bundel die van een echt helder centrum naar de randen zwakker wordt. Richt je zo'n bundel van stuurhoogte zo dat de bovenkant-bundel ± horizontaal schijnt dan verlicht het felste deel de weg zo'n 20-25 m voor je - redelijk breed want op die ± 20 m afstand - en het steeds zwakkere rand-deel van de bundel geeft een egale verlichting van de weg tot vlak voor je voorwiel - want de afvallende lichtsterkte wordt gecompenseerd door steeds nabijer. Je kan dan zeggen dat 3/4 van de rand van de bundel ongebruikt blijft, maar die 3/4 zorgt dan voor de zichtbaarheid door andere weggebruikers.

Misschien niet ideaal maar wel handig multifunctioneel. Je hebt een los lantaarntje in de tent (of om iemand anders te helpen bij het zoeken naar zijn fietssleuteltje of om je eigen ongemakken bij te lichten), je hebt een adequate fietsverlichting en ... die handige "koplamp" op je kop heb je dan ook nog.
Wil je alleen met zo'n "koplamp" gaan kamperen (dat is natuurlijk lichter) dan kan je overigens die koplamp beter om je stuurtas knutselen, want een "koplamp" op je kop is op de fiets heel onhandig als "koplamp" ... je blijkt toch heel veel vaker links en rechts te kijken, dat is natuurlijk veilig, maar maakt de verlichting onveiliger.

PS Als vakantiefietser rijd je niet vaak/gauw in het donker, maar een vertraagde (of gewoon late) trein kan je toch in het donker zetten ... ik reed al eens in het schemer Basel uit, en dan is een goed lantaarntje voorop toch best handig als er ook nog stukjes "tous chemins" in de route naar je kampeerplekje zitten.
Leon schreef:
ma 10 feb, 2020 09:58
De vele fietsers die alleen hoogzomer in het buitenland fietsen en ruim voor zonsondergang om 9 uur 's avonds voor de tent zitten kunnen ook besluiten de fietsverlichting helemaal maar weg te laten. Fietsen in het donker is in menig buitenland toch al niet alles. Voor het korte tochtje naar het nachtelijke toilet op die enorme camping volstaat je hoofdlamp ook wel.
Klopt. In principe fiets ik op vakantie niet in het donker.
Maar,
- Ik ben een keer in Frankrijk in een tunnel beland waarbij ik geen lampje bij me had. De verlichting van mijn mobiel bood ook geen soelaas. Ik heb daarom altijd een koplamp bij me (die ik ook als zaklamp in de tent kan gebruiken).
- Sinds ik op de ring van IJsland in de mist heb moeten fietsen heb ik ook altijd een achterlampje bij me.

Dit zijn niet de beste verlichtingen, meer nood-oplossingen, maar geven me wel een wat zekerder gevoel.
Voor het veelvuldig fietsen in het donker in Nederland heb ik andere/betere verlichting.
JanH schreef:
ma 10 feb, 2020 15:41
tunnel beland waarbij ik geen lampje bij me had. De verlichting van mijn mobiel bood ook geen soelaas. Ik heb daarom altijd een koplamp bij me (die ik ook als zaklamp in de tent kan gebruiken).
Inderdaad, jen hebt gelijk. Tunnels, meestal kleine. Zelfs met koplamp zijn ze aardedonker als je er vanuit de felle middagzon infietst. Menigmaal heb ik een paar minuten staan wachten totdat ik kon zien of er grond was voor mijn voorwiel, dat vind ik wel essentieel.
Leon schreef:
ma 10 feb, 2020 16:09
JanH schreef:
ma 10 feb, 2020 15:41
tunnel beland waarbij ik geen lampje bij me had. De verlichting van mijn mobiel bood ook geen soelaas. Ik heb daarom altijd een koplamp bij me (die ik ook als zaklamp in de tent kan gebruiken).
Inderdaad, je hebt gelijk. Tunnels, meestal kleine. Zelfs met koplamp zijn ze aardedonker als je er vanuit de felle middagzon infietst. Menigmaal heb ik een paar minuten staan wachten totdat ik kon zien of er grond was voor mijn voorwiel, dat vind ik wel essentieel.
Precies, zelfs een kort tunneltje dat heel onschuldig lijkt kan tegenvallen. Ineens geen daglicht, en om te beginnen fiets je je eigen schaduw in, en in de verte is er verblindend tegenlicht. Nog erger is het dan als er ook nog wat water van het plafond lekt ... dan glimt alles (allerergst is dan een smal jaagpad in een kanaal-tunnel ... ik was het even vergeten, de tunnel van Revin, een pest-tunneltje maar donker, nat en smal ... zodanig dat ik ook niet durfde te stoppen, gewoon op goed geluk rechtuit naar het andere eind, als een bang konijn dat in de koplampen kijkt). Ben je nummer twee dan is het al makkelijker want dan heb je minder tegenlicht.

Overigens is "tous chemins" zelfs met een felle koplamp nog maar een matig genoegen ... zodra een dipje in het "wegdek" iets van een schaduw werpt weet je niet meer op het een dipje is of een "nid de poele' (= pothole = een nekbrekend gat). Het schaduw-effect is nog het kleinst wanneer de koplamp hoog zit, dit pleit dus voor een lamp-montage op stuur-hoogte.
 
O ja, ik zag op de foto's dat er zelfs een zekere verlichting in de Revin-tunnel hangt ... te weinig als je uit een hel verlichte buitenwereld komt.  De tunnel waarmee je vrijwel niks ziet van Bésançon is langer en was indertijd nog beroerder verlicht.  We kwamen overigens ook al eens zo'n kanaal-tunnel tegen met een automatische en duidelijk helderder verlichting.
 
Souterrain Revin - 2011-08-14 -.jpg
Souterrain Revin - 2011-08-14 -
Ik fiets juist vaak in het donker op vakantie. Vooral omdat ik veel buiten de zomervakantie op fietsvakantie ga. Er zijn nog zat andere mooie maanden in het jaar dan juli en augustus als het in veel mooie gebieden onaangenaam vol is of te heet.
Het nadeel van met name in het najaar fietsen is dat het vroeg donker is. Goed, dat wordt dan vaak de laatste 1-2 uur tot camping/hotel in het donker fietsen. Vaak probeer ik dan het laatste mooie stuk in het avondlicht te nemen, dan ziet het er ook nog eens extra mooi uit.
Op mijn vakantiefiets zit de verlichting die een paar jaar geleden het beste was voor mijn brevetten fiets. Die kan ik mooi opgebruiken op de vakantiefiets. Voor zover een SON naaf natuurlijk op te gebruiken valt ;).
Leon schreef:
ma 10 feb, 2020 09:58
De vele fietsers die alleen hoogzomer in het buitenland fietsen en ruim voor zonsondergang om 9 uur 's avonds voor de tent zitten kunnen ook besluiten de fietsverlichting helemaal maar weg te laten. Fietsen in het donker is in menig buitenland toch al niet alles. Voor het korte tochtje naar het nachtelijke toilet op die enorme camping volstaat je hoofdlamp ook wel.
Fietsverlichting is toch wel handig cq. noodzakelijk als je 's avonds van de camping in het dorp op 3 km afstand gaat eten, als je een tunnel inrijdt, als je in september 's avonds om 8 uur uit de supermarkt komt en nog naar de camping moet en ook overdag op wat drukkere wegen. En vorig jaar gaf mijn knipperende achterlicht me overdag in Polen en Spanje een veilig gevoel. In Spanje hebben de meeste Spaanse fietsers op de racefiets trouwens zo'n knipperlicht. Prima zichtbaarheid!
peter de rijk schreef:
ma 10 feb, 2020 19:32
In Spanje hebben de meeste Spaanse fietsers op de racefiets trouwens zo'n knipperlicht. Prima zichtbaarheid!
Maar de vraag luidt: mag/moet het?

Carl
Carl schreef:
ma 10 feb, 2020 20:38
peter de rijk schreef:
ma 10 feb, 2020 19:32
In Spanje hebben de meeste Spaanse fietsers op de racefiets trouwens zo'n knipperlicht. Prima zichtbaarheid!
Maar de vraag luidt: mag/moet het?
Ik heb er eens een mailtje aan gewaagd; ik heb aan een Spaanse "correspondent" in een andere hobby gevraagd of hij een linkje oid heeft naar een Spaanse "Code de la Route".
Alternatief is een mailtje naar de Spaanse ambassade ... maar wellicht krijg je daar alleen de officiële wetsteksten, en die zijn zelden prettig lezen.

Het makkelijkst is gewoon doen en kijken waar het schip strandt. De enige keer dat wij een hoekje Spanje "meenamen" was kort na de fietshelm-verplichting ... wij fietsten gewoon zonder en dat gaf op geen enkele wijze opschudding oid.
Carl schreef:
ma 10 feb, 2020 20:38
Maar de vraag luidt: mag/moet het?
Het moet niet, maar het mag hoogstwaarschijnlijk wel, want de guardia civil trafico controleert op de doorgaande wegen vrij strikt, en gezien het feit dat vrijwel alle Spaanse wielrenners met een knipperend achterlicht rijden, is de conclusie dat het in elk geval gedoogd wordt. Als je op die wegen zonder helm rijdt, loop je trouwens wel degelijk een gerede kans aangehouden te worden, dus fietsers hebben zeker de belangstelling van de politie.

Aanvulling: een knipperend achterlicht mag dus officieel niet in Spanje, aldus dit krantenartikel met zelfs bewijs van een boete voor overdag met knipperlicht rijden :o
Aanvulling 2: inmiddels is knipperlicht wél toegestaan, na een wetswijziging, zie bericht verderop.
Wij hebben in Spanje wel eens een spontane politie-escorte van twee motoragenten gehad om gemakkelijk de stad uit te komen. Al rijdend kletsend met de motoragent vertelde hij dat hij ook graag fietste. Hij leidde ons tot de plek waar we de brede weg af moesten en de piste op konden om de via verde te kunnen vinden.
Pas dagen later realiseerden we ons dat we de helmen nog niet op hadden.
Zie hier het antwoord wat ik snel kreeg (het begint met enkele algemeenheden mbt de auto):

Les règles générales sont les mêmes qu'en France, mais la vitesse maximale sur autoroute est de 120 k / h; sur des routes à 90 K / h; dans une ville à 50 K / h mais il existe de nombreuses zones réglementées à 30 K / h.

Pour se garer il y a des zones libres ou bleues (comme en France). Les parkings sont indiqués par un "P" bleu.

Dans les stations-service, tu peux payer avec de l'argent ou une carte de crédi

Ici tu as un lien vers les règles générales de circulation en Espagne:

https://www.autoeurope.es/conducir-en-espana-consejos/

Faire du vélo: ce sont les normes obligatoires.

Règles générales sur la route:

1) En ville, le casque est obligatoire pour le personnel de moins de 14 ans. En dehors de la ville, le casque est obligatoire pour tous les cyclistes.
2) Il est interdit de faire du vélo sur les trottoirs (sauf lorsque la piste cyclable passe sur un trottoir)
3) Deux cyclistes au maximum peuvent rouler en parallèle sur la route
4) Lorsqu'un groupe de cyclistes pénètre dans un rond-point, il est entendu qu'il a priorité ou préférence, avec l'entrée du premier cycliste dans ledit rond-point

Règles générales sur les pistes cyclables:

Dans une piste cyclable: est obligatoire de conduire les vélos au centre de la piste cyclable (pour éviter les portes de voiture)

Règles générales pour faire du vélo la nuit

1) Lumière avant
2) Réfléchissant arrière
3) Gilet réfléchissant (à voir à 150 mètres)

Règles pour les voitures:

1) Les voitures doivent maintenir une distance minimale de 1,50 mètre avec des vélos
2) Pour dépasser un vélo de route, il est obligatoire de maintenir une distance minimale de 1,50 mètre
3) Lorsqu'une voiture tourne à droite, s'il y a une voie cyclable, la voiture doit céder le passage au vélo
4) Lorsqu'une voiture sort tout droit d'un rond-point, même si le vélo a un stop, si la voiture prévoit son arrestation en raison de la circulation ou des piétons, il est obligatoire que la voiture cède également la place aux cyclistes.
5) Le taux d'alcootest en Espagne est de 0,25 milligramme par litre de sang (pour les automobilistes et les cyclistes)

l existe des liens intéressants mais ils sont en pdf en espagnol.

J'ai trouvé ces deux liens qui me semblent très intéressants:

https://www.autobild.es/practicos/norma ... bes-320237
https://aeaclub.org/normativa-trafico-ciclista/


Ik vraag nog even na hoe het staat met een rood knipperend achterlicht.
O ja, mede-forumlid DickvL kan natuurlijk ook eens navraag doen bij zijn dochter en schoonzoon.