Eerste solo fietsvakantie Zweden

Stella90 schreef:Hey Cas, wat een vet idee! Zelf heb ik vorige zomer samen met mijn vriend een korte kanotocht gemaakt in Arvika (net iets ten noorden van Karlstad), de natuur daar en het wildkamperen waren helemaal mijn ding en ik ben erg benieuwd hoe je fietstocht zal verlopen! Ben je nog steeds van plan om vanaf Malmo te gaan fietsen?
Ja, sterker nog; het idee is eigenlijk vanaf Kopenhagen te gaan fietsen. Ik heb het idee dat dat goed te doen is.
Overigens stond dat vorig jaar op het lijstje van ideeën: naar Glaskogen om daar te gaan kanoën. Alleen hangt daar ook weer een prijskaartje aan.

En de voorstress ga ik wel redelijk goed mee om. Ik heb er tot nog toe geen slapeloze nachten van. Het enige grote verschil is dat hier in Salland en omgeving mooie fietstochten maak. Vandaag was het idee van Raalte over de Holterberg te fietsen en weer terug, uiteindelijk ben ik via Deventer, Olst en Wijhe gefietst en het er zo'n 70 km op zitten (terwijl ik pas tegen 3 uur was vertrokken; nog wel op tijd thuis voor het eten trouwens). Lekker rustig aan doen, van genieten en op tijd wat pauze houden en dan kom ik er wel.
Vandaag alle spullen achterop gebonden en eens mee gaan fietsen. Het viel mij meteen al op dat als je eenmaal op snelheid bent er weinig verschil in zit. Het enige wat voor mij nogal lastig bleek te zijn dat waren bochten (gewichtsverdeling is ineens helemaal anders). Daarnaast zwabberde de bagagedrager nogal, dus die gaan we komende week verstevigen.

Daarnaast zit ik eigenlijk nog een beetje met een puntje. De heen/terugreis. Auto laat ik geen optie zijn, omdat ik hem niet zo lang wil laten staan waar ik het niet ken, dus kom ik al gauw uit op de trein. De nachttrein klinkt hartstikke leuk, maar dat zie ik ook nog niet helemaal zitten. Ten eerste moet ik dan mijn fiets in een ander rijtuig laten staan, wat ik al niet helemaal vertrouw. Dan moet ik al mijn spullen meenemen in de zitcabine, wat ook niet te weinig is als je het moet tillen, of als ik een slaapcabine doe dan lig ik met vreemde mensen die je qua spullen volgens mij ook niet 100% moet vertrouwen.
Daarom zou ik eigenlijk het liefste net als dat je tot voor kort in nederland kon: gewoon een kaartje kopen voor jezelf en de fiets en dan de trein in. Ik zit er op zich niet mee dat dit betekend dat ik een dag onderweg ben.
Het enige punt is een beetje dat ik niet weet hoe ik dit moet aanpakken. Ik weet namelijk vrij zeker dat ik hier in het automaat geen kaartje kan kopen met enkele reis kopenhagen.
"Het is niet mogelijk om online een ticket te boeken voor uw fiets, rolstoel of huisdier. U kunt hiervoor terecht bij NS International Service Center of NS International balie in de Tickets & Service-winkel." (bron)

Als je weet wanneer je vertrekt zou ik zou ik proberen zo vroeg mogelijk te boeken want tickets worden snel duurder.

Kanoën in Zweden hoeft niet duur te zijn, wij betaalden ongeveer 200 euro p.p. voor een kano voor 7 dagen (inclusief grote ton, wieltjes voor vervoer over land, gedetailleerde kaart van de omgeving). Omdat je wildkampeerd, hoef je voor 6 nachten geen camping of hostel te betalen, dat scheelt. Ons retourtje Oslo was maar 100 euro, vanaf daar is Glaskogen niet zo heel ver.
Ik heb de lui van de treinreiswinkel een mail gestuurd. Nu dus even afwachten wat hun adviseren. Goede kans dat het alsnog dan de nachttrein wordt. Maar dan moet ik me maar niet zo aanstellen. Met dit soort vakanties is de trein wel het minste dat mis kan gaan lijkt me zo.
Nachttrein OK. Maar ineens de boot naar Zweden is super comfortabel en ontspannend. Tevens veel minder gezeul met fiets en tassen.
Dat snap ik. Dat zou ook wel de meest idiale manier zijn. Ik ben het alleen nergens tegen gekomen dat je dat kan boeken en ik vrees dat je daar ook wel de hoofdprijs voor betaald.
Clank schreef:Dat snap ik. Dat zou ook wel de meest idiale manier zijn. Ik ben het alleen nergens tegen gekomen dat je dat kan boeken en ik vrees dat je daar ook wel de hoofdprijs voor betaald.
Was 195€/pers. Fiets was gratis. Volpension, privé kajuit met badkamer en wc. Zie:http://freight.dfdsseaways.com/dfds_fer ... t_ferries/
Ik heb eens zitten kijken. Prijs komt dan op €200 tegenwoordig. En dan moet ik eerst nog naar gent. Dan wordt het mij ook wel wat te duur.
Clank schreef:Ik heb eens zitten kijken. Prijs komt dan op €200 tegenwoordig. En dan moet ik eerst nog naar gent. Dan wordt het mij ook wel wat te duur.
Naar Gent? Per fiets uiteraard!
Hoe zeer ik dat een goed idee vind, is het vanuit hier bijna 300 km. En dat gaan dan ook van de tijd in Zweden af. Had ik 5 weken vakantie gehad was een het goeie optie geweest. Alhoewel ik dan waarschijnlijk ook gewoon naar Zweden was gefietst.
Abacus schreef:Mijn ervaring met Zweden is; veel ruimte, lange, soms wat saaie, wegen door eindeloze naaldwouden, weinig verkeer en dat wat er is rijdt behoedzaam en met een ruime boog om je heen. Veiligheid is geen probleem, gewoon je gezond verstand gebruiken. Wat eenzaamheid betreft, dat hangt vooral van jezelf af. Als je behoefte aan contact hebt dan zal het zeker helpen als je zelf op mensen af stapt en niet blijft wachten tot er iemand naar jou toe komt. Op campings is het makkelijk genoeg om contact te leggen. Hou er wel rekening mee dat je op de meeste campings ook in je eentje het volle pond moet betalen en op sommige campings moet je die speciale Zweedse campingkaart hebben (ik ben in drie weken welgeteld één keer geweigerd omdat ik die niet had en ook weigerde te kopen (kost ca. 30 euro). Persoonlijk vond ik het ten zuiden van Karlstad eigenlijk al bijna te druk worden na de heerlijke rust van het noorden, maar dat kan aan mij liggen en ik ben ook niet in het zuid-midden geweest. Veel plezier.

Oh ja, veel fietsers rijden er met zo'n fluoriserend geel hesje aan, maar met een fietsshirt in een beetje licht, felle kleur val je ook wel genoeg op.
In de provincie Värmland (waar ik een 2e huis heb staan, te weten in Sunnemo) is het landschap juist niet saai maar gevarieerd. Er zijn 10.000 meren en leuke dorpjes met vaak rode houten huizen. Door Värmland stroomt de grootste rivier van Zweden, de Klarälven. Zie je een wegwijzer staan met Lanthandel: dat betekent supermarkt, niet te verwarren met het Duitse Landhandel: veevoeder- en graanbedrijf. Nog afgelopen juni heb ik in Zweden gefietst. Er is een mooie fietspad over de oude spoorbaan van Karlstad naar Hagfors (90 km), kijk op www.klaralvsbanan.se
En ook ik ben weer terug van 2 weken fietsen. Ik laat het nu even weten wat nou preccies de antwoorden en oplossingen bij mijn vragen waren voor de volgende mensen:
De vragen in het starttopic:
1. Eenzaamheid is voor mij geen issue geweest. Op iedere camping ben ik wel iemand tegengekomen die in was voor een praatje en soms voor een hele avond aan gezelligheid. Overdag was ik vaak blij dat ik alleen was. Andere mensen gaan gauw zeuren.
2. Veiligheid in Zweden is prima. Automobilisten houden heel goed afstand en rijden heel netjes. Zelfs op de grotere wegen. Om op te vallen had ik zo'n veiligheidshesje over mijn bagage gebonden zodat ik vanaf achter goed zichtbaar was.
Fiets op slot zetten deed ik zelf wel netjes met 3 sloten, maar ik was de enige. Ik ben in dorpjes geweest waar ik de enige was met uberhaupt een slot.
3. Nachttrein heb ik niet gepakt, maar ik ben gewoon met de trein gegaan. Net ook al een stuk over geschreven op het ZwedenWeb forum:
De reis er naar toe was relatief eenvoudig. Eerst met de trein naar Enschede en daar gewoon een kaartje kopen naar Puttgarden. Wel even kijken of je niet misschien met een actiekaartje ofzo goedkoper uit bent. Er zijn kaartjes waarmee je voor €44 in het weekend een complete dag in Duitsland kan reizen. Een fiets mee in de stoptreinen kost €5 per dag. In duitsland moet je wel de Regional bahn (stoptreinen) pakken omdat je dan niks hoeft te reserveren.
Ik kan aanraden om in Puttgarden een camping te pakken, aangezien het waarschijnlijk tegen die tijd al redelijk laat is. Er zijn 3 of 4 campings ten westen van de haven net buiten het dorp. Heel makkelijk te vinden. Dit wist ik niet op de heenweg waardoor ik de eerste nacht door heb gehaald. Er is daar ergens een camping al vanaf €12, dus voor de prijs hoef je het niet te laten.
Daarna de boot op: met de fiets gewoon tussen de auto's gaan staan om een kaartje te kopen. Er is als je een kaartje eenmaal hebt een aparte rij voor fietsers dus ben je de eerste. Ik was er om 12 uur, dus mocht als eerste en enige fietser de boot in, wat een behoorlijk mooie ervaring is.
Aan de andere kant kun je kiezen om te fietsen naar Maribo. Er is daar een goede camping. Goedkoop ook. Ik ben daar 's nachts gestopt om water bij te vullen. Echter is Maribo 20 km fietsen, dus als je al in Duitsland hebt overnacht niet heel handig om te kiezen. Dan kun je beter de trein pakken verder naar Kopenhagen. Een fietsdagkaart in Denemarken kost omgerekend iets van €2 als je de juiste hebt. Ik had een 10 rittenkaart en betaalde iets van €13 (oeps). In Kopenhagen kun je treinkaartjes Zweden in kopen. Om een fiets mee te kunnen nemen moet je een kinderkaartje voor je fiets hebben.

Zelf ben ik gaan fietsen toen in Malmö was, maar omdat het al behoorlijk regende en ik de nacht had doorgefietst ben ik gestopt in Lund. Daar is een camping voor 65 kronen per tent naast het zwembad. Het zwembad mag je ook gewoon in als campinggast en dat kost volgens mij normaal al 50 kronen. http://guide.visitskane.com/en/accommod ... ls?page=24
Zelf vond ik het een geschikte camping voor de eerste nacht. Vanaf daar kun je alle kanten op.

De terugweg is eigenlijk hetzelfde maar dan andersom. Koopt een kaartje in Zweden naar Kopenhagen en vanaf daar naar Rodby. Ik ben in die trein op de terugweg iemand tegengekomen met ongeveer hetzelfde plan en toen zijn we samen naar Nederland gereisd. Camping in Duitsland kostte toen €15 voor 2 personen.
Mocht het zijn dat je nog wat Deense kronen bezit mag ik je aanraden om even aan het eind van de vakantie een biertje te pakken uit het winkeltje op de boot. Was heerlijk na 2 weken afzien.
4. De dagafstand is ongeveer richting de 70/80 km geweest. Soms wat uitschieters richting de 110/120 km, maar dat voel je wel de volgende dag. Het heuvellandschap van Zweden kan soms stijler zijn dat het lijkt, en dat hakt er best wel in.

5. Drukte viel me reuze mee. Het was rustig genoeg voor mij. Ik ben dan ook vanuit Malmö eigenlijk meteen het binnenland in getrokken en daar gebleven. Daar is het lekker rustig. Rond Malmö en Gothenburg was het vreselijk druk, maar dat kan ook niet anders natuurlijk.

Volgens mij heb ik daarbij al mijn eigen vragen nog beantwoord. Zijn er nog meer vragen hoor ik het graag.



En natuurlijk nog hoe vakantie beviel: Het viel me allemaal reuze mee. Je moet heel erg in het moment leven en soms niet te ver vooruit kijken. Vooral met het treinen moet je gewoon maar kijken hoe je er komt. Dat lukt vast wel in een dag of 2. Je hebt vakantie dus mag ook rustig aan doen.
Daarnaast heb ik momenten gehad waarop alles mis ging en momenten waarop alles briljant ging. Ik heb regen gehad op de minst handige momenten, een gebroken versnellingskabel maar bovenal alles was dit voor mij een heel mooi avontuur om mee te maken. Ik weet nog niet zeker of ik dit ooit zo nog een keer doe. Zo voelt het niet momenteel, maar ik ben ook pas weer een paar uur thuis. Ik weet in ieder geval áls ik het doe, dat ik het mezelf hoe dan ook moeilijker maak. Er moet weer wat meer uitdaging in zitten.

Sowieso zat ik er wel aan te denken om binnenkort rondje ijsselmeer te doen. Lijkt me een leuke route. Maar dan met stayokays, misschien wel met een fixed gear en wat meer kilometers per dag.

In ieder geval hartstikke bedankt voor de hulp hier. Als er vragen zijn hoor ik het wel.
Hoi Cas! Klinkt als een toffe ervaring! :D Heb je alleen overnacht op campings of heb je ook wildgekampeerd?

Uitdagender? Misschien is fietsen naar de Noordkaap een idee voor de volgende keer ;)
Alleen maar campings. Ik had een moeder thuis zitten die zo al erg bezorgd was en daarmee had ik afgesproken dat ik campings zou doen. Ik denk ook dat als ik ga wildkamperen dat ik dan samen met iemand wil zijn.


Naar de noordkaap? Lijkt me leuk, maar zo lang vrij krijgen lukt met niet en financieel gaat em dat ook niet worden. Echter ben ik wel wat mensen aan het porren om in de kerstvakantie te gaan. Maar dan met de auto.

Uitdagender bedoelde ik in de zin van : nog minder spullen of een apart soort fiets ofzo. Het moet dan in ieder geval niet hetzelfde worden, want dat heb ik al gedaan. Eventueel is een stukje hoger in zweden ook nog wel een goede optie.