Veerdienst Saint-Nazaire (Nantes) - Gijon

Van september 2010 t/m september 2014 was deze dienst in de vaart. Met genoeg steun van de EU gaat Balearia mogelijk in 2021 deze verbinding weer in ere herstellen. Misschien bruikbaar voor fietsers.

Nieuws hierover wordt hier bijgehouden in het Engels en Spaans:

https://bfenthusiasts.com/bfe/topic/105 ... on/page/8/

https://www.elcomercio.es/temas/general ... antes.html
Samen met een fietsvriendelijker Thalys (die ook voor 2021 is gepland) zou deze boot een prima verbinding met Noord-Spanje op kunnen leveren. 's Ochtends met de Thalys naar Parijs, na de lunch per TGV (die dan wel plaats voor fietsen moet hebben) naar Nantes en dan 's nachts doorvaren naar Gijon.
Helaas hebben de TGV's van Parijs naar Nantes sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling géén fietsplaatsen meer. Deze treinstellen rijden nu van Parijs naar Reims/Sedan en Nancy.

De eerste verbouwde Thalys zou afgelopen najaar getoond worden, maar het is nu steeds niet bekend wanneer dit zal geschieden. Om de dienstregeling niet te verstoren worden de treinstellen een voor een aangepakt. Pas als er voldoende rijtuigen zijn met fietsplaatsen, wordt deze dienst aangeboden. Dan is nog de vraag waar de eerste aangepaste Thalysen gaan rijden: Parijs - Keulen (dit zijn treinen die ook op Duitse stroomspanning kunnen rijden, Parijs - Brussel, of Parijs - Brussel - Amsterdam, Dan is er ook nog de Thalys Amsterdam - Brussel - Marne-la-Vallée (Disney World).
Zat even op zaterdag 7 maart 2020 te kijken.
Je kan vanaf Parijs via Le Mans of via Tours met TER's.
Vanuit Paris Montparnasse rijden die dag 8 TER's naar Le Mans.
Vanaf Le Mans naar Nantes 3 TER's.
Van Nantes naar Saint-Nazaire 8 TER's.
Of je zou een gedeelte kunnen gaan fietsen. De boot vertrekt toch waarschijnlijk pas 's avonds, maar je zal wel weer ver van tevoren aanwezig moeten zijn. Nu ja het is voorlopig toch allemaal theoretisch...
HFvdS schreef:
zo 29 dec, 2019 07:37
Zat even op zaterdag 7 maart 2020 te kijken.
Je kan vanaf Parijs via Le Mans of via Tours met TER's.
Vanuit Paris Montparnasse rijden die dag 8 TER's naar Le Mans.
Vanaf Le Mans naar Nantes 3 TER's.
Van Nantes naar Saint-Nazaire 8 TER's.
Of je zou een gedeelte kunnen gaan fietsen. De boot vertrekt toch waarschijnlijk pas 's avonds, maar je zal wel weer ver van tevoren aanwezig moeten zijn. Nu ja het is voorlopig toch allemaal theoretisch...
zou kunnen:
13:06 vertrek Paris-Montparnasse
15:24 aankomst Le Mans
16:37 vertrek Le Mans
18:17 aankomst Nantes.
Dan moet je nog naar Saint-Nazaire. Haal je dan de boot nog?
Het station van Saint-Nazaire had een paar jaar geleden géén liften. Vervelende trappen.

Je kunt ook op de camping van Nantes gaan staan en de volgende dag gaan fietsen. Is helaas niet met mooiste stukje van de Loire fietsroute en je moet ook nog over die enge brug bij Saint-Nazaire met smal fietsstrookje, maar je kunt ook met de pendelbus.

Ter vergelijking de TGV doet 2:22 h. over Parijs - Nantes.
keesswart schreef:
zo 29 dec, 2019 00:05
Samen met een fietsvriendelijker Thalys (die ook voor 2021 is gepland) zou deze boot een prima verbinding met Noord-Spanje op kunnen leveren. 's Ochtends met de Thalys naar Parijs, na de lunch per TGV (die dan wel plaats voor fietsen moet hebben) naar Nantes en dan 's nachts doorvaren naar Gijon.
Ha die Kees,
Er komen slechts twee fietsplaatsen per Thalys-treinstel. Fietsplaatsen in het seizoen kunnen dus snel volgeboekt zijn.
In Brussel komt vaak een tweede stel voor het deel uit Amsterdam. Wellicht zijn er vanaf Brussel nog wel fietsplaatsen vrij. Je neemt dan de Benelux naar Brussel.