voorbereiding fietsreis Kroatie

Ik(man 34 jaar)ben een fietsvakantie aan het voorbereiden naar Slovenie, en Kroatie.
Dit blijkt nog een hele uitdaging !
Ik ga alleen.
Heeft iemand eraringen met Slovenie, en/of Kroatie ?

Wat is een goede manier/campingapp om overnachtingen te vinden ?

Is de paklijst van de vakantiefietser Amsterdam een goede paklijst, hebben mensen andere ideen over voorbereiding ?

Ik hoor het graag,

alvast bedankt,

Jasper
vakantiefietser758 schreef:
zo 10 jun, 2018 17:08
Wat is een goede manier/campingapp om overnachtingen te vinden ?
http://www.archiescampings.eu/archiesapp/ned/

Je kan de campings ook als POI's op je GPS zetten (gratis). De app (kost weinig) biedt meer informatie.
Mocht je er nog nooit van gehoord hebben: Warmshowers (website + app)

Wel leuk voor de afwisseling tijdens zo’n lange reis :wink:
Wat voorbereiding betreft is het het best om eens enkele weken van te voren een lang weekend met je spullen die je denkt mee te nemen op fietsvakantie in Nederland te gaan.

Vaak neem je de eerste keer te veel mee, deels omdat je qua aantal te veel spullen mee neemt, deels omdat je nog niet hebt geïnvesteerd in compactere/lichtere opties. Allemaal niet zo erg, er moet nog iets over blijven voor de volgende fietsreis.
Als voorbereiding is het handig je in te lezen in de recente geschiedenis. Daarnaast het kijken naar het conflictgebied uit 91-95. In dat gebied moet je opletten, daar liggen nog mijnenvelden en huizen met boobytraps. Buiten dat gebied heb je geen last van overgebleven gevaren uit de recente oorlog.
Mijn favoriet gebied is Noord-Kroatië, minder toeristisch en veel mooie kleine weggetjes. Een deel daarvan heeft wel de boven omschreven gevaren.
Klinkt alsof het je eerste fietsvakantie wordt? Dan is dit wel leuk om door te lezen:

https://www.wereldfietser.nl/docs/de-ee ... 2016-2.pdf

...of staat er elders al een recentere versie van de PDF?
Aan de url te zien op deze pagina: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

De rest van de wiki is misschien ook interessant. Het stuk van Wim gaat immers in principe alleen over het kopen van een fiets, de wiki ook over alle andere dingen zoals o.a. Slovenië en Kroatië.

"Maar dat is Belgisch?" .... Wees gerust, er hebben ook Hollanders aan meegewerkt en die Belgen zijn ook niet zot.
Dit is de meest recente 2018 versie. We hebben deze keer de file naam niet veranderd om te voorkomen dat oude links niet meer werken. Dat moet nog eens beter opgelost worden maar voor nu werkt het.
Wim
Wij zitten nu in Split en het is echt heel heet. Ik zou hier alleen in voor- of najaar willen fietsen.
Ik denk ook altijd dat het ergens veel te warm is om te fietsen als ik niet op de fiets ben. Op de fiets valt dat meestal reuze mee.
Wim schreef:
ma 11 jun, 2018 13:43
Dit is de meest recente 2018 versie. We hebben deze keer de file naam niet veranderd om te voorkomen dat oude links niet meer werken. Dat moet nog eens beter opgelost worden maar voor nu werkt het.
De naam van het bestand gelijk houden en de jaargang in de ondertitel in de tekst.
Wim schreef:
ma 11 jun, 2018 13:45
Wij zitten nu in Split en het is echt heel heet. Ik zou hier alleen in voor- of najaar willen fietsen.
Berger schreef:
ma 11 jun, 2018 18:59
Ik denk ook altijd dat het ergens veel te warm is om te fietsen als ik niet op de fiets ben. Op de fiets valt dat meestal reuze mee.
Sommige fietsers, zoals Frank van Rijn en Bert Sitters, lijken te zijn geboren met een hitteschild. Andere fietsers lijken zo allergisch voor een beetje regen te zijn, dat ze zelfs in het bosbrandenseizoen nog in bloedhete gebieden gaan fietsen terwijl ze Ierland of Noorwegen amper kennen.
Zelf fiets ik het liefst bij temperaturen die (in de schaduw) onder de 20 graden blijven. Bij 25 graden vind ik het al veel te warm om in de zon te zitten, maar valt de hitte mee zolang ik fietsend een beetje wind kan opwekken en niet hoef te klimmen. In de zon kan de temperatuur dan al oplopen tot 35 graden. Wordt het in de schaduw rond de 30 graden (en in de zon meer dan 40 graden), dan wordt elke vorm van fysieke inspanning mij al gauw te veel. Daarin ben ik zeker niet uniek, al heb ik de indruk dat veel fietsers die een hekel aan hitte hebben, dat niet zo luid verkondigen omdat ze niet graag voor watjes uitgemaakt willen worden.

Corrie en ik zijn afgelopen zondag teruggekeerd van een bijna 2000 km lange tocht door 7 Balkanlanden, waar we 6 weken over gedaan hebben. Langer had het niet moeten duren, want gisteren zag ik op de weerkaart dat het in Bosnië inmiddels 35 graden is (dat is in de schaduw, dus in de zon zal het er nu 45 tot 50 graden worden). Dat is nog een stuk heter dan toen we daar fietsten. Onze tocht was prachtig, maar vooral de laatste weken wel behoorlijk warm. Misschien was het er dit voorjaar, net als in Nederland, uitzonderlijk vroeg warm. Eind april waren in Griekenland de kersen al rijp. Door klimaatverandering zou dit wel eens heel normaal kunnen worden.
Zolang we wat hoger in de bergen waren, was het soms nog prettig fris, maar op lagergelegen trajecten was het vaak warmer dan me lief was. 's Ochtends vertrokken we dan tussen 7 en 8 uur. Voor de Balkan is dat niet heel vroeg, want in mei is het er al vanaf 5 uur licht. Als we echter nòg vroeger op zouden staan, zouden we 's avonds al moeten gaan slapen op een tijdstip dat het nog te warm en te rumoerig is.
Tot een uur of 9 was het meestal heerlijk koel, maar vanaf 10 uur was het vaak al te warm om in een T-shirt te fietsen. Als er geklommen moest worden, was dat aan het eind van de ochtend al haast niet meer te doen, omdat de zon dan zo hoog staat dat er bijna geen schaduwen van bomen en struiken meer op de weg vallen.
Soms hadden we geluk en verdween de zon al vroeg in de middag achter stapelwolken. Dan volgde halverwege de middag meestal een onweersbui, waarna de temperatuur wel 10 graden kon zakken, zodat we weer door konden fietsen, als er tenminste geen nieuwe onweersbuien op komst waren. Op middagen dat de zon bleef schijnen, zochten we een schaduwrijke plek waar we enkele uren konden blijven liggen. Of een koel terras, maar die zijn hier zelden vrij van luide muziek en sigarettenrook. (Zelfs in een veganistisch restaurant in Zagreb zaten mensen te roken!) Op vlakke trajecten haalden we dan hooguit 70 km op een dag (waarvan 50 km in de ochtend). Wanneer we flink moesten klimmen (soms 1000 tot 1700 m op een dag) en lange stukken over slechte wegen moesten afleggen, was 50 km al een respectabele dagafstand en lag mijn gemiddelde snelheid rond de 10 à 12 km/uur.

Citaat uit dit topic:
Peter Rodenburg schreef:
do 24 mei, 2018 12:49
- De kustweg langs de Adriatische zee in Kroatië vond ik goed te doen op de fiets. Er is uiteraard autoverkeer maar het was zeker doenbaar.
Voor fietsers die slecht tegen een prikkelarme omgeving kunnen, is deze kustweg misschien een gezellige fijnstofboulevard, maar wij vonden het verstandiger om de rode wegen op de kaart te mijden als de pest. Wel hebben we een stukje over de Jadranska Magistrala moeten fietsen bij de grensovergang van Montenegro naar Kroatië en daar was het in mei niet erg druk. Iets verder, bij het vliegveld van Dubrovnik, zagen we al zoveel verkeer voorbijrazen op deze smalle en soms steile weg, dat we daar met de fietsen in een toeristenboot zijn gestapt.
In Montenegro hebben we enkele kilometers op een drukke weg moeten fietsen, ingeklemd tussen een spoorlijn en het Meer van Shkodër. We hadden reflecterende hessen aangetrokken om goed zichtbaar te zijn, maar dat weerhield een tegenligger er niet van om via onze rijstrook een vrachtwagen in te halen en ons daarbij rakelings te passeren. Even later zagen we kapotgescheurde resten van een buitenband op onze rijbaan liggen, die afkomstig bleken te zijn van een vrachtwagen die ons een minuut eerder voorbijgereden was en een paar honderd meter verder in de berm tot stilstand was gekomen. Ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren als die band geklapt was op het moment dat wij ernaast reden...
In Bosnië hebben we noodgedwongen af en toe op een bochtige doorgaande weg moeten fietsen. Daar zagen we hoe een brede tankwagen andere auto's inhaalde. Op binnenwegen rijdt men voorzichtiger, omdat daar na elke bocht een kudde geiten op de weg kan staan.
keesswart schreef:
di 12 jun, 2018 11:02
Zelf fiets ik het liefst bij temperaturen die (in de schaduw) onder de 20 graden blijven. Bij 25 graden vind ik het al veel te warm om in de zon te zitten, maar valt de hitte mee zolang ik fietsend een beetje wind kan opwekken en niet hoef te klimmen. In de zon kan de temperatuur dan al oplopen tot 35 graden. Wordt het in de schaduw rond de 30 graden (en in de zon meer dan 40 graden), dan wordt elke vorm van fysieke inspanning mij al gauw te veel.
Natuurkundeles: er bestaat niet zoiets als de temperatuur in de zon. {les uit}

Je kunt wel zeggen mwaaaah, whoooooh, wel, kun je wel gebruikeeee..., maar het geeft alleen misverstanden. Een donker voorwerp wordt nu eenmaal veel heter in de zon dan een licht en er bestaat geen standaard voor.
Waar wel een standaard voor bestaat is gevoelstemperatuur: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoelstemperatuur
maar ook die standaard is maar matig van nut omdat zowel de luchtvochtigheid als de instraling van zon en bodem er niet in betrokken is, alleen de wind. Daarmee is de gevoelstemperatuur meer van nut in winterse dan in zomerse omstandigheden.

Vergis je niet in luchtvochtigheid. Als je bij 37 graden (schaduwtemperatuur dus!) een luchtvochtigheid van 100% zou hebben dan is dit levensgevaarlijk omdat het lichaam dan op geen enkele manier meer warmte kan afvoeren.
Je hebt hiervoor de heat index: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... -warm-weer
maar daar zit niet de wind of de zon verdisconteerd.
Je kunt in de tabel wel aflezen dat je zwaar medelijden moet hebben met vakantiegangers die stoer zeggen dat het 'daar' 38 graden en 80% luchtvochtigheid was, ze zijn dan immers vrjiwel in levensgevaar als ze buiten komen.

Ook het effect van instraling is niet gering. Ik was eens in midden Spanje waar het bij een luchttemperatuur van 25 graden en erg lage vochtigheid in de schaduw van grote bomen heel aangenaam was. In de volle junizon die de hele dag op de kale bodem scheen was het gevoel echter heel anders.
Wel lees ik hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_index
dat de instaling van de zon de heat index tot 8 graden Celcius kan doen toenemen.
Je hebt ook de Globetemperatuur: https://nl.wikipedia.org/wiki/Globetemperatuur
.. en je hebt de natteboltemperatuur en je hebt de WBGT die je niet moet verwarren met de WNBR want dat is écht heel iets anders....
keesswart schreef:
Voor fietsers die slecht tegen een prikkelarme omgeving kunnen, ...
:lol:
keesswart schreef:
Onze tocht was prachtig, maar vooral de laatste weken wel behoorlijk warm. Misschien was het er dit voorjaar, net als in Nederland, uitzonderlijk vroeg warm. Eind april waren in Griekenland de kersen al rijp. Door klimaatverandering zou dit wel eens heel normaal kunnen worden.
Ik ben net terug uit Spanje, waar ze het koudste en plensbuirijkste voorjaar sinds mensenheugenis beleven. Tijdens onze 17-daagse fietstocht van Santiago naar Sevilla is de temperatuur alleen op de laatste dag ruim boven de 20 graden geweest, meestal bleef die bij een graad of 16 tot 18 steken. De stuwmeren zijn overvol en Andalusië en Extremadura zijn nu, bijna half juni, nog overal volop groen in plaats van geel. Dus dat compenseert weer een beetje voor alle Hollandse en Balkanhitte.
peter de rijk schreef:
di 12 jun, 2018 11:56
Ik ben net terug uit Spanje, waar ze het koudste en plensbuirijkste voorjaar sinds mensenheugenis beleven. Tijdens onze 17-daagse fietstocht van Santiago naar Sevilla is de temperatuur alleen op de laatste dag ruim boven de 20 graden geweest, meestal bleef die bij een graad of 16 tot 18 steken. De stuwmeren zijn overvol en Andalusië en Extremadura zijn nu, bijna half juni, nog overal volop groen in plaats van geel. Dus dat compenseert weer een beetje voor alle Hollandse en Balkanhitte.
Dat is in ieder geval goed nieuws voor Spanje, waar het de laatste jaren erg droog was (zie hier). En voor het bosbrandenzeizoen hebben ze nu tenminste weer een voorraad bluswater in de stuwmeren.
Leon schreef:
di 12 jun, 2018 11:31
keesswart schreef:
Zelf fiets ik het liefst bij temperaturen die (in de schaduw) onder de 20 graden blijven. Bij 25 graden vind ik het al veel te warm om in de zon te zitten, maar valt de hitte mee zolang ik fietsend een beetje wind kan opwekken en niet hoef te klimmen. In de zon kan de temperatuur dan al oplopen tot 35 graden. Wordt het in de schaduw rond de 30 graden (en in de zon meer dan 40 graden), dan wordt elke vorm van fysieke inspanning mij al gauw te veel.
Natuurkundeles: er bestaat niet zoiets als de temperatuur in de zon. {les uit}

Je kunt wel zeggen mwaaaah, whoooooh, wel, kun je wel gebruikeeee..., maar het geeft alleen misverstanden. Een donker voorwerp wordt nu eenmaal veel heter in de zon dan een licht en er bestaat geen standaard voor.
Waar wel een standaard voor bestaat is gevoelstemperatuur: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoelstemperatuur
maar ook die standaard is maar matig van nut omdat zowel de luchtvochtigheid als de instraling van zon en bodem er niet in betrokken is, alleen de wind. Daarmee is de gevoelstemperatuur meer van nut in winterse dan in zomerse omstandigheden.

Vergis je niet in luchtvochtigheid. Als je bij 37 graden (schaduwtemperatuur dus!) een luchtvochtigheid van 100% zou hebben dan is dit levensgevaarlijk omdat het lichaam dan op geen enkele manier meer warmte kan afvoeren.
Je hebt hiervoor de heat index: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... -warm-weer
maar daar zit niet de wind of de zon verdisconteerd.[youtube][/youtube]
Je kunt in de tabel wel aflezen dat je zwaar medelijden moet hebben met vakantiegangers die stoer zeggen dat het 'daar' 38 graden en 80% luchtvochtigheid was, ze zijn dan immers vrjiwel in levensgevaar als ze buiten komen.
Temperatuur laat zich inderdaad lastig vangen in getallen, dus gebruik ik maar beschrijvingen waarvan ik hoop dat de meeste lezers van dit forum zich er iets bij kunnen voorstellen. Ik heb hier ook wel eens verhalen gelezen over fietstochten waarbij de temperatuur opliep tot boven de 50 graden. Dan weet ik dat die 50 graden hoogstwaarschijnlijk afgelezen werden op een zwarte fietscomputer die een tijdje op een windstille plek in de zon had gestaan, anders hadden deze fietsers dit niet na kunnen vertellen.
In plaats van het noemen van een temperatuur zou ik hitte ook kunnen omschrijven als 'een toestand waarbij ik elk half uur een halve liter water nodig heb om mijn pet en hemd nat te maken, mijn zonnebril beslaat en ik de hele tijd mijn voorhoofd af moet vegen om te voorkomen dat mijn ogen vollopen met een mengsel van zweet, zonnebrandcrème en de anti-insect lotion zonder DEET die vorig jaar tijdens de Hemelvaarttocht zowaar bleek te werken'. :?
keesswart schreef:
di 12 jun, 2018 13:27
In plaats van het noemen van een temperatuur zou ik hitte ook kunnen omschrijven als 'een toestand waarbij ik elk half uur een halve liter water nodig heb om mijn pet en hemd nat te maken, mijn zonnebril beslaat en ik de hele tijd mijn voorhoofd af moet vegen om te voorkomen dat mijn ogen vollopen met een mengsel van...
Ja ja! Of liever: Nee!
Zo maakte ik een paar jaar geleden een dag mee die louter bestond uit het in op de camping zwembroek en t-shirt zitten op mijn kampeerstoeltje in de schaduw onder grote bomen, ongeveer elk half uur onderbroken door het naar de kraan lopen om mijn t-shirt opnieuw nat te maken.
Maar we raken off-topic. Samenvatting: Kroatië is vaker warm dan koud in de zomer. Daar moet je dus van houden.